«فردا» گزارش می‌دهد

رمز گشایی از خواسته زلنسکی/ آیا واشنگتن پشت کی یف را خالی کرده است؟

کد خبر: 1269681

حواشی برگزاری نشست داووس بر متن آن غلبه پیدا کرده است! بدیهی است که محصول هم اندیشی بازیگران در عرصه تجارت بین الملل به واسطه کارشکنی جریان سلطه، هیچ گاه خروجی موثری به سود منافع جمعی جهان و نظام بین الملل نداشته است.

رمز گشایی از خواسته زلنسکی/ آیا واشنگتن پشت کی یف را خالی کرده است؟

گروه سیاست سایت فردا - این روزها حواشی برگزاری نشست داووس بر متن آن غلبه پیدا کرده است! بدیهی است که محصول هم اندیشی بازیگران در عرصه تجارت بین الملل به واسطه کارشکنی جریان سلطه، هیچ گاه خروجی موثری به سود منافع جمعی جهان و نظام بین الملل نداشته است. با این حال، برخی دیدارهای سیاسی و مباحث مطرح شده در حاشیه برگزاری نشست داووس، مورد توجه کارشناسان و تحلیلگران حوزه سیاست قرار گرفته است. یکی از این موارد، مربوط به دیدار خاص زلنسکی و بلینکن می باشدوولودیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوییس با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا درباره همکاری‌های دفاعی گفت‌وگو کرد. زلنسکی در این دیدار تاکید کرد که تشدید فشارها و تحریم‌ها به روسیه چیز‌های زیادی را می‌آموزد و کشورهای غربی باید همچنان به حمایت تسلیحاتی از اوکرین ادامه دهند. در این دیدار زلنسکی همچنین آنتونی  بلینکن و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا را از وضعیت میدان نبرد، برنامه‌های سال ۲۰۲۴ و ابزارهای مورد نیاز کی‌یف برای تحقق اهداف نظامی مطلع کرد. 

با این حال، نمی توان از فرامتن اظهارات زلنسکی به سادگی عبور کرد.رئیس جمهور اوکراین به وضوح دریافته است که در کاخ سفید نوعی اراده آشکار مبنی بر تغییر و دگردیسی تاکتیکی در قبال جنگ رخ داده که خروجی آن قطعا به سود کی یف نخواهد بود. این روند می تواند منتج به شکست زلنسکی در انتخابات سراسری اوکراین و متعاقبا، زمینه سازی برای شکل گیری مذاکرات صلح شود. حتی برخی منابع آگاه می گویند مقامات امریکایی با واگذاری بخشی از خاک اوکراین به روسیه در ازای پایان جنگ و همچنین ارائه تضمینی عینی از سوی اوکراین مبنی بر عدم عضویت در ناتو موافقت کرده اند. اینها کف خواسته های مسکو در قبال جنگ اوکراین بوده و تحقق آنها به معنای شکست مشترک کی یف و ناتو در جنگ خواهد بود. با این حال فرسایشی شدن نبرد و واقعیات میدانی در شرق اوکراین ( منطقه دونباس) جایی را برای مانور زلنسکی و استمرار حمایتهای غرب به سبک و سیاق دو سال اخیر باقی نگذاشته است. 

رمزگشایی از اظهارات زلنسکی چندان دشوار نیست! او به صورتی کاملا خودخواسته اما در لفافه، مقامات کاخ سفید را متهم به بازی دوگانه و عدم شفافیت در قبال جنگ اوکراین ( خصوصا در برهه کنونی) کرده است. برخی تحلیلگران آمریکایی، این رویکرد کاخ سفید را نشات گرفته از دغدعه های انتخاباتی درد سال 2024 میلادی دانسته و برخی دیگر، آن را منبعث از نوعی سردرگمی استراتژیک تلقی می کنند. اما هر چه باشد، شرایط جاری در جنگ اوکراین به سود زلنسکی و ناتو پیش نمی رود. از سوی دیگر، رئیس جمهور اوکراین نسبت به نگاه ابزاری غرب نسبت به خود بیش از دیگران آگاه است.درچنین شرایطی بعید نیست بر سر پایان جنگ اوکراین معامله ای میان واشنگتن ( ناتو) و مسکو صورت گیرد و اتفاقا آخرین نفری که از مفاد و شرایط این معامله آگاه شوند شخص زلنسکی باشد! این یکی از عاقب  و نتایج  طبیعی بازی در زمین آمریکا و ناتو است....

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها