خبر به روایت «فردا»

دور هشتم با دست بالا/ درمان دارو/ استقبال از اعتراضات/ سم در سفره مردم

کد خبر: 1118911

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

دور هشتم با دست بالا/ درمان دارو/ استقبال از اعتراضات/ سم در سفره مردم
گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«وطن‌امروز» افزایش قیمت برخی داروها و اقدامات دولت برای کنترل بازار را مورد توجه قرار داده و پرسیده: «دارو درمان می‌شود؟» . این روزنامه اصولگرا در گزارشی که تیتر یک شده، با اشاره به اظهارات دیروز معاون اول رئیس جمهور در این باره نوشته: «تلاش مقامات عالی دولت برای مقابله با مافیا و سوداگران دارو و کنترل قیمت‌ها به منظور رفع نگرانی‌ها و دغدغه‌های مردم در حالی است که بخشی از بدنه وزارت بهداشت حرف دیگری می‌زند و نظر خودش را دارد!  تامین داروی برخی بیماران در روزهای اخیر با مشکلاتی مواجه شده است و به نظر می‌رسد پای همان مافیای همیشگی در کار باشد تا به بهای ایجاد نگرانی و تهدید فکری و جسمی برای بیماران، سودهای آنچنانی برای خودشان حاصل کنند. رئیس‌جمهور نیز در جلسه اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا دست روی همین نکته گذاشت و با تایید حضور سوء سوداگران، خواستار نظارت و فعالیت جدی وزارت بهداشت شد. سیدابراهیم رئیسی با اشاره به دریافت گزارشاتی درباره گرانی و افزایش قیمت برخی اقلام دارویی گفت: اینگونه گرانی‌ها که رنج مضاعفی بر بیماری است به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست و نباید اتفاق بیفتد. لازم است وزارت بهداشت و درمان با جدیت آن را پیگیری کند و اجازه ندهد افراد سوداگر در زمینه گرانی اقلام دارویی فعال شوند. »

وطن امروز 6 دی

«شرق» عکس یک امروز خود را به مذاکرات برجامی که از امروز شروع می‌شود و مشخصا نقش فرانسوی‌ها در ان اختصاص داده است. این روزنامه اصلاح‌طلب البته «مخالف‌خوانی دوباره پاریس» را بهانه انتقاد از مذاکراه غیرمستقیم با آمریکا کرده و نوشته: «آنچه در این دور از مذاکرات با دورهای گذشته تفاوت دارد و بر اثرگذاری نقش‌آفرینی منفی فرانسه نیز نقش فزاینده گذاشته، نکته‌ای است که اتفاقا در همان دیدار وزیر خارجه عراق با امیرعبداللهیان مطرح شد و البته پیش‌تر نیز از سوی بسیاری از کارشناسان سیاست خارجی ایران به آن پرداخته شده است. فؤاد حسین در آن دیدار گفت برای حل مسئله ایران و آمریکا در عراق لازم است دو طرف با هم مستقیم صحبت کنند.» شرق در ادامه نیز دلایل خود برای ضروری بودن مذاکره مستقیم را بیان کرده و آورده: «فؤاد حسین در صحبت‌هایش در ایران به نکته مهم دیگری نیز اشاره کرد و آن اینکه طرف عراقی در گفت‌وگوهایش با دو طرف، تنها پیام‌رسانی نمی‌کند و نظرهای خودش را نیز منتقل می‌کند. بدیهی است که در جلسات دوگانه وین نیز برخلاف روایت رسمی مقامات ایران، مشابه این اتفاق در حال رخ‌دادن است. ... مسئله دیگر که غیرمستقیم‌بودن مذاکرات ایجاد می‌کند، عملا غیبت ایران در جلسه تصمیم‌گیری است. ... مشخص شد طرف اروپایی قدرتی از خود برای تأمین منافع ایران ندارد و در نهایت بدون اجازه و خواست آمریکا، اروپا نقش چندانی برای ایفا ندارد. حال مذاکرات غیرمستقیم عملا بار دیگر ایران را در همین موقعیت قرار داده است که با طرف غربی، بدون حضور آمریکا و تنها با حضور اروپایی‌ها صحبت کند؛ در‌حالی‌که پیش‌تر میزان کارآمدی گفت‌وگو با اروپایی‌ها مشخص شده است.»

شرق 6 دی

«کیهان» تاکید دیروز محمد مخبر بر عدم حذف ارز 4200 تومانی دارو را سوژه گزارشی کرده که تیتر یک شده و از «عزم دولت برای کنترل قیمت دارو» نوشته است. این گزارش البته غیر از تکرار حرف‌های معاون اول رئیس جمهور، تاکید رئیس جمهور بر گران نشدن دارو و تذکر دیروز علی خضریان درباره نرخ دارو، چیزی برای گفتن ندارد. 
این روزنامه اصولگرا «نصب دیوارنگاره‌ از سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس در بیروت و بغداد» را «همزمان با نزدیک‌شدن به دومین سالروز جنایت آمریکا» عکس یک کرده است. تیتر دو امروز کیهان تکرار حرف‌های میرکاظمی است و در سایر مطالب نیز گزارش قابل توجهی ندارد. 

کیهان 6 دی

«اعتماد» بخش عمده‌ای از صفحه یک امروز خود را خرج کرده تا نسبت به شیوع، پیش‌روی و البته رکورد شکنی اُمیکرون هشدار دهد.و این روزنامه اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه «50درصد مبتلایان اُمیکرون ساکن تهران هستند» نوشته: «طبق آخرین گزارش وزارت بهداشت از وضعیت نقض پروتکل‌های بهداشتی و مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا، مدارس در رتبه سوم نقض پروتکل‌های بهداشتی ایستادند.»
این روزنامه اصلاح‌طلب یک گزارش قابل توجه و تامل دیگر هم دارد. محمد رهبری در این گزارش بررسی کرده که «کدام کارزارها در بازه زمانی آذرماه 1400 موفق به جلب بیشترین میزان حمایت کاربران شدند؟» و با تیتر «امضای شهروندان پای کارزارهایی با سویه اعتراضی» نوشته است: «تحلیل داده‌های پلتفرم «کارزار» در آذرماه نشان می‌دهد که سه کارزار «مخالفت با افزایش سن بازنشستگی و افزایش سنوات تحصیلی و مستمری بر اساس میانگین 3 سال آخر»، «درخواست لغو امتحانات حضوری نوبت اول مدارس» و «درخواست اجرای رتبه‌بندی فرهنگیان؛ حق قانونی تعطیل شده» بیشترین امضا را در این ماه به دست آورده‌اند.به نظر می‌رسد عمده کارزارهای پرطرفدار در آذرماه سویه‌های اعتراضی داشته است؛ چنانکه کارزارهای حاوی یکی از کلیدواژه‌های «مخالفت، اعتراض، لغو و حذف» در این ماه بیش از 235 هزار امضا دریافت کرده‌اند؛ یعنی حدود 45 درصد از امضاهای آذرماه به کارزارهایی اختصاص داشته که حاوی یکی از این کلیدواژه‌ها بوده است. در حالی که کارزارهای حاوی کلیدواژه «حمایت»، تنها 2025 امضا و کارزارهایی که در آن کلیدواژه «مطالبه» به‌ کار رفته نیز 38 هزار امضا دریافت کرده است.»

اعتماد 6 دی

«جوان» بحث جنجالی آلودگی محصولات کشاورزی را سوژه گزارشی کرده که عکس یک شده و بخش عمده‌ای از صفحه یک امروز این روزنامه را به خود اختصاص داده است. جوا با تیتر «سم در کمین سلامت!» نوشته: «ماجرای برگشت خوردن صیفی‌جات و محصولات کشاورزی ایرانی از روسیه و هند و حتی ترکمنستان یکبار دیگر موضوع باقیمانده سموم و کود‌های شیمیایی در محصولات کشاورزی را داغ کرده‌است. این ماجرا قصه تازه‌ای نیست و برگشت خوردن محصولات صادراتی به دلیل نقض استاندارد‌های بهداشتی پیش از این نیز بار‌ها اتفاق افتاده و از چالشی زیربنایی در تعیین میزان سموم و کود‌های شیمیایی آموزش و نظارت بر مصرف و در نهایت پایش آن‌ها در محصولات کشاورزی حکایت دارد. نقص در این فرآیند موجب‌شده تا از یک سو اعتبار محصولات کشاورزی کشورمان در بازار‌های جهانی زیر سؤال برود و از سوی دیگر مردم هم نگران سلامت خود باشند؛ چراکه به گفته متخصصان باقی مانده سموم و کود‌های شیمیایی در محصولات کشاورزی و حتی آلودگی آب و آبیاری با فاضلاب تصفیه نشده مثلثی است که می‌تواند منجر به تولید محصولات کشاورزی ناسالم و در نهایت بروز بسیاری از بیماری‌ها از جمله کم‌خونی، ناراحتی‌های عصبی و گوارشی و در نهایت سرطان شود. در عین حال برخی سیاسی‌کاری‌ها و مسائل رقابتی هم در این میان اثر‌گذار بوده‌است؛ چراکه با تغییر استاندارد‌های برخی کشور‌های مقصد مواجه بوده‌ایم، اما گره نظارت بر مصرف کود‌ها و سموم در کجاست و چه چیزی امنیت محصولات کشاورزی کشور، اعتبار این محصولات در بازار‌های خارجی و سلامت مردم خودمان به عنوان اصلی‌ترین مصرف‌کنندگان چنین محصولاتی را به چالش کشیده‌است. بر اساس قوانین موجود، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با همکاری وزارت جهاد کشاورزی موظف به تأمین سلامت محصولات کشاورزی هستند. این دو وزارتخانه باید مقدار مصرف مجاز سموم و کود‌های شیمیایی برای تولید محصولات کشاورزی را مشخص و عرضه محصولاتی را که به‌صورت غیرمجاز از سموم و کود‌های شیمیایی استفاده کرده‌اند، ممنوع کنند.»

جوان 6 دی

«آفتاب یزد» در یکی از گزارش‌های امروز خود به رئیسی هشدار داده که اگر می‌خواهد سرنوشتی مثل حسن روحانی نداشته باشد باید مراقب پایداری‌ها باشد! این روزنامه اصلاح‌طلب نوشته: «ین روزها در بسیاری از استان ها، خبرهای خوبی از «شوراهای ائتلاف نیروهای انقلاب» به گوش نمی‌رسد حتی شنیده شده در برخی استان ها، همزمان با سفرِ آقای رئیسی، بزرگانِ «شانا» یا همان «شورای ائتلاف نیروی‌های انقلاب» در هیچ کدام از مراسم و سخنرانی‌های رئیسی حضور پیدا نمی‌کنند. تلاش‌ها تا اینجا بی‌نتیجه بوده چون حرف‌هایی به بیرون درز کرده حکایت از همه کاره بودنِ پایداری‌ها می‌دهد. حتی برخی از روسای «شانا» را استعفا داده‌اند یا در شُرُف استعفا دادن هستند که اگر واقعیت داشته باشد رئیس برای نیمه‌ی دومِ دورِ نخستِ ۴ ساله‌ی ریاست جمهوری خود با مشکلی به نام از دست دادنِ مجلس رو در رو خواهد شد زیرا با یک دست شدنِ مجلس و سکنای پایداری‌ها روی صندلی‌های سبز بهارستان، طبیعی‌ترین گزینه آن است که یک دوره‌ای شدنِ رئیسی در دستور کار قرار گیرد. پایداری‌ها برای ۱۴۰۲ و ۱۴۰۴ برنامه‌های مفصلی ترتیب داده‌اند از جمله تکیه زدن بر دو صندلی؛ قوه‌ی مقننه و قوه‌ی مجریه!»

آفتاب یزد 6 دی

«ایران» خبر دیروز معاون اول رئیس جمهور مبنی بر اینکه ارز 4200 تومانی دارو حذف نمی‌شود را تیتر یک کرده و در متن نیز نکته قابل توجه‌تری ندارد. این روزنامه دولتی در گزارش دیگری اما به دیپلماسی و مذاکرات برجامی که این روزها بحث داغ است، پرداخته و «از تغییر مسیر مذاکرات انفعالی دولت دوازدهم به دیپلماسی فعالانه دولت سیزدهم گزارش می‌دهد». ایران با تیتر «ایستگاه هشتم دست برتر ایران در مذاکرات» نوشته: «ماجرا از جایی شروع شد که دولت ایران ترجیح داد تا در مقابل کارزار فشار حداکثری امریکا و خروج یکجانبه امریکا از برجام واکنش قاطعی نشان ندهد و اعلام کند با اروپا برجام را ادامه خواهد داد. ... مذاکره از جایگاه بازیگر مقتدر سرعت گرفتن غنی‌سازی کشور و محدود کردن نظارت‌های برجامی و فراپادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باعث شد تا کم کم مسأله متعهد بودن کشورها با تعهدات برجامی مهم ارزیابی شود و دولت بایدن را به فکر فروببرد. اما سابقه شکست شش دور مذاکرات وین نشان داد که دولتی مقتدر باید از این ابزارهای قدرت برای تأمین منافع کشورمان استفاده کند. دولت سیزدهم که حیات اقتصادی و سیاسی خود و کشور را به مذاکرات گره نزده است با فعال کردن دیپلماسی اقتصادی، افزایش همکاری با همسایگان و کشورهای شرقی عملاً این پیام را صادر کرد که احیای توافق 2015 مسأله اصلی کشور نیست بلکه تنها یکی از موضوعات مورد پیگیری دستگاه سیاست خارجی ایران خواهد بود.»

ایران 6 دی

«آرمان ملی» در تیتر یک امروز خود به موضوع امینت غذایی و خطری که با توجه به آلودگی محصولات کشاورزی متوجه آن شده است، را بررسی کرده و نوشته: « مردم واکنش‌های بسیاری به این برگشت خوردن محصولات کشاوری داشته‌اند. به‌عنوان مثال یکی از توئیت‌هایی که خبرنگاران منتشر کرده‌اند، بدین شکل است: «مسئولان بگویند برای کاهش بار روانی جامعه، محصولاتی که برگشت خورده را کجا نابود کرده یا چه برنامه‌ای برای آن دارند؟» در پاسخ به این اظهار نظرها، ‌ عضو هیات علمی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی خاطر نشان می‌کند: مسئولان وزارت بهداشت باید در این رابطه شفاف‌سازی کنند که آیا این محصولات متناسب با استانداردهای کشور ما هست یا نیست. اگر استاندارد باشد، مشکلی در توزیع آن وجود ندارد، ولی اگر نیست باید نابود شود. آفات‌ کش‌ها و استفاده از فلزات سنگین در سموم، دو اثر بروی سلامت انسان دارد، یکی اثرات سرطان‌زایی و دوم اثرات در نقص‌عضو جنین. من اطمینان می‌دهم هیچ کسی نمی‌خواهد یک مواد خوراکی سمی را در کشور توزیع کنند، چون هزینه‌های درمانی سرطان برای دولت بیش از فروش و نابودی این محصولات است.»
این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری هم به قلم مطهره شفیعی به خبر دیدار حسن روحانی و رهبری پرداخته و نوشته است: «ر روزهایی که مخالفان حسن  روحانی برای کشاندن او به میز محاکمه از هیچ تلاشی دست بردار نیستند، خبری از دیدار یک ساعته او با رهبر انقلاب منتشر شد که دلواپسان را شوکه کرد. چند روز پیش نیز خبری درباره جلسات روزهای چهارشنبه روحانی و برخی نزدیکانش منتشر شد تا ثابت شود روحانی قرار نیست با دنیای سیاست خداحافظی کند.»

آرمان ملی 6 دی

«صبح نو» عکسی از شلوغی در یک ایستگاه مترو را برای جلد امروز خود انتخاب کرده است اما نه برای پرداختن به موضوع حمل و نقل عمومی و از این دست مسائل، بلکه برای اینکه جمعیت را نشان داده و از «راه‌های عبور از بحران جمعیت» بگوید. این روزنامه اصولگرا در گزارش خود مساله سالمندی جمعیت را مورد توجه قرار داده و راه‌های مقابله با آن را بررسی کرده است. 
صبح نو ماجرای دیدار حسن روحانی با رهبری را هم بهانه گزارشی کرده و به این نتیجه رسیده که روحانی نمی‌خواهد تجربه خاتمی و احمدی‌نژاد را تکرار کند. 
این روزنامه اصولگرا در یکی دیگر از گزارش‌های خود نیز به تغییر روش بررسی بودجه و تاثیرش بر هم‌افزایی دولت و مجلس و البته صرفه‌جویی وقت پرداخته است.

صبح نو 6 دی

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها