حسین سبحانی‌نیا در گفت‌وگو با «فردا»:

اقدام گام‌به‌گام در برجام بزرگ‌ترین تضمین برای ماست

کد خبر: 1106345

حسین سبحانی‌نیا گفت: مهم‌ترین محوری که باید در دستور کار قرار گیرد، رفع کامل تحریم‌هاست و اگر قرار باشد بازهم برجام اجرا شود، این‌بار باید انجام تعهدات گام‌به‌گام صورت گیرد.

اقدام گام‌به‌گام در برجام بزرگ‌ترین تضمین برای ماست

گروه سیاست سایت فردا: در مذاکرات بورکسل مشخص شد که مذاکرات وین تا پایان ماه نوامبر برگزار می‌شود؛ موضوعی که بیانگر ادامه مسیر دیپلماتیک ایران در بحث برجام است. حالا در این میان پرسش مهم این است که آیا در مذاکرات پیش رو می‌توان تضمینی از طرف‌های غربی گرفت تا در آینده بازهم با بدعهدی آنها مواجه نشویم و اینکه در دور تازه مذاکرات ایران باید چه چارچوب‌هایی را در نظر داشته باشد؟

حسین سبحانی‌نیا، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «چارچوب‌های مذاکرات در فرمایشات رهبر انقلاب دیده می‌شود و همه مسئولان در دولت، مجلس و در دیگر نهادهای حاکمیتی عزم راسخی بر اجرای منویات مقام معظم رهبری در موضوع مذاکرات دارند و هیچ اختلافی میان آنها دیده نمی‌شود».

او ادامه داد: «مهم‌ترین محوری که باید در دستور کار قرار گیرد، رفع کامل تحریم‌هاست و اگر قرار باشد بازهم برجام اجرا شود، این‌بار باید انجام تعهدات گام‌به‌گام صورت گیرد؛ یعنی باید غربی‌ها تعهدی انجام دهند تا ما هم تعهدی را انجام دهیم و حتما مسئولان دستگاه دیپلماسی کشور به این نکته توجه دارند و هرگز به طرف‌های غربی اعتماد نمی‌کنند و می‌دانند که نباید از یک سوراخ دوبار گزیده شویم و باید راستی‌آزمایی کامل انجام شود که به چه شیوه‌ای تحریم‌ها رفع خواهد شد و آمریکا در این موضوع چگونه عمل خواهد کرد».

این فعال سیاسی درباره عدم حضور آمریکا در مذاکرات بیان کرد: «اروپایی‌ها با هماهنگی کامل آمریکا در مذاکرات حاضر می‌شوند و به نوعی نماینده آمریکا هستند. ما هم ترسی نداریم از اینکه آمریکا یا هر کدام از کشورهای دیگر درگیر در برجام بدعهدی کنند زیرا اجرای تعهدات باید گام‌به‌گام باشد».

سبحانی‌نیا در پایان درباره اینکه آیا می‌توان از غربی‌ها و مشخصا آمریکا ضمانتی گرفت، گفت: «اینکه ضمانت خاصی در میان باشد خیر، اصلا نیازی هم نیست زیرا در گذشته دیدیم که می‌گفتند امضای فلانی تضمین است و مشاهده شد که هیچ تضمینی هم نبود و آمریکا به راحتی از برجام خارج شد. تضمین واقعی این است که تا زمانی که غربی‌ها در راستای اجرای تعهدتشان کاری نکنند، ما نیز اقدامی نکنیم. اقدام گام‌به‌گام بزرگ‌ترین تضمین مذاکرات است».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها