خبر به روایت «فردا»

اعتماد به کابینه از نگاه روزنامه‌ها

کد خبر: 1090356

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

اعتماد به کابینه از نگاه روزنامه‌ها

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«شرق» مثل بسیاری از روزنامه‌های امروز رای اعتماد مجلس به دولت رئیسی را عکس یک کرده، طبیعی هم است؛ هرچه باشد این مهم‌ترین رویداد در سیاست داخلی کشور است که دیروز شاهد بودیم. رویدادی که این روزنامه اصلاح‌طلب آن را با تیتر «همه به جز یک نفر» پوشش داده اما از گوشه و کنایه زدن به مجلس هم غافل نشده است. گزارش نویس شرق اگرچه می‌داند و ذکر کرده که طبق آیین نامه داخلی رای گیری در زمان رای اعتماد باید با ورقه و مخفی باشد، سعی کرده روی بحث شفافیت آرا مانور بدهد و نوشته است: «در شرایطی که طرح شفافیت آرای نمایندگان در مجلس اصولگرایان همچنان بلاتکلیف است، رأی اعتماد به وزرای کابینه رئیسی هم مخفی انجام شد و کسی از مردم متوجه نشد که کدام نماینده به کدام وزیر رأی مثبت یا منفی داد.»

شرق 4 شهریور

«کیهان» هم عکس و هم تیتر یک خود را به پایان فرایند بررسی صلاحیت وزرا اختصاص داده و با عنوان «آغاز به کار دولت مردمی /وزیران از مجلس رأی حداکثری گرفتند» نوشته است: «از میان 19 گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور، 18نفر با رای حداکثری مجلس به کابینه سیزدهم راه یافتند و امروز نخستین جلسه هیئت دولت تشکیل می‌شود که می‌تواند نویدبخش آغاز دوره‌ای پرطراوت و غرورانگیز باشد اگر اعضای کابینه منطبق با منظومه فکری رهبران انقلاب اسلامی خود را در قامت خادمین مردم حفظ کنند.»

این روزنامه اصولگرا دو انتصاب مهم دیروز را نیز در صفحه یک خود دیده است. منظور انتصاب محسن رضایی به عنوان معاون اقتصادی رئیس جمهور و انتصاب ذبح‌الله خداییان به عنوان سخنگوی قوه قضاییه است.

کیهان 4 شهریور

«اعتماد» رای اعتماد به دولت سیزدهم را با تیتر «یک دولت منهای یک وزارتخانه» در صفحه یک خود منعکس کرده اما به اندازه سایر روزنامه‌ها به آن بها نداده است! در عوض عکس یک خود را به مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی داده و با تیتر «شبه وصیت‌نامه آیت‌الله» انتشار متن تازه ای از زندگینامه او که محسن هاشمی تحت عنوان «خودنوشت» منتشر کرد را مورد توجه قرار داده است. 

اعتماد 4 شهریور

«وطن امروز» عکسی از قالیباف و رئیسی در جریان جلسات رای اعتماد انتخاب کرده و از «همراهی حداکثری» نوشته است. این روزنامه اصولگرا در گزارش خود آورده است: «هرچند برخلاف دولت‌های سوم، پنجم، هفتم و هشتم تمام وزرای پیشنهادی از طرف رئیس‌جمهور با تایید نمایندگان مجلس برای نشستن بر کرسی وزارتخانه‌ها انتخاب نشدند اما تعداد آرای کسب‌شده وزرا، نشان از حمایت حداکثری بهارستان از پاستور داشت.»

وطن امروز 4 شهریور

«جوان» نیز مثل «وطن امروز» عمل کرده است. با این تفاوت که به جای یک عکس خاص، تصویری از قالیباف و تصویری از رئیسی را در کنار هم قرار داده و با تیتر «اعتماد حداکثری» نوشته است: « همانگونه که پیش‌بینی می‌شد، کابینه دولت دکتر رئیسی با کم‌ترین ریزش از فیلتر مجلس شورای اسلامی عبور کرد و بر مدار و ریل خدمت قرار گرفت. با تشکیل کابینه سیزدهم اکنون نگاه‌ها به خدمات شبانه روزی دولت مردمی دوخته شده تا در همسویی دولت، مجلس و قوه قضائیه که فرصتی تاریخی فراروی خدمتگزاران نظام اسلامی قرار گرفته، مشکلات پیش پای مردم و نظام اسلامی یکی پس از دیگری مرتفع و در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها صفحات پر افتخاری در مسیر رشد و بالندگی کشور رقم بخورد. در ساعات پایانی جلسه عصر دیروز مجلس شورای اسلامی و پس از آنکه رسیدگی به صلاحیت چهار وزیر پیشنهادی باقی مانده دولت به اتمام رسید، کار رأی‌گیری نهایی نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای تصدی ۱۹ وزارتخانه آغاز شد و بر اساس آن از مجموع وزرای پیشنهادی ۱۸ وزیر با رأی مجلس راهی پاستور شدند و فقط وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با ۱۹۳ رأی مخالف از رسیدن به مقام وزارت باز ماند.»

جوان 4 شهریور

«آفتاب یزد» هم تیتر یک خود را به موضوع رای اعتماد کابینه رئیسی اختصاص داده و با عنوان «مهر تایید مجلس به کابینه رئیسی» شرحی از مذاکرات در جلسه علنی دیروز و نتیجه رای‌گیری را پوشش داده است.

این روزنامه اصلاح‌طلب اما در عکس یک امروز خود گزارشی دارد خواندنی از مشکلات زنان در جزیره هنگام. گزارش نویس این روزنامه با تیتر «می‌گویند باید ازداوج کنی تا بگذاریم ماهی بگیری» نوشته است: «، هنگام تنها جایی است که زنانش از قدیم تا به حال، بدون کمک مردان ماهیگیری می‌کنند و اقتصاد جزیره روی دست آن‌ها می‌چرخد. آن‌ها با دستان کوچشان آرزوهای بزرگی در سر می‌پرورانند اما بزرگترین مشکل اینجاست که هیچ گونه حمایتی از آن‌ها صورت نمی‌گیرد و به جای آن تا دلتان بخواهد سنگ لای چرخشان می‌گذارند.» بعد هم به نقل از یک دختر 22 ساله که از ماهیگران است، از مشکلات این کار می‌نویسد.

آفتاب یزد. 4 شهریور

«ایران» که صدای دولت است، امروز تصویری از رئیس هنگام آخرین دفاع از کابینه را عکس یک کرده و با تیتر «آغاز دولت مردمی برای ساختن ایران قوی» نوشته است: « 5 روز بررسی صلاحیت 19 وزیر پیشنهادی کابینه سیزدهم در بهارستان، در نهایت منجر به رأی اعتماد مجلسی‌ها به 18 گزینه پیشنهادی شد. بر اساس آرای نمایندگان این تنها حسین باغ‌گلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بود که نتوانست نمایندگان را برای توانمندی‌های خود جهت تصدی وزارت آموزش و پرورش قانع کند و از همراهی با دیگر وزرای معرفی شده برای حضور در کابینه باز ماند.»

این روزنامه دولتی در یکی از تیترهای کناری خود نیز به نقل از محمد مخبر، معاون اول رئیسی از تاثیر مثبتی که استقرار دولت بر بازار ارز خواهد داشت، نوشته است.

ایران. 4 شهریور

«آرمان ملی» اما رای اعتماد به کابیه رئیسی را در حد یک تیتر کوچک در صفحه یک دیده و با عنوان «رای اعتماد حداکثری پشتوانه کابینه رئیسی» جلسه دیروز مجلس را پوشش داده است. این روزنامه اصلاح‌طلب تیتر یک خود را به شیوع «قارچ سیاه» و اضافه شدن آن به بحران کرونا اختصاص داده و برای عکس یک نیز گفت‌وگویی که با فیاض زاده فعال سیاسی اصلاح طلب دارد را انتخاب کرده است. زاهد در این مصاحبه می‌گوید: «معتقدم که آقای رئیسی گرفتار چند مساله شد؛ مساله اول اینکه در جناح اصولگرا آنهایی که سابقه وزارت و مدیریت ارشد داشتند عموما در تیم احمدی‌نژاد تعریف می‌شدند و آقای رئیسی هیچ تمایلی نداشت که کابینه‌اش، کابینه احمدی‌نژاد باشد. مشکل بعدی آقای رئیسی این بود که  شاید بخشی از اصولگرایان تند در تیم جریان فکری آقای مصباح یزدی و جبهه پایداری مطرح می‌شد و شخصیت و کاراکتر  آقای رئیسی با جبهه‌پایداری ناسازگار است. مشکل سوم این بود که آقای رئیسی می‌خواست بگوید که بازتاب آن سخن رهبری هستم که گام دوم انقلابی‌ها را در واقع شکل و سر و سامان می‌دهند.  وقتی شما به چنین متدی تمایل پیدا می‌کنید، مجبور هستید به سراغ افراد درجه 2 و درجه 3 بروید که طبیعتا سابقه مدیریت، توان علمی در طراز آنچه تاکنون کشور آنگونه مدیریت انجام شده پیدا نمی‌کنید. مجموعه این 3 دلیل باعث شده که دست آقای‌رئیسی خالی بماند و از طرف دیگر هم هرچند تلقی این است که هیچ دینی به گروه‌ها و احزاب سیاسی اصولگرا ندارد و موفقیت خود را مدیون اعتباری است که در نتیجه انتخابات قبلی و دوران به ظاهر موفق ریاست قوه قضائیه دارد اما یادمان نرود که بخش‌هایی از حاکمیت راه را برای او باز کردند.»

آرمان ملی. 4 شهریور

«سازندگی» اما اشاره‌ای گذرا به رای فرایند رای اعتماد به وزرای ریسی دارد و آن را «اعتماد حداکثری به کابینه خودی‌ها» می‌خواند. این روزنامه اصلاح‌طلب موضوع را خیلی قابل اعتنا ندیده و به جای آن سراغ بررسی اوضاع افغانستان رفته است. سازندگی عکسی از احمد مسعود را برای جلد انتخاب کرده و با تیتر «شیردره‌ی پنجشیر» می‌نویسد: «مقاومت احمد مسعود در برابر طالبان زنده کننده نام و یاد احمدشاه مسعود و رشادت‌های اوست».

سازندگی. 4 شهریور

بسیاری از روزنامه‌های دیگر نیز امروز تیتر یا عکس یک خود را به فرایند رای اعتماد به کابینه رئیسی اختصاص داده‌اند که بد نیست نگاهی به صفحات نخست آن‌ها داشته باشیم.

همشهری. 4 شهریور


فرهیختگان .4  شهریور

 

خراسان. 4 شهریور

 

جام جم. 4 شهریور

 

ابتکار . 4 شهریور

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها