عادت‌های نادرست در طول کاشت ایمپلنت دندان

کد خبر: 1207548

ایمپلنت‌ دندان یکی از ترمیم‌های محبوب در دندانپزشکی‌ست. ایمپلنت جایگزین دندان‌های از دست رفته شده و زیبایی را به صورت ما برمی‌گرداند. این ترمیم یک جراحی پیچیده است که در طی آن، بدنه‌ی ایمپلنت درون استخوان فک قرار می‌گیرد. بدنه‌ی ایمپلنت نقش ریشه‌ی دندان را بازی می‌کند.

عادت‌های نادرست در طول کاشت ایمپلنت دندان

 

 

 بدنه‌ی ایمپلنت دندان معمولاً از جنس تیتانیوم است؛ اما در چندین سال اخیر ایمپلنت‌هایی از جنس زیرکونیا نیز وارد بازار شده‌اند که مورد استقبال بسیاری از دندان پزشکان قرار گرفته‌اند. از آنجایی که در فرایند کاشت ایمپلنت، بدنه‌ی آن درون استخوان قرار گرفته و آنجا فیکس می‌شود، مراقبت‌های پس از جراحی بسیار مهم‌اند.

در این مقاله نکاتی را برای مراقبت از ایمپلنت‌های دندانی بازگو می‌کنیم که احتمال موفقیت این جراحی را بیشتر می‌کنند.

مراحل انجام ایمپلنت

پیش از هرچیزی بهتر است اتفاقاتی را که در طی جراحی ایمپلنت رخ می‌دهند مرور کنیم.

  • اول از همه اگر بخشی از دندان باقی مانده باشد، دندانپزشک ابتدا دندان و لثه را بی‌حس کرده و سپس باقی‌مانده‌ی دندان را می‌کشد.
  • در صورتی که استخوان فک از نظر تراکم استخوان در وضعیت قابل قبولی قرار داشته باشد، دکتر برشی در لثه ایجاد می‌کند. پس از پدیدار شدن استخوان، سوراخی در استخوان ایجاد کرده و پست ایمپلنت را درون آن قرار می‌دهد.
  • پس از قرارگیری پایه‎‌ی تیتانیومی درون استخوان، دندانپزشک باید لثه را بخیه بزند. وی می‌تواند لثه را بر روی ایمپلنت کشیده و سپس آن را بخیه بزند. راه دیگری نیز وجود دارد؛ وی می‌تواند لثه را در اطراف ایمپلنت بخیه بزند. در این روش ایمپلنت قابل مشاهده خواهد بود.
  • برای اینکه ایمپلنت بتواند از پروتز دندانی به خوبی حمایت کند، باید استحکام کافی را پیدا کند. 2 تا 6 ماه طول می‌کشد که ایمپلنت بتواند به اصطلاح با استخوان ترکیب شود و کاملاً در جای خود محکم بماند. مراقبت از ایمپلنت در این دوره بسیار مهم است.
  • پس از گذشت پروسه‌ی استئواینتگراسیون، یا ترکیب استخوان و ایمپلنت، متخصص جراحی ایمپلنت یک اکستندر فلزی به نام اباتمنت را بر روی بدنه‌ی تیتانیومی پیچ می‌کند. این اکستندر نقش تکیه‌گاه را برای روکش دندان دارد.
  • پس از بهبود لثه‌ها، دندانپزشک برای ساخت روکش قالب‌گیری را انجام می‌دهد.
  • پس از آماده شدن روکش، دندانپزشک آن را با چسب‌های مخصوص بر روی ایمپلنت می‌چسباند. اگر چندین دندان مجاور نیاز به ایمپلنت داشته باشند، وی با استفاده از بریج دندان می‌تواند تنها از یک پایه‌ی ایمپلنت استفاده کند.

مراحل ایمپلنت دندان

در طی فرایند کاشت ایمپلنت از انجام چه کارهایی پرهیز کنیم؟

همانطور که می‌دانید کاشت ایمپلنت برای موفقیت، علاوه بر مهارت جراح دندانپزشک، به مراقبت نیز نیاز دارد. در ادامه برخی از عادات نادرستی را بررسی می‌کنیم که موجب شکست ایمپلنت و این روش درمان خواهند شد.

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

ایمپلنت‌ها دچار پوسیدگی نمی‌شوند. متاسفانه برخی از افراد به همین دلیل پس از انجام ایمپلنت رعایت بهداشت دندان‌ها را جدی نمی‌گیرند؛ اما مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم، به سلامتی لثه کمک کرده و باعث می‌شود ایمپلنت محکم در جای خود باقی بماند.

جویدن اجسام سخت

درست است که استحکام ایمپلنت‌ها برای جویدن غذا کافی است؛ اما جویدن اجسام سختی چون خودکار، یخ، مداد، ناخن و.. می‌تواند به ایمپلنت آسیب برساند. جویدن اجسام سخت پیچ تیتانیومی را شل می‌کند.

مصرف زیاد شیرینی

شکر موجود در مواد غذایی شیرین برای باکتری‌های داخل دهان یک منبع غذایی محسوب می‌شود. رشد زیاد از حد باکتری درون دهان باعث ایجاد بیماری لثه و متعاقباً شل شدن ایمپلنت دندان می‌شود.

عکس دندان ایمپلنت شده

مصرف دخانیات

سیگار و دیگر محصولات تنباکو روند بهبود لثه و دندان را کند می‌کنند. همچنین ریسک ابتلا به عفونت و سرطان دهان را افزایش می‌دهد. از آنجایی که آمار شکست ایمپلنت در افراد سیگاری چندین برابر افراد غیر سیگاری‎ست، بهتر است در مصرف دخانیات تجدیدنظر کنید.

ویزیت مرتب دندانپزشکی

متاسفانه برخی از بیماران چکاپ‌های مرتب دندانپزشکی را جدی نمی‌گیرند؛ در حالی که ویزیت‌های مرتب دندانپزشکی از مشکلاتی که باعث شکست ایمپلنت دندان می‌شوند جلوگیری می‌کند.

نوشیدن الکل

الکل یکی دیگر از موادی‌ست که روند بهبودی لثه و دندان را پس جراحی ایمپلنت کند می‌کند؛ زیرا الکل رسیدن جریان خون به لثه‌ها را کند می‌کند. همچنین زیاده‌روی در مصرف الکل ریسک ابتلا به بیماری لثه و همچنین سرطان دهان را افزایش می‌دهد. بهتر است پس از جراحی ایمپلنت تا بهبودی کامل از مصرف الکل اجتناب کنید. پس از بهبودی کامل نیز هرگز در مصرف نوشیدنی‌های الکلی زیاده‌روی نکنید.

خوردن پاپ کورن

شاید تعجب کرده باشید؛ اما خوردن روتین پاپ کورن نیز می‌تواند باعث شکست ایمپلنت شود! برخی از پاپکورن‌ها هسته‌‌ی ذرتی سفت و پخته نشده دارند که می‌تواند به ایمپلنت آسیب بزند. بهتر است در خوردن پاپ کورن زیاده‌روی نکنید و در صورت خوردن آن مراقب هسته‌های سفت باشید.

محکم مسواک زدن

درست است که مسواک زدن برای سلامت دهان و دندان ضروری‌ست؛ اما سعی کنید که به آرامی مسواک بزنید؛ زیرا مسواک زدن غیر اصولی باعث تحریک و تحلیل لثه می‌شود. ایمپلنت برای استحکام به لثه‌ی قوی و سالم نیاز دارد.

دندان قروچه کردن

دندان قروچه عادت بدی‌ست که نه تنها ایمپلنت‌های دندانی، بلکه دندان‌های طبیعی را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهند. ترک این عادت به سلامت دهان و دندانتان کمک خواهد کرد.

مراقبت‌های بعد از جراحی ایمپلنت

الان که عادات مضر برای ایمپلنت‌های دندانی را بررسی کردیم، نوبت به مرور اقدامات مراقبتی می‌رسد که انجام آن‌ها برای دوام ایمپلنت ضروری‌ست.

  • روزانه 2 بار مسواک بزنید.
  • حتماً از مسواکی با برس‌های نرم استفاده کنید.
  • روزانه یک بار نخ دندان بکشید.
  • از خمیردندان‌هایی با درجه سایش پایین استفاده کنید.
  • یک برس بین دندانی تهیه کرده و به کمک آن نقاطی که دسترسی به آن‌ها با مسواک سخت است را تمیز نمایید.
  • هر 6 ماه یک بار برای چکاپ و در صورت لزوم تمیز کردن اطراف ایمپلنت به مطب دندانپزشکتان مراجعه کنید.

مسواک زدن دندان ایمپلنت شده

مهم‌ترین نکته در موفقیت جراحی ایمپلنت چیست؟

مراقبت‌های بعد از ایمپلنت دندان و ترک عادت‌های مضر تنها در صورتی مفید واقع خواهند شد که یک جراحی موفق را پشت سر گذاشته باشید. اگر دندانپزشک‌تان مرتکب اشتباهی در طی جراحی شده باشد، این درمان شکست خواهد خورد؛ بنابراین مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، انتخاب جراح دندانپزشکی ماهر و باتجربه است. بهتر است در این باره به خوبی تحقیق کرده و آن را پشت گوش نیندازید؛ زیرا شکست ایمپلنت باعث خسارت‌های جسمی و مالی خواهد شد.

ایمپلنت فرایندی پیچیده است. یک دندانپزشک ماهر قادر خواهد بود که پایه‌ی ایمپلنت را به نحو احسن درون استخوانتان قرار دهد. برخی از افراد تراکم استخوان کافی برای قرارگیری ایمپلنت ندارند. دندانپزشک مجرب در صورت این کیس‌ها را تشخیص داده و با انجام عمل پیوند استخوان، این افراد را آماده‌ی جراحی ایمپلنت خواهد کرد.

بهترین متخصص ایمپلنت تهران کیست؟

شکی نیست که کشورمان دندانپزشکان ماهر و باتجربه‌ی بسیاری دارد؛ با این حال تیم ما پس از انجام تحقیقات لازم تصمیم به معرفی یکی از بهترین متخصصان جراحی ایمپلنت و دندانپزشکی زیبایی ایران گرفته است. هدف ما از این کار این است که در پروسه‌ی انجام ایمپلنت به مخاطبان‌مان کمک کرده و خیال شما عزیزان را از موفقیت جراحی ایمپلنت‌تان راحت کنیم.

دکتر محمد نیک‌زاد، جراح دندانپزشک، از باتجربه‌ترین دندانپزشکان ایران در زمینه‌ی کاشت ایمپلنت و زیبایی است. کلینیک ایشان در منطقه‌ی سعادت آباد تهران واقع است. دکتر نیک‌زاد دارای سه فلوشیپ معتبر از کشورهای آلمان، ایتالیا و ایران می‌باشد.  کلینیک تخصصی دندانپزشکی دکتر نیک‌زاد با بیش از 20 سال تجربه یکی از موفق‌ترین و معتبرترین کلینیک‌های دندانپزشکی است. برای تعیین نوبت و همچنین مشاوره‌ی رایگان می‌توانید به سایت دکتر نیک‌زاد مراجعه کنید.

 

درصورتی‌که به تازه‌گی ایکپلنت دندان انجام داده‌ای یا قصد استفاده از این روش پرطرفدار جایگزین دندان از دست رفته را دارید؛ مطالعه این مطلب می‌تواند برای شما مفید باشد: درمان خانگی کم کردن ورم صورت بعد از ایمپلنت

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها