طرح صیانت چه تأثیری بر ارز دیجیتال دارد؟

کد خبر: 1179205
طرح صیانت چه تأثیری بر ارز دیجیتال دارد؟

خرید ارز دیجیتال یکی از راه‌های کسب درامد می‌باشد که این روزها موردتوجه بسیاری از مردم و سرمایه‌داران جهان قرار گرفته است. خریدوفروش ارزهای دیجیتال، تجارتی جهانی است و نیاز دسترسی مردم به سایت‌ها و کارگزاری‌های متفاوت داخلی و خارجی را بیش‌ازپیش نشان می‌دهد. معاملات ارزهای دیجیتال در ایران نیز طرفداران بسیاری دارد و تعداد این طرفداران روزبه‌روز در حال افزایش است.

یکی از مشکلات ایرانیان، قرار گرفتن در لیست کشورهای تحریم شده است که معامله‌گران را از انجام بسیاری از فعالیت‌ها درزمینه‌ی ارزهای دیجیتال منع می‌کند. علاوه‌بر مشکلات تحریم‌ها در تمام زمینه‌ها به‌خصوص درباره‌ی ارزهای دیجیتال، طرح جدیدی موسوم به طرح صیانت در مجلس مطرح ‌شده که مردم را نگران کرده است.

به‌راستی طرح صیانت چه طرحی است؟ درصورت اجراشدن این طرح، چه تأثیری بر فعالیت‌های مردم به‌ویژه معاملات ارزهای دیجیتال خواهد گذاشت؟ اگر به‌دنبال پاسخ به این‌گونه سؤالات هستید، لطفاً تا پایان ما را همراهی کنید.

 

طرح صیانت چیست؟

طرح صیانت (طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی) طرحی است که زمانی در مجلس شورای اسلامی مطرح شد. طرح صیانت سروصدای زیادی به پا کرد اما همچنان بلاتکلیف مانده است. این طرح به‌منظور حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی مطرح شده است. بر اساس طرح صیانت از حقوق کاربران تصمیم بر آن است تا مجموعه‌ای از قوانین و مقررات جهت فعالان و اعضای شبکه‌های اجتماعی، پیام‌رسان‌ها، موتورهای جستجوگر مثل کروم (Chrome) و ... در نظر گرفته شود.

در حقیقت متقاضیان اجرای این طرح قصد دارند تا به‌نوعی از کاربران در برابر برنامه‌های داخلی و خارجی محافظت کنند. این طرح از سوی تعدادی از نمایندگان و مسئولین دولتی مطرح شده است اما برخی از مسئولین و تعدادی از نمایندگان مجلس با اجرای آن موافق نیستند؛ برخی از آنان نیز موافق تنها اجراشدن بخشی از بندهای پیش‌نویس طرح صیانت هستند.

یکی از ماده‌های طرح صیانت، شرایط ادامه‌ی فعالیت پلتفرم‌ها و اپلیکیشن‌های (برنامه‌های) داخلی و خارجی در ایران را تا حدودی مطرح کرده است. در این بند این‌گونه ‌آمده که برنامه‌ها و پلتفرم‌های پرکاربردی مثل اینستاگرام، تلگرام و ... برای ادامه‌ی فعالیتشان ملزم به کسب اجازه و موظف به رعایت قوانین خاص ثبت‌شده در پیش‌نویس هستند. وزارت ارتباطات در حالت خوش‌بینانه می‌تواند درصورت عدم رعایت قوانین پلتفرم‌ها را جریمه نماید. همچنین این وزارت در بدبینانه‌ترین حالت می‌تواند دسترسی به پلتفرم خاطی را محدود یا مسدود کند.

مسئولین و مقامات موافق با طرح صیانت اعلام کرده‌اند که این طرح جهت ایجاد فرصت برای برنامه‌های کاربردی و سرویس‌های خدماتی مجازی ایرانی مطرح شده است. یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین دلایل طرح صیانت برای اجراشدن، تأسیس شرکت‌های بزرگ و کارآمدی همچون فیس‌بوک، گوگل و ... است؛ اما اگر شرایط ایران را در نظر بگیریم اجراشدن این طرح چندان به نفع مردم و اقتصاد کشور نیست.

اگر واقع‌بینانه به این موضوع نگاه کنیم می‌بینیم تأسیس شرکت‌های بزرگ نیز چندان ایده‌ی جالبی نیست زیرا ایران در لیست کشورهای تحریم شده قرار دارد و نمی‌تواند شرکت‌هایی هم پای شرکت‌های بزرگ خارجی داشته باشد.

طرح صیانت چه تأثیری بر ارز دیجیتال دارد

تأثیر اجرای طرح صیانت بر کسب‌‌وکارهای مجازی

طرح صیانت به اقتصاد کشور ضربه وارد می‌کند. با شیوع بیماری همه‌گیر کرونا و اجراشدن قرنطینه، بسیاری از مردم جهان نسبت به فعالیت‌های اینترنتی از طریق پلتفرم‌های خارجی مثل اینستاگرام و تلگرام جهت امرارمعاش خود و خانواده‌هایشان اقدام کردند. در ایران نیز جوانان، دانشجویان، خانم‌های خانه‌دار، روانشناسان و مشاوران خانواده، مشاغل آزاد و ... نسبت به کسب درامد از طریق ادامه فعالیت خود به‌صورت مجازی اقدام نمودند.

این نوع فعالیت‌ها و خریدوفروش به‌صورت اینترنتی تقریباً بین مردم ایران نیز جاافتاده است. مثلاً بسیاری از مردم که امکان مراجعه‌ی حضوری به روانشناسان یا مشاورین در حوزه‌های مختلف مانند مشکلات خانوادگی، فرزند پروری، مسائل زناشویی و ... را ندارند از طریق تماس‌های مجازی مشکلات خود را مطرح می‌کنند و تحت مشاوره یا درمان قرار می‌گیرند. این روزها بسیاری از مشاغل و درآمدزایی نیز از طریق فعالیت در بخش آموزش کسب درامد از طریق شبکه‌های اجتماعی (Social Media) است.

تأثیر اجرای طرح صیانت بر معاملات ارزهای دیجیتال

یکی از سؤالات مهم که در حوزه‌ی طرح صیانت مطرح شده درباره‌ی ارزهای دیجیتال است. این موضوع معامله‌گران و سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال را به‌شدت نگران کرده است. همان‌طور که می‌دانید اساس معاملات ارزهای دیجیتال بر اینترنت بنا شده است. رابطه‌ی مستقیم اینترنت و ارزهای دیجیتال را به‌هیچ‌وجه نمی‌توان انکار کرد.

طرح صیانت از موضوعاتی است که با مخالفت اغلب مردم روبرو شد. این طرح چندین مرتبه فراموش و ازسر گرفته شد. عده‌ای از مسئولین بر این باورند که این طرح ایرادات قانونی بسیاری دارد. اجرا کردن طرح صیانت نیازمند برنامه‌ریزی طولانی‌مدت است. بااین‌حال درباره‌ی ارزهای دیجیتال موجود در کیف پول‌های خود نگران نباشید؛ زیرا درصورت اجراشدن این طرح، مهلتی به کاربران کارگزاری‌ها، تریدرها (Trader/ معامله‌گر) و ماینرها (استخراج‌کننده‌ی ارز / Miner) و ... داده می‌شود تا سرمایه‌ی خود را از شبکه‌ی ارزهای دیجیتال بیرون بیاورند.

ایران کشوری است که هم‌اکنون نیز متأسفانه به‌دلیل تحریم‌های ناجوانمردانه‌ی موجود دسترسی کامل به صرافی‌های ارزهای دیجیتال و برخی از کیف پول‌ها ندارد. بااین‌وجود، کاربران با وصل شدن به فیلترشکن‌های (VPN) قوی و به کمک IP کشورهای همسایه و کشورهای اروپایی می‌توانند تا حدودی تحریم‌ها را بشکنند اما درصورتی‌که طرح صیانت اجرا شود، تقریباً تمام فعالیت‌های ارزی متوقف خواهد شد.

برخی کارشناسان حوزه ارزهای دیجیتال مدعی شده‌اند که کیف پول‌های شخصی را می‌توان پس از اجرای طرح صیانت نیز حفظ نمود. می‌پرسید به چه صورت؟ ما به شما خواهیم گفت.

کارشناسان و سرمایه‌گذاران حرفه‌ای ادعا می‌کنند برخی کیف پول‌های شخصی مانند تراست ولت (Trust Wallet) می‌تواند از مرز طرح صیانت عبور کند. برای این منظور لازم است تا کاربرانی که با این نوع کیف پول‌ها فعالیت می‌کنند اطلاعات خود را بازیابی کنند یا به‌اصطلاح از اطلاعاتشان بک‌آپ (Back Up) داشته باشند، در این صورت پس از مسدود شدن کیف پول و اجرای این طرح می‌توانند به دارایی‌هایشان دسترسی داشته باشند.

عده‌ای از کارشناسان نیز معتقدند پایگاه‌های ذخیره‌سازی اطلاعات و دارایی کاربران یعنی کیف پول‌هایی مانند اتمیک ولت (Atomic wallet) یا تراست ولت (Trust Wallet) که در خارج از ایران است با اجراشدن طرح صیانت دیگر قابل‌دسترسی نخواهند بود.

طرح صیانت چه تأثیری بر ارز دیجیتال دارد

فعالیت صرافی‌های داخلی و خارجی پس از اجرای طرح صیانت

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم هم‌اکنون ایران در سختی‌های تحریم به سر می‌برد و با دور زدن تحریم‌ها در صرافی‌های خارجی فعالیت می‌کند اما درصورتی‌که طرح صیانت اجرایی شود، چه بر سر صرافی‌های داخلی می‌آید؟ این سؤالی است که ذهن بسیاری از کاربران صرافی ایرانی ارز دیجیتال را مشغول کرده است. بسیاری از سرمایه دارای صرافی بیت کوین و صرافی‌های دیگر ارزها نگران هستند و از آینده‌ی پس از اجراشدن طرح صیانت واهمه دارند.

بر اساس بندهایی که در پیش‌نویس طرح صیانت آمده است، صرافی‌های خارجی ارزهای دیجیتال پس از اجرای این طرح قادر به خدمات‌رسانی به کاربرانی ایرانی نیستند. این سرویس‌ها نیز مانند سرویس‌های خدماتی دیگری همچون گوگل‌، متا، فیس‌بوک و ... باید از کمیسیون اجرای این طرح مجوز دریافت کنند و اقدام به تأسیس نمایندگی در ایران نمایند تا دولت ایران نیز اجازه ‌فعالیت آن‌ها در این کشور را صادر کند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها