سفره ملت و دست پیش دولت/ واکسن ناکافی/ چشم‌انداز دوران بایدن

کد خبر: 1056414

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن را در اینجا می‌خوانید.

سفره ملت و دست پیش دولت/ واکسن ناکافی/ چشم‌انداز دوران بایدن

گروه سیاست سایت فردا – روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«شرق» که دیروز از استقبال سرد از سعید محمد در تیتر یک خود نوشته بود، امروز پاسخ او به شایعاتی که درباره تخلف وی بیان شده را تیتر یک کرده است. این روزنامه همچنین دو چهره اصلاح‌طلب یعنی فائزه هاشمی و عباس آخوندی را عکس یک کرده است. فائزه هاشمی معتقد است که «عمده اصلاح‌طلبان با اصلاحات غریبه شده‌اند». اهم اظهارات وی در این گفت‌وگو به شرح زیر است: 

*فکر نمی‌کنم در انتخابات ریاست‌جمهوری شورای نگهبان هیچ کاندیدای اصلاح‌طلبی را باقی نگذارد. حتما کاندیدای اصلاح‌طلب خواهیم داشت و احتمالا شرایط سال92 تکرار شود، البته باقی‌ماندن کدام کاندیدا مهم است.

* قطعا کاریزمای آقای خاتمی بی‌تأثیر در نتایج انتخابات و میزان آرا نیست. مهم عملکرد کاریزما است که چقدر مورد‌قبول واقع شود؛ هم در بین رأی‌دهندگان و هم در بین احزاب.

*در این شرایط هرکسی رئیس‌جمهور شود به دو دلیل ناتوان است: اول دخالت اصولگرایان و بخش‌هایی از نهادهای خاص در اداره کشور و دوم انگیزه اصلاحات با فوت بابا از بین رفته، عمده اصلاح‌طلبان با اصلاحات غریبه شده‌اند.

* از دی 96 موضع‌گیری‌های اصلاح‌طلبان متفاوت شد و  اعلام مواضع عجیبی داشتند، به مردم اغتشاشگر گفتند، برای منشأ اغتشاشات عامدانه آدرس غلط دادند و تاکنون نیز این رویه ادامه دارد. با مردم عادی که گفت‌وگو می‌کنیم انگیزه‌ای برای رأی‌دادن نیست.

*نحوه اداره احزاب اصلاح‌طلب نیز دموکراتیک نیست؛ یعنی درون احزاب مهندسی می‌کنند که وازدگی ایجاد کرده است. وقتی مسیر درست نباشد اصلاح‌طلب و اصولگرا فرقی نمی‌کند.

شرق 25 اسفند

«اعتماد» امروز عکس یک خود را به تبلیغ سالنامه خود اختصاص داده است. جلد سالنامه نیز به تصویری متفاوت از سیدحسن خمینی که آن را «معترض امیدوار» خوانده‌اند داده شده است. این همه توجه به سیدحسن خمینی که این روزها یکی از جدی‌ترین گزینه‌ها جریان اصلاح‌طلب برای ریاست جمهوری است البته چندان عجیب نیست. 

این روزنامه اصلاح‌طلب همچنین در گزارشی که تیتر یک شده به بررسی تحلیل‌هایی که درباره هر یک از کاندیداهای احتمالی در شبکه‌های اجتماعی مطرح شده است، پرداخته و با عنوان «زورآزمایی نامزدان احتمالی ریاست ‌جمهوری» می‌نویسد: « تا اوایل بهمن‌ ماه محمدجواد ظریف بیشتر مورد توجه کاربران توییتر بوده است که البته علت آن، نه مسائل انتخاباتی که مباحث و مسائل سیاست خارجه بوده است. اما از اوایل بهمن‌ ماه و به‌ دنبال خبر محکومیت مهدی جهانگیری و همچنین سفر قالیباف به مسکو، ناگهان اخبار مرتبط به اسحاق جهانگیری و محمدباقر قالیباف، دو کاندیدای احتمالی دیگر انتخابات پیش‌رو افزایش پیدا کرد و از سوی دیگر مطالب راجع به ظریف روندی نزولی طی کرد. اما از اسفند ماه، میزان محتوای منتشر شده راجع به کاندیداهای احتمالی شرایط متفاوتی پیدا کرده است؛ به نحوی که تا نیمه اسفند، میزان محتوای تولید شده راجع به سعید محمد بیش از سایر گزینه‌های احتمالی کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری بوده است. پس از سعید محمد، بیش از همه راجع به سعید جلیلی، سیدابراهیم رییسی و محمدباقر قالیباف توییت شده است.»

اعتماد 25 اسفند

«آفتاب یزد» به یکی از مهم‌ترین موضوعات روز برای عموم مردم پرداخته است؛ یعنی واکسن. این روزنامه اصلاح‌طلب با طرح این سوال که چرا روسیه و چین قطره‌چکانی واکسن می‌دهند؟ می‌نویسد: «یک مقام مسئول با تاکید بر این نکته که سیاستگذار در امر خرید و واردات واکسن کرونا معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت است به آفتاب یزد گفت: «این که واکسن به میزان کافی از روسیه وارد نمی‌شود به مشکلات فنی ماجرا مربوط است.» علیرضا بیگلری، رئیس انستیتو پاستور ایران این را نیز گفت که: «روسیه برای تحویل واکسن اسپوتنیک به دلیل حجم بالای درخواست‌هایی که وجود دارد در محدودیت کامل قرار دارد و به طور طبیعی نخواهد توانست خواسته‌های ایران را تمام و کمال برطرف کند.»

این روزنامه همچنین افزایش 39 درصدی دستمزد کارگران در سال جدید را با تیتر «اعلام رضایت کارگران و کارفرمایان» در صفحه نخست خود پوشش داده است.

آفتاب یزد 25 اسفند

«آرمان ملی» گفت‌وگویی دارد با جواد آرین منش فعال سیاسی اصولگرا و نماینده سابق مجلس که عکس یک شده است. اهم اظهارات آرین منش در این گفت‌وگو به شرح زیر است:

*هیچ رئیس‌جمهوری قادر نخواهد بود که یک دهم مشکلات فعلی را که فاصله طبقاتی، فقر، فساد، تبعیض و بسیاری از مشکلات معیشتی است را یک شبه برطرف کند.

*در میان اصولگرایان در صورتی که آیت‌ا... رئیسی حضور پیدا نکند قطعا ما با تعدد کاندیداها مواجه خواهیم بود. در انتخابات سال 92 بود که ما با تعدد کاندیدا مواجه بودیم.

* فکر می‌کنم باز هم رئیس جمهور از میان همین چهره‌های شناخته شده انتخاب خواهد شد.

*فکر می‌کنم در میان اصلاح‌طلبان شاخص‌ترین و رای آور‌ترین چهره‌ای که می‌توانند مطرح کنند آقای ظریف است و از ایشان که بگذرد می‌رود به سمت سایر افراد مثل آقای جهانگیری که مطرح هستند. 

*بعید می‌دانم که ایشان (سید حسن خمینی) به عرصه انتخابات ورود پیدا کنند. اگرچه ممکن است جریان اصلاحات از ظرفیت آیت‌ا... سیدحسن خمینی استفاده کند.

*آقای سعید محمد ویژگی‌های جوان  و انقلابی را دارد اما اگر بحث رجل سیاسی مطرح شود و تعریفی که ممکن است از رجال سیاسی صورت بگیرد ممکن است ایشان به جهت نداشتن سوابق سیاسی در تعریف رجل سیاسی جای نگیرد.

آرمان ملی 25 اسفند

«وطن امروز» تیتر و عکس امروز خود را به انتقاد از روحانی، دولت و رئیس دفترش اختصاص داده است. برای همین هم یک نقل قول از آقای رئیس جمهور که گفته بود «ملزومات سفره مردم خط قرمز دولت است» آورده با استناد به گزارش مرکز آمار که حکایت از کوچک‌تر شدن سفره مردم در 7 سال گذشته سفره می‌کند، تیتر زده «خط‌قرمز روحانی روی‌ سفره‌ مردم». همچنین یادآور می‌شود که «سرانه مصرف برنج در کشور از سال 92 تا 99 از 38 به‌33 کیلوگرم؛ گوشت دام از 11 به 7 کیلوگرم لبنیات از 115 به 106 کیلوگرم، روغن از 22 به 19 کیلوگرم و قند و شکر از 22 به 16 کیلوگرم کاهش یافته است».

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری انتقادات اخیر محمود واعظی از دبیر شورای عالی امنیت ملی را زیر ذره‌بین گذاشته و مسائل «هسته ای و آبان 98» را پشت پرده آن می‌داند. این گزارش و البته انتقادات واعظی در پی آن است که «شمخانی هفته گذشته در مصاحبه‌ای با اشاره به سوء‌مدیریت و برخورد سیاسی دولت در ماجرای گران کردن بنزین دولت را مقصر شکل‌گیری حوادث آبان98 دانست».

وطن امروز 25 اسفند

«کیهان» در تیتر یک امروز در واقع به دولت کنایه زده و می‌‌پرسد «مدیریت بازار شب عید با تدبیر و عمل یا وعده و حرف؟!» همچنین می‌نویسد: «بازار شب عید امسال در حالی با آشفتگی قیمت‌ها سپری می‌شود که مسئولان بدون اذعان به سوءمدیریت خود، علت این وضع را سوءاستفاده و جوسازی عنوان می‌کنند و همچنان به صدور دستور مشغولند.»

در یادداشت امروز کیهان نیز با عنوان «ما و چشم‌انداز دوره بایدن» آمده است: « کاخ سفید می‌گوید سند موقت برای ابلاغ دیدگاه رئیس‌جمهور بایدن درباره اینکه «آمریکا چگونه با جهان تعامل خواهد کرد» منتشر شده است. در اینجا کلمه «موقت» لزوماً به این معنا نیست که جو بایدن یا نهادی خاص در آمریکا در آینده متن کامل‌تری که با این متن «تفاوت» دارد، منتشر خواهد کرد. ... این بیانیه در عین حال در بردارنده مفاهیم متعارض هم می‌باشد. به عنوان مثال در یک جا ایران یک چالش مهم به حساب آمده چرا که به تعبیر بیانیه، متحدان آمریکا در منطقه را تهدید می‌کند. و بر این اساس می‌گوید ما برای دفاع از متحدانمان آماده‌ایم. در جای دیگر می‌گوید «قدرت نظامی، پاسخ چالش‌های این منطقه نیست و ما به شرکای خود چک سفیدی برای پیگیری سیاست‌های آنها نمی‌دهیم.» بر این اساس می‌توانیم بگوییم در بیانیه بایدن حرف‌های دوپهلو زده شده تا امکان تفسیرهای متفاوت از آن وجود داشته باشد ... در بیانیه، بار دیگر ادبیات بایدن روی کلمه «با هم» تمرکز کرده است. این هم بیانگر وجود مشکلات جدی و هزینه زیاد مواجهه با روسیه، چین و ایران است. ... بایدن درباره حضور نظامی آمریکا در افغانستان و عراق هم پاسخ روشنی نداده است از این رو به نظر می‌آید او در حال ارزیابی وضعیت است تا بر اساس آن، موضع خود را آشکار کند. ... در بیانیه جو بایدن -‌موسوم به راهنمای موقت راهبرد امنیت ملی آمریکا‌- هیچ علامتی از لزوم گفت‌وگو میان شرق و غرب یا میان آمریکا و کشورهای چین، روسیه و ایران نشده است و به جای آن از لزوم اتحاد آمریکا و اروپا علیه این سه کشور آسیایی یاد شده است. »

کیهان 25 اسفند

«جوان» نیز تیتر یک خود را به سفره ملت و خط قرمز دولت اختصاص داده است. این روزنامه اصولگرا می‌نویسد: «رئیس‌جمهور دیروز در فضای صف‌های طولانی ملت برای دو تکه مرغ بی‌خاصیت و آشفتگی بازار برخی اقلام دیگر سفره مردم، هشدار داد که «سفره ملت خط قرمز دولت است» با آنکه این خط قرمز مدت مدیدی است که «دور سفره ملت» کشیده شده است! و آن دلار دولتی-نفتی هم که همه دولت‌ها وعده آوردن آن را بر سر سفره ملت می‌دهند، به اعتراف خود دولتی‌ها و تأکید منتقدان و نمایندگان مجلس، اغلب سر از جیب دلالان درمی‌آورد و به عکس خود بدل می‌شود، یعنی سفره را تنگ‌تر می‌کند و خطی است بر دور سفره!

رئیس‌جمهور، اما دیروز در جلسه شورای هماهنگی اقتصاد دولت گفته است که «دستور دادم برای تأمین کالا‌های اساسی مردم تسریع شود، چون سفره مردم خط قرمز دولت است» با آنکه این بازار نافرمان به خوبی نشان داده که دستوربردار نیست و راه‌حل باید چیزی غیر از دستور باشد. این فقط روی ظاهر قضیه است. گرانی‌ها یک وجه باطنی هم دارد که مربوط می‌شود به گره‌خوردگی با مسائل سیاسی و انتخاباتی! دولتی‌ها منتقدان روند‌ها و رویکرد‌های دولت در مسائل سیاسی و اقتصادی را متهم می‌کنند که می‌خواهند وضع موجود باقی بماند تا در شب انتخابات از آن بهره انتخاباتی ببرند و منتقدان هم در پاسخ می‌گویند عجب! این چیزی که مخالفان را به آن متهم می‌کنید، دقیقاً همانی است که خود متهم به آن هستید و این به معنی گرفتن دست پیش است و راز درون دولتی‌ها خبر می‌دهد!»

جوان 25 اسفند

«ایران» عکس یک خود را به کارگر و میزان افزایش دستمزدش در سال جدید اختصاص داده است. به نوشته این روزنامه دولتی «سرانجام پس از روزها چانه زنی نمایندگان کارگری و کارفرمایی، حداقل مزد کارگران به مبلغ چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تعیین شد. نخستین گام تعیین دستمزد کارگران، تعیین سبد معیشت آنان بود که با توجه به نرخ تورم بهمن ماه، در کمیته دستمزد ۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومان اعلام شد. بعد از اعلام سبد معیشت توسط کمیته دستمزد، پس از سه جلسه رایزنی نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت شنبه شب، با تعیین حداقل دستمزد، پرونده تعیین مزد در دولت بسته شد. به این ترتیب حداقل دستمزد با مبنای ۳۰ روز ماهیانه ۲ میلیون و ۶۵۵ هزار و ۴۹۲ تومان (روزانه ۸۸ هزار و ۵۱۶ تومان)، بن کارگری ۶۰۰ هزار تومان، حق مسکن ۴۵۰ هزار تومان، حق اولاد برای هر فرزند ۲۶۵ هزار و ۵۴۹ تومان، پایه سنوات به شرط داشتن یک سال سابقه کار ماهیانه ۱۴۰ هزار تومان تعیین شد. براساس تصمیم شورای عالی کار حداقل دستمزد کارگران در سال آینده با افزایش ٣٩ درصدی به چهار میلیون و ٢٠٠ هزار تومان برای خانواده 3.3 نفری رسید. دستمزد سایر سطوح درآمدی در سال ۱۴۰۰ نسبت به ۹۹ نیز ۲۶ درصد رشد داشت. برای این سطوح درآمدی ۲۴۸ هزار و ۳۵۵ تومان ثابت اضافه پرداختی ماهیانه، پایه سنوات ۱۴۰ هزار تومان، بن کارگری ۶۰۰ هزار تومان، حق مسکن ۴۵۰ هزار تومان و حق اولاد برای هر فرزند ۲۶۵ هزار و ۵۴۹ هزار تومان اعلام شد.

بنابراین تعیین دستمزد کارگران پیش از شروع سال ۱۴۰۰ بسته شد و حق مسکن کارگری تنها ردیف دستمزدی است که باید هیأت دولت درباره آن تصمیم بگیرد. به گفته محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، پیشنهاد حق مسکن ۴۵۰ هزار تومانی با قید فوریت تقدیم دولت خواهد شد و با تصویب، افزایش آن اعمال خواهد شد.»

ایران 25 اسفند

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها