دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور

سوغات قالیباف برای امارات؛ سلامت

کد خبر: 1248485

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

سوغات قالیباف برای امارات؛ سلامت

گروه سیاست سایت فردا - در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

 

واکنش همشهری به اقدام قالیباف در نشان دادن توانمندی‌های ایران؛ سلامتی، هدیه ایران به امارات/ تسهیل ثبت جهانی داروهای ایرانی

با اقدام رئیس مجلس اهدای 2داروی تولید ایران به محمد‌بن‌زاید آل‌نهیان، رئیس کشور امارات متحده عربی از سوی محمدباقر قالیباف،‌ رئیس مجلس ایران با استقبال فراوانی روبرو شده است.

روزنامه همشهری در این رابطه نوشته: محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در دیدار با رئیس کشور امارات یک هدیه ویژه درنظر گرفت که به‌نظر می‌رسد جزو معدود دفعاتی است که چنین هدیه‌ای در یک دیدار رسمی بین 2مقام مسئول ردوبدل می‌شود. فعالان حوزه دارویی و طرفداران دیپلماسی سلامت، این اقدام را دارای چند شاخص ویژه می دانند که از مهم‌ترین آنها نمایش توانمندی‌های فناورانه شرکت‌های ایرانی و معرفی ظرفیت ویژه تولید داروهای خاص در کشور است. حالا این اتفاق برای کشوری مثل امارات رخ داده که به‌عنوان یک مرکز اقتصادی بسیار بزرگ برای بسیاری از کشورهای حوزه خلیج‌فارس و کشورهای عربی مطرح است. شاخص دیگر هم تسریع بستر تجارت بین‌المللی در حوزه دارو همچنین تولید مشترک با سایر کشورهاست که می‌تواند ارزآوری قابل‌توجهی برای کشور رقم بزند. «واقعیت این اقدام، یعنی صادرات تکنولوژی و صادرات دانش داروهای ایرانی و یکی از بهترین اقداماتی است که می‌توانسته از سوی مسئولان بلندپایه کشورمان در دیدار با روسای سایر کشورها صورت بگیرد.» این نکته‌ای است که محمد عبده‌زاده، رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران و رئیس هیأت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای تولیدی بیان می‌کند. وی در توضیح بیشتر می‌گوید: «شاید آشنایی چندانی درباره توسعه زیرساخت‌های دارویی کشور وجود نداشته باشد، اما چنین اقداماتی باعث می‌شود که در ثبت داروهای ایرانی در کشورهای دیگر تسهیل صورت بگیرد.»

 

کیهان: پروژه «درز ایمیل‌های ظریف» سناریوی «فایل صوتی ظریف» را تازه کرد/ برجام توطئه‌ای برای شکست ملت ایران بود

در هفته‌های اخیر و به‌دنبال تفاهمات اخیر ایران و آمریکا زمزمه‌هایی بر سر توافق جدید و یا احیای برجام در محافل سیاسی و رسانه‌ها مطرح شده است که با واکنش‌های مختلفی همراه شده است.

روزنامه کیهان در این زمینه نوشته: مردم ایران به این واقعیت پی برده‌اند که اولا دیگر عملا برجامی باقی نمانده و ثانیا برجام قبل از اینکه توافقنامه‌ای برای حل مشکلات اقتصادی باشد، در واقع یک سناریو و توطئه درازمدت آمریکایی برای منزوی کردن و شکست ملت ایران بود. پروژه «درز ایمیل‌های ظریف» سناریوی «فایل صوتی ظریف» را بار دیگر در افکارعمومی تازه کرد که معلوم شد کار خود جماعت برجامیون بود! ثانیا آنچه که تاکنون از اسناد و روابط آشکار و محرمانه و قرائن و ادله فراوان برای ملت ایران منتشر و فاش شده است، نشان می‌دهد که این اصلاح‌طلبان غربگرا که برخی از آنها فراری شده‌اند، به همراه اپوزیسیون ورشکسته و ضدانقلاب‌ها و تجزیه‌طلب‌ها و سلطنت‌طلبان با اینترنشنال و صحنه‌گردانان پشت پرده آن یعنی اسرائیل و آمریکا و انگلیس ارتباط داشته و دارند و جیره‌خوار آنها بوده‌اند و هستند و باید از آنها سؤال کرد چه هدفی از این پروژه دارند؟! با چند ایمیل هیچ تحلیلگری نمی‌تواند تصور کند که کسانی به دنبال یک «پروژه بین‌المللی فراتر از برجام» باشند و نشان می‌دهد خودشان به دنبال «اهداف سیاسی-جناحی فروتر از برجام» همچون بزک کردن دموکرات‌ها و تطهیر ظریف و رابرت مالی و فضا‌سازی برای القای امیدواری کاذب به برجام و مقصر نشان دادن دولت و نظام در شکست فضاحت بار برجام با دستاورد هیچ و خسارت محض و نهایتا کاسبی خود هستند.

 

جام‌جم به جایزه: نوبل صلح برای حمایت از تحریم ایران و اغتشاشات اعطاء ‌شد

اهدای جایزه صلح نوبل به نرگس محمدی که طبق وصیت‌نامه آلفرد نوبل بایستی به شخصی اعطا می‌شود که در سال گذشته بیشترین یا بهترین کار را برای برادری بین ملت‌ها، لغو یا کاهش ارتش‌های ثابت و حفظ و ارتقای صلح انجام داده‌باشد،‌ با واکنش‌های متعددی همراه شده است.

روزنامه جام جم در این باره نوشته: جالب این‌که تا به امروز هیچ‌یک از معترضان و منتقدان آمریکا و اروپا برنده این جایزه نشده‌اند. کمیته نوبل نروژ روز جمعه ۶ اکتبر(۱۴مهر) اعلام کرد که جایزه سال ۲۰۲۳ خود را به نرگس محمدی ــ که هم اکنون به‌ خاطر ارتکاب جرم علیه امنیت کشور زندانی است ــ اهدا می‌کند. متهمی که به دروغ مدعی شد در زندان کتک خورده و سعی کرده‌است با استفاده نکردن از مرخصی و فرصت‌های درمانی‌اش، قطعه‌ای از پازل تحریم‌کنندگان ملت ایران را تکمیل کند. نرگس صفیه محمدی، همکار شیرین عبادی در گروهکی موسوم به کانون مدافعان حقوق بشر است که ضمن حمایت و تاکید بر تحریم ایران با برخی گروهک‌های تروریست همکاری داشته‌است. با مرور مواضع اخیر نرگس محمدی به ویژه پیام وی از زندان اوین به اتحادیه‌اروپا، به خوبی مشخص می‌شود که چرا پس از ۲۰ سال دوباره یک ایرانی برنده این جایزه شده‌است. محمدی در جریان پیام ارسالی خود به اتحادیه‌اروپا خواستار «گذار از نظام» شده و اقدام به حمایت و همراهی با اغتشاشات و آشوب‌طلبان کرده‌بود.

 

جوان: دکان جاسوس‌خبرنگار‌ها را جمع کنید

در ماجرای آرمیتا گراوند بار دیگر بحث بر نوع اطلاع‌رسانی و مسئولیت رسانه‌ها و خبرنگاران در قبال این حوادث داغ شده است.

روزنامه جوان در این باره نوشته: با اینکه والدین این دانش‌آموز پس از بازبینی دوربین‌های مدار بسته و تأیید این مهم که فرزند آن‌ها به دلیل افت فشار دچار حادثه شده و از رسانه‌های معاند خواستند حاشیه‌سازی نکنند، اما بیهوش شدن دانش‌آموزی که می‌توانست در هر نقطه‌ای از جهان رخ دهد، حالا به ابزاری برای حمله به دستگاه‌های امنیتی و انتظامی کشور تبدیل شده است. همنوایی برخی صدا‌های داخلی با شیپور‌های دشمن قابل تأمل است. اینترنشنال و بی‌بی سی که در ایران فعالیت رسمی ندارند، اما آیا برخی مواضع ضد امنیت ملی در داخل پاس گل به حریف نیست؟ آیا نباید نسبت به مأموریت جاسوس‌خبرنگار‌ها حساس شد؟ فلان خبرنگاری که در معرکه روایت‌سازی‌ها، پا را از دروغ پراکنی، شایعه‌سازی، فتنه‌انگیزی و جاسوسی فراتر گذاشته و رسماً جمهوری اسلامی را تهدید می‌کند، نباید پاسخگوی مواضع ضد امنیت ملی و دروغین حود باشد؟ آیا او از سرویس‌های خارجی دستور می‌گیرد؟

 

کیهان: زمستان سخت و تابستان داغ اروپا ۱۳۰ هزار نفر قربانی بر جای گذاشت

اواسط تابستان سال گذشته بود که بحث زمستان سخت اروپا و معضل کشورهای اروپایی در تامین سوخت پس از آغاز جنگ اوکراین مطرح شده و بعد از آن نیز نظرات مثبت و منفی فروانی نسبت به آن صورت گرفت به نوعی که برخی گزارش‌ها حاکی از عدم وقوع زمستان سخت برای اروپائیان بود و برخی دیگر به دنبال تائید آن.

روزنامه کیهان در این خصوص نوشته: «موسسه روبرت کخ» آلمان مرگ و میر ناشی از گرما در آلمان طی ۹ ماه گذشته را بیش از سه‌هزار مورد برآورد کرد که درصد زنان جان‌باخته به‌مراتب بیشتر از مردان بوده است. همچنین نشریه اکونومیست چند ماه قبل نوشت: «زمستان گذشته، ۶۸ هزار اروپایی به خاطر سهمیه‌بندی برق یا ناتوانی در پرداخت هزینه‌های گرمایش، جان خود را از دست دادند. بیشتر از تلفاتِ ۵۹ هزار نفر کرونا در اروپا. این، گزارش نشریه Economist چاپ لندن بود». «زمستان سخت» و «تابستان داغ اروپا» طی سال گذشته، مجموعا ۱۳۰ هزار نفر قربانی بر جای گذاشت که در مقام مقایسه، بیش از یک سوم شمار کشته‌های اوکراین، در جنگ با روسیه است.

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها