آیا خرید بیت کوین گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری است؟

کد خبر: 1202114
آیا خرید بیت کوین گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری است؟

شرایط اقتصادی کشور ما طی دهه‌ی گذشته وضعیت پیچیده‌ای را برای سرمایه‌گذاری ایجاد کرد. با یک محاسبه‌ی ساده شما را با ارزش‌آفرینی ارزهای دیجیتال آشنا می‌کنیم.

فرض کنید دوازده سال پیش سال ۱۳۹۰ مبلغ ۱۰هزار دلار سرمایه داشتید (با دلار ۱۲۰۰ تومانی معادل ۱۲ میلیون تومان) و قصد داشتید تصمیم بگیرید این مبلغ را روی طلا یا بیت کوین سرمایه گذاری کنید.

این سرمایه با ارزش ۵۶ هزار تومانی هر گرم طلا در سال ۹۰ و ارزش ۳ دلاری بیتکوین در همان سال معادل ۲۱۵ گرم طلا و ۳۳۳ بیت کوین بود!

زمانی که درحال نگارش این مقاله هستیم قیمت یک بیت کوین هشتصد میلیون تومان و قیمت هر گرم طلا ۲ میلیون تومان تعیین شده. یعنی سرمایه گذاری ۱۲ میلیون تومانی شما روی طلا به ۴۳۰ میلیون تومان و سرمایه گذاری ۱۲ میلیون تومانی شما روی خرید بیت کوین به ۳۳۳ × ۸۰۰۰۰۰۰۰۰ = ؟ تبدیل می‌شد!

 

ارزهای دیجیتال از جدیدترین بازارهای مالی محسوب می‌شوند که حرف‌های ضدونقیض بسیاری درمورد مزایا و معایب سرمایه‌گذاری روی آن‌ها وجود دارد. وقتی رشد سرسام‌آور ارزش بیت کوین طی ۱۰ سال گذشته را مرور می‌کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که با خرید ارز دیجیتال بیتکوین در سال‌های اولیه احتمالا درحال حاضر به یک میلیاردر تبدیل شده بودیم! اگرچه این فکر درست است اما اولا نباید ریسک‌ها و خطرات این بازار مالی را نادیده گرفت و دوما به شما اطمینان می‌دهیم هنوز برای سرمایه گذاری روی بیت کوین یا سایر رمزارزها دیر نیست به شرطی که با آگاهی و علم کافی وارد بازار شوید.

در این مقاله با بررسی مزایا و معایب سرمایه گذاری روی ارزهای دیجیتال و بخصوص خرید آنلاین بیت کوین و همینطور مقایسه شرایط سرمایه‌گذاری روی رمزارزها با سایر دارایی‌ها شما را برای یک تصمیم آینده‌ساز آماده می‌کنیم.

مزایا و معایب رمز ارزها برای سرمایه گذاری

ارزهای دیجیتال ویژگی‌های بخصوصی دارند که در مقایسه با سایر روش‌های سرمایه‌گذاری، آن‌ها را به گزینه‌های بهتری تبدیل می‌کند.

غیر متمرکز بودن

رمز ارزها غیرمتمرکز بوده و ماهیت فیزیکی ندارند. بعبارتی ارزش آن‌ها به اعتمادی که کاربران و معامله‌گران به این دارایی‌های کرده‌اند وابسته است. این ویژگی یک تیغ دولبه از نظر سرمایه‌گذاران است. از طرفی متمرکز بودن یک دارایی به سرمایه‌گذار این امکان را می‌دهد که درمورد دارایی خود از مرجع نگهدارنده انتظاراتی داشته باشد و تا حدودی از وضعیت سرمایه‌ی خود اطمینان حاصل کند.

با این حال دارایی‌های متمرکز تحت کنترل یک سیستم یا دولت یا سیاست بوده و باز هم چندان اطمینانی به امکان پیگیری آن‌ها نیست. اما دارایی غیرمتمرکز تحت نظارت هیچ‌گونه سازمان، دولت یا سیاستی نبوده و نوسانات آن ناشی از عرضه و تقاضاست. بعبارت ساده‌تر این شمایید که ارزش دارایی‌تان را حفظ می‌کنید.

امنیت شبکه رمز ارزها

بلاکچین شبکه‌ای است که رمز ارزها در این بستر تولید، توزیع و نگهداری می‌شوند. شبکه بلاک‌چین قابل هک شدن یا دستکاری نیست چرا که تمامی اطلاعات رمزنگاری شده و میان اعضای شبکه توزیع شده است. امنیت دارایی شما در این شبکه از هر شرایط دیگری بالاتر است.

خرید رمز ارز بیتکوین

محدود نشدن در مرزها

یک ویژگی بسیار مهم ارزهای دیجیتالی قابلیت دسترسی به آن‌ها در هر زمان و مکان است. بعلاوه ارزش این دارایی در همه‌جای جهان مشخص و غیرقابل انکار است. به قدری رمز ارزها در سطح دنیا مورد پذیرش قرار گرفته‌اند که درحال حاضر برخی خریدها را می‌توانید بصورت آنلاین از طریق ارزهای دیجیتالی انجام دهید.

تقسیم پذیر بودن دارایی

وقتی حرف از سرمایه‌گذاری می‌شود عموما به مبلغی بزرگ فکر می‌کنند. برای خرید ارزهای دیجیتال شما می‌توانید از کمترین مبلغ ممکن شروع کنید. در صرافی‌های آنلاین ایرانی معتبر مثل صرافی اکسکوینو شما می‌توانید با مبلغ ۱۰۰ هزار تومان هم برای خرید ارز دیجیتال بیت کوین اقدام کنید.

سادگی خرید و نگهداری رمز ارزها

رمز ارز از جمله دارایی‌هایی است که خرید و نگهداری آن بسیار ساده است. برای خرید بیت کوین شما به یک صرافی آنلاین و یک کیف پول امن احتیاج دارید. هر دوی این ابزار به سادگی در اختیار شماست؛ کافی‌ست یک حساب کاربری بسازید و کار با آن را ظرف چند دقیقه یاد بگیرید.

مقایسه سرمایه گذاری روی بیت کوین و سایر دارایی‌ها

شاید این شکل از مقایسه چندان صحیح نباشد اما اگر خرید بیتکوین را با خرید دارایی‌های دیگری که تمایل بیشتری به سرمایه‌گذاری روی آن‌هاست مقایسه کنیم، به ارزش این رمز ارز بیشتر پی ببریم. درمورد خرید طلا یک مثال در ابتدای این مطلب نوشتیم، حالا سراغ مقایسه رمز ارزها با ملک می‌رویم.

خرید ملک یک گزینه‌ی رایج در میان ایرانیان برای سرمایه گذاری محسوب می‌شود. درست است که این نوع سرمایه‌گذاری سودآور، قابل لمس و تاحدودی مطمئن است اما چند مشکل مهم دارد. دردسرهای خرید ملک بسیار زیاد است.

کمترین مبلغ برای سرمایه‌گذاری در این نوع از دارایی بسیار بیشتر از توان اکثریت جامعه است یا حداقل ممکن است با میزان سرمایه اولیه شما همخوانی نداشته باشد. فروش این دارایی به اندازه خرید آن فرآیندی دشوار و نیازمند انرژی و وقت زیاد است. ملک سرمایه‌ای با ویژگی استهلاک است و عملا بخشی از سرمایه شما دچار فرسودگی می‌شود و این موضوع اجتناب ناپذیر است.

حالا کافیست پاراگراف بالا را یکبار دیگر بخوانید و همین مشکلات را درمورد رمز ارزها مرور کنید!

سرمایه گذاری و خرید بیت کوین

پیش بینی کارشناسان درباره آینده‌ی بیت کوین

نزدیک به دوازده سال از زمان ظهور بیت کوین گذشته، به گواه کارشناسان در ۱۰ سال از این ۱۲ سال، (یعنی ۸۳٪ این زمان) خرید بیت کوین با سودآوری برای سرمایه‌گذارانش همراه بوده! این اعداد درمورد هیچ سرمایه‌گذاری یا بازار سرمایه دیگری این‌چنین خیره‌کننده نبوده‌اند.

اما درمورد آینده‌ی این ارز دیجیتال نیز بسیاری از کارشناسان خوش‌بین‌اند. توصیه‌ی ما در این باره چیست؟

روش‌های مختلفی برای سرمایه گذاری روی رمزارزها و بخصوص بیت کوین وجود دارد. خرید و فروش بیت کوین بعنوان تریدر ، سرمایه گذاری بلندمدت و استخراج، انواع راه‌های پیش‌روی شماست.

با توجه به بالا رفتن نسبت هزینه به منفعت استخراج بیت‌کوین عملا این گزینه از بین می‌رود.

تریدینگ یا معامله‌ی بیتکوین با توجه به بازار پرنوسان این رمزارز یک روش بسیار سودآور و البته پرریسک است. اگر علاقمند به این شیوه درآمدزایی هستید تاکید می‌کنیم که عدم آموزش صحیح و کسب تجربه پیش از ورود به بازار، برای شما حکم خودکشی را خواهد داشت.

سرمایه‌گذاری بلندمدت نیز آخرین تکنیک برای کسب درآمد از بیت کوین است.

چند توصیه مهم درباره سرمایه‌گذاری بلندمدت روی بیت کوین:

  • به میزان ریسک پذیری شخصیتتان بیت کوین خریداری کنید نه بیشتر.
  • روش‌های امن نگهداری رمز ارزها را بشناسید و به دقت انجام دهید.
  • از صرافی‌های معتبر و باسابقه (نوبیتکس، اکسکوینو، والکس) خرید انجام دهید.
  • با اتکا به حرف دیگران روی بیت کوین سرمایه‌گذاری نکنید! فقط خودتان تحقیق کنید و در این باره به نتیجه برسید.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها