خبر به روایت «فردا»

اعتراف اصلاح‌طلبان به نقش دولت جدید در واردات واکسن و پیوستن به شانگهای/ آینده لاریجانی/ چشم انداز اقتصادی

کد خبر: 1102755

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

اعتراف اصلاح‌طلبان به نقش دولت جدید در واردات واکسن و پیوستن به شانگهای/ آینده لاریجانی/ چشم انداز اقتصادی

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«شرق» علی لاریجانی را عکس یک کرده و بهانه‌اش خبری است که دیروز روزنامه «فرهیختگان» داد، یعنی کناره‌گیری لاریجانی از پیگیری موضوع همکاری‌های راهبردی و طولانی مدت ایران و چین که پیش‌تر به او سپرده شده بود. این روزنامه اصلاح‌طلب با تیتر «انزوای خودخواسته؟» نوشته است: «به نظر می‌رسد او حالا سابقه وزارت در ارشاد، ریاست بر سازمان صداوسیما، دبیری در شورای عالی امنیت کشور و سابقه طولانی در ریاست بر پارلمان را تنها در رزومه شخصی خود بایگانی کرده و انزوا را برگزیده است.»

این روزنامه وزیر جوان دولت روحانی را نیز عکس دو کرده چون دیروز سخنگوی قوه قضاییه از آزادی او با قرار وثیقه گفت. «شرق» در این باره نوشته است: «عدم اجرای دستور فیلترینگ اینستا‌گرام ‌ کار دست وزیر جوان دولت روحانی داد».

شرق 22 مهر

«کیهان» در تیتر یک امروز خود «لغو حق وکالت نمایندگان و قضات بعد از دوره خدمت» را «اقدام انقلابی مجلس در حذف یک رانت مهم شغلی» خوانده و نوشته است: «مجلس در جلسه دیروز خود در اقدامی قابل ستایش و در روند بررسی جزییات طرح تسهیل مجوز کسب و کارها ضمن تصویب این طرح که در حوزه مجوزها انحصارزدایی می‌کند حتی امکان ویژه‌ای که پیش از این برای نمایندگان و قضات وجود داشت را نیز حذف کرد تا شرایط برای متقاضیان عادلانه‌تر شود.»

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری که تیتر دو شده به رویکرد سازمان بین‌المللی انرژی اتمی در قبال خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای ایران انتقاد کرده و نوشته است: «مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌مدعی شده است که وظیفه‌ای درخصوص خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای ایران ندارد. این اظهارنظر در حقیقت چراغ سبز به ‌تروریست‌ها جهت خرابکاری در تاسیسات ایران است.»

کیهان 22 مهر

«اعتماد» تیتر و عکس یک امروز خود به گزارشی درباره اوضاع و احوال اقتصاد کشور اختصاص داده و با تیتر «دهه سوخته اقتصاد ایران» و اشاره به اینکه «برای جبران عقب‌ماندگی در سرمایه‌گذاری 13 سال زمان لازم است» نوشته است: «آنچه از سوی مراکز رسمی و نهادهای آماری منتشر می‌شود به خوبی گویای این موضوع است که یک دهه تحریم نه تنها فرصتی برای ظهور و بروز توان و پتانسیل‌های نادیده گرفته شده نبود، بلکه بالا رفتن عدم قطعیت و نبود آینده امیدوارکننده‌ای از کشور حین تحریم نیز باعث از بین رفتن همان پتانسیل‌های بالفعل کشور شده است. در این بین کاهش سرمایه‌گذاری حقیقی، کاهش ترکیب کشورهای طرف تجاری، بالا رفتن متغیرهای کلان اقتصادی مانند پایه پولی، نقدینگی و از همه مهم‌تر تورم نیز در این بین بر وخامت اوضاع می‌افزاید. با استناد به گزارش معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی در دهه نود میانگین نرخ رشد سالانه سرمایه‌گذاری در این دهه منفی 4.7درصد بوده و میزان سرمایه‌گذاری واقعی نیز از 171 هزار میلیارد تومان در سال 90 به 100 هزار میلیارد تومان در سال گذشته رسید. البته که در سال 98، رکورد کمترین میزان سرمایه‌گذاری با تنها 98 هزار میلیارد تومان شکسته شد. برای پی بردن به کوچکی این اعداد کافی است بدانیم که کل کسری تراز عملیاتی بودجه 99 که روز سه‌شنبه توسط دیوان محاسبات کشور منتشر شد 183.3 هزار میلیارد تومان بوده در حالی که کل سرمایه‌گذاری واقعی کشور در آن سال تنها 54درصد از کسری تراز عملیاتی را شامل می‌شود. ادامه‌دار شدن این شرایط برای سال‌های آتی نیز می‌تواند مخرب‌تر باشد، چرا‌که دولت برای جبران کاستی که مهم‌ترین آن احداث نیروگاه‌ها برای تامین برق است، نیاز به سرمایه‌گذاری هنگفتی دارد که به نظر نمی‌رسد حداقل تا افق 5 ساله تامین شود.»

اعتماد 22 مهر

«جوان» عکس یک خود را به دومین روز از رزمایش مدافعان آسمان ولایت و رونمایی از سامانه‌های «مجید» و «دزفول» اختصاص داده و تیتر زده «امنیت آسمانی با سامانه‌های ایرانی». این روزنامه اصولگرا برای تیتر یک خود اما همان موضوعی را انتخاب کرده که «کیهان» برگزیده بود. «جوان» با تیتر «۳ انحصار شغلی شکست» نوشته است: «سرانجام بهارستانی‌ها طرح تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار را تصویب کردند؛ آزمون مهمی که محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی آن را یکی از دستاورد‌های مجلس یازدهم عنوان کرد. از چند ماه پیش بود که تعدادی از نمایندگان مجلس روی مجوز‌های کسب و کار تمرکز کردند و با آسیب‌شناسی آن، به این جمع‌بندی رسیدند که باید قوانین کشور برای تسهیل صدور مجوز‌ها تغییر کند. این تغییر البته از سوی برخی اصناف مورد نقد قرار گرفت و لابی‌ها برای توقف طرح مجلس یا اصلاح گزینشی بخشی از آن آغاز شد. کار به جایی رسید که برخی رسانه‌ها و منابع آگاه از موفقیت این جریان نوشتند، به همین دلیل نهایی شدن این طرح بار‌ها به تعویق افتاد، اما روز گذشته، نمایندگان مردم تصمیم خود را گرفتند و مواردی را تصویب کردند که خبری خوش برای طالبان کسب و کار بود. این اتفاق در شرایطی رخ داد که بسیاری از متقاضیان کسب و کار، قوانین موجود را مانع اصلی در آغاز فعالیت اقتصادی می‌دانستند، بوروکراسی‌های طولانی و پیچیده‌ای که در قوانین آمده، شرایط را برای شروع کسب‌و‌کار و اخذ مجوز سخت کرده بود و همین موضوع نوعی انحصار را ایجاد می‌کرد. »

جوان 22 مهر

«آرمان ملی» «استعفای لاریجانی از پرونده چین» را عکس یک کرده و نوشته است: «پیش از این البته حضور علی لاریجانی در جریان توافق 25 ساله با چین تحلیل‌های متفاوتی به همراه داشت، آن‌هم در زمانی که عملا او دیگر رئیس‌مجلس نبود اما به جای ظریف و حسن روحانی،  مسئول اصلی پیگیری این تفاهم‌نامه از سوی بدنه نظام معرفی شد. این مسأله دو برداشت را در آن زمان ایجاد کرد، نخست اینکه چین به‌واسطه گرایش‌هایی که دولت روحانی و وزیر خارجه‌اش پیش‌تر به غرب و تبادلات تجاری با آنها نشان دادند، دل خوشی از دولت روحانی نداشت و از همین رو ترجیح می‌داد با غیر از آن دولت، مذاکره کند و به‌نوعی انتقام بگیرد و از طرفی به معنای اطمینان بیشتری که از قرار، به لاریجانی است تا دولت روحانی. در این میان عده‌ای تعابیر دیگری را درباره حضور لاریجانی به جای دولت، در آن توافق داشتند. آنها می‌گفتند چون دولت‌ها در ایران پایدار نیستند و تغییر می‌کنند، چین هم خواسته تا درباره یک توافق 25 ساله با خود ارکان ثابت نظام صحبت کند و نظام هم به همین دلیل لاریجانی را معرفی کرده. اما حالا کناره‌گیری لاریجانی و تحویل این پرونده به دولت رئیسی تمام آن تحلیل‌ها را زیر سوال می‌برد. مثلا اینکه مشخص می‌شود اساسا در حاشیه بودن دولت روحانی در این قرارداد به خاطر موقتی بودن دولت‌ها نیست که اگر به این دلیل بود، نباید امروز دولت که خود چهار یا هشت ساله است، ادامه دهنده این پرونده می‌شد. دیگری جایگاه علی لاریجانی که گفته می‌شد برخلاف باقی برادران همچنان در بدنه کشور بسیار نفوذ دارد، چراکه تحویل این قرارداد احتمالا محمد مخبر معاون اول دولت رئیسی، این مسأله را هم تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. مجموعه این عوامل ما را به این نتیجه می‌رساند که ظاهرا بخشی از مشکل پیشین در قرارداد 25 ساله همان دولت روحانی بوده است و قطعا که ارتباط چین با دولت رئیسی به مراتب بهتر از زمان قبل است که اگر نبود، با تلفن رئیسی واکسن‌های چینی وارد ایران نمی‌شدند(!) و یا بعد از سال‌ها با پیوستن ایران به پیمان شانگهای موافقت نمی‌شد. مسائلی که البته نقش توافق 25 ساله ایران و چین را در دولت کنونی بیش از همیشه پررنگ می‌کند. قراردادی که بعد از گذشت ماه‌ها از آن، هنوز هم ابعادش برای مردم روشن نیست و هر بار سخنی متفاوت دراین‌باره شنیده می‌شود.»

نکته قابل توجه آن است که این روزنامه اصلاح‌طلب درحال سرازیر شدن واکسن با یک تلفن رئیسی و نقش دولت سیزدهم در عضویت دائم ایران در پیمان شانگهای را مطرح می‌کند که تا دیروز اصلاح‌طلبان به هیچ وجه زیر بار این مسائل نرفته و اصرار داشتند که مقدمات هر دو رویداد مهم در دولت مورد حمایت آنان فراهم شده است!

آرمان ملی 22 مهر

«وطن امروز» تیتر زده «نقره‌داغ نور چشمی دولت روحانی» و منظورش امید اسدبیگی مالک سابق هفت‌تپه است که «به دلیل اخلال عمده در نظام ارزی و مباشرت در قاچاق ارز به 20 سال حبس، رد اموال و انفصال از خدمات دولتی محکوم شد».

این روزنامه اصولگرا در گزارشی که تیتر یک کرده نیز از «تنبیه خودخواسته علی‌اف» گفته و نوشته است: « با بلندپروازی‌ها و جاه‌طلبی‌های آنکارا و باکو به رهبری رجب طیب اردوغان و الهام علی‌اف در قفقاز و تلاش برای مسدود کردن مسیر ترانزیتی ایران و قطع ارتباط ایران با ارمنستان از طریق کریدور «زنگزور» با حضور در استان سیونیک ارمنستان و سوءاستفاده از ضعف ایروان، ایران و هند تصمیم گرفته‌اند کریدور شمال- جنوب را به عنوان یک ابزار ژئوپلیتیک برای منزوی کردن بیشتر آذربایجان در پی بدتر شدن روابط این کشور با ایران و هند عملیاتی کنند. مسیر اصلی حمل‌و‌نقل بین‌المللی شمال- جنوب از هند، ایران، آذربایجان و روسیه می‌گذرد. آذربایجان در روزهای اخیر به طور فزاینده‌ای سیاست‌های هند در قبال کشمیر را محکوم کرده و در حمایت از پاکستان علنا مواضع خود را اعلام کرده است. پیش از این هم وزیران خارجه آذربایجان، ترکیه و پاکستان بیانیه مشترکی را برای حمایت از یکدیگر در قره‌باغ، قبرس و مدیترانه شرقی و کشمیر صادر کردند. با توجه به افزایش خصومت‌ها از سوی محور ترکیه، آذربایجان و پاکستان، تهران و دهلی‌نو به سمت فعال کردن مسیری هستند که کریدور حمل‌و‌نقل بین‌المللی شمال- جنوب به جای آذربایجان برای رسیدن به روسیه، از طریق ارمنستان کار خود را آغاز ‌کند.   به نظر می‌رسد ایران و هند آماده آغاز فصل جدیدی از روابط می‌شوند. مجموعه‌ای از مؤلفه‌های پیرامونی و عوامل منطقه‌ای نقش مهمی در پیوند خوردن منافع تهران- دهلی‌نو به یکدیگر داشته و نزدیک‌تر شدن این ۲ بازیگر تاثیرگذار در منطقه و آسیا را در پی داشته است. تحولات جاری در افغانستان یکی از موضوعاتی است که تهران و دهلی‌نو را به یکدیگر وصل می‌کند. ثبات در افغانستان به سود ۲ کشور است و بی‌ثبات‌سازی افغانستان تهدیداتی را متوجه ایران و هندوستان می‌کند.»

وطن امروز 22 مهر

«آفتاب یزد» به اظهارات دیروز رئیس پلیس راهور واکنش نشان داده و پرسیده «آقای پلیس! از کدام منع قانونی برای موتور سواری زنان حرف می‌زنید؟». او گفته بود: «برای صدور گواهینامه موتورسواری بانوان منع قانونی داریم، ولی امکان اصلاح این قانون با بررسی‌های کارشناسی وجود دارد.» حالا «آفتاب یزد» نوشته است: «کل قوانین مربوط به رانندگان موتور‌سیکلت در ماده‌20 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی که در سال‌1375 تصویب و در روزنامه رسمی اعلام عمومی شده، خلاصه می‌شود. در این ماده قانون آمده است: «کلیه قوانین و مقررات عمومی مربوط ‌به حمل‌ونقل و عبور و مرور در مورد موتورسیکلت‌ها نیز جاری است. حرکت در پیاده‌رو یا در جهت مخالف مسیر مجاز، ایجاد عمدی صدای ناهنجار، حمل بار غیرمتعارف، حرکت نمایشی مارپیچ، تک‌چرخ، حمل یدک، استفاده‌نکردن از کلاه ایمنی و تردد در خطوط ویژه اتوبوسرانی با موتورسیکلت تخلف محسوب شده و ماموران موضوع ماده‌‌(۲) این قانون موظفند ضمن صدور قبض جریمه نسبت به توقیف موتورسیکلت حداکثر به‌مدت یک هفته و درصورت تکرار یک‌ماه اقدام کنند. تبصره‌ـ صدور گواهینامه رانندگی موتورسیکلت برای مردان برعهده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران است». این در حالی است که اغلب وکلای دادگستری تفسیرشان از قانون موجود این است که ممنوعیتی برای صدور گواهینامه زنان وجود ندارد و فقط مرجع صادر‌کننده آن نامعلوم است.»

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری که عکس یک کرده نیز از وضعیت شهرستان محروم اندیکا که بعد از زلزله اخیر مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته، گفته و خواستار توجه به آن است.

آفتاب یزد 22 مهر

«ایران» تیتر یک امروز خود را به تغییر ترکیب شورای عالی بورس اختصاص داده و از «شروع فصل جدید در بازار سرمایه» می‌گوید. آنطور که در خبرها آمد و ایران هم نوشته دیروز  با تصویب هیأت وزیران ترکیب شورای عالی بورس به‌عنوان عالی‌ترین نهاد بازارسرمایه تغییر کرد. بر این اساس، پنج عضو جدید شورای عالی بورس روز چهارشنبه در جلسه هیأت دولت به ریاست سید ابراهیم رئیسی انتخاب و معرفی شدند. دراین جلسه، با توجه به صلاحیت تخصصی، سلامت مالی و تجربه پیشین، آقایان سیدموسی فیض فلاح شمس، علی سعیدی و احمد شعبانی به‌عنوان سه خبره مالی شورای عالی بورس انتخاب شدند.دراین جلسه همچنین رسول سعدی به‌عنوان خبره بورس کالا و علی امامی میبدی به‌عنوان خبره بورس انرژی تعیین شدند.اعضای این شورا متشکل از وزیر امور اقتصادی و دارایی (رئیس شورا)، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار (سخنگو و دبیر شورا)، وزیر بازرگانی، رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، رئیس اتاق تعاون، دادستان کل کشور یا معاون وی، یک نفر نماینده از طرف کانون‌ها (کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران، کانون کارگزاران)، سه نفر خبره مالی (از بخش خصوصی، با مشورت تشکل‌های حرفه‌ای بازار اوراق بهادار به پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی و تصویب هیأت وزیران)، یک نفر خبره (از بخش خصوصی، به پیشنهاد وزیر ذی‌ربط و تصویب هیأت وزیران برای هر بورس کالایی) است.

ایران 22 مهر

«سازندگی» فارغ از آنچه در عرصه سیاست و اقتصاد و مجموعا در داخل کشور می‌گذرد، جلد امروز خود را به سریال کره‌ای مرکب که این روزها حسابی سروصدا به پا کرده، اختصاص داده است. این روزنامه اصلاح‌طلب با تیتر «فقر بهتر است یا مرگ؟» نوشته است: «سریال کره‌ای «بازی مرکب» که به پرسروصداترین سریال این روزها تبدیل شده علیه سرمایه‌داری و آرمانشهری است. این سریال داستان افرادی فقیر و بدهکار است که برای دریافت جایزه‌ای بزرگ با جان خود معامله می‌کنند».

سجاد صداقت در این رابطه نوشته است: «درست در همان زمانی که کره‌ای‌ها مشغول ساخت سریالی بودند که در ایران به یانگوم معروف شد، در سینمای کره فیلمی ساخته می‌شد که می‌توانست نمایانگر خوی عجیب و غریب مردمان این بخش از شرق آسیا باشد، فیلم «پیر پسر» در سال 2003 و همزمان با سریال یانگوم ساخته شد و بعدها هر کس آن را تماشا کرد به خوبی می‌توانست متوجه شود که مسیر تفکر در محصولات روز کره جنوبی به سمت پیچیده‌ای می‌رود. ... سریال بازی مرکت که دنیا را مبهوت خود کرده و تا همین الان بیش از 110 میلیون نفر آن را تماشا کرده‌اند داستان بسیار سرراستی دارد: آدم‌هایی به شدت بدهکار در جست‌وجوی پول و پرداخت آن به طلبکاران وارد یک بازی به ظاهر ساده اما خطرناک می‌شوند. آنها قرار است با انجام بازی‌هایی که بچه‌های کرده‌ای پیش از رسیدن دوران تازه انجام می‌دادند، پول کلانی را برنده شوند اما نمی‌دانند که بازنده هر بازی، جان خود را از دست می‌دهد.»

سازندگی 22 مهر


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها