آخرین اخبار انتخاباتی زیر ذره ‎بین روزنامه‌ها/ نه به عقب‌نشینی گام‌به‌گام/ مقصر در آبان 98

کد خبر: 1055406

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن را در اینجا می‌خوانید.

آخرین اخبار انتخاباتی زیر ذره ‎بین روزنامه‌ها/ نه به عقب‌نشینی گام‌به‌گام/ مقصر در آبان 98

گروه سیاست سایت فردا – روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«شرق» امروز بیشتر انتخاباتی است. تیتر یک خود به رویکرد جدید پایداری که محصولی و جلیلی را نامزد خود معرفی کرده و اختصاص داده و ضمن آنکه این موضوع را نتیجه انشعاب می‌داند، می‌نویسد: « سعید جلیلی و صادق محصولی، دبیرکل جبهه پایداری، دو گزینه محتمل جبهه پایداری برای انتخابات 1400 هستند که در نهایت یکی از این دو نفر نامزد نهایی این جریان خواهد شد. این‌طور که مشخص است اصولگرایان حداقل با سه گزینه ازسوی سه جریان جبهه پایداری، شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و شورای وحدت اصولگرایان وارد میدان خواهند شد؛ به علاوه چندین نامزد ریز و درشت، مشهور یا نیمه‌مشهور دیگر که فردی اقدام کرده یا می‌کنند. از سویی دیگر، به نظر می‌رسد که یکی از گزینه‌های مورد نظر شورای وحدت یا شورای ائتلاف، محسن رضایی باشد. سعید محمد هم که دو روز پیش از فرماندهی قرارگاه خاتم استعفا داد، به احتمال زیاد با رضایی ائتلاف خواهد کرد. دو گزینه مطرح دیگر که رسمی و نیمه‌رسمی اعلام نامزدی کرده‌اند، محمد دهقان و عزت‌الله ضرغامی‌اند. اینکه آیا این دو نفر به‌تنهایی وارد گود انتخابات خواهند شد یا نامزد یکی از دو جریان باقی‌مانده اصولگرایی خواهند شد، مشخص نیست.»

این روزنامه اصلاح‌طلب گفت‌وگویی نیز با فیض‌الله عرب سرخی انجام داده که معتقد است «سید حسن خمی‌تواند می‌تواند چهره موثر انتخابات باشد». وی در این گفت‌وگو که عکس یک هم شده است، تاکید می‌کند: « به نظر من این دو شخص کاندیدا‌های مناسبی هستند؛ آقای خاتمی که نیازی به توضیح ندارد؛ فردی ا‌ست که سطوح مختلف مدیریتی در کشور را تجربه کرده و اتفاقا جزء مدیرانی ا‌ست که وقتی در مقام ارزیابی او می‌نشینید، عملکرد قابل‌قبول و قابل‌دفاعی داشته است ... درباره سید‌حسن خمینی قصه متفاوت است. ایشان فاقد تجربه اجرائی کلان در سطح حکومت هستند اما او به لحاظ ظرفیت فکری و عقبه اجتماعی و سیاسی‌ای که دارد و حمایت گسترده‌ای که می‌تواند از جانب نیرو‌های توانمند از ایشان صورت بگیرد و همچنین با ملاحظه توان بسیج‌کننده‌ای که در جامعه دارد، می‌تواند در نبود آقای خاتمی یکی از چهره‌های مثبت و مؤثر در انتخابات باشد»

شرق 19 اسفند

«اعتماد» روسای 5 کمیته نهاد جبهه اصلاحات ایران که دیروز مشخص شدند را عکس یک کرده و نوشته است: « کمیته‌های سیاسی، رسانه، راهبردها و برنامه‌ریزی، استان‌ها و کمیته پایش و داوری 5 کمیته‌ای هستند که قرار است امور را در «جبهه اصلاحات ایران» به دست بگیرند و اهداف انتخاباتی و فراانتخاباتی اصلاح‌طلبان را محقق کنند. حالا عملا تکلیف تمامی ارکان «جبهه اصلاحات ایران» روشن شده است. حال آنکه به غیر از این کمیته‌های پنجگانه که دیروز روسای خود را نیز شناختند، اعضای هیات‌رییسه 5نفره این نهاد بالادستی جریان اصلاحات نیز انتخاب شده‌اند. ترکیبی متشکل از رییس، دو نایب‌رییس، سخنگو و دبیر که آنان نیز تعیین تکلیف شده‌اند. به این ترتیب پیش از آنکه سال 99 به پایان برسد، اصلاح‌طلبان توانستند ضمن تاسیس و راه‌اندازی نهاد اجماع‌ساز خود، زیرشاخه‌ها و تمامی ارکان این نهاد بالادستی را نیز تعیین‌تکلیف کنند و در عین حال، از نظر قانونی نیز درحالی که وزارت کشور دولت حسن روحانی در چند نوبت ایرادهایی را متوجه نحوه فعالیت این نهاد بالادستی کرده بود، اصلاح‌طلبان توانستند با پیشنهاد عنوان «جبهه اصلاحات ایران» نظر مساعد کمیسیون ماده 10 احزاب را نیز جلب کنند. حالا تنها مانده اینکه این جریان سیاسی چه زمانی وارد عمل شده و چگونه در میدان رقابت انتخابات 1400 ایفای نقش می‌کند.»

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری با اشاره به اینکه «پایداری‌های پارلمان همچنان بر استرداد لوایح مربوط به FATF پافشاری می‌کنند» تحت عنوان «قانون‌گریزی زیر سقف پارلمان» نوشته است: « هیچ‌یک از اصول قانون اساسی و آیین‌نامه داخلی مجمع تشخیص مصلحت نظام بازگشت یا استرداد لوایح مصوب مجلس را ازسوی این نهاد به مجمع مجاز نمی‌داند و جالب آنکه اعضای مجمع چون مجید انصاری و محمد صدر نیز صراحتا این مساله را خلاف قانون اساسی عنوان کرده‌اند. نکته حائز اهمیت دیگر آنکه رهبری نیز در حکم حکومتی خود هیچ سخنی از بازگشت این لوایح به مجلس نکرده‌اند و فقط و فقط خواستار تداوم بررسی‌ها در مجمع تشخیص مصلحت نظام شده‌اند. اگر عالی‌ترین مقام جمهوری اسلامی خواستار بازگشت این لوایح به مجلس بود، قطعا در آن حکم حکومتی این مساله ذکر می‌شد؛ از این‌رو مطالبه نمایندگان مجلس با خواست رهبری نیز همراه نیست».

اعتماد 19 اسفند

«آفتاب یزد» که تیتر یک امروزش «زمزمه حذف مناظره از انتخابات 1400 است» می‌نویسد: «حسین نقاشی فعال سیاسی اصلاح‌طلب با مقایسه‌ی مناظره‌های انتخاباتی و شبکه‌های اجتماعی خاطرنشان می‌کند: «مناظره‌های انتخاباتی جزئی از ملزومات انتخاباتی است مثل شبکه‌های اجتماعی که دو سال پیش نبود اما الان جزو بخشی از زندگی همه افراد است. اکنون مناظره انتخاباتی از زمانی که آغاز شده یعنی از سال ۱۳۸۸ دیگر حذف‌پذیر نیست همان طور که نمی‌توان شبکه‌های اجتماعی را حذف کرد و حذف آن خلا ایجاد می‌کند. مناظره اکنون جز یکی از مقدمات انتخابات خوب است. ولیکن نکته‌ای وجود دارد و آن این که، بخشی از جامعه به خصوص پایگاه اصلاح‌طلبان به گونه‌ای نسبت به دستاوردهای انتخابات حساس است و ناامید هستند که به نظر من این بحث در شرایط فعلی کشور جزو مسائل ثانویه است و مشکلات جدی‌تر و بزرگتری وجود دارد که این مسئله را در حال حاضر کم‌رنگ می‌کند. ... مسئله اکنون سطح بالاتری دارد بحث مشارکت یاعدم مشارکت مردم است نه برگزار شدن یا نشدن مناظره‌های انتخاباتی.»

آفتاب یزد 19 اسفند

«آرمان ملی» در تیتر یک امروز خود گزارشی دارد از حضور چهره‌های نظامی در انتخابات و با تاکید بر اینکه « انتخابات نباید رنگ نظامی بگیرد» می‌نویسد: «نگاهی به کنش چهره‌های نظامی معطوف به انتخابات 1400 بیانگر این معناست که آنها با چنته‌ای پرتر از ادوار گذشته انتخاباتی وارد رقابت‌‌های 1400 خواهند شد؛ لذا سردار دهقان مشاور مقام معظم رهبری در صنایع نظامی و به احتمال فراوان محمدباقر قالیباف رئیس مجلس، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و در نهایت سعید محمد فرمانده سابق قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا از چهره‌هایی خواهند بود که با حضور خود آرایشی نظامی به انتخابات 28 خرداد خواهند داد. هر چند که طی چند وقت اخیر به تناوب انتقاداتی که به حضور نظامی‌ها در عرصه سیاست وارد می‌شود، به همان اندازه و در جهت معکوس شاهد حمایت‌هایی نیز از سوی برخی چهره‌ها هستیم. چنانکه چندی پیش محسن رفیق‌دوست وزیر سپاه دوران دفاع مقدس اذعان داشت: «من معتقد هستم اگر یک سپاهی مدیر بیاید و از مردم برای اقتصاد استفاده کند مشکلات حل می‌شود.» گرچه بسیاری هنوز هم بر سخن امام خمینی(ره) مبنی بر عدم دخالت نظامیان در سیاست تاکید دارند اما این مساله همچنان به یکی از چالش‌های انتخابات 1400 تبدیل شده است.»

این روزنامه اصلاح‌طلب همچنین گفت‌وگویی دارد با علی‌اکبر فرازی سفیر پیشین ایران در مجارستان که معتقد است: « الان وقت سیگنال مثبت به دنیاست؛ نه منفی».

آرمان ملی 19 اسفند

«وطن امروز» علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی که دیروز گفته بود «در وقایع سال ۹۸ در کنار برخی ناهماهنگی‌های اجرایی و سوء‌مدیریت‌ها، باز هم ضعف در نحوه ارتباط با جامعه و اقناع مخاطبان، خودش را نشان داد و این بار موجب شکل‌گیری بحران امنیتی برای کشور شد» را عکس و با تیتر «دولت، مقصر آبان 98» به نقل از وی نوشته است: «دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به اینکه تعدیل قیمت حامل‌های انرژی همواره در ردیف پرحاشیه‌ترین تصمیمات دولت‌ها بوده است، اظهار داشت: برخی تصمیمات غلط در گذشته و متوقف‌سازی روند افزایش سنواتی قیمت حامل‌های انرژی باعث شد فنر قیمت‌ها خیلی متراکم شود و طبیعتا آزاد‌سازی تدریجی انرژی این فنر به صورتی که موجب شرایط غیرقابل کنترل شود، هر روز سخت‌تر از روز گذشته می‌شد. این تصمیم با توجه به اینکه یک بار در گذشته هم اتخاذ شده بود، می‌توانست بهتر گرفته شود و موجب شکل‌گیری هزینه‌های سیاسی، امنیتی، اجتماعی و اقتصادی برای کشور نشود.»

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری با عنوان «ظریف در کیش ظریف!» و با اشاره به اینکه « وزیر امور‌خارجه در اظهاراتی عجیب مدعی شد خروج ترامپ از برجام را پیش بینی کرده بود» نوشت: « اشاره محمدجواد ظریف به آن جلسه پرسش و پاسخ با برخی اساتید دانشگاه در مرداد 94 است که ظریف در بخشی از آن می‌گوید: «می‌گویند رئیس‌جمهور بعدی می‌خواد با یک امضا تحریم‌‌ها رو برگردونه؛ خب! برگردونه؛ کی تو دنیا اجرا می‌کنه؟ نمی‌تونه این کار رو بکنه؛ قاعده حقوقی داره؛ من به شما اطمینان میدم؛ تام کاتن این را گفت، جوابش را که دادم، همه زیر توئیتش نوشتن، برو پولت را از هاروارد پس بگیر، خوب حقوق یادت ندادن». طبق این اظهارات ظریف خیلی شفاف گفته است در آمریکا رئیس دولت نمی‌تواند از برجام خارج شود، این در حالی است که اکنون مدعی شده پیش‌بینی می‌کرده است رئیس‌جمهور آمریکا از برجام خارج می‌شود! این تناقض در مواضع قبلی و فعلی وی آشکار است و نشان‌دهنده عدم احاطه به ماهیت حقوقی برجام و نیز خلاف‌گویی وی درباره اعتقاد پیشین است.»

وطن امروز 19 اسفند

«کیهان» در تیتر یک خود گزارشی تحلیلی دارد از «گزارش خبری تحلیلی کیهان غافلگیری آمریکا و آل‌سعود در بزرگ‌ترین حمله موشکی و پهپادی انصارالله» و در عکس یک خود نیز گزارش خبری تحلیلی دارد از «غافلگیری آمریکا و آل‌سعود در بزرگ‌ترین حمله موشکی و پهپادی انصارالله». 

موضوع دیگری که کیهان در صفحه نخست مورد توجه قرار داده است، اظهارات دیروز سعید خطیب‌زاده در نشست خبری است. آن بخشی که می‌گوید: « هیچ تماس مستقیم یا غیرمستقیمی با آمریکا درباره موضوعات برجامی یا غیر برجامی نداشته و نداریم.»

این روزنامه اصولگرا در یادداشت امروز خود نیز با عنوان « چرا معماران برجام هم به آن لگد می‌زنند؟» نوشته است: « مسئله بدشانسی دولت روحانی و روی کار آمدن ترامپ نبوده و نیست که اگر بود با رفتن او و آمدن همان تیم معمار برجام در آمریکا باید حل می‌شد. مسئله تغییرات محاسباتی است که خود در آن نقش اصلی را داشته‌ایم و اینک نیز هیچ چاره و راهی جز تغییر دوباره این محاسبات زیاده‌خواهانه و بدون مرز آمریکا پیش روی ایران نیست. درباره چگونگی و روش‌های این تغییر لازم و ضروری در مجالی دیگر باید نوشت.»

کیهان 19 اسفند

«جوان» در گزارشی با تیتر «عقب‌نشینی «گام به گام» رد شد» که تیتر یک هم شده است، نوشته که «امریکایی‌ها برخلاف ادعاهای‌شان برای بازگشت سریع به برجام، وقت‌کشی کرده و هر روز نسخه جدیدی را برای توافق هسته‌ای می‌پیچند؛ از طرح «اول ایران» گرفته تا «بازگشت همزمان»، حالا هم بازگشت گام به گام را برای ازسرگیری مذاکرات مطرح کرده‌اند. طرحی که به گفته منابع ایرانی، البته در تهران هم از طرف کسانی، چیزی مشابه آن به شورای عالی امنیت ملی ارائه شده ولی در بالاترین سطوح سیاسی به آن «نه» گفته شده است. تهران همچنان تأکید دارد در صورت لغو همه تحریم‌ها، تعهدات برجامی خود را باز خواهد گرداند.»

این روزنامه اصولگرا در سرمقاله امروز خود نیز با عنوان «گام‌به‌گام» در برجام با امریکای ثابت‌قدم؟!» نوشته است: « تأمل و تأخیر امریکا در واپس‌گردیدن به برجام ظاهراً اثر خودش را روی مذاکره‌کنندگان و خالقان برجام در ایران گذاشته و ایشان را به تکاپوی دیگری واداشته است تا بلکه امریکا از خر شیطان پایین بیاید. از دو، سه روز پیش برخی خبر‌ها از ارائه طرح جدید «گام به گام» که به نوعی مطمح‌نظر امریکا هم هست، حکایت داشت و در نهایت دیروز عنوان شد که تصمیم ایران همان «سیاست قطعی» اعلامی است که «اول باید تحریم‌ها لغو شود».

جوان 19 اسفند

«ایران» روحانی را عکس یک نکرده اما با انتخاب تصویری از دو جوان در حال سلفی‌در حافظیه شیراز،گرفتن اظهارات دیروز رئیس جمهور را پوشش می‌دهد که گفته بود « سال آینده سال غلبه بر کرونا و احیای مشاغل گردشگری است».

این روزنامه دولتی در تیتر یک خود نیز اظهارات دیروز معاون اول رئیس‌جمهوری در مراسم هفته منابع طبیعی و آبخیزداری را با تیتر «لوایح مبارزه با فساد معطل مجلس است» پوشش می‌دهد.

ایران که امروز صفحه یک قابل اعتنایی ندارد، اظهارات دیروز سعید خطیب‌زاده، سخنگوی دستگاه دیپلماس که تاکید کرده بود «سیاست خارجی موضوع بده بستان‌های جناحی نیست» را نیز در یکی از تیترهای کناری دیده است.

ایران 19 اسفند

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها