خبر به روایت «فردا»

خوزستان خوزستان خوزستان

کد خبر: 1080839

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

خوزستان خوزستان خوزستان

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«شرق» از هیچ فرصتی برای تخریب مجلس نمی‌گذرد و روحانی و دولت او نیز گاه و بی‌گاه با فرافکنی‌های خود این فرصت را به آن می‌دهند. شاهدش همین اظهارات اخیر روحانی به که گفته بود اگر آذر نبود شاید موفق می‌شدند. اشاره روحانی به تصویب قانون اقدام راهبردی لغو تحریم بود و روزنامه اصلاح‌طلب شرق نیز در شماره امروز خود به همین طرح می‌پردازد. تیترش نیز این این است: «مجلس مقصر شکست برجام؟»

مصاحبه ناطق نوری با جماران را نیز با تیتر «نه ابزار دموکراسی داریم، نه قاعده بازی را بلدیم» عکس یک کرده است.

ناگفته نماند که در راستای تلاش‌های خود برای شکاف بین دو طیف شورای وحدتی و شورای ائتلافی اصولگرایان گزارشی دارد با عنوان «کابینه رئیسی را کدام جریان می‌چیند؟» و می‌نویسد: «ابراهیم رئیسی و آنهایی که مورد مشورت او هستند، مسیری سخت پیش‌رو دارند تا تحت تأثیر این فشارها قرار نگیرند یا فریب دلسوزی‌های کذایی را نخورند.»

شرق 26 تیر

«اعتماد» این روزها کمتر سیاسی است. اینکه بعد از انتخابات اخیر و شکست جریان اصلااحات از سیاست بریده یا با توجه به مشکلات روزنامه و تعدیل‌ نیروهای انجام شده در این حوزه ضعیف شده را نمی‌دانیم؛ خروجی اما صفحه یک‌های کمتر سیاسی است. مثلا امروز صدای خوزستان که این روزها درگیر مشکل قطعی آب است، شده و با تیتر «خوزستان تشنه است» از تجمعات اعتراضی در این استان گزارش داده است.

این روزنامه اصلاح‌طلب مصاحبه ناطق نوری با «جماران» را نیز با همان تیتری که «شرق» انتخاب کرده بود، بازتاب داده است. گفت‌وگویی مناسبتی درباره محتشمی‌پور که امروز چهلم اوست.

اعتماد 26 تیر

«وطن امروز» با تیتر «از کرخه تا راین» ما را به اوایل دهه هفتاد پرت کرده و یاد آن ساخته ماندگار ابراهیم حاتمی‌کیا می‌اندازد. مقصودش از انتخاب این تیتر خاطره‌انگیز اما پوشش مشکلات مربوط به قطعی آب در خوزستان است که با دستور ویژه محسنی‌اژه‌ای همراه شد. همچنین پوشش اخبار سیل در اروپا که بیش از 120 نفر را کشته و 1300 نفر را مفقود کرده است.

این روزنامه اصولگرا که در روزهای گذشته با تیتر «افیون برجام» از بی‌ثمر بودن برجام نوشته و به روحانی نقد کرده بود، امروز گزارشی دارد و با عنوان «عوارض افیون برجام» و  از نارسایی‌های تحمیلی برجام به حوزه سیاست‌گذاری اقتصادی کشور می‌گوید.

وطن امروز 26 تیر

«کیهان» هم نتوانسته در مقابل بحران خوزستان ساکت بماند و مثل خیلی از روزنامه‌های امروز این موضوع را تیتر یک کرده است. این روزنامه اصولگرا با عنوان «زخم‌های خوزستان از نامهربانی طبیعت تا بی‌تدبیری مدیران» نوشته است: «مشکلات مردم خونگرم و عزیز خوزستان ریشه در دو مسئله دارد، نامهربانی طبیعت و بی‌تدبیری و سوءمدیریت برخی مدیران دستگاه‌های اجرایی.» این روزنامه اصولگرا سیل در اروپا را نیز عکس یک کرده است.

کیهان همچنین در یکی از تیترهای کناری خود پاسخ سعید جلیلی به حسن روحانی را درباره برجام منعکس کرده و می‌پرسد «مگر برجام را برای دو سال نوشته بودید؟!». جلیلی این حرف‌ها را در واکنش به اظهارات و گلایه‌های اخیر روحانی که مثل همیشه مشکلات را گردن خروج آمریکا از برجام انداخته بود، می‌زند و می‌گوید: «می‌گویید دیوانه‌ای آمده همه‌چیز را به هم زده، مگر در سال ۹۶ که گفتید به من رأی دهید تا بقیه تحریم‌ها را هم رفع کنم، همان دیوانه سر کار نبود؟»

کیهان 26 تیر

«آرمان ملی» هم مهم‌تر از بحران آب در خوزستان نیافته و در گزارشی با تیتر «جان به لب رسیدگان... خروش کارون خشک» که عکس یک هم شده، به این موضوع پرداخته است.

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری هم به سراغ ماجرای سفر ایرانیان به ارمنستان برای زدن واکسن رفته و با تیتر «خیابان‌خوابی در ارمنستان به امید یک دُز واکسن‌» نوشته است: «ایـن اتفــاق در شــرایطــی رخ می‌دهــد که سعید نمکی وزیر بهداشـت روز گذشته در بازدید از مراکــز واکسیناسیون تهران گفت: «اکثر مردم از سرعت واکسیناسیون راضی هستند!» حالا از دید وزیر رضــایت به چه معناست، باید خــود او پاسخگو باشد. اما در نظرسنجی رسمی که چندی پیش از سوی موسسه ایسپا منتشر شــد، یک چهـارم شرکت کنندگان معتقد بــودند که هیچ وقت زمان واکسن زدن آنها نمی‌رسد و این یعنی ناامیدی از شرایط و روند واکسیناسیون موجود.»

آرمان ملی 26 تیر

«آفتاب یزد» امروز عکس یک ندارد و بیشتر متن است! در تیتر یک خود به بحث مشارکت در انتخابات برگشته و با تیتر «این آمار را جدی بگیرید» نوشته است: «سه شنبه ۲۲ تیر خبری منتشر شد مبنی بر این که: «چند درصد از مردم در روز رای‌گیری تصمیم به مشارکت در انتخابات گرفتند؟» نتیجه البته عدد قابل تاملی است؛ ۱۷ ممیز ۶ دهم درصد از مشارکت‌کنندگان! ... رئیسی با یک جست و جوی ساده در فضا‌های اجتماعی خواهد فهمید شرط

موفقیتِ دولت سیزدهم، رضایت وعدم رضایتِ جبهه‌ی پایداری و کیهان و اصولگرایان نیست زیرا بیشتر از نیمی از جامعه - ۳۰ و چندمیلیون نفر - در انتخابات شرکت نکردند و حدود ۷ میلیون نفر نیز مشارکت‌کنندگان دقیقه‌ی نودی هستند که با احتساب آراء باطله به یک جامعه‌ی آماری ۴۰ میلیون نفره خواهیم رسید درحالی‌که مجموع آراء کسانی که برای رئیسی نسخه‌های آن چنانی می‌پیچند در خوشبینانه‌ترین حالت زیر دو میلیون نفر بوده است حال باید منتظر ماند و دید رئیسی برای راضی کردن آن ۴۰ میلیون نفر شرکت نکنندگان آستین بالا خواهد زد یا برای راضی نگاه داشتن این طیف در نهایت دو میلیون نفری؟! این جا است که ارزش‌های کابینه‌ی رئیسی در مواجهه با جامعه‌ای عصبانی، ناراضی و سرخورده مشخص خواهد شد؛ کابینه‌ای که می‌تواند نوید آشتی و همراهی بدهد یا ندای جدایی و فاصله‌ی از همیشه بیشتر، فاصله‌ای که اگر طی این ۴ سال ترمیم نشود هیچ گاه ترمیم نخواهد شد. کلام پایانی این که؛ رویکرد رئیسی در انتخاب کابینه به صورت عینی و ملموس، خودش را در انتخابات مجلس ۱۴۰۲ نشان خواهد داد چیزی حدود ۳۲ ماه دیگر و نه ۴۸ ماه دیگر!»

آفتاب یزد

«ایران» که اغلب بلندگوی دولت است و غیر از بازنشر اظهارات و مواضع دولتی‌ها کاری نمی‌کند، امروز قابل توجه است. هم بحران آب در خوزستان را که نادیده نگرفته و تیتر یک کرده و هم به استقبال دولت سیزدهم می‌رود. به این ترتیب که با تیتر «نسخه‌های اقتصاددانان برای دولت سیزدهم» آنچه در جلسه سه ساعته رئیس جمهور منتخب با اقتصاددانان مطرح شد را بیان می‌کند. همان جلسه‌ای که در آن حسین راغفر می‌گوید: «جمعیت محدودی مانع انجام اصلاحات اساسی هستند». مسعود نیلی می‌گوید: «تأمین مالی، انرژی، خدمات و بودجه و نظام مبادله مشکلات اولویت‌دار هستند». احمد توکلی می‌گوید: «کارت هوشمند غذا، دارو و درمان و آموزش توزیع کنید». احسان خاندوزی می‌گوید: «دولت سیزدهم باید نابرابری‌ها را به نفع مردم بهم بزند».  محمدرضا پورابراهیمی می‌گوید: «تصمیم غلط توزیع ارز با نرخ ترجیحی باید اصلاح شود». محمد خوش چهره می‌گوید: «مشکلات اقتصادی صرفاً با نگاه اقتصادی قابل حل شدن نیستند». غلامرضا مصباحی مقدم می‌گوید: «کمبود سرمایه مالی جدی‌ترین مانع در رشد سریع اقتصادی است». شمس الدین حسینی می‌گوید: «قرار بود دولت کارفرمای بزرگی نباشد، امروز بزرگ‌ترین کارفرما است» و محمدرضا فرزین می‌گوید: «باید با ایجاد شفافیت کارزار مؤثری برای مبارزه با فساد ایجاد کرد».

ایران 26 تیر

«سازندگی» اما انتخاب متفاوتی دارد. این روزنامه اصلاح‌طلب برخلاف خیلی از روزنامه‌های امروز که تشنگی در خوزستان را به هر مطلب دیگر اولی دانسته و تیتر و عکس کرده‌اند، جلد خود را به حمیدرضا صدر اختصاص می‌دهد. نویسنده و مفسر فوتبال که در 65 سالگی درگذشت. فوت او که بر ادبیات و سینما و تاریخ هم دستی داشت، مطبوعات را متاثر کرد و در همه روزنامه‌های امروز – البته در حد تیترهای کناری- دیده شد. روزنامه سازندگی اما جلد امروزش را به وی اختصاص داده و تیتر زده: «خداحافظی طولانی».

سازندگی 26 تیر

«جام جم» نیز وضعیت خوزستان را تیتر یک کرده و به نقل از کارشناسان و صاحب نظران وضعیت موجود را ناشی از ضعف مدیریت می‌داند.

جام جم 26 تیر

«جوان» اما نیمه پر لیوان را می‌بیند. به این معنا که برای پوشش وضعیت بحرانی آب در خوزستان، دستور پیگیری اژه‌ای رئیس جدید قوه قضاییه برای پیگیری موضوع را مورد توجه قرار داده و تیتر زده: «تدارک فوری برای آب خوزستان».

این روزنامه اصولگرا در عکس یک امروز خود نیز سراغ سگ‌گردانی که در روزهای اخیر حسابی مورد توجه بوده است، رفته و با تیتر «حقوق عامه زیر دندان سگ گردانی» و انتخاب عکسی از خطرناکی برخی از این سگ‌ها را به رخ می‌شد، موضع خود در این قضیه را روشن می‌کند.

جوان 26 تیر

«شهروند» اما متفاوت‌ترین انتخاب را برای تیتر و عکس امروز خود دارد. گفت‌وگویی دارد با عروس خون بسی طایفه بلوچ و این مصاحبه را با تیتر «عروس 14 ساله چطور ناجی ایل شد؟» منتشرکرده است.

گفتنی است، «خون‌بس» نوعی دیه عشایری برای رفع نزاع‌های فردی و جنگ‌های طایفه‌ای است که در حال حاضر اجرای آن نسبت به گذشته بسیار کم شده اما متاسفانه تمام نشده است. به زبان ساده، اتفاقی که در خون‌بس می‌افتد این است که پس از نزاع منتهی به قتل میان دو طایفه، زنانی از طایفه قاتل به عقد مردانی از طایفه مقتول درمی‌آیند. به زنی که در این فرآیند، وسیله خون‌بس می‌شود، «فصیله» می‌گویند. علت اینکه نام این آیین را «خون‌بس» گذاشته‌اند این است که به عقیده برخی، این آیین مانع از خونریزی و انتقام‌جویی‌های بعدی می‌شود زیرا دو طایفه در واقع با هم فامیل می‌شوند. مشکل اصلی در این آیین، شکل‌گیری ازدواج‌هایی است که لزوما در آنها رضایت طرفینی وجود ندارد و گاهی «ازدواج اجباری» صورت می‌گیرد.

شهروند 26 تیر

 

 


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها