استقبال اصلاح‌طلبان از نادران/ در انتظار گروسی / مصائب سی‌سخت

کد خبر: 1052315

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن را در اینجا می‌خوانید.

استقبال اصلاح‌طلبان از نادران/ در انتظار گروسی / مصائب سی‌سخت

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«اعتماد» عکس یک امروز خود را به یک موضوع اجتماعی اختصاص داده است. این روزنامه اصلاح‌طلب همه سوژه‌های سیاسی را کنار گذاشته و از «مصائب زنان کولبر» نوشته است. در این گزارش آمده است: «اینجا نان را به بهای جان می‌دهند. باید دنیا را بر کولت حمل کنی تا بتوانی شکم خود و خانواده‌ات را سیر کنی، فقط سیر کنی. نانت را باید در کوره‌راه‌های ارتفاعات مریوان در سرحدات غربی همیشه به برف نشسته ایران و عراق، از دهان روزگار نامراد بیرون بکشی. ۱۰ ساعت یک‌سره بار به دوش بکشی در سرما و یخبندان و آخر سر، نان بخور و نمیری درآوری و دو روز تمام در خانه بیفتی تا مگر جان و قوتی بگیری و سر پا شوی و دوباره، روز از نو، روزی از نو. کولبری کنی به بهای جانت، به قیمت سلامتی‌ات. حقیقتی غیرقابل انکار کولبری به کلافی می‌ماند سردرگم و درهم پیچیده. کلافی که معلوم نیست کی قرار است گره کورش باز شود، حالا چه با دست، چه با دندان.»

این روزنامه همچنین اظهارات اخیر حدادعادل درباره شورای وحدت و سخنان مصطفی پورمحمدی که بعد از آن بیان شد را «مصاف پدرخوانده‌ها» نامیده و نوشته است: «مصاف، مصاف پدرخوانده‌هاست و هیچ یک قصد کوتاه آمدن ندارند. نه ریش‌سفیدان جامعه روحانیت که مدت‌هاست به حاشیه رفته‌اند و نه حدادعادل و همفکرانش که برای وحدت‌آفرینی موانع زیادی پیش رو دارند.ماجرا از این قرار است که در جامعه روحانیت یک دو دستگی تمام عیار به وجود آمده است. بخشی به دنبال علی لاریجانی هستند، بخشی به دنبال سید ابراهیم رییسی هستند و در این میان برخی نیز دلبسته محسن رضایی شده‌اند.در آن سو نیز در شورای ائتلاف اگرچه برخی نیروها به دنبال نامزدی سیدابراهیم رییسی هستند اما از آنجا که گمانه قوی آن است که رییسی در نهایت وارد میدان نخواهد شد نگاه‌ها از هم‌اکنون به دنبال قالیباف است اما پاشنه‌آشیل شورای ائتلاف تک‌روی‌های پی در پی جبهه پایداری است که این روزها به‌رغم میل ابراهیم رییسی در مجلس به دنبال امضا جمع کردن برای او هستند. خاصه آنکه برخی بر این باورند که اساسا رییسی چه بخواهد در انتخابات حضور داشته باشد و چه نخواهد چندان تمایلی ندارد پایداری‌ها  ویترین سیاسی او را سامان دهند. همین‌هاست که  موج  اختلاف در اصولگرایان را سامان  داده است.»

اعتماد 3 اسفند

«آرمان ملی» الیاس نادران را عکس یک کرده است. دلیلش نیز افشاگری وی علیه مهرداد بذرپاش است. نادران مدارک این مدیر جوان و احمدی‌نژادی را جعلی خوانده و می‌گوید که آن‌ها را برای رهبری خواهد فرستاد تا تکلیفش روشن شود. 

این روزنامه اصلاح‌طلب تیتر یک خود را نیز به یک موضوع اقتصادی یعنی پایین آمدن قدرت خرید مردم و اثر آن بر وضعیت بازار پوشاک شب عید اختصاص داده است. 

آرمان ملی در یکی از تیترهای کناری خود نیز به موضوع دوچرخه سورای زنان این روزها حاشیه ساز شده است، پرداخته. بهانه این گزارش اظهارات اخیر محمدتقی رهبر است که در گفت‌وگویی با «اعتماد آنلاین» این موضوع را معضلی همسنگ با گرانی دانسته بود.

آرمان ملی 3 اسفند

«شرق» نیز رویکرد الیاس نادران را مورد توجه قرار داده است. این روزنامه اصلاح‌طلب در تیتر یک امروز خود با عنوان «تنها علیه مجلس» از «ساز ناساز نادران با اصولگرایان» نوشته است. در این گزارش آمده است: « به نظر می‌رسد نادران کمتر از هم‌جناحی‌هایش اهل قبیله‌گرایی است. اگرچه در قبال روحانی با آنها هم‌موضع و حتی گاه تندتر است و همچنان از تهدید رئیس‌جمهوری به استیضاح سخن می‌گوید، اما در قبال هم‌قبیله‌ای‌ها هم سکوت نمی‌کند. اگر اصولی دارد، واقعا به آن پایبند است. درحالی‌که باقی نمایندگان مجلس و اصولگرایان دیگر اصرار دارند برجام را دست‌پخت دولت بدانند و خوب و بدش را پای او بنویسند یا در قضیه مهرداد بذرپاش و انتصابش به دیوان محاسبات یا راضی‌اند یا سکوت را ترجیح می‌دهند، اما نادران گفته اگر از قوه قضائیه ناامید شود، دست از پیگیری بر‌نمی‌دارد.  الیاس نادران برخلاف سابقه‌اش نتوانست سمت‌های کلیدی مجلس اصولگرایان را از آن خود کند تا اینکه بالاخره بعد از چند ماه ریاست یک کمیسیون به او رسید. شاید یک علت مهمش همین ساز ناسازی است که او گاه‌و‌‌بیگاه برخلاف جریان اصلی مجلس اصولگرایان کوک می‌کند؛ اتفاقی که برای مصطفی میرسلیم هم افتاده است؛ هر دو به قالیباف نقد دارند. این نقد چه جدی باشد و چه از سر برخی رقابت‌های سیاسی و نیت‌های دیگر، باعث شده که هر دو در مجلس فعلی تنها بمانند.»

این روزنامه اصلاح‌طلب همچنین در میزگردی با حضور احمد زیدآبادی عباس عبدی و عبدالله رمضان‌زاده وضعیت «اصلاح‌طلبان انتخابات و راه پیش‌رو» را بررسی کرده است. 

شرق 3 اسفند

«آفتاب یزد» نیز الیاس نادران را عکس یک کرده است. البته این روزنامه اصلاح‌طلب روایت مجلس را نیز در کنار روایت نادران دیده و در گزارش خود به هر دو سویه ماجرا می‌پردازد. 

آفتاب یزد در تیتر یک خود نیز سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران را بررسی کرده و آن را «سفری برای رفع نگرانی‌ها» می‌نامد.

آفتاب یزد 3 اسفند

«وطن‌امروز» در تیتر یک امروز خود  طی گزارشی تاکید می‌کند که «استراتژی دولت بایدن عدم بازگشت به توافق دولت اوباماست آمریکایی‌ها بازگشت ایران به برجام را پیش‌شرط بازگشت آمریکا به مذاکره برای توافق بزرگ‌تر می‌دانند!» در این گزارش با عنوان «سه‌شنبه: توقف پروتکل الحاقی» آمده است: «بر اساس این قانون مجلس تا زمانی که آمریکا تحریم‌ها را به صورت مؤثر لغو نکند دولت ایران نمی‌تواند به محدودیت‌های برجامی بازگردد. به بیان دیگر آمریکا حتی اگر بیانیه رسمی بازگشت به برجام را نیز صادر کند، تا زمانی که کاح سفید به تعهدات برجامی خود عمل نکند، ایران بازگشت آمریکا را به رسمیت نمی‌شناسد، هر چند در حال حاضر مقامات کاخ سفید از بیان غیررسمی بازگشت به برجام نیز خودداری می‌کنند.»

این روزنامه اصولگرا عکس یک خود را نیز به انعکاس «ادامه سریال ناکارآمدی در مدیریت بحران این بار در زلزله‌ سی‌سخت» اختصاص داده و با تیتر «شکوه‌ دنا» نوشته است: «با توجه به شرایط نامناسب خدمت‌رسانی به مردم مناطق زلزله‌زده، مردم طی اعتراضاتی که در ۲ روز گذشته رخ داد، خواستار بهبود شرایط امدادرسانی شدند. آنها خواهان تغییر مدیریت بحران در مناطق زلزله‌زده و واگذاری امور به سپاه شدند.»

وطن امروز 3 اسفند

«کیهان» وضعیت پیچیده برجام را سوژه گزارشی کرده که تیتر یک شده است و با عنوان «مقاومت جانانه ایران آمریکا و اروپا را به دست و پا زدن انداخت» می‌نویسد: «تدبیر دقیق رهبر انقلاب مبنی بر «لغو همه تحریم‌ها، شرط بازگشت آمریکا به برجام»، تصویب «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» و نیز تصمیم به لغو اجرای پروتکل الحاقی در 5 اسفند در چارچوب قانون مذکور و مقاومت جانانه ایران، دشمن را به عقب‌نشینی و دست و پا زدن واداشته است. دشمن، روند فشار و بدعهدی را ادامه دهد، با مقاومت سیلی می‌خورد.» 

این روزنامه اصولگرا تاکید کرده است: « اظهارات مقامات آمریکا نشان می‌دهد، دشمن در حالیکه در مقابل مقاومت و اراده راسخ ایران در ایستادگی بر اصول و حقوق خود، به دست و پا زدن افتاده، همزمان فریبکاری، نیرنگ‌مآبی و رویکرد غش‌آلود خود را دارد. موضوعی که دیروز رسانه‌های جریان تحریف بار دیگر آن را قلب کردند و روایتی تحریف‌آلود منعکس ساختند. این رسانه‌های مدعی اصلاحات، سه اقدام نمایشی و فریبکارانه آمریکا یعنی، عقب‌نشینی از مکانیسم ماشه-  اقدام بی‌ارزشی که قبلاً در شورای امنیت رد شده بود- کاهش محدودیت‌های‌تردد دیپلمات‌های ایران در نیویورک و همچنین آمادگی آمریکا برای حضور در مذاکرات 1+5 را معطوف به بازگشت آمریکا به برجام جا زدند و حال آنکه این طیف باید پاسخگوی چک برگشتی اعتماد بلاوجه به غرب باشد و سیاست قطعی و پیام قاطع ایران لغو همه تحریم‌ها و سپس راستی‌آزمایی لغو تحریم است و پس از آن است که آمریکا می‌تواند به برجام بازگردد. مسئله مهمی‌ که مورد تأکید مقامات کشورمان است.»

کیهان 3 اسفند

«جوان» عکس یک خود را به سفر رئیسی به سی‌سخت اختصاص داده است. در تیتر یک خود نیز از وضعیت کرونایی کشور و «هجوم 7 برابری کرونای انگلیسی» گزارش می‌دهد. 

سرمقاله امروز جوان نیز به «مطالبات بر زمین مانده امام از روحانیت» اشاره داشته و آورده است: «اولین دسته از روحانیت اصیل مدنظر امام کسانی هستند که «در هنگامه نبرد رشته تعلقات درس و بحث و مدرسه را بریدند و عقال تمنیات دنیا را از پای حقیقت علم برگرفتند و سبک‌بالان به میهمانی عرشیان رفتند و در مجمع ملکوتیان شعر حضور سرودند.» امام با افتخار تعداد شهدای روحانیت را نسبت به اقشار دیگر بالاتر می‌داند و این را دلیل صداقت آنان در همسویی با مردم و اهداف انقلاب اسلامی می‌داند.»

جوان 3 اسفند

«ایران» در تیتر یک خود از ارائه تسهیلات ویژه برای بازسازی سی‌سخت خبر داده و نوشته است: «بر‌اساس ارزیابی‌ها تا روز گذشته، زلزله به 3700 واحد مسکونی در منطقه سی‌سخت خسارت وارد کرده است که 800 واحد صددرصد تخریب شده است. وام بلاعوض برای زلزله‌زدگان سی‌سخت و بازسازی منازل مسکونی براساس برآورد ستاد بحران تدوین و بزودی مصوبات آن ابلاغ می‌شود.»

این روزنامه دولتی مساله برجام را با انعکاس اظهارات دیروز تخت روانچی پوشش داده است، سفیر ایران در سازمان ملل، بازگشت امریکا به برجام را نیازمند لغو همه تحریم‌های هسته‌ای و غیرهسته‌ای وضع شده در دوران دونالد ترامپ دانسته و تأکید کرده بود که نمی‌توانیم فقط به امضای یک نامه یا اعلام موضع رضایت بدهیم. اگر امضا همراه با فرایندی برای راستی‌آزمایی اقدامات نباشد، معنی ندارد.

این روزنامه گزارش دیگری نیز درباره بلاتکلیفی سفرهای نوروزی در شرایط کرونا دارد و می‌نویسد: «کرونا در استان‌های شمالی کشور کمی آرام گرفته است و به گفته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا شیب ملایم آن آغاز شده است اما در جنوب کشور بویژه در خوزستان کرونای انگلیسی هر روز و لحظه به لحظه بر قلمرو تسخیر شده خود می‌افزاید، به‌طوری که وضعیت چند روز آینده در این استان قابل پیش‌بینی نیست. در این دوگانگی وضعیت بین شمال و جنوب و در شرایطی که فصل سفرهای نوروزی نیز بزودی از راه می‌رسد، زمان تصمیم دشوار برای مسئولان و مردم فرارسیده است. تصمیم برای سفر رفتن و یا نرفتن؛ تصمیم برای ادامه و افزایش محدودیت‌های رفت‌و‌آمد یا صدور مجوز سفرهای مدیریت شده. در میان این سرگردانی، معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی از صدور مجوز مشروط سفر در نوروز ۱۴۰۰ توسط ستاد ملی مقابله با کرونا خبر می‌دهد. البته همین ستاد معتقد است سفر نوروزی به برخی مقاصد گردشگری مثل مازندران و اصفهان و برخی از شهرهای جنوبی همچنان ممنوع است. شهرهای مد‌نظر ستاد ملی پیشگیری از کرونا در همه ممنوعیت‌ها از جمله شهرهای پرتردد بودند.  بویژه کیش و مازندران میزبان میلیونی مسافران شدند. هرچند تأسیسات رسمی مراکز گردشگری کمتر از حضور آنها سود برد. مجوز مشروطی که ولی‌الله تیموری از صدور آن خبر می‌دهد گردشگری و سفر نوروزی را به شرط اقامت در این مراکز مجاز می‌شمرد.»

ایران 3 اسفند

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها