تفاوت هتل های فرودگاهی با دیگر هتل ها چیست؟

کد خبر: 1182771
تفاوت هتل های فرودگاهی با دیگر هتل ها چیست؟

سابقه طولانی سفر و اقامت مسافران در مکان‌های خاص به نام کاروانسرا به زمان‌های دور می‌رسد اما امروزه هتل‌ها دیگر شباهت زیادی به اقامتگاه‌های قدیم ندارند. در واقع هتل در شکل امروزی آن بر خلاف گذشته فقط به مکان‌هایی جهت اقامت مسافران در مراکز شهرها اشاره ندارد بلکه طیف وسیعی از انواع اقامتگاه‌ها را در برمی‌گیرد که هر یک برای عده‌ای خاص و با امکاناتی متناسب با نیاز گروهی از مهمانان طراحی شده‌ است. همین تنوع باعث شده است تا در هنگام رزرو هتل گزینه‌های متعددی برای اقامت پیش روی مسافران قرار داشته باشد. برخی از این گزینه‌ها برای اغلب گردشگران شناخته شده است و برخی دیگر نیز کمتر شناخته شده‌اند. هتل‌های فرودگاهی از جمله همین اقامتگاه‌ها هستند که بسیاری از افراد آشنایی چندانی با آنها ندارند. این بار قرار است در این مطلب این هتل‌ها را به شما معرفی کنیم و علاوه بر تفاوت‌های این هتل‌ها با دیگر هتل‌ها، مزایای اقامت در آنها را هم بررسی کنیم. بنابراین اگر شما هم اهل سفرهای پی در پی به ویژه سفرهای هوایی هستید و هر از چند گاهی برای مقاصد کاری به خرید بلیط هواپیما اقدام می‌کنید، توصیه می‌کنیم این مطلب را مطالعه کنید. زیرا به احتمال قوی این نوع از هتل‌ها می‌توانند گزینه ایده‌آلی برای شما باشند.

هتل فرودگاهی چیست؟

اگر بخواهیم تعریف ساده و روشنی از هتل‌ فرودگاهی ارائه دهیم باید بگوییم این هتل‌ها به دسته‌ای از اقامتگاه‌ها گفته می‌شوند که معمولا پیرامون فرودگاه‌ها و در محیطی خارج از سالن ترمینال فرودگاه قرار گرفته‌اند. برخی از نمونه‌های این نوع هتل نیز در محیط فرودگاه قرار ندارند اما فاصله آنها تا فرودگاه بسیار کم است و در مسیر فرودگاه قرار دارند. در هر حال از آنجا که اغلب فرودگاه‌ها در فضای اطراف شهر و کمی دورتر از مرکز شهر قرار گرفته‌اند هتل‌هایی که در نقاطی دور از مرکز شهر و در مسیر منتهی به فرودگاه قرار دارند تحت عنوان هتل فرودگاهی شناخته می‌شوند. دسترسی به این هتل‌ها برای مسافرانی که به فرودگاه‌ها تردد دارند بسیار راحت است.

 

امکانات هتل فرودگاهی کدامند؟

شاید شما هم با شنیدن هتل فرودگاهی تصور کنید که این هتل‌ها در مکان هایی دور افتاده قرار گرفته‌اند و مانند اقامتگاه‌های بین راهی هستند که از امکانات چندانی برخوردار نیستند اما این تصور کاملا اشتباه است و موضوع درست برعکس آن است. در حقیقت از آنجا که هتل‌های فرودگاهی به واسطه قرارگیری در نزدیکی فرودگاه‌ها در نقاطی دورتر از مرکز شهر قرار دارند، معمولا در سطحی هستند که تمامی امکانات مورد نیاز در آنها گنجانده شده است تا مسافران را از رفتن به مراکز اصلی شهر برای داشتن امکانات مختلف بی‌نیاز کنند. از این رو اغلب فرودگاه‌های بزرگ دنیا دارای هتل‌های سطح چهار یا پنج ستاره هستند. ناگفته نماند که در میان هتل‌های فرودگاهی نیز هتل‌هایی در رده‌های پایین‌تر نیز قرار دارند که منجر به تنوع قیمتی در طیف این گروه از هتل‌ها شده است. حال که موضوع روشن شد خوب است به برخی از امکاناتی که در اغلب این هتل‌ها ارائه می‌شوند اشاره کنیم. این امکانات و خدمات شامل اینترنت وای فای رایگان، سالن ماساژ، وعده غذایی صبحانه، خدمات لاندری، سرویس خانه داری، کافی شاپ و رستوران است. گفتنی است معمولا آن دسته از هتل‌های فرودگاهی که کاملا خارج از محیط فرودگاه قرار دارند خدمات ترانسفر فرودگاهی را بطور رایگان به مهمانان خود ارائه می‌کنند تا مسافران بدون هیچ زحمتی به هتل تردد کنند.

2

اقامت در هتل فرودگاهی برای چه افرادی مناسب است؟

بی‌تردید هتل‌های فرودگاهی برای هدف مشخصی شکل گرفته‌اند و آن هم میزبانی و خدمات رسانی به مهمانانی است که با بلیط هواپیما سفر می‌کنند. بنابراین اقامت در آنها نیز برای همه افراد مناسب نیست و بیشتر به گروه خاصی از مهمانان توصیه می‌شود. یکی از دسته افرادی که اقامت در هتل فرودگاهی به آنها توصیه می‌شود مسافرانی هستند که پروازشان تاخیر داشته است و به دلیل خستگی زیاد تمایل ندارند تا چندین ساعت متوالی در سالن انتظار فرودگاه بمانند تا نوبت پروازشان برسد. دسته دیگری از این افراد شامل آنهایی می‌شود که پرواز آنها در ساعت‌های غیر معمول روز مانند صبح زود یا نیمه شب به زمین نشسته است و علیرغم آنکه مقصد بعدی آنها نقطه‌ای در نزدیکی مرکز شهر است اما در لحظه ورود به فرودگاه ترجیح می‌دهند تا در همان ساعات اولیه در یک مکان نزدیک به فرودگاه استراحت کنند و روز بعد به مقصد نهایی بروند. در نهایت اقامت در این هتل‌ها برای مسافرانی که پرواز با توقف یا پرواز غیر مستقیم به یک مقصد خاص دارند نیز مناسب است. زیرا اگر فاصله بین دو پرواز تنها چند ساعت باشد عملا تردد به مرکز شهر برای اقامت در یک هتل و بازگشت مجدد به فرودگاه برای پرواز بعدی به معنای به هدر رفتن زمان و انرژی آنها است و توجیه منطقی ندارد.

 

مزایای اقامت در هتل فرودگاهی

اصلی‌ترین مزیت هتل فرودگاهی همان نزدیک بودن به فرودگاه است البته مسلم است که این ویژگی برای افرادی که با خرید بلیط هواپیما سفر می‌کنند مزیت محسوب می‌شود. گذشته از آن این هتل‌ها دارای برخی مزیت‌های خاص هستند که در اغلب هتل‌های معمولی خبری از آنها نیست. اقامت ساعتی یکی از این مزیت‌ها است که شامل اقامت به مدت چند ساعت و پرداخت هزینه متناسب با همان تعداد ساعت است. در واقع این شکل از اقامت مقرون به صرفه و ارزان است اما معمولا به دلیل آنکه این کار توجیه اقتصادی چندانی ندارد در هتل‌هایی که در مرکز شهر قرار دارند چنین خدماتی ارائه نمی‌شود و در صورتی که مهمانی قصد داشته باشد تا صرفا چند ساعت در هتل حضور داشته باشد ناچار به پرداخت کل هزینه اقامت است. علاوه بر آن برای مسافرانی که بلیط دو پرواز با فاصله زمانی کم را تهیه کرده‌اند برای آنکه به نقاط تجمع هتل‌ها در مرکز شهرها تردد کنند نیاز دارند تا هزینه‌ مازادی جهت استفاده از وسایل حمل و نقل پرداخت کنند، در حالی که اگر در هتل فرودگاهی اقامت کنند این هزینه از مخارج سفر آنها کاسته می‌شود.

تفاوت هتل های فرودگاهی با دیگر هتل ها

همانطور که پیشتر هم اشاره شد هتل‌های فرودگاهی برای عده‌ای از مهمانان با شرایط خاص طراحی شده‌اند از این رو تفاوت‌هایی با هتل‌های دیگر دارند. بی‌تردید وجه تمایز اصلی این نوع هتل‌ها با دیگر هتل‌ها در موقعیت مکانی آنها است. به عبارتی اغلب هتل‌ها در مکان‌هایی نزدیک به مرکز شهر قرار گرفته‌اند و مهمانان آنها برای رفتن به فرودگاه نیاز دارند تا مسافت تقریبا طولانی را طی کنند. از طرف دیگر همین موقعیت مکانی که به عنوان یک مزیت در نظر گرفته می‌شود موجب محدودیت‌هایی در این نوع هتل‌ها شده است. یکی از این محدودیت‌ها مربوط به نمای واحدهای اقامتی در هتل‌های فرودگاهی است. به بیان ساده‌تر از آنجا که فرودگاه‌ها مکان‌هایی فاقد مناظر طبیعی و یا نمادهای شهری چشم‌گیر هستند از این رو هتل‌های اطراف آنها نیز فاقد امکان برخورداری از نماهای خیال‌انگیز و چشم نواز هستند. در حالی که هتل‌های مناطق دیگر از این امکان برخوردارند که در واحدهای مختلف آنها پنجره‌ها به سمت نمای زیبایی از شهر یا پدیده‌های طبیعی مشرف باشند. مساله دیگری که در هتل‌های فرودگاهی به سبب موقعیت مکانی آنها به وجود می‌آید این است که در اغلب اتاق‌های این هتل‌ها سر و صدای نشست و برخواست هواپیماها انعکاس دارد. ناگفته نماند که بیشتر این هتل‌ها دارای اتاق‌هایی با عایق صوتی هستند اما باز هم برای افرادی که حساسیتی در این زمینه دارند می‌تواند موضوع جدی باشد. مورد دیگری که در خصوص تفاوت این هتل‌ها با هتل‌های دیگر می‌توان مطرح کرد مربوط به برنامه زمانی ورود و خروج است. در هتل‌های فرودگاهی زمان خاصی برای ورود و خروج مهمان ملاک قرار نمی‌گیرد در حالی که در اغلب هتل‌های سطح شهر ساعت ورود و خروج مهمانان طبق برنامه زمانی خاصی در نظر گرفته می‌شود.

3

هتل های فرودگاهی ایران

تعداد هتل‌های فرودگاهی که در سرتاسر جهان وجود دارند بسیار زیاد هستند و تنوع گسترده ای را در بر می‌گیرند که از جمله معروف‌ترین و لوکس‌ترین آنها می‌توان به هتل کرون پلازا سنگاپور، هتل سوفیتل لندن و هتل نووتل بانکوک اشاره کرد. تعداد این نوع فرودگاه‌ها در کشور ایران زیاد نیست و از آن تعداد انگشت شمار نیز فقط تعداد دو هتل بطور رسمی به عنوان هتل فرودگاهی فعالیت دارند. یکی از این هتل‌ها هتل ایبیس و دیگری هتل نووتل نام دارد که در فاصله ۱۰ دقیقه‌ای از فرودگاه امام خمینی تهران قرار دارند. این دو فرودگاه زیر نظر یک شرکت هتل سازی در فرانسه تاسیس شده‌اند که عنوان تجاری آن آکور است و شهرت زیادی در راه‌اندازی و اجرای پروژه ساخت هتل‌های فرودگاهی دارد. از این رو می توان گفت هر دو هتل از امکانات و تجهیزات مطلوبی برای اقامت مهمانان برخوردار هستند. با این حال هتل نووتل در درجه بندی هتل‌های پنج ستاره قرار دارد اما هتل ایبیس در رده هتل‌های چهار ستاره قرار می‌گیرد. فارغ از تفاوت‌های جزئی که در خدمات و امکانات این دو مجموعه وجود دارد برنامه زمان بندی برای رزرو اتاق در هر کدام از این دو هتل متفاوت است و به تناسب آن نرخ اقامت در آنها نیز با یکدیگر فرق دارد. گفتنی است هر دوی این فرودگاه‌ها دارای سرویس ترانسفر فرودگاهی هستند و ماشین‌های تردد به فرودگاه در فواصل زمانی کم و بطور مستمر مشغول به خدمات رسانی هستند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها