مرتضی مکی در گفت‌وگو با «فردا»:

تفاوت بایدن و ترامپ جامعه آمریکا را به شدت دوقطبی کرده است

کد خبر: 1280545

تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: انتخابات آینده آمریکا از این حیث خیلی حساس است و جامعه آمریکا به شدت دوقطبی شده است، ترامپ و بایدن هر دو تلاش می کنند تا جامعه نسبت به تبعات رئیس جمهور شدن رقیب خود بترسانند و آرای سلبی را به طرف خودشان جلب کنند.

تفاوت بایدن و ترامپ جامعه آمریکا را به شدت دوقطبی کرده است

گروه سیاست سایت فردا: کمتر از 8 ماه دیگر به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا زمان باقی است و بایدن و ترامپ در نظرسنجی ها رقابت تنگاتنگی با هم دارند. سئوال این است که آیا میان این دو تفاوتی در تأثیرگذاری بر معادلات منطقه و مناسبات بین تهران و واشنگتن وجود دارد یا خیر؟

مرتضی مکی در گفتگو با خبرنگار فردا درباره فرق ریاست جمهوری ترامپ و بایدن برای ایران و منطقه گفت: با توجه به جایگاه آمریکا در معادلات سیاسی، اقتصادی و نظامی جهان دارد، موضوع انتخابات ریاست جمهوری این کشور حساس است. گرچه نظام سیاسی آمریکا چارچوب دموکراتیک نهادینه شده ای دارد و هر کسی رئیس جمهور شود باید این چارچوب را رعایت کند اما دولت به ویژه رئیس جمهور در روند نقش آفرینی جهانی آمریکا نقش تعیین کننده ایفا می کند.

وی با بیان اینکه آمریکا نظام ریاستی دارد، افزود: رئیس جمهور نقش پررنگی در فرایند تصمیم سازی و تصمیم گیری آمریکا ایفا می کند. ترامپ در دوره ریاست جمهوری اش به خوبی این واقعیت را نشان داد که رئیس جمهور تا چه حد می تواند در روندهای سیاست گذاری آمریکا در عرصه داخلی و خارجی آمریکا موثر باشد.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: آقای ترامپ در زمان انتخابات ریاست جمهوری اش وعده هایی همچون تجدیدنظر در روابط بین واشنگتن با مسکو و پکن، نگاه به برجام و نوع همکاری با توافقات بین المللی داده بود و همه آن وعده ها را عمل کرد. شاید اگر آن زمان هیلاری کلینتون به ریاست جمهوری می رسید قریب به اتفاق آن اقدامات انجام نمی شد.

وی ادامه داد: بعد از 70 سال در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شاهد رویارویی دو رئیس جمهور سابق هستیم که هر دو برنامه و کارنامه خودشان را به مردم آمریکا ارائه دادند. از این رو انتخابات آینده آمریکا از این حیث خیلی حساس است و جامعه آمریکا به شدت دوقطبی شده است، نمونه اش سخنرانی بود که آقای بایدن در پارلمان انجام داد.

مکی گفت: ترامپ و بایدن هر دو تلاش می کنند تا جامعه نسبت به تبعات رئیس جمهور شدن رقیب خود بترسانند و آرای سلبی را به طرف خودشان جلب کنند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها