خبر به روایت «فردا»

چالش لیست سیاه/ گفت‌وگوها در قم / رضایت 72 درصدی

کد خبر: 1104571

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

چالش لیست سیاه/ گفت‌وگوها در قم / رضایت 72 درصدی

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«اعتماد» با تیتر «ایران همچنان در لیست سیاه» سه چالش بزرگ FATF برای اقتصاد ایران را برشمرده و نوشته است: «FATF یا همان گروه ویژه اقدام مالی پنجشنبه هفته‌ای که گذشت، از ادامه حضور جمهوری اسلامی در لیست سیاه خود خبر داد تا ایران به‌ همراه کره‌‌شمالی تنها کشورهایی باشند که بنابر اعلام FATF، مقررات و سازوکاری را که این نهاد بینادولتی به ‌منظور مبارزه با پولشویی و فساد بانکی طراحی و تدوین کرده، به ‌طور تام و تمام رعایت نکرده و به همین دلیل، دیگر کشورهای جهان در مبادلات بانکی و پولی با سیستم‌های پولی و بانکی این دو کشور محتاط باشند. هر چند حد و حدود این احتیاط با توجه به آنکه اکنون جمهوری اسلامی علاوه بر قرار گرفتن در این لیست سیاه، همزمان تحت تحریم‌های بانکی و به ‌طور کل محدودیت‌های اقتصادی نیز هست، عملا کار را به آنجا رسانده که می‌توان گفت اغلب کشورهای جهان اساسا حاضر به تعامل بانکی با ایران نمی‌شوند؛ حال می‌خواهد این تعامل توام با میزان و حدودی از احتیاط باشد یا بدون درنظر گرفتن درجه‌ای از احتیاط.»

اعتماد 1 آبان

«کیهان» بررسی کرده که چرا حمله به پایگاه آمریکایی التنف، تعیین‌کننده و مهم است؟ و در گزارشی که تیتر یک شده نوشته است: «بنا به دلایل متعدد از جمله، موقعیت جغرافیایی، پایگاه التنف اهمیتی راهبردی دارد و حمله به آن ضربه بزرگی به آمریکا و اعتبار ادعایی آن در منطقه محسوب می‌شود. از همین رو این حمله دقیق و پیچیده که برخی می‌گویند، به شکل ترکیبی از حمله پهپادی و موشکی صورت گرفته، مورد توجه رسانه‌های زیادی قرار گرفته و برخی کارشناسان حتی آن را با حمله به عین الاسد، مقایسه می‌کنند. ... برخی کارشناسان نیز معتقدند که حمله به مواضع تروریست‌های آمریکایی و گروهک‌های تکفیری در مرز عراق و سوریه در واقع پاسخ به حمله اخیر جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به یکی از مواضع نیروهای مقاومت در نزدیکی فرودگاه تدمر بود که با همکاری آمریکا صورت گرفت. ... در واقع این حمله هشداری جدی به تروریست‌های آمریکایی بود که اگر بخواهند برای صهیونیست‌ها فضایی جهت حمله به مواضع نیروهای مقاومت در مرکز و شرق سوریه فراهم کنند خود آنها نیز هدف قرار خواهند گرفت. آمریکا اطراف پایگاه التنف را به نوعی منطقه پرواز ممنوع تبدیل کرده بود که هیچ کسی توان نزدیک شدن به این پایگاه را نداشته باشد اما با این حمله این حصار نامرئی از بین رفت و اکنون مرکز توطئه آمریکا در سوریه نیز در برابر محور مقاومت بی‌دفاع شده است. شاید از همین روست که برخی از کارشناسان پا را از این نیز فراتر گذاشته‌اند و این حمله را با حمله ایران به پایگاه آمریکایی عین الاسد نیز مقایسه کرده‌اند.»

کیهان 1 آبان

«شرق» ماندن در لیست سیاه FATF را تیتر یک کرده و نوشته است: «مسئله درخورتوجه در موضوع اف‌ای‌تی‌اف این است که حل‌نشدن این مسئله، عملا در قریب به اتفاق پروژه‌های سیاست خارجی ایران تأثیر منفی جدی خواهد گذاشت و این نکته‌ای است که بارها ازسوی مقامات دولت پیشین و نیز مقامات کشورهای نزدیک به ایران مطرح شده است. تا زمانی که نام کشوری در لیست سیاه باقی بماند، این حضور روی تمایل به سرمایه‌گذاری در آن کشور و نیز معاملات و تعاملات تجاری و اقتصادی اعم از صادرات و واردات تأثیر خود را خواهد گذاشت و تصویر عدم شفافیت حاصل از قرارداشتن نام کشور در لیست سیاه باعث خواهد شد بازیگران برای ورود به صحنه تجاری آن کشور محتاط‌تر باشند.»

این روزنامه اصلاح‌طلب اما عکس یک امروز خود را به دیدارها قالیباف در قم اختصاص داده و در گزارشی با عنوان «ملاقات در قم» آنچه سخنان و توصیه‌های مراجع به رئیس مجلس را پوشش داده است.

شرق 1 آبان

«ایران» با اشاره به یافته‌های تازه‌ترین نظرسنجی گالوپ از عملکرد دولت رئیسی در مقایسه با عملکرد دولت‌ دوازدهم تیتر زده «‌رضایت ۷۲ درصدی مردم» و نوشته است: «براساس نتایج نظرسنجی‌های جداگانه‌ای که مرکز افکارسنجی «گالوپ» و دانشگاه «مریلند» در امریکا از ایرانیان انجام داده‌اند، آیت‌الله رئیسی، رئیس جمهوری کشورمان محبوب‌ترین سیاستمدار ایران است و اکثریت ایرانی‌ها نیز از عملکرد او در چند هفته نخست فعالیت دولتش رضایت دارند. نظرسنجی‌های این دو مؤسسه امریکایی، به‌صورت جداگانه انجام شده، اما یافته‌های آنها بسیار به یکدیگر نزدیک هستند. این امر نه تنها بر صحت این داده‌ها می‌افزاید، بلکه برای دولت و رئیس‌جمهوری که تنها چند هفته از فعالیت آنها می‌گذرد، قابل توجه است. بویژه از این نظر که هنوز مشکلاتی چون تورم، گرانی و اشتغال به قوت خود باقی است و اقدامات دولت در این زمینه‌ها هنوز به ثمر ننشسته است. اما این یافته‌های جدید نشان می‌دهد که اکثریت ایرانیان، نسبت به بهبود شرایط در آینده امیدوارند و معتقدند تا سه سال آینده وضع کشور در زمینه گرانی، تورم و اشتغال بهبود خواهد یافت؛ امیدی که می‌تواند مهم‌ترین سرمایه دولت سیزدهم تلقی شود.»

ایران 1 آبان

«آفتاب یزد» در تیتر یک امروز خود به حواشی نامه وزیر نفت برای استخدام دختر یکی از نمایندگان حامی خود زده بود، پرداخته. این روزنامه اصلاح‌طلب سرمقاله خود را نیز به همین موضوع اختصاص داده است. سیدعلیرضا کریمی در یادداشتی با عنوان «نظرسنجی گالوپ، استخدام دختر نماینده و یک نکته» نوشته است: «محرز است اگر این دولت هم بخواهد به سبک وسیاق دولت‌های پیشین عمل کند و خیلی زود، شعارها و وعده‌ها فراموش شده و بساط رانتخواری و ویژه خواری پهن و ایضا بی‌توجهی به سفره مردم شود باید در انتظار اخبار تلخ و ناخوشایندی بود.

این دولت اتفاقا شرایط مناسب و فوق العاده‌ای برای تحقق وعده‌های خود دارد.تمام قوا و نهادهای دولتی و غیردولتی در یک راستا قرار گرفته‌اند؛ به قول آیت الله جوادی آملی که خطاب به قالیباف رئیس مجلس فرمودند «دیگر جای بهانه‌ای نیست». این جریان البته در سال 1384 این شرایط را تجربه کرد اما در نهایت وقتی فهمید مملکت داری دشوار است با علم کردن جریانی موسوم به انحرافی سعی کرد القاء کند نسبتی با دولت وقت ندارد. لیکن اکنون دیگر با هیچ برهان و ادله‌ای نمی‌توان میان جریان مذکور و دولت مستقر فاصله‌ای ایجاد نمود و در واقع همه در یک ظرف هستند.از تیم رسانه‌ای تا تیم فکری این دولت برگرفته از جریان مورد اشاره است وتمام خروجی‌ها نیز به پای این جریان نوشته خواهد شد. نظرسنجی گالوپ در مقطعی گرفته شده که هنوز کابینه ابراهیم رئیسی شکل نگرفته و این یعنی دولت اقدامی را صورت نداده بوده.طبعا دیکته نوشته شده نیز غلط ندارد.با این حال این عدد بیش از 70 درصد سرمایه مهمی است که دولت ابراهیم رئیسی بایستی سعی نماید سال دیگر همین زمان اگر چنین نظرسنجی رخ داد سرافکنده نباشد. برای رسیدن به چنین مهمی راه و مسیر هرچند سخت اما مشخص و روشن است.در کنار فقر فزاینده جامعه به شدت احساس تبعیض می‌کند و این ویژه خواری‌های عده‌ای به اصطلاح مسئول،مردم را به شدت عصبانی و نا امید‌تر از قبل می‌کند.منتظر عمل مقتضی رئیس دولت و وزارتخانه نفت از وزیر گرفته تا سایر معاونین هستیم.چه بسا همین موضوع یک آزمون مهم برای فساد ستیزی دولت باشد.»

آفتاب یزد 1 آبان

«آرمان ملی» امروز در گزارشی با عنوان «مگر نمی‌خواستید تصویبFATF به نام شما سند بخورد؟» نوشته است: «پیش از روی کار آمدن دولت سیزدهم به ریاست سید ‌ابراهیم رئیسی بسیاری بر این باور بودند که با روی کار آمدن دولتی اصولگرا تمام مسائل و توافقاتی که در دولت حسن روحانی با چالش و مشکل مواجه بود از جمله برجام و FATFدر دولت بعدی به راحتی تصویب خواهد شد. امیدها بر این بود که با تمام انتقادات حداقل در این دولت این مسائل چالشی حل و فصل شود. اما هر چه رو به جلو رفتیم نه برجام پیشرفت کرد و نه لوایح FATF رو به بررسی و تعیین‌تکلیف شد. این در حالی است که رئیس‌جمهور در زمان مناظرات انتخاباتی گفته بود «اگر منافع ملت در قراردادی تامین شد ما هیچ مشکلی نداریم.» حال پرسش اینجاست که دولت چگونه هنوز نتوانسته به شناسایی و تامین منافع ملت در FATF بپردازد؟ اگر دولت نگاهی به این لوایح و عزمی در جهت تصویب آن ندارد چه راه‌حل جایگزینی برای آن تدارک دیده است؟ آنچه مسلم است اگر همه تحریم‌ها نیز برداشته شود تا زمانی که ایران مقررات FATF را نپذیرد، نخواهند توانست با بانک‌های بین‌المللی ارتباط درست و موثری برقرار کند. »

آرمان ملی 1 آبان


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها