دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور

اختلاف بین مجلس و دولت؟!

کد خبر: 1235196

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

اختلاف بین مجلس و دولت؟!

گروه سیاست سایت فردا - در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

 

روزنامه ایران: برجام پروژه امنیتی‌سازی علیه ایران را از بین بُرد یا به دستاویزی برای اجرای همین پروژه تبدیل شد؟

محمد‌جواد ظریف، وزیر سابق امور خارجه گفته: «بحث هسته‌ای را بازی امنیتی‌سازی می‌دانم؛ ادراک غلط ما بود که باعث شد در این چاله بیفتیم» وی همچنین تأکید کرده: «برجام هدف و دستاورد اصلی‌اش شکست فضای امنیتی‌شده و اجماع امنیتی علیه ایران بود.»

روزنامه ایران در واکنش به این اظهارات نوشته: دولتمردان سابق مدعی هستند که مسأله هسته‌ای تنها یک بازی امنیتی بوده و هدف برجام شکست این فضای امنیتی علیه تهران است. گذشته از آنکه قبلاً ادعا می‌شد برجام اهداف اقتصادی را در پی دارد این سؤال مطرح می‌شود که آیا برجام توانست پروژه امنیتی‌سازی علیه ایران را از بین ببرد و یا اکنون خود به دستاویزی برای اجرای همین پروژه تبدیل شده است؟ یقه‌گیری از ایران به جای پاسخگو کردن امریکا و تبیین واقعیت چیزی جز سیاسی‌کاری نیست. به نظر می‌رسد آنچه باید در فضای سیاسی کشور دغدغه اصلی باشد نه پروژه مبهم امنیتی‌سازی غرب علیه ایران که پروژه دوقطبی‌سازی در فضای سیاست داخلی است. امریکا نمی‌تواند در رسیدن به اهداف زیاده‌خواهانه و ضدایرانی خود امیدوار باشد، مگر آنکه بتواند به یک جریان داخلی تکیه کند.

 

کیهان عنوان کرد: ادعای اختلاف میان مجلس و دولت بر پایه اخبار جعلی

استفاده از اخبار دروغین برای پیشبرد مقاصد سیاسی برای برخی جریان‌ها به عادتی همیشگی بدل شده است.

روزنامه کیهان در این خصوص با اشاره به مطلب یکی از روزنامه‌های اصلاح‌طلب مبنی بر اینکه مجلس از توضیحات صولت مرتضوی، وزیر کار قانع نشد تا احتمال مواجهه بیشتر مستأجران بهارستان با پاستورنشینان را افزایش دهد، نوشته: قلم به دستان روزنامه‌های مدعی اصلاحات به ‌اندازه‌ای که در سخن‌پراکنی و سوژه‌سازی در راستای تضعیف قوای مجریه و مقننه می‌کوشند، به صحت و سقم اخبار و گزاره‌هایی که پایه تحلیل‌هایشان قرار می‌گیرد، دقت نمی‌کنند. (و یا شاید هم اساسا اهمیتی برایشان ندارد!) زیرا روز دوشنبه پس از طرح سؤال از صولت مرتضوی و پاسخ‌های وی، این نماینده سؤال‌کننده بود که از پاسخ‌های وزیر قانع نشد و پس از رأی‌گیری در صحن علنی پیرامون این موضوع، نمایندگان با 133رای موافق، ‌75 رای مخالف و 5 رای ممتنع اعلام کردند که از توضیحات وزیر کار قانع شدند. این نخستین بار نیست که رسانه‌های مدعی اصلاحات با انتشار اخبار خلاف واقع و تحلیل‌های مبتنی بر آن، اصول حرفه‌ای روزنامه‌نگاری را زیر پا می‌گذارند و در عین حال خود را پرچمدار روشنگری و آگاهی‌بخشی در جامعه می‌دانند!

 

خراسان: نگران موج تمایل به مهاجرت باشیم

در سال‌های اخیر تب میل به مهاجرت تند شده و هر چند بیشتر کسانی که صحبت از چنین تصمیمی به میان میاورند اقدامی برایش نمی‌کنند و یا در نیمه راه از پیگیری دست می‌کشند اما صرف وجود چنین میلی و میزان مهاجرت متخصصین و غیرمتخصصین نادیده‌گرفتنی نیست.

روزنامه خراسان در این باره نوشته: حتما باید نگران جوانان سرزمین‌مان باشیم که به هر دلیلی تصور می‌کنند باید مهاجرت کنند. نه این که «مهاجرت» از اساس، امر ناپسندی باشد اما در کشور ما این مهاجرت‌ها و انگیزه‌ها و دلایلی که مهاجران و افراد درصدد مهاجرت بیان می‌کنند، جای نگرانی دارد؛ به‌خصوص آن که تعدادشان زیاد باشد. جمعیت کسانی که تمایل به مهاجرت ندارند و به همراه 3.9 درصدی که مهاجرت کرده‌اند اما تمایل به بازگشت دارند، نشان می‌دهد که ما درمجموع روی نیروی انسانی حدودا 20 درصدی می‌توانیم حساب کنیم؛ البته به این شرط که برای تعداد 3.9 درصدی که اکنون مهاجر هستند اما تمایل به بازگشت دارند، زمینه بازگشت‌شان را فراهم کنیم.

 

 

 

 

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها