چرا سیستم های یو پی اس از باتری های اسید سرب استفاده می کنند؟

کد خبر: 1212040

به دلیل مقرون به صرفه بودن، نصب و استفاده آسان و عدم نیاز به نگهداری های پیچیده، باطری های سیلد اسید بهترین انتخاب برای یو پی اس هستند.

چرا سیستم های یو پی اس از باتری های اسید سرب استفاده می کنند؟

 

بیش از 80٪ از تمام مشکلات مربوط به خدمات منبع تغذیه بدون وقفه (UPS) مربوط به باتری است. باتری های UPS چه در حال استفاده و چه در انبار قدیمی و مستهلک می شوند.

این به این دلیل است که باتری با استفاده از یک فرآیند شیمیایی انرژی الکتریکی را ذخیره می‌کند و عمر کاری آن‌ها به عوامل مختلفی از جمله: چرخه شارژ/دشارژ، دمای عملیاتی، تکنیک شارژ و طراحی کلی و کیفیت ساخت آن‌ها بستگی دارد.

عمر طراحی باتری سرب اسید

همه باتری‌ها عمر طراحی دارند و هنگام تصمیم‌گیری برای خرید کدام دستگاه یو پی اس، دانستن این موضوع مهم است که این امکان را برای تعیین زمان جایگزینی و ارتقاء برنامه ریزی شده آنها و همچنین تعیین فواصل آزمایش و بازرسی در طول عمر کاری آنها فراهم می کند.

بیشتر باتری‌های سیستم یو پی اس از نوع تنظیم‌شده شیر اسید سرب (VRLA) با عمر طراحی 5 یا 10 ساله هستند. برخی از باتری های اسید سرب صنعتی با عمر طراحی 15 و 20 ساله در دسترس هستند. عمر طراحی ذکر شده باید به عنوان طول عمر کاری پیش بینی شده در نظر گرفته شود که در طی آن عملکرد باتری کاهش می یابد.

 

با نزدیک شدن به پایان عمر باتری VRLA ممکن است تنها 70 تا 80 درصد یا کمتر از عملکرد اصلی خود را ارائه دهد. به همین دلیل، زمان تعویض باتری یو پی اس یکی دیگر از عواملی است که باید در انتخاب یک یو پی اس در نظر گرفت.

برای باتری های 5 ساله، جایگزینی معمولی در عرض 3-5 سال و برای باتری های 10 ساله طراحی حدود 7-8 سال است.

 

سیستم‌های UPS با استفاده از باتری‌های لیتیوم یونی در دسترس هستند و توسعه‌ای از سیستم‌های ذخیره‌سازی انرژی هستند. باتری‌های لیتیوم یونی می‌توانند 10 سال یا بیشتر عمر مفید بیشتری داشته باشند و برای چرخه‌های شارژ/دشارژ سریع مناسب‌تر هستند.

دلیل اینکه چرا باتری های اسید سرب برای کاربردهای UPS ترجیح داده می شوند، هزینه کمتر و نیازهای مدیریت باتری با تکنولوژی نسبتا پایین تر است.

 

عملکرد باتری سرب اسید به دلایل مختلفی کاهش می یابد. در یک منبع تغذیه بدون وقفه، مجموعه باتری در یک برنامه برق آماده به کار استفاده می شود. باتری شارژ می شود و فقط در صورت قطع برق یا قطعی لحظه ای منبع برای تخلیه فراخوانی می شود.

پس از رفع مشکل برق، باتری دوباره شارژ می شود. باتری های VRLA دارای طول عمر چرخه شارژ/دشارژ معمولی در حدود 300-400 چرخه هستند. این نوع باتری تحت تاثیر دمای محیط نیز قرار دارد. محیط ایده آل 20-25 درجه سانتیگراد است و به ازای هر 1 درجه بالاتر از 30 درجه سانتیگراد عمر باتری به نصف می رسد.

 

تست باتری های یو پی اس

یک سیستم یو پی اس به طور معمول تنظیم می شود تا مجموعه باتری خود را هر 24 ساعت به طور خودکار آزمایش کند. این کار عملکرد کلی باتری و ولتاژ را با تخلیه جزئی خود آزمایش می کند.

تنها راه برای اطمینان از اینکه مجموعه باتری می تواند عملکرد زمان اجرا مشخص شده را ارائه دهد، استفاده از بانک بار (برای شبیه سازی بار واقعی) و مدت زمان ماندگاری باتری پس از حذف ورودی منبع تغذیه است.

 

باتری‌های UPS را می‌توان توسط یک مهندس آموزش دیده با استفاده از دستگاه تست بلوک باتری دستی آزمایش کرد. این از پروب‌هایی برای اتصال/لمس به پایانه‌های باتری برای اندازه‌گیری رسانایی، سولفاته و امپدانس استفاده می‌کند.

سپس اندازه‌گیری‌ها را می‌توان به‌طور خودکار با نتایج قبلی و افت احتمالی مورد استفاده برای شناسایی عمر کلی باتری و ظرفیت باقی‌مانده باتری مقایسه کرد.

 

سیستم های UPS بزرگ نیز ممکن است با یک سیستم نظارت کامل باتری نصب شوند که شامل دستگاه های متصل به هر باتری است که به طور مداوم یافته ها را نظارت کرده و به یک واحد مرکزی گزارش می دهد. سپس واحد مرکزی نتایج را در محل یا از طریق سرور و پورتال مبتنی بر Cloud تجزیه و تحلیل می‌کند و مجدداً سن بلوک باتری و عملکرد بالقوه را گزارش می‌دهد.

 

تعویض باتری های یو پی اس

در یک مجموعه باتری، یافتن تغییرات در سلامت کلی بلوک باتری غیر معمول نیست. اگر مجموعه باتری نو باشد (در عرض 1 سال)، ممکن است باتری خراب بدون آسیب به کل رشته باتری جایگزین شود که البته این کار باید با تایید سازنده باتری انجام شود.

برای رشته های باتری قدیمی، بهترین روش پذیرفته شده، جایگزینی کل مجموعه باتری است. دلیل این امر این است که یک رشته باتری با عملکرد ضعیف ترین باتری آن مجموعه محدود می شود. علاوه بر این، باتری‌های جایگزین جدید در نهایت به سطح ضعیف‌ترین بلوک باتری کاهش می‌یابند.

 

برای دستیابی به زمان اجرا مشخص شده، باتری‌ها باید همیشه با رتبه‌بندی مشابه (Vdc، آمپر ساعت، Ah و عمر طراحی) جایگزین شوند و همه باید از همان محدوده و سازنده باشند. برای سیستم های UPS کوچک تا 10 کیلو ولت آمپر، کیت ها و کارتریج های جایگزین باتری ممکن است در دسترس باشند.

برای سیستم‌های UPS دیگر و بزرگ‌تر، بلوک‌های باتری ممکن است بزرگ‌تر باشند و نیاز به تعویض در یک کابینت موجود یا روی یک رک سرور موجود داشته باشند.

 

کارتریج‌های باتری جایگزین به مهارت‌زدایی در فرآیند جایگزینی کمک می‌کنند، اما فقط باید در جایی استفاده شوند که خطری از نظر جابجایی دستی یا اتصالات الکتریکی وجود نداشته باشد.

تعویض تکی بلوک باتری باید توسط یک مهندس واجد شرایط و آموزش دیده برای کار در محیط های DC و AC انجام شود.

 

بازیابی باتری اسیدی سولفاته شده

باتری ای که توسط کریستال‌های سولفات میکروسکوپی که توانایی باتری در ایجاد، ذخیره و آزاد کردن انرژی را مهار می‌کنند مورد حمله قرار گرفته است، معمولاً ارزش نکهداری را دارد.

معمولاً افراد تصور می کنند که باتری سولفاته «مرده» است، چرا که نمی توان آن را با یک شارژر معمولی شارژ کرد. با این حال، شارژرهای بازیابی باتری وجود دارند که دارای قابلیت تا 70٪ درصد موفقیت در احیای این نوع باتری ها هستند.

 

نتیجه گیری کلی

همانطور که گفتیم به دلیل مقرون به صرفه بودن، نصب و استفاده آسان و عدم نیاز به نگهداری های پیچیده، باطری های سیلد اسید بهترین انتخاب برای یو پی اس هستند.

شرکت تولیدی و بازرگانی پویان پیل پرتو ماندگار ه کمک متخصصین زبده ایرانی کارخانه تولید باتری قابل شارژ سرب اسید با برند تلکو پاور در شهرک صنعتی اشتهارد تاسیس کرده و به عنوان یکی از تولیدکنندگان این عرصه، اولین خط تمام اتوماتیک را در کشور راه اندازی کرده است.

جهت مشاهده محصولات پویان باطری به سایت ما به آدرس www.pooyanbattery.ir مراجعه کنید.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها