خبر به روایت «فردا»

صریح در دانشگاه/ ریل‌گذاری رشد اقتصادی/ معمای چاپ پول

کد خبر: 1114474

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

صریح در دانشگاه/ ریل‌گذاری رشد اقتصادی/ معمای چاپ پول

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«وطن‌امروز» از 6 مصوبه مهم اقتصادی مجلس یازدهم در 18 ماه گذشته گزارش می‌دهد و در گزارشی که تیتر یک شده با عنوان «ریل‌گذاری رشد اقتصادی» می‌نویسد: «تصویب و اصلاح قوانین مربوط به بانک ‌مرکزی، کسب‌وکار، واردات خودرو، مالیات و مسکن از جمله اقدامات مهم مجلس بوده است». 

این روزنامه اصولگرا حضور مسئولان در دانشگاه را نیز در یکی از تیترهای کنار خود تحت عنوان «صریح در دانشگاه» مورد توجه قرار داده است. عکس یک امروز وطن امروز که اتفاقا خیلی هم بزرگ است اما به یک موضوع غیرداخلی اختصاص یافته و آن چیزی نیست غیر از قتل‌عام مسلمانان در میانمار. بهانه این گزارش که با تیتر «آه روهینگیا» منتشر شده آن است که بر اساس حکم دادگاه، «آنگ‌سان سوچی» رئیس سابق دولت میانمار به ۴ سال حبس محکوم شده است.

روزنامه ها 16 آذر

«جوان» تیتر یک امروز خود را به اظهارات اخیر معاون پارلمانی رئیس جمهور اختصاص داده است . سخنانی ظاهرا حول محور تعامل قوا که عملا مبتنی بر گلایه و نقد بود و با آن تعامل منتهی به نتیجه که مورد انتظار جامعه است، فاصله داشت. این روزنامه اصولگرا می‌نویسد: «در بیرون از رابطه مجلس یازدهم و دولت سیزدهم، کسانی هستند که هر روز از «یکدستی» قوای مقننه و مجریه می‌نویسند و تعامل با مجلس را برای دولت سید ابراهیم رئیسی، مسیر سهلی برای عبور می‌دانند. این افراد که اغلب از جریان اصلاح‌طلب هستند، می‌خواهند بگویند مسیر دولت متبوع آنان در اداره کشور سخت بوده، اما رئیسی راه همواری در پیش دارد. در واقعیت، اما آنچه سیدمحمد حسینی، معاون امور مجلس رئیسی می‌گوید، شیوه سختگیرانه و گاه انتظارات نابه‌جای مجلس انقلابی نسبت به دولت همسو با خود است. سختگیری مجلس نسبت به دولت البته اتفاق بدی نمی‌تواند باشد و گلایه معاون رئیس‌جمهور هم از این باب نیست. مجلس ناظر بر دولت است و نظارت هم اگر با سختگیری نباشد، تشریفات زایدی خواهد شد که فقط به درد پر کردن بیلان کاری سالانه می‌خورد. گلایه معاون رئیس‌جمهور از سؤالات دست و پا گیر بود؛ ناراحتی‌اش از تعداد بالای طرح‌ها در برابر لوایح بود؛ انتقادش از نگاه بخشی‌نگر برخی نمایندگان و پروژه خواهی‌شان از دولت بدون در نظر گرفتن توان دولت بود.» 

جوان دیدارهای دیروز قالیباف و اژه‌ای با دانشجویان را نیز در عکس یک خود و تحت عنوان «سران قوا در جمع دانشجویان مطلابه‌گر» پوشش داده است.

روزنامه ها 16 آذر

«اعتماد» دیدارهای برخی مسئولان ارشد از جمله روسای مجلس و قوه قضاییه، دادستان کل کشور و معاون اول رئیس جمهور در آستانه روز دانشجو را عکس یک کرده و با تیتر «انتقاد دانشجویان/ پاسخ مسئولان» نوشته است: « اگرچه دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی غیرهمسو با گفتمان حاکم بر دولت و مجلس و قوه قضاییه در این جلسات حضوری حداقلی داشتند، اما این شرایط به معنای آن نبود که هیچ انتقاد و اعتراضی در این جلسات مطرح نشد و بالعکس اتفاقا بعضا انتقاداتی تند و تیز از جانب همین دانشجویان عمدتا اصولگرا مطرح شد. انتقادهایی که از قضا بعضا با دغدغه‌هایی مشابه آنچه طی این سال‌ها از اصلاح‌طلبان می‌شنیدیم، مطرح شد که به‌زعم برخی ناظران نشان از تحولی گفتمانی میان طیفی از جوانان اصولگراست.»

گروه اقتصادی اعتماد نیز در گزارشی با عنوان «معمای چاپ پول» این سوال را طرح کرده که «دولت رییسی بدون استقراض از بانک مرکزی چگونه تامین مالی می‌شود؟» و نوشته: «پاسخ به این معما در روند «میزان بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی» نهفته شده است. دولت این‌بار به جای بانک مرکزی، ‌به سراغ بانک‌ها رفته و از آنها پول قرض می‌کند. در حالی که بانک‌ها برای «تراز» کردن «بدهی‌ها و طلب ها» مجبورند به سراغ بانک مرکزی بروند. این سازوکار در واقع چیزی است که رییس کل سابق بانک مرکزی به عنوان «استقراض غیرمستقیم و بسط پایه پولی» از آن یاد کرده است.  آمارها نشان می‌دهد که رقم بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی در پایان شهریورماه امسال نسبت به پایان اسفند ماه پارسال حدود ۹ درصد رشد داشته است. از طرف دیگر، رقم بدهی دولت به سیستم بانکی در پایان نیمه نخست سال نسبت به پایان پارسال رشدی ۱۷.۴ درصدی داشته و در مقایسه با شهریورماه پارسال حدود ۲۵ درصد افزایش داشت.»

روزنامه ها 16 آذر

«کیهان» حضور دیروز قالیباف در دانشگاه شهید بهشتی را عکس یک و برای پوشش گفته‌هایش آنجایی را انتخاب کرده که گفته بود: «88 درصد فیش‌های حقوقی مجلس در سامانه پاکنا ثبت شده است». این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری که تیتر یک شده سراغ دولت و قراردادهای اقتصادی‌اش رفته و درحالی که آنها را نتیجه دیپلماسی فعال می‌داند، نوشته است: «سیاست خارجی پویا و فراگیر دولت، با آثار حائز اهمیت از جمله عضویت در پیمان شانگهای، انعقاد قرارداد سوآپ گازی با ترکمنستان و آذربایجان، صادرات سوخت، اهرم سازی و ترسیم چارچوب منطقی و مقتدرانه برای حریف و زیرپا گذاشتن تحریم‌های غرب نمایان شده است. کارنامه دولت سیزدهم حاکی از آن است که دیپلماسی اقتصادی به ریل اصلی خود بازگشته است. سیاست خارجی در دولت سیزدهم فعال و فراگیر است. دولت با این دیپلماسی چندجانبه‌گرایانه از سویی معطل چک بی‌محل برجام و گردن‌کشی‌های غرب نمی‌ماند و تضمین مطمئن درباره عدم تکرار عهدشکنی می‌خواهد و از سوی دیگر صادرات و شرکای تجاری خود را با اولویت همسایگان تنوع بخشیده است. از همین رو، در کنار مواجهه عزتمندانه با غرب، هم رسما عضو پیمان اقتصادی و امنیتی شانگهای می‌شود، هم در جریان اجلاس اکو با ترکمنستان و آذربایجان قرارداد سوآپ گازی منعقد می‌کند. همچنین به لبنان و سوریه سوخت صادر می‌کند و در سه هفته به اندازه هفت ماه واکسن وارد می‌کند. اقداماتی که در شرایط تحریم و قرار داشتن ایران در لیست به اصطلاح سیاه FATF انجام می‌شود و نشان می‌دهد اینها بهانه‌هایی برای توجیه کم‌کاری‌ها و سبک کردن بار دشمن بوده و دیپلماسی انفعالی به سر آمده است. در این دوران با تفکر و مدیریت جهادی و انقلابی، سنگ تحریم‌ها خرد می‌شود و ایران نقش مؤثر خود را در تکوین «قرن جدید آسیایی» و انتقال محور قدرت از غرب به شرق ایفا می‌کند.»

روزنامه ها 16 آذر

«شرق» عکس یک امروز خود را به حضور رئیس مجلس در بین دانشجویان و به مناسبت روز دانشجو اختصاص داده و با تیتر «قالیباف در برابر انتقادات دانشجو» نوشته است: «رئیسمجلس که به مناسبت 16 آذر به دانشگاه شهید بهشتی رفته بود، با حملات تند نماینده اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان روبه‌رو شد. پیش‌تر بسیج دانشجویی دانشگاه تهران هم انتقادهای تندی را به زاکانی خلف قالیباف در دانشگاه روانه کرده بود. احتمالا برای همین آنها از او برای حضور در مراسم 16 آذر دانشگاه تهران دعوت نکردند. در بیرون از دانشگاه اگر از پایان ماه‌عسل دولت و مجلس سخن به میان می‌آید و دولت هم از عدم همراهی مجلس با خود گلایه دارد اما به نظر می‌رسد که در بخش‌های دیگر هم اوضاع چندان برای اصولگرایان خوب نیست. حضورشان در قدرت آنها را از مقام مطالبه‌گر به مقام پاسخ‌گو کشانده و حالا باید در برابر عملکرد خود به حامیانشان جواب پس دهند.» 

استقبال و ذوق‌زدگی این روزنامه اصلاح‌طلب از انتقادات مطرح شده البته به قدری است که فراموش می‌کند مسئولان مربوطه خواسته در مجلس و سایر قوا همیشه و همین دیروز بارها تاکید کردند که پذیرا و شنونده انتقادات هستند. آنها یادشان رفته که آنکه منتقدان را بی‌سواد و نادان تصور می‌کرد و به آنها اهانت، رئیس جمور مورد حمایت‌شان در دولت قبل بود.

روزنامه ها 16 آذر

«ایران» از «جزئیات طرح امریکا برای مذاکرات» گفته و منظورش همان طرح توافق موقت است که قبل از شروع دور جدید مذاکرات مطرح شد. این روزنامه دولتی در گزارشی که تیتر یک شده، نوشته است: «بررسی یادداشت‌های تولیدشده در اندیشکده‌ها و تارنماهای خبری غربی تا حد خوبی از ابعاد و مفاد طراحی‌شده از سوی امریکا برای توافق موقت پرده‌برداری می‌کند. مهم‌ترین تعهدات مطرح‌شده برای ایران شامل توقف غنی‌سازی با درصد بالا و تعهد به اجرای تمام اقدامات شفاف‌ساز (بازرسی‌ها و نظارت‌ها) می‌شود. از سوی دیگر، تعهدات مطرح‌شده برای امریکا عبارتند از تخفیف محدود در تحریم‌های فروش نفت و اجازه‌ دسترسی محدود ایران به بخشی از دارایی‌های مسدودشده.»

در ادامه این گزارش تاکید شده که «اساساً مطرح شدن ایده‌ توافق موقت نشانه‌ عدم اراده و خواست اروپا و امریکا برای حل مشکل است. ایده‌ توافق موقت ایده‌ای طراحی شده از سوی امریکا با اهداف مشخصی بوده که نمی‌تواند اهداف ایران از مذاکرات جاری را تأمین کند.  این ایده با سیاست‌های کلی اعلام‌شده از سوی جمهوری اسلامی ایران مغایرت دارد. طبق متن قانون مجلس (قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران، مصوب مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۱۸ آذر ۱۳۹۹)، اسناد بالادستی در حوزه‌ مذاکرات و تحریم‌ها، بر اساس برداشتن کلیه تحریم‌ها از طرف امریکا و راستی‌آزمایی از طرف ایران بنا شده است.  توافق موقت علاوه بر این‌که فقط باعث تخفیف‌های تحریمی و نه لغو آن‌ها می‌شود، جامعیت نداشته و کلیه تحریم‌ها را شامل نمی‌شود. لذا طرح توافق موقت از سوی غرب، با سیاست‌های کلی نظام تطابق ندارد.»

روزنامه ها 16 آذر

«آفتاب یزد» در تیتر یک امروز خود دولت را به خاطر سخنان اخیر رئیس جمهور که یکشنبه شب در سومین گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم از کنترل توم و رکود سخن گفت، به باد نقد گرفته و در گزارشی با عنوان «واقعیت‌های کنترل تورم» به نقل از علی سعدوندی، اقتصاددان نوشته است: « فکر نمی‌کنم کنترل تورمی رخ داده باشد. به نظر می‌رسد برداشت رئیس جمهور این است که با کنترل تعزیراتی قیمت‌ها می‌توان تورم را کنترل کرد در حالی که تجربه کشورهایی مثل کشور ما نشان می‌دهد که این سیاست شکست خورده است و در هیچ نقطه‌ای در دنیا ثمری به جز تضعیف بخش واقعی اقتصاد، تولید ملی و فضای کسب و کار نداشته است. با این روش‌ها نمی‌توان تورم را کنترل کرد، البته سعی شده که مقداری از روند پول‌سازی جلوگیری شود اما باید اصلاحات جدی‌تری صورت بگیرد وگرنه پولی‌سازی به صورت اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی در چند ماه آینده باز خواهد گشت. کنترل‌هایی که تا کنون صورت گرفته همگی موقت هستند و حتی علی رغم تلاش‌های موقتی که انجام شد، دیدیم که قیمت دلار در حال رشد است.»

روزنامه ها 16 آذر

«آرمان ملی» گفت‌وگویی دارد با سعید شریعتی عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت که عکس یک شده است. او در این گفت‌وگو حول محور روند بازسازی اصلاح‌طلبان می‌گوید: «احزاب متولی و قیم جامعه نیستند بلکه تقاضاها و مطالبات در بستر جامعه به خود نیروهای اجتماعی، سازمان‌های مردمی و گروه‌های ذی‌نفع باز می‌گردد و کاری که احزاب باید انجام دهند، برقراری ارتباط و سازماندهی به این خواسته‌های منتشر و مطالبات پراکنده است. در واقع یک مجموعه از گفت‌وگوهای طرفینی بین نمایندگان اصناف، اقشار و سازمان‌های مردم نهاد (طرفداران صلح، محیط زیست، حقوق زنان و...) که با احزاب صورت گیرد تا نارضایتی‌ها و تقاضاهایی در جامعه وجود دارد، تبدیل به مطالبه شود. احزاب باید این مطالبات موجود اجتماعی را نمایندگی کنند. نگرش هر حزب با توجه ظرفیت، اندیشه، تفکر و گرایشش نسبت به این مطالبات متفاوت است. یک حزب سویه‌ها و مطالبات اقتصادی را بیشتر در کانون توجه خودش قرار می‌دهد، حزبی دیگری هم مطالبات سیاسی و یک حزبی تقاضاهای اجتماعی را در نظر دارد که این تقسیم کاری است که می‌تواند حرکت های جبهه‌ای را فراگیرتر کند.»

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری که تیتر یک شده نیز به اقتصاد و مشخصا و اوضاع بازار مسکن پرداخته است. آرمان ملی با تیتر ««احتمال جهش قیمت مسکن» با رونق معاملات» می‌نویسد: «بازار مسکن در آبان ماه با افزایش قابل توجه معاملات همراه بوده است به گونه‌ای‌که میزان معاملات علاوه بر رشد 33.5 درصدی نسبت به ماه قبل رشد 63.5 درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال قبل تجربه کرده است. در واقع بازار مسکن بر اساس آمار بانک مرکزی نسبت به سال گذشته متوسط رشد 17.7 درصدی را تجربه کرده و میانگین قیمت هر متر مربع به 32 میلیون تومان رسیده است البته تغییرات قیمتی مسکن اگرچه نسبت به نرخ تورم سایر کالاها بسیار کمتر بوده اما رسیدن قیمت‌ها به سقف تقاضا و عدم تناسب بین تقاضای مصرفی و نرخ‌های اعلامی از سوی مالکان باعث شکل گیری رکودی انتظاری شده است. از سوی دیگر با وعده‌های مسکنی دولت در ایام انتخابات و طرح جهش تولید مسکن که هم اکنون مراحل ثبت نام از متقاضیان را طی می‌کند باعث شده تا بخش قابل توجهی از متقاضیان واقعی از دایره معاملات خارج شوند که این موضوع زنگ خطر را برای مالکان و سرمایه گذارانی که تاکنون در انتظار رشد بیشتر قیمت‌ها بودند به صدا درآورد به طوری‌که شاهد افزایش عرضه در برخی از مناطق به ویژه مناطق شمالی شهر بوده‌ایم البته نمی‌توان تاثیر ثبات نسبی قیمت‌ها را در روند کنونی بازار نادیده گرفت.»

روزنامه ها 16 آذر

«صبح نو» جلد امروز خود را به قالیباف و حضورش در دانشگاه‌ شهید بهشتی اختصاص داده است. اظهارات رئیس مجلس در مجمع و خطاب به دانشجویان یا در پاسخ به انتقادات آنها با تیتر «بدون تعارف با قالیباف» بازتاب داده شده و بخشی از اظهارات او نیز پررنگ‌تر دیده شده است. مثلا اینکه «به لیست مجلس سال 98 نقد داشتم»، «نظام بروکراسی کشور باید اصلاح شود»، «طرح شفافیت را امضا کردم و آن را پیگیری می‌کنم» یا اینکه «از وقتی وارد فضای سیاست شدم کارنامه‌ام را تخریب کرده‌اند».

این روزنامه اصولگرا البته در دو تیتر کناری خود به موضوعاتی حول محور دو قوه و رئیس قوه دیگر پرداخته است. اظهارات یکشنبه شب رئیسی را با تاکید بر اینکه گفته بود «مردم را غافلگیری نمی‌کنیم» پوشش داده و در گزارش دیگری هم به دستور قاطع رئیس دستگاه قضا برای پیگیری جدی تخلفات بازار سرمایه پرداخته است.

روزنامه ها 16 آذر

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها