خبر به روایت «فردا»

مواضع دوگانه گروسی / نگرانی اصلاح‌طلبان از محاکمه / رویای احمدی‌نژاد

کد خبر: 1104351

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

مواضع دوگانه گروسی / نگرانی اصلاح‌طلبان از محاکمه / رویای احمدی‌نژاد

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«سازندگی» کارتونی از احمدی‌نژاد را برای جلد خود انتخاب کرده است. هادی حیدری در این کارتون رئیس دولت نهم و دهم را با یک بدن کوچک و سر بادکنکی بزرگ کشیده، آن هم درحالی که خودش یک سوزن زیر گلو دارد و هر لحظه ممکن است خود را از بین ببرد! این کارتون برای گزارشی با تیتر «اخراجی» استفاده شده است. گزارشی که به بررسی سفر اخیر احمدی‌نژاد به دوبی و حواشی آن می‌پردازد. اینکه در این سفر به دنبال چه بود؟ آیا از دبی اخراج شد؟ و ... 

سیما پروانه‌گهر در این گزارش نوشته است: «بی‌شک احمدی‌نژاد در تلاش است که لیدر جنبش جامعه خاکستری و معترض ایران شود. سخنان ساختار شکنانه و عبور از انقلابی‌گری، در کنار پیام‌هایی که به جامعه ارسال می‌کند، همچون عکس‌هایی که با زنان خارج از کشور گرفته است نشان می‌دهد او سال‌ها از تمام مرزهایی که پیش از خود از آنها سخن می‌گفت و با آنها به دایره قدرت وارد شد عبور کرده است.

سازندگی 29 مهر

«جوان» رافائل گروسی را عکس یک کرده و بهانه‌اش هم سفری است که او گفته طی روزهای آتی به ایران خواهد داشت. سفری که با توجه به دیدار اخیر او با محمد اسلامی در تهران و گذاشتن قرار مذاکرات بروکس توانست همه توجه‌ها را به خود جلب کند، به خصوص که تقریبا برای دیدار با رئیسی هم ابراز تمایل کرده است! روزنامه اصولگرای جوان اما این تمایل را متاثر سفر اخیر و دیدارهای او با مقامات آمریکایی می‌داند. برای همین هم با تیتر «کوک شده در واشنگتن» نوشته است: «ظاهراً واشنگتن در آستانه شروع مجدد مذاکرات احیای برجام در وین می‌کوشد فشار‌های خود را بر ایران در جهت امتیازگیری بیشتر از طریق آژانس و همچنین فشار بر کشور‌های ثالت افزایش دهد. «رافائل گروسی»، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تازه‌ترین موضع‌گیری خود را درباره توافق هسته‌ای برجام این بار در جریان سفر به واشنگتن و دیدار با مقامات امریکایی ابراز کرد، زمانی که او شامگاه سه شنبه با «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه امریکا دیدار و وزارت خارجه امریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که بلینکن بر حمایت قدرتمندانه امریکا از مأموریت راستی‌آزمایی آژانس برای اطمینان از عدم اشاعه هسته‌ای از جمله در ایران تأکید دارد. وزیر خارجه امریکا همچنین در گفتگو با گروسی گفت که ایران باید به تعهدات راستی‌آزمایی هسته‌ای خود عمل کرده، اقدامات تحریک آمیز هسته‌ای را متوقف کند و به دیپلماسی بازگردد.»

جوان 29 مهر

«اعتماد» نشست فرمت مسکو برای افغانستان با حضور طالبان و نمایندگان 9 کشور پیرامون افغانستان را «گفت‌وگوهای سخت» توصیف کرده و در گزارشی که عکس یک شده، نوشته است: « این نشست با حضور نمایندگان ویژه 9 کشور منطقه در امور افغانستان و هیاتی بلندپایه از نمایندگان گروه شبه‌نظامی طالبان در پرزیدنت هتل مسکو برگزار شد. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در سخنرانی افتتاحیه این نشست ضمن تاکید بر عدم استفاده از خاک افغانستان برای آسیب رساندن به منافع کشورهای دیگر به خصوص همسایگان، نسبت به استفاده گروه‌های تروریستی از جمله داعش و القاعده از بی‌ثباتی در افغانستان اظهار نگرانی و مهم‌ترین مساله پیش روی افغانستان را تلاش برای صلح و آشتی ملی در این کشور عنوان کرد. نمایندگان طالبان در این نشست بار دیگر خواستار شناسایی بین‌المللی طالبان شدند و از کشورها خواستند که این گروه شبه‌نظامی را به عنوان حاکم افغانستان به رسمیت بشناسند. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه پیش از این نشست گفته  ‌بود که روسیه هنوز برنامه‌ای برای شناسایی رسمی طالبان ندارد.»

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری دیدار رئیسی و اعضای جامعه روحانیت مبارز را مورد توجه قرار داده و با تیتر «شعار فراجناحی در حلقه یاران» نوشته است: «آنچه اما حالا پس از برگزاری این نشست بار دیگر موردتوجه قرار گرفته، کم‌توجهی رییسی به نیروهای منتسب به جریان اصلاحات و دیگر جریان‌های سیاسی و فکری است که نه‌تنها با شعارهای او پیش از انتخابات در تعارض است، بلکه نسبت ‌به آنچه او در همین نشست به زبان آورده نیز سنخیت ندارد.»

اعتماد 29 مهر

«کیهان» تیتر یک امروز خود را به اقتصاد و مهم‌ترین چالش آن یعنی تورم داده است. این روزنامه اصولگرا در گزارشی با عنوان «جلوگیری از هزینه‌تراشی شرط موفقیت در مهار تورم» نوشته است: «در شرایطی که تمامی ارکان کشور برای کنترل تورم و اصلاح ساختار بودجه‌ای کشور پای کار آمده‌اند باید دانست که شرط موفقیت در این امر جلوگیری از طرح‌های هزینه‌زا و پایبندی به انضباط مالی است.»

این روزنامه اصولگرا برای تیتر خود اما سراغ اظهارات نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل رفته و به نقل از او نوشته: « ایران با ناوگان‌اشباح نفتکش‌ها، تحریم‌ها را دور می‌زند.»

کیهان 29 مهر

«شرق» دیدار اخیر رئیسی و جامعه روحانیت مبارز را نشانه‌ای از بازگشت این تشکل سیاسی و مذهبی اصولگرا به عرصه سیاست می‌داند و در گزارشی که تیتر یک شده، نوشته است: «دیدار اعضای جامعه روحانیت مبارز با رئیسی می‌تواند حامل یک پیام مهم باشد؛ اینکه جامعه روحانیت به‌عنوان پیشگام حمایت از رئیسی در انتخابات هنوز هم به صورت کامل پای حمایتش از رئیسی ایستاده است.»

این روزنامه اصلاح‌طلب اما در عکس یک امروز خود به گزارش کمیسیون اصل نود و آنچه خضریان درباره بیژن زنگنه و معصومه ابتکار گفته واکنش نشان داده و با تیتر «نوبت ابتکار و زنگنه رسید» نوشته است: «با توجه به اینکه روند کاری مجلس یازدهم چنین بوده است که علاقه‌ خاصی به ایجاد فضای محاکمه مسئولان دولت قبل را دارد و در این راستا تا‌کنون فقط فضا‌سازی رسانه‌ای کرده، باید منتظر اعلام نظر قوه‌ قضائیه نشست و دید این گزارش کمیسیون اصل90 هم مانند سایر گزارش‌ها بدون سند و مدرک بوده و غیرقابل‌رسیدگی قضائی است یا مدارک لازم وجود دارد که اگر مدارک مستند و مستدلی موجود باشد، دستگاه قضا بدون جانبداری رسیدگی خواهد کرد و اگر این اتفاق نیفتد، می‌توان نتیجه گرفت گزارش دیروز جز ادامه تسویه‌حساب سیاسی با روحانی کارکرد دیگری نداشته است. همان‌طور‌که در رابطه با پرونده روحانی، ظریف و سایرین تاکنون شاهد ارائه ادله محکمه‌پسندی نبوده‌ایم و فقط وقت و هزینه بیت‌المال در مجلس صرف تخریب آنها شده است.»

شرق 29 مهر

«وطن امروز» تیتر زده «آنکه می‌ترسید رفت». جدا از اینکه تیتر امروز این روزنامه بلافاصله آن جمله معروف احمدی‌نژاد را که می‌گفت «لولو برد» یادآوری می‌کند، باید توجه داشت که این را در واکنش به اظهارات دنیس راس، مشاور سیاست خارجی کلینتون و اوباما که گفته «باید ایران را بترسانیم تا مذاکرات به نتیجه برسد» نوشته است. این روزنامه اصولگرا در گزارش خود آورده است: «در روزهای اخیر برخی مقامات غربی از جمله مقامات ارشد آمریکا از اجرایی شدن «پلن بی» در صورت شکست مذاکرات وین به منظور بازگشت به برجام صحبت کرده‌اند و در این راستا از ادبیات تندی نظیر «همه‌‌ گزینه‌‌ها روی میز است» نیز بهره گرفته‌‌اند. تلاش آمریکایی‌‌ها و اصرار آنها برای ادامه‌‌ مذاکرات تحت هر شرایطی، نشان می‌‌دهد زمان به ضرر طرف‌‌های غربی سپری می‌‌شود. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران با بهره‌‌گیری از ظرفیت‌‌های قانون اقدام راهبردی برای صیانت از منافع ملت ایران، مصوب سال گذشته‌‌ مجلس، در حال افزایش توانمندی‌‌های هسته‌‌ای خود است؛ به‌‌ طوری که هم‌‌اکنون ایران 120کیلو اورانیوم غنی‌‌شده‌‌ 20 درصد و 20 کیلو اورانیوم غنی شده 60 درصد توسط سانتریفیوژ‌‌های نسل جدید IR6 را داراست. همچنین درخواست‌‌های مقامات آمریکایی با عدم مشروعیت از جانب افکار عمومی مواجه است که دلیل این امر را نیز باید در خروج یکجانبه‌‌ این کشور از برجام و اعمال یک‌طرفه‌‌ تحریم‌‌ها علیه ایران جست. طرح مساله‌‌ «پلن‌‌ بی» توسط آمریکا، ظاهرا با موافقت شرکای اروپایی‌‌اش همراه نیست، چرا که جوزپ بورل، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی در واکنش به اظهارات مقام‌های آمریکایی مبنی بر اینکه همه گزینه‌ها درباره ایران روی میز است، می‌گوید اتحادیه اروپایی در صورت شکست دیپلماسی حول برجام، درباره «نقشه دوم» فکر نمی‌کند. »

وطن امروز 29 مهر

«آرمان ملی» هم بحث شکایت از ابتکار را سوژه عکس یک خود کرده و در گزارشی به قلم مطهره شفیعی مجلس را به انتقام جویی و تسویه حساب با دولت روحانی ، همچنین نادیده گرفتن وظایف قانونی خود متهم کرده و نوشته است: «برخی نمایندگان مجلس یازدهم با فراموش کردن جایگاه نمایندگی مردم، خود را در قامت مدعی‌العموم و حتی دادستان تعریف کردند و هر روز بر طبل شکایت از رئیس‌جمهور و وزرای دولت روحانی کوبیدند. لازم به یادآوری است برخی  نمایندگان شکایت‌کننده از روحانی و وزرایش را اصولگرایانی تشکیل می‌دهند که در دولت احمدی‌نژاد اگر نماینده نبودند، فعال سیاسی بودند اما هیچ اعتراض و شکایتی تنظیم نکردند و برخی از آنها در مقام وکیل مدافع احمدی‌نژاد و اعضای کابینه‌اش ظاهر شدند. نکته قابل‌تامل جدیت نمایندگان دلواپس در محاکمه اعضای کابینه روحانی است بدین معنی که گاهی خواهان محاکمه چند وزیر با هم می‌شوند مانند اسفند 99 که این دلواپسان  از ظریف، کلانتری و آخوندی شکایت کردند و شاید تصور این را داشتند که تنظیم شکایت از وزرای سابق جایگزین عدم تحقق انتظارات جامعه از آنها برای تصویب طرح‌هایی خواهد شد که مشکلاتی مانند اقتصاد و معیشت را حل می‌کند که تصوری اشتباه بود چراکه جامعه استقبالی از شکایات نمایندگان مجلس یازدهم نکرد و نشان داد مشکل امروز جامعه آنچه نیست که روحانی، ظریف و سایر اعضای کابینه دوازدهم انجام دادند بلکه مشکل امروز جامعه عدم تعجیل مجلس در تصویب طرح‌ها و لوایحی است که گره‌ای از زندگی آنها باز کند مانند کاهش تورم، کاهش نرخ بیکاری، ثبات اقتصادی و... »

آرمان ملی 29 مهر

«آفتاب یزد» گروسی را عکس یک کرده و آن را «آرژانتینی مرموز» می‌خواند. دلیلش هم لحن متفاوت او در تهران و واشنگتن است! این روزنامه اصلاح‌طلب نوشته است: «کم کم داریم عادت می‌کنیم به رفتارهای دوگانه و ادبیات متناقض غربی‌هایی که به تهران سفر می‌کنند؛ فرقی هم ندارد، «رافائل گروسی» باشد، «انریکه مورا» باشد یا «جوزپ بورل». اینجا و در تهران، از تفاهم و همکاری می‌گویند، از این که با ایران به یک فهم مشترک رسیده‌اند ابراز رضایت و خوشحالی می‌کنند اما همین که وارد فرودگاه مقصد شدند؛ ایران می‌شود همان عنصر بد و تنها کشوری که همکاری نمی‌کند و لابد باید با فشار و تهدید و تحریم به سر عقل بیاید.»

آفتاب یزد اما در تیتر یک خود سراغ موضوع قابل توجه دیگری رفته است. آن هم چیزی نیست غیر از اقتصاد وکسری بودجه. این روزنامه اصلاح‌طلب از سکوت اقتصاددانان در مقابل اینکه «دولت اعلام کرده به دنبال افزایش پایه پولی کشور نیست اما قصد دارد هم کسری بودجه را جبران کند و هم تورم را کاهش دهد آن هم در حالی که خبری از درآمدهای نفتی سابق نیست» گفته و به نقل از سیدمرتضی افقه، اقتصاددان نوشته است: «من فکر میکنم اگر مشکل تحریم‌ها به هر طریقی حل نشود تداوم استقراض از جیب مردم که همان اوراق بدهی است امکان پذیر نخواهد بود و در شرایطی که تولید ملی کاهش یافته است ظرفیت مالیاتی هم وجود نخواهد داشت و در چنین شرایطی عملا ما در بحران شدید‌تری فرو خواهیم رفت.»

آفتاب یزد 29 مهر

«ایران» کما‌فی‌السابق کم‌فروغ است و صرفا اخبار دولت را پوشش داده است. دستور رئیسی برای پیگیری بی‌ثباتی در بازار را تیتر یک و اظهارات معاون اول درباره فراهم کردن زمینه بازگشایی مدارس را عکس یک کرده است. جزئیاتی از آغاز ثبت نام  میلیون واحد مسکونی و مطالبی که از این کمتر توجه را جلب می‌کند. هرچه هست همان است که دیروز هم در خبرگزاری ‌ها خواندیم. 

این روزنامه دولتی انگار برنامه‌ای غیر از بازنشر اخبار مربوط به دولت ندارد!

ایران 29 مهر

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها