خبر به روایت «فردا»

لاریجانی و محرمانه‌ها/ دولت و بدهی‌ها / حواشی دو‌تابعیتی‌ها

کد خبر: 1117224

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

لاریجانی و محرمانه‌ها/ دولت و بدهی‌ها / حواشی دو‌تابعیتی‌ها

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«شرق» علی لاریجانی را عکس یک کرده و دلیلش ماجرای رد صلاحیت او در انتخابات ریاست جمهوری اخیر است که دیروز به واسطه انتشار نامه محرمانه شورای نگهبان درباره دلیل این رد صلاحیت دوباره خبرساز شد. این روزنامه اصلاح‌طلب البته پاسخ لاریجانی به شورای نگهبان که آن هم دیروز منتشر شد را  مورد توجه قرار داد و بخش‌هایی از آن را بازنشر داده است. مثلا آنجا که لاریجانی نوشته: «آن شورای محترم در گذشته یک بار برای انتخابات ریاست‌جمهوری و چندین بار برای انتخابات مجلس شورای اسلامی اینجانب را تأیید کرده است و آخرین‌بار آن اواخر سال ۱۳۹۴ بود، این اطلاعات که یکباره نازل نشده! ‌چطور در گذشته در اختیار شورای نگهبان قرار نمی‌گرفت؟! و یا شورا به آنها توجه نمی‌نمود؟! از طرفی، اعضای محترم شورای نگهبان چند دهه با عملکرد اینجانب در سپاه، صداوسیما، شورای امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی آشنایی دارند و با آن همه مراحمی که رهبری معظم (مدظله‌العالی) و مراجع عظام تقلید ابراز نموده بودند، آیا ایجاب نمی‌کرد لااقل تلفنی با من تماس می‌گرفتید و این امور را از اینجانب هم سؤال می‌کردید؟ یا زحمتی در حد گزینش یک کارمند اداری بر خود هموار می‌نمودید و تحقیق می‌کردید که آیا این اتهامات درست است یا نادرست؟ و اگر درست است، چرا در گذشته این‌گونه اطلاعات را ندادند؟ مخصوصا پس از تذکر رهبری معظم که فرمودند معلوم شد این اتهامات درست نبوده و به یکی از نامزدها و خانواده او ظلم شده، انتظار می‌رفت که دست‌کم از حقیر سؤال می‌فرمودید، نه اینکه همان مطالبی را که در جلسه تصمیم‌گیری به نادرستی تدارک کرده بودند، مجددا به‌صورت مکتوب ارائه کنید. مخاطب رهبری معظم، در مطالبه صریحی که فرمودند، با خود شورا بود یا دستگاه‌هایی که مبادی اطلاعاتی شورا به حساب می‌آیند، یا هر دو، در هر صورت، شورای محترم می‌بایست در مقام پاسخ‌گویی یا پاسخ‌گوکردن دستگاه‌های مذکور برمی‌آمد که هیچ‌کدام محقق نشد، حال آنکه شورا پس از بیانات رهبری صرفا بیانیه‌ای صادر نمود که خود ابهام جدید القا کرد که ظلم فاحش‌تری بود».

روزنامه ها 28 آذر

«اعتماد» صفحه یک شلوغی دارد اما سهم قابل توجهی از آن را به موضوع دلایل بگو مگوی لاریجانی و شورای نگهبان اختصاص داده است. انتشار نامه مفصل لاریجانی همزمان با نامه محرمانه شورای نگهبان را مورد توجه قرار داده و از «مبارزه حقوقی در تراز منافع ملی» گفته است. این تیتر را البته از آن جمله لاریجانی وام گرفته در نامه خود خطاب به مقامات عالی رتبه و سران نظام نوشته است: «یک مبارز واقعی هدف‌ها و تاکتیک‌های خود را در تراز منافع ملی انتخاب می‌کند.» آنجا که لاریجانی در پاسخ به بند هفتم و پایانی نامه شورای نگهبان، نسبت ‌به دخالت نامحدود این شورا در امور گوناگون، این رویکرد شورای نگهبان را مصداق «عدم درک یکسان در مفهوم حکمرانی مطلوب» عنوان کرده تا توضیح دهد که چرا به باور او و البته به حکم منطق، «تلقی سهیم بودن در بخش‌هایی از نابسامانی در وضع نامطلوب موجود در دولت مستقر» دلیلی قانع‌کننده برای ردصلاحیت نیست. لاریجانی که ابتدا دلایل حقوقی‌اش را در این خصوص اقامه و تاکید کرده که «تشخیص مدیر و مدبر و رجل سیاسی و مذهبی بودن برعهده آن شوراست اما اینکه در توسعه کشور با مجموعه مشکلات چگونه و چه راهی باید پیمود، به هیچ‌وجه، ربطی به آن شورا ندارد».

این روزنامه اصلاح‌طلب البته گفت‌وگویی هم دارد با منصورحقیقت‌پور مشاور لاریجانی در مجلس دهم که تاکید می‌کند «شورای نگهبان باید اسناد و مدارکش را منتشر کند».

روزنامه ها 28 آذر

«جوان» در یکی از گزارش‌های امروز خود به نقل از وزیر ارتباطات تیتر زده « اینترنت با کیفیت حق‌الناس است». در این گزارش که به بهانه اولین نشست خبری زارع‌پور نوشته شده به یکی از چالش‌های اخیر و البته همیشگی کاربران یعنی کند بودن اینترنت که از قضا یکی از جدی‌ترین موارد سوال از وزیر در نشست خبری مذکور هم بود، پرداخته و نوشته است: «وزیر ارتباطات هم در نخستین نشست خبری خود در پاسخ به سؤالات خبرنگاران با تأکید بر اینکه اینترنت با کیفیت حق‌الناس است ضمن پذیرش وضعیت نامناسب سرعت اینترنت به خصوص در بخش اینترنت ثابت بر عزم دولت سیزدهم برای راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات و همچنین طرح توسعه فیبر نوری و ۲۰میلیون پورت پرسرعت در سراسر کشور تأکید کرد؛ اقداماتی که با اجرای آن‌ها مشکل سرعت اینترنت هم برطرف خواهد شد. به گفته وی شبکه ملی اطلاعات دو بال اساسی دارد؛ بال اول یک شبکه پرسرعت در کشور و بال دوم، خدمات است. از همین رو بر اساس شبکه ملی اطلاعات، وزارت ارتباطات می‌خواهد انواعی از سرویس‌های متنوع و پرسرعت را در اختیار مردم قرار دهد.»

روزنامه ها 28 آذر

«کیهان» که اخیرا به تیم مذاکره کننده و رویکردش انتقاداتی را مطرح کرده بود، امروز در تیتر یک خود گزارشی دارد که نشان می‌دهد، بعد تحولات اخیر تاحدی رضایتش جلب شده است. این روزنامه اصولگرا در گزارشی با عنوان «موفقیت تیم مذاکره‌کننده ایران در تغییر ریل مذاکرات» نوشته است: «تغییر ریل مذاکرات هسته‌ای و ایستادگی و پافشاری تیم مذاکره‌کننده ایران باعث شد آمریکا و اروپا با عقب‌نشینی از مواضع اولیه خود، پیش‌نویس‌های جدید (که با اسناد نهایی شده در گفت‌وگوهای وین ۶ متفاوت است) را مبنای گفت‌وگوهای آینده قرار دهند.» در این گزارش همچنین آمده است: «این واقعیت کل ماجراست؛ طرف‌های مقابل مجبور به پذیرش مواضع منطقی و اصولی ایران شده‌اند اما آنها و برخی غرب‌گرایان داخلی چیز دیگری را روایت می‌کنند. جالب آنکه منابع مطلع می‌گویند آمریکا و اروپا در مذاکرات وین تعامل نسبتاً مناسبی دارند اما «جریان خبری را برعکس به نحوی هدایت می‌کنند که مذاکرات روبه‌جلو نیست و عامل آن هم ایران است»! برخی منابع هم از کارشکنی دوباره اروپایی‌ها در روند مذاکرات خبر می‌دهند و می‌گویند مذاکرات با دستور کار موردنظر جمهوری اسلامی ایران در حال انجام بوده که اروپایی‌ها سعی کرده‌اند برای فرار از پاسخ به مطالبات ایران و خرید زمان- با القای اینکه ایران خواستار توقف در روند مذاکره بوده! یا به بهانه سال نو و کریسمس- مذاکرات را متوقف کنند.»

روزنامه ها 28 آذر

«آرمان ملی» علی لاریجانی را عکس یک کرده و آن بخش از پاسخ مفصل او به شورای نگهبان را برای تیتر انتخاب کرده که گفته است «بنای حذف انتخاباتی داشتید». مطهره شفیعی در این گزارش نامه لاریجانی را بند به بند بررسی کرده و نوشته است: «پس از کش و قوس‌های فراوان، نامه‌ای شامل 7 بند بود با مهر آیت‌ا... جنتی به عنوان دبیرشورای نگهبان در سایت‌ها و صفحات مجازی منتشر شد که طی آن به بیان دلایل ردصلاحیت علی‌لاریجانی اشاره شده است. نکته قابل توجه این است که بر روی نامه مهر «محرمانه» و «شخصا مفتوح فرمایید» نقش بسته است اما این نامه پایان ماجرا نبود چرا که پس از آن نامه دیگری منتشر شد و این بار لاریجانی بود که به دفاع از خود در برابر آن چیزی پرداخت که به عنوان دلایل ردصلاحیتش عنوان شده بود. برای لاریجانی عجیب بود که چرا در یک دوره انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات مکرر مجلس تایید شده و در آن دوره‌ها خبری از آنچه درنامه ردصلاحیتش برای انتخابات 1400 ذکر شده است، نبود. لاریجانی همچنین ذکرکرد: «موضوع این است که عده‌ای می‌پندارند از انتخابات باید نتیجه‌ای که آنان صلاح می‌دانند بیرون بیاید و استفاده از همه امکانات برای این مقصود را مشروع می‌دانند».

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری با این هشدار که «مبــادا «پول پاشی یارانه‌ای» تکرار شود...» به موضوع حذف ارز 4200 تومانی پرداخته و نوشته است: « به‌گفته تحلیلگران حذف ارز رانت‌زای 4200 تومانی اجتناب‌ناپذیر است، اما اینکه دولت از چه ابزاری برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر استفاده خواهد کرد حائز اهمیت بوده و باید به‌جای تخصیص یارانه به همه گروه‌ها تنها دهک‌های پایین جامعه تحت پوشش حمایت‌های واقعی قرار گیرند. در این رابطه جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درباره حذف ارز ترجیحی تخصیصی به برخی کالاهای اساسی می‌گوید: در بودجه 1401 بنای دولت بر این است که قیمت نان و دارو اضافه نشود، به‌طوری‌که واردکننده گندم و مواداولیه تولید دارو، محصول خود را با ارزنیمایی وارد کند ولی عرضه‌کننده نهایی مابه‌التفاوت ارزنیمایی و ارز 4200 را از دولت بگیرد تا مردم به‌عنوان مصرف‌کننده نهایی، نان و دارو را با همان قیمت سابق دریافت کنند.»

روزنامه ها 28 آذر

«وطن امروز» در تیتر یک خود از پاسخ مثبت بازار مسکن به اقدامات دولت و مجلس گفته و نوشته است: « از شروع به کار دولت سیزدهم یکی از بخش‌هایی که مورد توجه تیم اقتصادی دولت و وزارت راه‌و‌شهرسازی قرار گرفت، حوزه مسکن بود. آغاز اجرای قانون جهش تولید و تأمین مسکن، طرح نهضت ملی مسکن، اخذ مالیات از خانه‌های خالی و اخذ مالیات از خانه‌های لوکس بر اساس لایحه بودجه 1401 همگی به عنوان بخشی از زنجیره قانون‌گذاری و اجرا بوده که موجب شده ترمز رشد افسارگسیخته قیمت مسکن در سال جاری کشیده شود به طوری که اگر گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران بانک مرکزی را بررسی کنیم، مشاهده می‌شود میانگین قیمت مسکن در شهر تهران در فروردین سال 99، 15 میلیون و 300 هزار تومان بوده که در آبان همان سال به عدد 27 میلیون و 190 هزار تومان رسیده و این یعنی رشد 77 درصدی بهای مسکن در طول این مدت در سال 99. حال اگر قیمت مسکن در همین بازه زمانی را در سال 1400 بررسی کنیم، متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران در فروردین‌ سال جاری 29 میلیون و 300 هزار تومان و در آبان‌ 32 میلیون تومان بوده است که نشان از رشد 10 درصدی قیمت مسکن در طول این مدت دارد. » در این گزارش تاکید شده که « یکی از اصلی‌ترین طرح‌های نمایندگان مجلس یازدهم «جهش تولید و تامین مسکن» است که ریل‌گذاری مناسبی برای تولید مسکن است. هزینه‌ تامین مسکن، نزدیک به یک‌سوم سبد هزینه‌های خانوار را به خود اختصاص می‌دهد که یکی از اصلی‌ترین مشکلات اقتصادی طبقات متوسط و پایین جامعه در سال‌های اخیر بوده است. »

روزنامه ها 28 آذر

«آفتاب یزد» در گزارشی که امروز تیتر یک کرده از «برخورد دوگانه با دوتابعیتی‌ها» انتقاد کرده و این موضوع را یکی از عوامل سیاسی‌کاری و جناح‌بازی‌ها می‌داند. این روزنامه اصلاح‌طلب نوشته است: «دو تابعیتی بودن برخی مدیران هم با این که سالهاست مسجل شده اما تا کنون هیچ وقت از هیچ تریبونی مطرح نشده و به آن پرداخته نمی‌شود و همین امر نشان می‌دهد موضوع دو تابعیتی‌ها دیگر دستاویزی است برای جناح بندی‌های سیاسی که گاهی برخی را به چالش بکشاند. به همین دلیل هم می‌توان گفت ماجرای دوتابعیتی بودن مدیرعامل بانک خصوصی که احسان ارکانی، عضو هیئت تحقیق و تفحص از بانک‌ها، روز گذشته درباره آن صحبت کرده بود هم بخشی از این سیاسی بازی هاست. با این همه باید دید حتی در صورت صحت این موضوع، چرا یک بام و دو هوا با چنین مسائلی برخورد می‌شود و دو تابعیتی بودن برخی اشخاص در بوق و کرنا می‌شود و سفرهای خارجی برخی دیگر و حتی مسئله گرین کارتشان هم هیچ وقت مطرح نمی‌شود؟... محمد صادق جوادی حصار فعال سیاسی درباره موضوع دو تابعیتی‌ها به آفتاب یزد گفت:«از منظر جمهوری اسلامی چیزی به عنوان دو تابعیتی وجود ندارد. یعنی هر کس در جمهوری اسلامی به عنوان شهروند مورد خطاب یا ارزیابی قرار می‌گیرد ایرانی تلقی می‌شود بنابراین مسئله دو تابعیتی در مناسبات سیاسی- اجتماعی جمهوری اسلامی تنها یک حربه گروه‌های سیاسی برای حذف رقیب است. ... این موضوع اگر خلاف قانون یا مقررات و عرف جمهوری اسلامی بود، همه شهروندانی که در کشور دیگری به دنیا آمده‌اند و بعد به ایران برگشته‌اند مثل فرزندان سفرا و نمایندگان ایران در سازمان ملل در ادوار مختلف و یا حتی کسانی که برای تحصیل به کشور‌های دیگر رفته‌اند و فرزندانشان در آن کشور‌ها به دنیا آمده و به طور طبیعی تابعیت آن کشور را کسب کرده اند، باید در قانون برای آن‌ها پیش‌بینی می‌شد که تابعیت ایران به آن‌ها واگذار شود یعنی تقاضای تابعیت ایران کنند و تابعیت ایران به آنها داده شود در صورتی که ایرانی بودن بر پایه اصل خون است و به این طریق تابعیت ایران را داشتن اصل محسوب می‌شود و تابعیت کشور‌های دیگر فرع محسوب می‌شود. اگر بخواهیم دو تابعیتی بودن را اتهام تلقی کنیم، در دموکراسی اصل بر برائت است و خلاف آن باید ثابت شود، علاوه بر آن قانونی باید در مجلس به تصویب برسد که در آن پذیرش تابعیت کشور‌های دیگر مغایر با تابعیت ایران تلقی شود و ذکر می‌شد کسی که تابعیت یک کشور دیگر را بپذیرد از تبعیت کشور ایران خارج می‌شود».

روزنامه ها 28 آذر

«ایران» در تیتر یک امروز خود از میزان بدهی دولت دوازدهم به تولید کنندگان برق گزارش داده و با تیتر «شوک الکتریکی» نوشته است: «بیش از یک دهه از خصوصی‌سازی نیروگاه‌ها می‌گذرد و اکنون در سال 1400، این نیروگاه‌های واگذار شده بیش از 70 هزار میلیارد تومان از دولت بابت برق فروخته شده به شبکه مطالبه دارند. 70 هزار میلیارد تومانی که 41 هزار میلیارد تومان آن بابت فروش برق است و مابقی به خاطر عدم پایبندی دولت قبل به پرداخت تعهداتش. ابراهیم خوش‌گفتار، نایب‌رئیس هیأت مدیره سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق در این باره به «ایران» می‌گوید: «60 درصد برق مصرفی کشور را در اوج مصرف نیروگاه‌های بخش خصوصی تولید می‌کنند. این بخش سال‌هاست که از وزارت نیرو بابت برقی که تولید کرده و فروخته است، طلب دارد. به‌طوری که این بدهی به 17 هزار میلیارد تومان بابت برق تولیدی و با احتساب قراردادهای بلندمدت جمعاً به 41 هزار میلیارد تومان می‌رسد. علاوه بر این، 41 هزار میلیارد تومان، تولیدکنندگان بخش خصوصی بر مبنای اختیارات قانونی یک حکم از دیوان عدالت اداری گرفته‌اند که باید این هم اجرا شود. طبق قانون با افزایش نرخ تورم باید رقم مطالبات نیز اصلاح می‌شد. با اجرای حکم دیوان عدالت اداری شرکت‌های خصوصی از دولت بیشتر طلبکار می‌شوند.»

این روزنامه دولتی همچنین گزارشی دارد از میزان تحقق قانون مالیات بر خانه‌های خالی و لوکس بعد از گذشت 2 سال که با تیتر «تقریبا صفر» که کنایه‌ای است به آن تقریبا هیچ دولت روحانی منتشر شده است.

روزنامه ها 28 آذر

«صبح نو» هم مثل خیلی از روزنامه‌های امروز علی لاریجانی را عکس کرده است.  تیتر زده «محرماه لاریجانی» و به نامه او و البته نامه شورای نگهبان درباره دلایل ردصلاحیت وی که حالا دیگر محرمانه هم نیست، پرداخته است.

صفحه یک امروز این روزنامه اصولگرا اما آنقدر شلوغ و پر تیتر است که لاریجانی را در آن میان به سختی می‌توان شناخت، به خصوص که یک عکس با ماسک هم از او انتخاب کرده‌اند.  از اظهارات دیروز قالیباف درباره بدهی خودروسازان و نقش اقتصاد دولتی در اقتصاد به گل نشسته کشور گرفته تا آخرین تحولات در مذاکرات برجامی، بزرگداشت سردار قاسم سلیمانی و حذف ارز ترجیحی در این شماره مورد توجه قرار گرفته است. 

صبح نو البته گفت‌وگویی هم دارد با سردار کوثری درباره تحرکات احتمالی رژیم صهیونیستی علیه ایران که با تیتر توام با تهدید و هشدار «دست از پا خطا کنند نابود می‌شوند» منتشر شده است.

روزنامه ها 28 آذر


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها