کیومرث یزدان پناه در گفت‌وگو با «فردا»:

ایران با صبر و حوصله عرصه را بر صهیونیست‌ها تنگ می‌کند

کد خبر: 1283055

تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: ایران این توانمندی را دارد که با صبر و حوصله در میدان نبرد رو در رو مقاومت با این رژیم، عرصه را بر صهیونیست ها تنگ کند و در آن میدان انتقام خودش را بگیرد.

ایران با صبر و حوصله عرصه را بر صهیونیست‌ها تنگ می‌کند

گروه سیاست سایت فردا: روز گذشته ارتش اسرائیل در یک حمله هوایی به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق 7 عضو ارشد سپاه پاسداران را به شهادت رساند. درباره نوع پاسخ تهران، برخی معتقدند ایران باید به یکی از سفارتخانه های اسرائیل در سایر کشورها حمله مشابهی کند اما در مقابل بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که ایران نباید در پاسخ به این تجاوز آشکار اسرائیل عجله کند بلکه ابتدا باید در بُعد دیپلماتیک به اجماع سازی بین المللی در محکومیت اقدام اسرائیل و حق ایران برای پاسخ مشروع اقدام کند. سپس در زمان و مکان مناسب پاسخی قاطع به هدفی معتبر و مهم نظامی اسرائیل بدهد.

کیومرث یزدان پناه در گفت‌وگو با خبرنگار فردا درباره نوع واکنش تهران به حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق گفت: این حمله اسرائیل واکنش به اقدام آفندی بود که ایران قبلا به این رژیم وارد کرد. تمام اطلاعاتی و میدانی نشان می دهد که صهیونیست ها می دانند این عرصه ای که برای شان تنگ شده، بدون مدیریت و فرماندهی مستقیم و غیرمستقیم ایران امکان پذیر نبوده است.

وی افزود: با توجه به فشار افکارعمومی داخل و خارج سرزمین های اشغالی بر دولت نتانیاهو، نتانیاهو برای کاهش بار روانی ضرباتی که از ابتدای عملیات طوفان الاقصی خوردند هر از گاهی دست به چنین اقداماتی می زنند؛ امروز رژیم صهیونیستی کم آورده و هدفش آن است که بتواند میدان نبرد و جنگ را به جغرافیاهای دوردست ببرند تا از وضعیت بن بست در نبرد با نیروهای مقاومت خارج شوند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی اظهار کرد: جغرافیای منطقه اجازه درگیری مستقیم بین دو طرف را نمی دهد. ایران کشوری ریشه دار و متمدن است و درک و فهم بالایی از روابط بین الملل دارد. درست است که احساسات بخشی از افکارعمومی در ایران جریحه دار شده و آنها تمایل دارند که ایران نیز مشابه رفتار اسرائیل را نشان دهد اما حمله به سفارت و مراکزی که براساس قواعد بین المللی از ضریب خاص امنیتی برخوردار هستند اشتباه است.

وی ادامه داد: اگر ایران با حمله به یکی از سفارتخانه های رژیم صهیونیستی رفتاری مشابه کند، نزد افکارعمومی جهان معنی اش آن است که ما نیز فرقی با رژیم صهیونیستی نداریم، در حالیکه صهیونیست ها هیچ مبنای هویتی، جغرافیایی و سیاسی ندارند و صرفا بر مبنای یک قاعده حقوقی در 1967 میلادی این رژیم شکل گرفت و هیچ پایبندی حتی به قرارداد اسلو 1995 ندارد اما ایران یک کشور تمدنی با سابقه دیرینه تاریخی است نباید اقدامی مشابه این رژیم جعلی انجام دهد.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: اگر امروز می بینیم برخی موضع می گیرند و خواهان این هستند که ایران نیز اقدام مشابه انجام دهد، قطعا راه درستی نیست. البته ایران این توانمندی را دارد که با صبر و حوصله در میدان نبرد رو در رو مقاومت با این رژیم، عرصه را بر صهیونیست ها تنگ کند و در آن میدان انتقام خودش را بگیرد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها