خرازی: اصلاح‌طلبان فقط این افراد تکراری نیستند

کد خبر: 1051341

زنان و جوانان حلقه مفقوده نهاد جدید اصلاح‌طلبان هستند.

خرازی: اصلاح‌طلبان فقط این افراد تکراری نیستند

گروه سیاست سایت فردا – جبهه اصلاح‌طلبان ایران در همین بدو تاسیس با انتقادات بسیاری مواجه هست. انتقاداتی که عمدتا حول محور دیکتاتوری و حضور چهره‌های تکراری است. این ایراد از همان وقتی که نهاد جدید اجماع‌ساز در حد یک ایده بود مطرح شده و برخی به حضور چهره‌های حقیقی ایراد گرفتند. گفته می‌شد که این تشکل همان ایرادات شورای عالی سیاست گذاری اصلاح‌طلبان را دارد. ارائه توضیحاتی درباره نقش مشورتی افراد اما سبب شد که از این مرحله عبور شود و نهاد جدید کار خود را شروع کند. عدم همراهی برخی از احزاب اصلاح‌طلب مثل حزب جمهوریت و اراده ملت اما یک بار دیگر این موضوع را مورد توجه قرار داد. 

هر چه هم که می‌گذرد این دعوا بالا گرفته و بر شمار منتقدان نهاد جدید افزوده می‌شود. مثلا همین امروز، صادق خرازی دبیرکل حزب ندای ایرانیان در گفت‌وگویی با «خبرآنلاین» این تشکل را نقد کرده و می‌گوید: «من خیلی در جریان تحولات نهاد اجماع ساز نیستم. در جلسات شورای مرکزی و دفتر سیاسی حزب در مورد آن بحث شده است. انتقادی که ما از تحولاتی که منجر به تشکیل این نهاد داریم، این است که اصلاح طلبان با این ساز و کار به جامعه این پیام را منتقل کردند که هیچ چیز در جریان اصلاحات تغییر نکرده است. هر آنچه که منجر به نتایج فعلی در جریان اصلاحات شده است برقرار است.»

وی تاکید می‌کند: «جریان اصلاحات هنوز باور نکرده است که ریشه اش باید در دل جامعه باشد. نمی شود که شما حرف از مردم و جامعه بزنید و ساز و کار و شفافیتی برای حضور جامعه در عالی ترین نهاد سیاست گذاری خود نداشته باشید. اصلاح طلبان که فقط همین افراد تکراری نیستند که برخی از دهه شصت و تشکیل جبهه پیروان خط امام تا به امروز در این مسند نشسته اند و برای کل جوانان و دانشجویان و مردمی که آرزوی تغییر و تحول را داشتند و به این جریان دل بستند تصمیم بگیرند.»

خرازی ادامه می‌دهد: «نمی شود که شما حرف از تحول خواهی و شفافیت و پاسخگویی و مدرنیته و همگام شدن حکومت با تحولات دنیا بزنید اما ساز و کار تصمیم گیری خودتان از عقب مانده ترین شیوه های موجود در دنیا باشد. شما نگاهی به رقابت های داخلی حزب دموکرات و حزب جمهوری خواه در آمریکا بیندازید. چطور بدنه حامی این دو حزب در تصمیم گیری برای بزرگترین اتفاق این دو حزب مشارکت می کند. این می شود که نمایندگان یا منتخب این احزاب خود را پاسخگوی بدنه اجتماعی می دانند و جرات نمی کنند بر خلاف منافع کشور و جریان حرکت کنند.»

وی سازوکار انتخاباتی اصلاح‌طلبان را دموکراتیک نمی‌داند و می‌گوید: «حزب ندای ایرانیان دو سال قبل پیشنهاد خود را برای دموکراتیک کردن ساز و کار تشکیل نهاد عالی اصلاح طلبان ارائه کرد. بر اساس این پیشنهاد که رسما به شورای هماهنگی جبهه اصلاحات ارسال شد پیشنهاد کردیم بخشی از اعضای نهاد عالی مستقیما با رای بدنه جریان اصلاحات در تهران و سایر استانها انتخاب شوند.»

وی می‌افزاید: «نمی شود که شما به آن دانشجو یا به آن کسی که قرار است صدای این جریان باشد بگویید تو فقط باید دنباله رو باشی. این حرف شوخی است. در جامعه جوان و تحصیلکرده امروز ده ها هزار جوان داریم که قدرت تحلیل به مراتب قوی تر و دقیق تر و به روز تری از آقایانی دارند که از دهه شصت در حال تصمیم گیری هستند و جایشان را به افراد جوان تر نمی دهند. اگر این افراد می توانستند تصمیمات درست بگیرند که جریان اصلاحات امروز در این وضعیت قرار نداشت».

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه این گفت‌وگو ضمن اینکه تاکید دارد برای ارزیابی عملکرد خاتمی باید امکانات او را سنجید، از ریش‌سفیدی در جرایان اصلاحات انتقاد می‌کند. او همچنین زنان و جوانان را حلقه مفقوده نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان می‌داند و می‌گوید: «بخشی از مشکل امروز این جریان عملکرد دولت است، بخشی که به خود ما اصلاح طلبان بر می گردد. تا زمانی که ساز و کار انتخاب دموکراتیک نشود نمی شود امید چندانی به گرفتن تصمیمات درست توسط جریان اصلاحات داشت. ضمن این که زنان و جوانان حلقه مفقوده در این نهاد هستند. این که شما جوانانی که به یک حزب و جریان خاص نزدیک هستند انتخاب کنید که در رای گیری اکثریت داشته باشید دهن کجی به همه جوانان اصلاح طلب است. جوانان اصلاح طلب نحله های مختلفی دارند. امروز اکثریت آنها منتقد این ساز و کار و انتخاب هستند.»

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها