آیا خرید اسباب بازی های جنگی برای سلامتی روانی بچه ها مضر است؟

کد خبر: 1190819

اثرات اسباب بازی های جنگی بر روحیه کودکان چگونه است. آیا خرید اسلحه و تفنگ اسباب بازی برای کودکان مضر است؟

آیا خرید اسباب بازی های جنگی برای سلامتی روانی بچه ها مضر است؟

 

اثرات بازی با اسلحه اسباب بازی بر کودکان

بسیاری از ما در مقطعی مجبور به خرید هدایایی  برای کودکان می شویم.  به عنوان مثال برای تولد یا دادن کادوی شب عید.  وقتی در اسباب بازی فروشی ها مشغول قدم زدن هستیم ، متوجه می‌شویم که برخی از اسباب‌بازی‌ها  موضوعاتی خشونت باری مثل جنگ و درگیری را روایت می‌کنند. شمشیرها، سپرها، تفنگ اسباب بازی  و تانک های اسباب بازی تا تخیلات کودکان ما را به بازی می گیرند و ذهن کوچک آنها را را سرگرم کنند. به عنوان بزرگسالانی که برای صلح و همدردی ارزش قائل هستیم و می خواهیم این ارزش‌ها را به نسل‌های بعدی منتقل کنیم، ممکن است از خود بپرسیم که آیا این بازی های جنگی نقش مخربی بر رشد کودکان ندارند؟ آیا این فقط یک روش بی ضرر برای ابراز وجود است؟ آیا می تواند تأثیر منفی بر رفتار داشته باشد یا برعکس، می تواند به هیچ وجه مضر و خطرناک نباشد.

این جمله ممکن است تکراری به نظر برسد  ولی بازی کردن  برای توسعه  فکری و ذهنی کودکان  نقش غیرقابل انکار و ضروری دارد. فعالیت های بازیگوشانه آنها مفاهیم عمیقی را در دل خود پنهان دارند  و  باعث رشد ظرفیت های مهمی مانند حل مسئله، تصمیم گیری، مهارت های گفتاری ، خلاقیت یا مهارت های اجتماعی در کودکان می شوند . از نظر علمی تحقیقات نشان داده اند که  که بازی هایی که در آن کودکان  تظاهر  به انجام کار یا رفتاری می کنند به طور اخص برای تقویت تفکر و ارتقا ادراک  شناختی و عاطفی آنهاارزشمند هستند.

 بازی های جنگی برای کودکان به نوعی نمایشی  و  از جنس وانمود کردن به انجام کاری هستند  . اما این محتوای آن ها در مورد درگیری و خشونت است که باعث نگرانی  والدین می شود. سوالی که مطرح می شود این است که آیا بازی جنگی بر رفتار کودکان تأثیرات منفی دارد. و این  نوع بازی ها  مزایایی  که در کل بازی کردن برای کودک دارد را به طور کلی خنثی می کند؟ به عبارت دیگر، آیا  دلایل علمی و منطقی برای جلوگیری از این گونه بازی ها وجود دارد؟

 شایان ذکر است که هم نگرش والدین نسبت به چنین بازی‌هایی  و هم  مقالاتی که در رسانه ها در این خصوص منتشر شده است  در میزان انجام آن توسط کودکان دخیل هستند .

بررسی هایی که در کشور های غربی در خصوص نظر والدین به این اسباب بازی ها انجام شده است طیف وسیعی را نشان می دهد. برخی والدین کاملا مخالف بوده اند. برخی دیگر در این خصوص شک داشته و مطمئن نبوده اند .برخی  هم کاملا نسبت به این مسئله بی تفاوت و بی اعتقاد بوده و به راحتی برای فرزندان خود اسباب بازی های جنگی می خریده اند. اما مدارس و مربیان عموما با خرید اسباب بازی های جنگی مخالف بوده اند زیرا این کار را در تضاد با ارزش هایی می دانسته اند که ما می خواهیم به کودکانمان بیاموزیم.

بطور کل نگرش والدین، برنامه های تلویزیونی و انتخاب دوستان و همسالان کودک، در اسباب بازی که او دوست دارد داشته باشد عوامل موثری هستند. پسر ها بیشتر از دختر ها به خرید اسباب بازی های جنگی علاقه نشان می دهند. این ممکن است بخاطر نوع نگرش پدر و مادر ها در انتخاب اسباب بازی برای آنها باشد و یا به دلیل متفاوت بودن محتوای برنامه های تلویزیونی و کارتون هایی باشد که پسر ها و دختر ها تماشا می کنند.

بر اساس آمار، تماشای کارتون های ابر قهرمانی توسط پسر بچه ها تمایل آنها را به خرید اسلحه اسباب بازی بیشتر کرده است.به نوعی تماشای محتوای جنگ و درگیری فانتزی،  کودکان را به تقلید از آن دنیای فانتزی تشویق می کند.

 

زمانی که صحبت از تاثیر بازی های جنگی بر رفتار کودکان می شود، نظرات متفاوت است.

از یک سو برخی معتقدند که کودکان با بازی با اسلحه و بازی های جنگی قصد آسیب رساندن به یکدیگر را ندارند بلکه این ماهیت خشن و پرخاشگرایانه این گونه بازی ها است که آسیب رسان است.

 

از طرف دیگر برخی دیگر معتقدند که کودکان فرق بین یک بازی جنگی فانتزی و خشونت جنگ و درگیری واقعی را تشخیص می دهند. از نظر این محققان برای کودکان مفید است که از طریق این بازی ها ، احساساتی مثل قدرتمند بودن و تسلط داشتن را بشکلی ایمن تجربه کنند. درک و تجربه این احساسات برای رشد عاطفی و شخصیتی کودکان مفید است.

محروم کردن کودکان بخصوص پسربچه از بازی های جنگی یا دزد و پلیسی منجر به نقص در رشد اجتماعی، عاطفی و جسمی آنها می شود. بازی جنگی شامل ارتباط و همکاری و فعالیت های فیزیکی بچه ها بدون قصد واقعی برای آسیب رساندن به کسی می باشد. بچه هایی که این بازی ها را انجام می دهند در طول روز احساسات واقعی برای تخریب و نابودی و صدمه زدن به دیگران را با خود حمل نمی کنند.

البته بازی های جنگی ممکن است در برخی بچه ها باعث تقویت روحیه تهاجمی و پرخاشگری شود. ولی مطالعات نشان داده که اینگونه بچه ها بیشتر از اینکه تحت تاثیر اسباب بازی ها گرایش به خشونت داشته باشند بعلت محیط خانوادگی یا اجتماعی خشن اینگونه رفتار می کنند. و عامل اصلی را باید در خشونت والدین یا جامعه ای که کودک در آن رشد می کند جستجو کرد.

واقعیت این است که تاکنون ثابت نشده است که اسباب بازی های جنگی منجر به بروز رفتار های خشن و تهاجمی در بزرگسالی می شود. این گونه نظریه ها بیشتر ریشه در نگرانی و ولواپسی والدین و مربیان دارند. در واقع اکثریت مطلق بزرگسالانی که در کودکی با اسلحه و تفنگ اسباب بازی مشغول بوده اند در طول زندگی خود مرتکب هیچگونه جنایت و رفتار خشنی نشده اند. بلکه تجربه و تحقیقات ثابت کرده است که تنبیه بدنی، بیان صحبت های تند و تحقیر آمیز و محیط خشن خانوادگی بیشترین تاثیر را در بروز خشونت در کودکان یا بزرگسالی آنها داشته است.

 با تمام این اوصاف خرید یا عدم خرید اسلحه اسباب بازی برای کودکان به ارزش های خانوادگی و طرز تفکر والدین بستگی دارد. به هر حال اگر تصمیم گرفته اید برای کودک خود یک تفنگ یا مسلسل اسباب بازی بخرید حتما باید به توصیه های زیر توجه نمایید.

 

توصیه هایی برای خرید اسلحه و تفنگ اسباب بازی

انواع مختلفی از اسلحه و تفنگ اسباب بازی در بازار وجود دارد. برخی از اسلحه ها قابلیت شلیک تیر ندارند و فقط صدای شلیک را تولید می کنند. این دسته از اسباب بازی ها ممکن است از انواع ترقه ای ، مکانیکی یا الکترونکی باطی خور باشند. این دسته از اسباب بازی ها برای کودکان خردسال 3 تا 7 ساله مناسب هستند.

دسته دیگر از اسلحه های اسباب بازی تفنگ های آب پاش هستند که از هفت تیر های کوچک تا اسلحه های بزرگ که قدرت پرتاب آی زیادی را دارند را شامل می شوند. این دسته از اسباب بازی ها برای همه سنین مناسب هستند و اغلب کاملا بی خطر هستند. البته انواع بزرگی هم در بازار موجود است که بیشتر مناسب نوجوانان هستند. به هر حال هنگام خرید برای خردسالان باید به گروه سنی درج شده روی جعبه اسباب بازی توجه کنید.

 

 

نوع سومی که در بازار وجود دارد اسلحه هایی هستند که قابلیت پرتاب تیر دارند. خود این نوه از تفنگ های اسباب بازی تنوع زیادی دارند. برخی از آنها اسلحه های کوچکی هستند که یک تیر فومی یا پلاستیکی را به فاصله کمی پرتاب می کنند. پرتاب تیر در آنها معمولا توسط فنری که درون اسباب بازی فشرده می شود انجام می گیرد. این دسته از اسباب بازی ها برای کودکان خردسال مناسب هستند. ولی به هر بهتر است به کودکان خود بیاموزید هنگام بازی با آنها اسلحه را به سمت صورت یکدیگر نگیرند.

انواع دیگری هم وجود دارد که باطری شارژ شونده دارند و گلوله های ژله ای را مانند تفنگ های پینت بال به مسافت طولانی پرتاب می کنند. این دسته از اسلحه اسباب بازی مناسب نوجوانان هستند و به هیچ وجه نباید برای کودکان خریداری نمایید.

 همچنین برای خردسالان اسلحه های اسباب بازی را می توان از نظر ظاهر هم دسته بندی کرد. برخی تفنگ های اسباب بازی ظاهری شبیه به اسلحه واقعی دارند و به همین دلیل بعضی از پدر و مادر ها با خرید آنها مشکل دارند. در عوض برخی اسلحه های اسباب بازی هم هستند که ظاهری فانتزی با رنگ های شاد و قیافه ای کاملا کارتونی دارند که برخی از والدین خرید آنها را ترجیه می دهند.

 

سخن آخر

خرید یک اسلحه مانند هفت‌تیر اسباب بازی یا مسلسل اسباب بازی برای کودک، تاثیر زیادی در بروز رفتارهای پرخاشگرایانه ندارد. بلکه برعکس به تخلیه هیجانات و بار سنگین تخیلات ذهنی او کمک زیادی می‌کند.

نکته اصلی اینجاست که این بازی تهاجمی برخلاف بازی‌های فکری، کمی به نظارت و آموزش  بیشتر شما نیاز دارد. زیرا در زمان درگیر شدن بچه ها در هنگام بازی با همسالان، به هر حال خطر  بروز رفتاری خشن وجود دارد!

شما می توانید انواع مختلف اسلحه و تفنگ اسباب بازی ذکر شده در این مقاله را بیسته به سلیقه و بودجه خئد از فروشگاه رنگ به رنگ تهیه نمایید.

تنوع بالای محصولات فروشگاه ما مطمئنا می‌تواند پاسخگوی نیاز کودک شما باشد. با توجه به اینکه قیمت‌های ارائه شده در مقایسه با مراکز دیگر واقعا معقول هستند. پیشنهاد می‌کنیم این فرصت عالی را برای خرید آنلاین از دست ندهید!

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها