چهره روز/ «فردا» گزارش می‌دهد

تصمیم قطعی باهنر برای انتخابات مجلس

کد خبر: 1237270

باهنر هرچند معتقد است مجلس محل آزمون و خطا نیست و باید کسانی وارد مجلس شوند که از تجربه غنی در حوزه اجرایی یا تقنینی برخودار باشند اما خود قصدی برای ثبت نام در انتخابات مجلس ندارد.

تصمیم قطعی باهنر برای انتخابات مجلس

گروه سیاسی فردا: محمدرضا باهنر با 7 دوره سابقه نمایندگی مردم در مجلس از پارلمانتاریست های پیشکسوت محسوب می شود که هر چند کارمند وزارت راه بود و در نهایت نیز با همین عنوان بازنشسته شد اما بیشتر عمر کاری خود را در مجلس گذراند. باهنر به واسطه 28 سال حضور در پارلمان از چنان تجربه ای برخوردار شد که خودش می گوید می توانست ضربان نبض مجلس را در رأی گیری های مختلف و سخت، حدس قریب به یقین بزند.

خبره در چانه‌زنی بین مجلس و دولت

تسلط باهنر بر آیین نامه داخلی مجلس و معادلات و بلوک آرا در پارلمان از او چهره ای ساخته بود که هر گاه دولتی سرکار می آمد، باهنر یک از اعضای هیأتی بود که مجلس برای هماهنگی با رئیس جمهور مشخص می کرد؛ از این رو باهنر خاطرات زیادی درباره نحوه انتقال ملاحظات مجلس به رئیس جمهور وقت از مرحوم هاشمی رفسنجانی و سیدمحمد خاتمی گرفته تا احمدی نژاد و حسن روحانی دارد. به طوری که در دوره ای او را آقای لابی می خواندند چون خوب بلد بود براساس واقعیت های صحنه معادلات را طوری چینش کند که هم دولت و هم مجلس به رضایت نسبی در یک تصمیم گیری مهم برسند.

فراز و نشیب آقای لابی در مجلس

باهنر در وضعیتی که شانس این را داشت در مجلس هفتم رئیس مجلس شود اما برای حفظ وحدت درون اردوگاهی مصلحت دید که برای صندلی ریاست رقابت نکند که خودش می گوید «آقای ناطق از این بابت خیلی از من دلخور شد». او همواره نگاهش این بود که به عنوان چهره دوم اما تأثیرگذار در معادلات مجلس نقش آفرین باشد که گاهی البته این ویژگی باهنر مورد اقبال نمایندگان واقع نمی شد، به همین خاطر از مجلس هفتم تا مجلس نهم گاهی نایب رئیس اول، گاهی نایب رئیس دوم و حتی در یک سال از مجلس نهم جناح منتقد باهنر توانست سیدشهاب الدین صدر را به جای باهنر به کرسی نایب رئیسی مجلس برساند.

برنامه‌ریزی برای ریاست جمهوری

یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری فرصت خوبی بود که باهنر بعد سال ها سیاست ورزی در حوزه احزاب و کار و تجربه پارلمانی خود را در سطحی بالاتر محک بزند. از این رو در قالب ائتلافی پنج نفره همراه با منوچهر متکی، محمدحسن ابوترابی فرد، مصطفی پورمحمدی و یحیی آل اسحاق قرار گرفت و همه اضلاع متعهد شدند بعد مدتی کار تبلیغاتی زمینه رأی را سنجش کنند و هر کس مقبول تر بود بماند و بقیه کنار بروند که در نهایت اوضاع آن طور که پیش بینی کردند پیش نرفت و اختلافات داخلی آن ائتلاف عاملی شد که باهنر کاندیداتوری در ریاست جمهوری را به لقایش بخشید و در آن دوره از انتخابات رئیس ستاد علی اکبر ولایتی شد.

خداحافظی ناگهانی آقای لابی

در فضایی که احساس می شد محمدرضا باهنر برای آینده سیاسی خودش برنامه ویژه ای دارد، به یکباره و بدون اطلاع دیگران از نام نویسی در انتخابات مجلس دهم  پرهیز کرد و وقتی این خبر تعجب همگان را برانگیخت، به طوری که خودش می گوید «آقای لاریجانی به من گفت اگر چنین تصمیمی داشتی، پیش از انجامش یک مشورتی می گرفتی». بعد از آن دوره نیز باهنر دیگر حاضر نشد در هیچ از انتخابات اعم از ریاست جمهوری یا مجلس اعلام کاندیداتوری کند. او برای انتخابات مجلس یازدهم نیز نامزد نشد برای انتخابات مجلس دوازدهم نیز اعلام کرد برنامه ای برای کاندیداتوری ندارد.

اینکه چرا باهنر یکدفعه تصمیم گرفت، از وسط گود خارج شود و صرفا در کنار گود به سیاست ورزی بپردازد سئوالی است که جواب روشنی برای آن وجود ندارد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها