خبر به روایت «فردا»

تولد جنجالی/ محبوبیت رئیسی/ دعوای وکلا

کد خبر: 1104105

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

تولد جنجالی/ محبوبیت رئیسی/ دعوای وکلا

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«وطن امروز» سفر 3 روزه رئیس ستادکل نیروهای مسلح کشورمان به روسیه و رضایت او از نتایج آن را عکس یک کرده و تیتر زده «دست پر». گزارش آن چیزی فراتر از اخبار منتشر شده در این باره نیست و حرف بیشتری برای گفتن ندارد.

تیتر یک این روزنامه اصولگرا اما به موضوع «هدفمندی دلار 4200 تومانی» اختصاص دارد. وطن امروز با اشاره به اظهارات رئیسی در دومین گفت‌وگوی تلویزیونی خود که گفته بود«ارزترجیحی تاکنون به جای سفره مردم به دست چند دلال رسیده است؛ اصلاح این رویه با اطلاع مردم و بدون شوک به بازار انجام خواهد شد» نوشته است: «بر اساس سناریوهای مختلف، دولت می‌تواند با اصلاح ارز ترجیحی، ماهانه بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان به هر شهروند مشمول یارانه پرداخت کند».

وطن امروز 28 مهر

«شرق» که بنا ندارد دست از سر مجلس بردارد، در ادامه رویکرد مبتنی بر تخریب خود؛ امروز تیتر عکسش را به مجلس و اقدامات آن اختصاص داده است. این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارشی با عنوان «سردرگمی بهارستانی‌ها در طرح صیانت» که عکس یک هم شده است به آخرین اظهارات نمایندگان در این باره پرداخته. شرق در گزارش دیگری که تیتر یک کرده نیز به «اقدام جدید مجلس برای محاکمه روحانی» پرداخته و نوشته است: «بهارستان که کمر به محاکمه روحانی و کابینه او بسته است ،روز گذشته گزارش جدیدی رادر باب متخلف دانستن دولت دوازدهم به قوه قضاییه ارسال کرد. ۱۹۵نماینده مجلس دیروز، دولت روحانی را به خاطر تاخیر در ترخیص کالاهای اساسی متخلف شناختند و گزارش کمیسیون اقتصادی در این زمینه را برای بررسی به قوه قضائیه فرستادند.  در این گزارش آمده است که وزارت صمت باید بنابر قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز،  سامانه نرم افزاری را برای ثبت سفارش شفاف و بدون تبعیض ایجاد می کرد اما ۷ سال از تصویب این قانون گذشت و اقدام موثری انجام نشد که این بی توجهی به قانون، آثار اقتصادی به دنبال داشته است.»

شرق 28 مهر

«کیهان» از «افزایش محبوبیت رئیسی به 78 درصد نگاه منفی به آمریکا 85 درصد» خبر داده و نوشته است: «نتایج یک نظرسنجی جدید در آمریکا نشان داد که ایرانی‌ها کماکان اعتمادی به وعده‌های دولت آمریکا ندارند ، از برنامه موشکی کشور حمایت کرده و نسبت به بهبود اوضاع امیدوارند.»

این روزنامه اصولگرا گزارش دیگری هم در درباره «تدابیر احتمالی دولت برای تجدیدنظر در ارز 4200 تومانی» دارد و نوشته است: «در حالی که ستاد اقتصادی دولت با حذف ارز ترجیحی چهار هزار و 200 تومانی موافقت کرده است، به‌نظر می‌رسد برای جبران قدرت خریدمردم، باید جایگزین‌هایی همچون یارانه ۳۰۰ هزارتومانی با تجمیع یارانه‌های نقدی و معیشتی تعیین شود.»

کیهان 28 مهر

«اعتماد» در تیتر یک امروز خود گزارشی داد با عنوان «پروانه وکالت روی لبه تیغ» و نوشته است: « سرانه وکیل در کشور ایران کمتر از کشورهای دیگر است، آمار پرونده‌های قضایی بالغ بر 16 میلیون و آمار فارغ‌التحصیلان حقوق بالغ بر 600 و حتی 700 هزار نفر است؛ بنابراین دلایل و همچنین عدم توانایی مردم در مراجعه به وکیل دادگستری لازم است معدل آزمون‌های حرفه‌ای حقوقی به حداقل ممکن کاهش یافته تا بدین‌وسیله تعداد بیشتری جذب حرفه‌های تخصصی حقوقی شوند و این در حالی است که تمام شعارها و آمارهایی که منشا شکل‌گیری این طرح شده، فاقد مبنا و اساس است.  رییس کانون وکلای دادگستری مرکز در توضیح و تشریح دلایل خود در رد این ادعا، با بیان اینکه کانون‌های وکلای دادگستری از سال 76 هیچ نقش تعیین‌کننده‌ای در تعیین تعداد وکلای مورد نیاز کشور نداشته‌اند، اتهام انحصارطلبی آنها اتهام ناروایی است، نسبت‌ به طرح این دست اتهام‌های ناحق به کانون‌های وکلای دادگستری ابراز تاسف کرد و گفت: همین اتهام بی‌اساس مبنای اصلی قانونگذاری در قوه مقننه قرار گرفته است.»

این روزنامه اصلاح‌طلب نوشته است: «رییس کانون وکلای دادگستری مرکز خواستار رد طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب‌وکار شد».

اعتماد 18 مهر

«جوان» در تیتر یک امروز خود گزارشی دارد با عنوان «هزینه‌تراشی باند حقوقی‌های انحصارطلب» که در آن آمده است: «روز‌های خوش و انحصارطلبانه مشاغل حقوقی، وکالت و سردفتری، رو به اتمام است و دیگر اعضای این صنوف باید دست از کار‌های قرون وسطایی خود بردارند، اما آن طور که مشخص است کانون وکلای دادگستری و کانون سردفتران بعد از شکست در سنگ‌اندازی و مانع شدن برای تصویب طرح تسهیل مجوز‌های کسب و کار، وارد فاز مقابله عملی و صف‌آرایی مقابل استارتاپ‌های خدمات حقوقی شد‌اند! آن‌هایی که تا امروز خدمات حقوقی را لوکس کرده‌بودند و پول‌های کلانی از این راه به جیب زدند، در تلاشند تا آخرین تیر‌های خود را پرتاب کنند، بلکه یکی از آن‌ها به هدف بخورد و جایگاه انحصاری شان را حفظ کنند! رئیس دستگاه قضا چندی پیش علیه مفاسد انحصار در وکالت و این موضوع که برخی قضات بدون آزمون وکیل می‌شوند سخنانی ابراز کرده‌بود. روز گذشته سردفتران مقابل مجلس تجمع کردند تا اعتراض خنده‌دار خود را نسبت به طرح تسهیل به گوش نمایندگان برسانند. از طرف دیگر، کانون وکلا هم برای استمرار جایگاه انحصاری، حملات خود را به خدمات ارزان حقوقی آغاز کرده‌است. چندین سال بود که با سوءاستفاده از قوانین، صدور پرونده وکالت در انحصار کانون وکلا بود و بیش از صد‌ها هزار نفر از فارغ‌التحصیلان حقوق در حسرت فعالیت با عنوان «وکیل» در این عرصه بودند که تنها ۴ تا ۵ درصد از آن‌ها شانس وکیل شدن را پیدا می‌کنند! بر اساس آخرین آمار در بسیاری از کشور‌های دنیا به ازای هر ۱۰ هزار نفر ۲۴۰ وکیل در حال فعالیت هستند و این آمار در کشور ما به ۷۶ وکیل به ازای هر ۱۰ هزار نفر جمعیت است. از طرفی حق‌الوکاله‌ای که برخی وکلا به مراجعان خود در پرونده‌های حقوقی پیشنهاد می‌کنند مبالغی فراتر از تعرفه‌های مصوب، غیرمتعارف و غیر‌منطقی در ازای انجام امور حقوقی است؛ این به دلیل همان انحصاری است که اعضای کانون وکلا حاضر نیستند آن را به راحتی از دست بدهند.»

جوان 28 مهر

«آفتاب یزد» گزارشی دارد با تیتر «تولد بازی در خیابان سی‌تیر» و موضوعش تولد انریکه مورا معاول جوزب پورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا است که روزنامه اصولگرای وطن امروز چند روز قبل نوشته بود مقامات ایران در جریان سفر اخیرش به تهران برای او تولد گرفته‌اند. در این گزارش آمده است: «هنوز در این باره مسئولان توضیحی ارائه ندادند اما واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی را در پی داشته است. به خصوص آنکه اگر این اتفاق در دولت قبل رخ می‌داد برخی از این اصولگرایان جنجال به پا می‌کردند. یکی از کاربران در این باره نوشته است: «زمان روحانی یه عکس تو مجلس باهاش گرفتن چه بوق و کرنایی کردن همین آقایون اصولگراها و روزنامه‌های اصولگرا. حالا چرا ساکتین» کاربر دیگری گفته است: «می‌خوام بدونم اگه اینکارا ظریف انجام میداد کیهان واکنشش چی بود؟» . ... در این میان کاربرانی هم هستند که با این اقدام موافقند. آن‌ها نوشته اند: «این گونه رفتارها رامی توان به نوعی جزئی از روند مذاکرات دانست که می‌تواند در روند مذاکراتی که این آقایان درآن دخیل هستند، تا اندازه‌ای تاثیرگذار باشد. به تعبیری دیگر این رفتارها نوعی آداب دیپلماتیک است»، «می نویسند چرا ‎وزارت ‎امور ‎خارجه در جریان مذاکره با ‎انریکه ‎مورا معاون سیاست خارجی ‎اتحادیه ‎اروپا برایش جشن تولد گرفته است؛ اگر در جهت جلب نظر طرف مذاکره و منافع ملی باشد چه اشکالی دارد؟».»

آفتاب یزد 28 مهر

«ایران» برگزاری کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با سخنرانی سیدابراهیم رئیسی را عکس یک کرده و از «آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای رفع اختلافات جهان اسلام» نوشته است. این روزنامه دولتی تیتر یک امروز خود را به «آغاز ثبت‌نام ۴ میلیون واحد مسکونی» اختصاص داده و نوشته است: « آنهایی که هنوز صاحب خانه نشدند، به گوش باشند که قرار است از امروز(چهارشنبه) ثبت‌نام برای 4 میلیون واحد مسکونی آغاز شود؛ البته ثبت‌نام کنندگان فرصت یکماهه دارند تا با ارزیابی شرایط، به طرح جدید جهش تولید مسکن، «آری» یا «خیر» بگویند. محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی روز گذشته اظهار کرد: از امروز آماده ثبت‌نام برای واحدهای طرح جهش تولید و تأمین مسکن هستیم لذا متقاضیان می‌توانند به سامانه ملی نهضت مسکن به نشانی www.saman.mrud.ir مراجعه و نام‌نویسی کنند. در ۳۱ استان و تعداد قابل توجهی از شهرها تأمین زمین صورت گرفته و آمادگی ثبت‌نام وجود دارد.»

ایران 28 مهر

«آرمان ملی» در گزارشی که تیتر یک شده با عنوان «کودکان ایرانی در قاب فقر آفریقایی!» نوشته است: «عکسی که خبرگزاری صدا و سیما از جشنواره سینمای سیار فیلم کودکان و نوجوانان در اصفهان منتشر کرد، تنها یک قاب از واقعیت زندگی میلیون‌ها کودک در ایران است که یا دوران شادی کودکانه‌‌شان را فدای یک لقمه نان می‌کنند یا به‌دلیل بی‌پولی والدین، در آتش گرسنگی و سوءتغذیه می‌سوزند. روایت این عکس نیز هر چند متناقض و عجیب است و چهره حسرت بار یک کودک به‌عنوان محکوم مادام العمر فقر از یک‌سو و شادی کودکان در جشنواره‌ای که برای آن میلیاردها تومان هزینه شده است، متناقض‌ترین تصویر خیابان‌های کشور را به‌تصویر می‌کشد، تصویری که هر روز از کنار آن عبور می‌کنیم و توجهی به کودکان تا کمر خم شده در سطل‌های زباله نداریم! با این حال کارناوال شادی و عکس خیره دو کودک کار به آن، فقط یک جمله به‌عنوان توصیف دارد: «بعد از دیدن این عکس بمیریم رواست» بسیاری نیز که این عکس را دیدند، نظر محسن اسماعیلی، عضو خبرگان رهبری و هیات علمی دانشگاه تهران را داشتند که به طعنه در اینستاگرامش نوشت: « یاد این جمله امیر مومنان (ع) افتادم که فرمود: «فَلَوْ أَنَّ امْرَأً مُسْلِماً مَاتَ مِنْ بَعْدِ هَذَا أَسَفاً مَا کَانَ بِهِ مَلُوماً بَلْ کَانَ بِهِ عِنْدِی جَدِیراً»؛ اگر بعد از این حادثه مسلمانی از غصه بمیرد جای ملامت نیست، بلکه مرگ او در نظر من شایسته است.» اما مردم در پاسخ به او و هزاران مسئول دیگر در کشور که فقط وعده بهبودی شرایط را می‌دهند یا می‌گویند که این کودکان بیگانه و از اتباع هستند، «به‌جای مردن نمی‌توان کاری برای آنها انجام داد؟»

آرمان ملی 28 مهر

«سازندگی» ابراهیم گلستان را عکس روی جلد کرده با تیتر «گزارش جنش ملی ایرانیان» نوشته است: «ابراهیم گلستان در 99 سالگی کتاب تازه‌ای منتشر کرد و در آن از محمد مصدق و جنبش ملی شدن نفت و دیداری که با مهندس مهدی بازرگان داشت سخن گفت». میلاد حسینی در این گزارش آورده است: «ابراهیم گلستان از مهم‌ترین چهره‌های ادبیات ایران است و هم‌چنان مهم است چه می‌گوید و نظرش درباره آدم‌های دیگر چیست و واکنش‌اش نسبت به پیرامون خود چه‌گونه است. ا با وجود نیم قرن دوری از ایران، گویی هنوز در فضای فکری و فرهنگی ایران زندگی می‌کند و هرگاه حرفی درباره روحیات جامعه ایرانی می‌زند، نظرش بارها دقیق‌تر و پویاتر است از نویسندگان و روشنفکران حاضر در وطن».

سازندگی 28 مهر


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها