خبر به روایت «فردا»

قصاص ترامپ / سیل جنوب / درمان قسطی/ اشتغال‌زایی یک میلیونی

کد خبر: 1120697

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

قصاص ترامپ / سیل جنوب / درمان قسطی/ اشتغال‌زایی یک میلیونی

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«شرق» آیت‌الله طالقانی را عکس یک کرده و در گزارشی با تیتر «سیاست در سایه هنر» به «روایت‌هایی از علاقه آیت‌الله طالقانی به آواز» پرداخته است. در این گزارش آمده است: «به واسطه دیدگاه‌های عقیدتی قطعا آیت‌الله طالقانی در زمان خود نسبت به هم‌لباسانش موضع مترقی‌تری درباره هنر داشته است و در برخی روایات و صحبت‌ها گفته می‌شود اندک صدای خسته و دلنشینی نیز از او شنیده می‌شد. محمدی‌گرگانی در کتاب خاطرات خود خاطره‌ای دراین‌باره آورده است: (نقل به مضمون) محفلی در زندان بین بچه‌های مذهبی وجود داشت که هر یک در آن شعر،‌ خاطره، آواز و صحبتی انجام می‌دادند. یک شب آقای هاشمی‌رفسنجانی تصمیم گرفت آواز بخواند، ما هم به احترام او چیزی نگفتیم. آقای طالقانی پس از شنیدن صدای او به طنز گفت خداروشکر که موسیقی حرام است!» به نقل از مهدی طالقانی نیز ذکر شده: «در طالقان برخی روحانیون به ایشان گفتند رادیو حرام است، ایشان در پاسخ گفته بود برای شما حرام است برای من واجب است! گاهی هم که موج رادیو را عوض می‌کرد آهنگ ام‌کلثوم گاهی پخش می‌شد و روی صدای ایشان مکث می‌کرد و احساس می‌کردم از صدای ام‌کلثوم خوششان می‌آمد.»

شرق 14 دی

«جوان» امروز هم کل صفحه یک خود را به مراسم بزرگداشت سردار سلیمانی اختصاص داده است. هم رئیسی را به خاطر سخنرانی دیروز عکس کرده و هم زینب سلیمانی را. تیتر اما از میان سخنان رئیس جمهور انتخاب شده است، آنجا که گفت «قصاص ترامپ». این روزنامه اصولگرا نوشته: «ایران اسلامی و ملت‌های مبارز منطقه این روز‌ها شاهد برگزاری دومین سالگرد شهادت مردی بودند که عطر وجود او همچنان جاری است و توصیف شجاعت‌های این قهرمان که در کلام حکیمانه رهبر معظم انقلاب ملی‌ترین و امتی‌ترین شخصیت نام گرفته است، زبانزد است. دو سال از شهادت تاریخ ساز سردار دل‌هاگذشت، اما مردم ایران اسلامی هنوز نبودن این قهرمان ملی را باور ندارند. چرا که به حق سردار سلیمانی نمرده بلکه با شهادتش حیات دیگری را آغاز کرده است. او خود را وقف ایران و اسلام کرده بود، از این رو سردار سلیمانی تا ابد زنده خواهد ماند و یاد و نام او جاویدان باقی خواهد ماند. روز گذشته همزمان با سراسر کشور، مصلای تهران میزبان عاشقان و ارادتمندان قهرمان خود و مرد میدان‌های شجاعت بود. سخنران این مراسم رئیس‌جمهور بود. او با تأکید بر اینکه اگر با یک سازوکار عادلانه به اقدام جنایتکارانه ترامپ و پمپئو در ترور سردار سلیمانی رسیدگی و حکم خدا درباره آن‌ها اجرا نشود، تأکید کرد: همه دولتمردان امریکایی بدانند که بی‌شک دست انتقام از آستین امت بیرون خواهد آمد.»

جوان 14 دی

«اعتماد» عکس یک خود را به اوضاع سیل در جنوب کشور اختصاص داده و با تیتر «سیلاب و دریاشهر» از تاثیر دستکاری‌ها در وقوع سیلاب نوشته است. 

این روزنامه اصلاح‌طلب البته گزارش‌های قابل توجه دیگری هم دارد، مثلا گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از شیوه قاچاق را با تیتر «ترفندهای قاچاق در روز روشن» بازتاب داده و نوشته: «از سال 92 به بعد 12 میلیارد دلار قاچاق صورت گرفته است».

این روزنامه اصلاح‌طلب همچنین گزارشی قابل اعتنا و خواندنی دارد به قلم بنفشه سام‌گیس از «بیمارانی که با نسیه دردشان را ساکت می‌کنند». در این گزارش با تیتر «درمان قسطی» نوشته: «صاحب یک داروخانه قدیمی دفترچه‌ای را ورق می‌زند و 5 صفحه نشانم می‌دهد از فهرست نسیه‌بگیرهای «دارو»؛ 37 نفر».

اعتماد 14 دی

«کیهان» مراسم بزرگداشت سردار سلیمانی که دیروز در مصلای تهران برگزار شد را تیتر و عکس یک و بر آن بخش از حرف‌های رئیس جمهور در این مراسم تاکید کرده که گفت: «شهید سلیمانی از عمق جان عقیده داشت آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.» این روزنامه اصولگرا گزارش‌ها و یادداشت‌های دیگری هم درباره مراسم دومین سالگرد سردار سلیمانی در شخصیت وی دارد. 

علاوه بر این «ابقای ولایتی در ریاست کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی» را در صفحه یک خود دیده است. همچنین خبر داده که «در جلسه شورای نظارت بر سازمان صدا وسیما با رای اعضای شورا محمد حسین صفار هرندی به عنوان رئیس و محمد‌جواد لاریجانی به عنوان نایب‌رئیس شورا انتخاب شدند.»

کیهان 14 دی

«آفتاب یزد» عبدالملکی وزیر کار را عکس یک کرده و از و پرسیده «آقای وزیر! ایران زندگی می‌کنید؟»؛ نه اینکه خبری درباره زندگی وی در خارج از کشور منتشر شده باشد، دلیل این تیتر انتقاد از آخرین اظهارنظر و تاکید وزیر کار بر امکان ایجاد اشتغال با یک میلیون تومان است. این روزنامه اصلاح‌طلب نوشته: « ۲.۵ میلیون نفر نرخ بیکاران رسمی است اگر بخواهیم نرخ واقعی بیکاری را بگوییم نا امیدان از کار باید اضافه شوند که در آن صورت حدود ۵ میلیون بیکار در کشور وجود دارد. نکته حائز اهمیت این است که آمار ارائه شده توسط وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در تناقض کامل با گفته‌های سکاندار این وزارتخانه است و حال سوال اینجاست که اگر به همین راحتی و با یک میلیون تومان می‌توان کار تولیدی ایجاد کرد چرا وزیر کار از صندلی وزارتش پایین نمی‌آید تا در حکم یک معلم، راه‌های ایجاد کار تولیدی با یک میلیون تومان را به 5 میلیون بیکاری که در کشور وجود دارد آموزش بدهد؟ مگر غیر از این است که مهم خدمت به مردم است؟ مگر ایشان معتقد نیستند که دلیل اینکه ما نمی‌توانیم با یک میلیون تومان شغل ایجاد کنیم این است که آموزش لازم را در این خصوص ندیده ایم؟ چرا خودشان در نقش آموزگار حاضر نمی‌شوند؟»

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری نیز رئیسی را مخاطب قرار داده و نسبت به تبعات حذف ارز 4200 تومانی هشدار داده است.

آفتاب 14 دی

«وطن امروز» نیز مثل سایر روزنامه‌ها اصولگرا مراسم دیروز برای بزرگداشت سردار سلیمانی را عکس یک کرده است. تیتر خود را نیز به آن بخش از سخنان رئیسی که تاکید کرد ترامپ برای این جنایت باید قصاص شود، اختصاص داده است. 

این روزنامه اصولگرا البته در تیترهای کناری خود به موضوعات و مسائل مهم کشور نیز پرداخته است. مثلا با تیتر «باران در شمال کولاک در غرب سیل در جنوب» نوشته: «بارش‌های سیل‌آسا و سنگین باران و برف که اواخر هفته گذشته در اغلب استان‌های کشور شروع شده و همچنان نیز ادامه دارد اگر چه باعث خوشحالی کشاورزان و ذخیره منابع آبی در سراسر کشور شد اما خساراتی را نیز در پی طغیان رودخانه‌ها و جاری شدن سیل به بار آورد به طوری که چندین روستا از بیم سرریز آب سدها در استان‌های جنوبی تخلیه شدند و حجم زیاد باران علاوه بر آبگرفتگی معابر به خیلی از منازل نیز نفوذ کرده است؛ بارش‌هایی که در چند روز اخیر حوادث تلخی چون مرگ دست‌کم 5 هموطن را رقم زد که ۴ مورد در استان فارس بود و به زیرساخت‌ها و معابر شهری و روستایی خسارات فراوانی وارد کرد. شدت این بارش‌ها بویژه در استان‌های فارس، هرمزگان و سیستان‌و‌بلوچستان موجب انسداد خیلی از راه‌های مواصلاتی و در پدیده‌ای کم‌نظیر موجب ورود آب دریا به شهر بندرعباس شده است. در این شرایط، نیروهای امدادی در حال کمک‌رسانی به سیل‌زدگان در شهرهای جنوب و جنوب شرقی کشور هستند.»

وطن امروز 14 دی

«آرمان ملی» در گزارشی که امروز تیتر یک کرده به انتقاد از طرح نهضت ملی مسکن پرداخته و با عنوان «اقساط مسکن بیشتر از هزینه زندگی» نوشته است: «نهضت ملی مسکن در حالی از سوی دولت کلید خورده و قرار است بر اساس آن وعده ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی محقق شود که دولت برای این طرح تسهیلات 360 هزار میلیارد تومانی را به بانک‌ها تکلیف کرده است. فارغ از مشکلات و انتقاداتی که نسبت به نحوه اجرا و تبعات آن در بخش مسکن مطرح است آنچه باعث شده تا اجرای این طرح با اما و اگرهای زیادی همراه شود نحوه محاسبه و میزان اقساط تسهیلات این طرح است در واقع اعلام اقساط ماهانه بیش از 9 میلیون تومانی آن هم در شرایطی که حقوق دریافتی کارمندان و کارگران که عمده متقاضیان این طرح به شمار می‌روند 4. 5 میلیون تومان اساسا اجرا و آینده این طرح را با ابهام مواجه کرده است. موضوعی که اگرچه وزیر مسکن و شهرسازی از پرداخت نیمی از نرخ سود 18 درصدی تسهیلات از سوی دولت برای دهک‌های اول تا سوم به همراه تنفس دو ساله بازپرداخت خبر داده و همچنین رستم قاسمی تاکید کرده متقاضیان می‌توانند از روش پلکانی در بازپرداخت اقساط استفاده کنند که فشار کمتری را متحمل شوند اما بررسی‌ها از اقساط تسهیلات نشان می‌دهد در صورتیکه دولت نیمی از نرخ سود را پرداخت کند برای دهک‌های پایین اقساط با نرخ سود 9 درصدی حداقل 4 میلیون 314 هزار تومان خواهد بود و این میزان برای اقساط با نرخ 18 درصد بیش از 7 میلیون تومان براورد شده است همچنین در صورتیکه متقاضیان از روش پلکانی استفاده کنند در سال اول ماهانه 6 میلیون 200 و در سال هفدهم 9 میلیون 960 هزار تومان باید بپردازند که در مجموع در ازای وام 450 میلیون تومانی با یک میلیارد و 620 میلیون بپردازند البته قطعا این میزان پرداختی با احتساب تورم حاکم بر اقتصاد که به نظر می‌رسد مسئولان نیز چندان به کنترل و کاهش آن خوش بین نیستند مبلغ قابل توجی نخواهد بود اما در صورتیکه حقوق کارمندان نیز متناسب با تورم رشد کرده باشد که تجربه سال‌ها نشان داده معمولا سرعت تورم هموراه بالاتر از سرعت رشد دستمزدها بوده است.»

آرمان ملی 14 دی

«ایران» صفحه یک شلوغی دارد و از هیچ موضوعی نگذشته است. مراسم دیروز در مصلای تهران و سخنرانی رئیسی که به مناسبت بزرگداشت سردار سلیمانی برگزار شد را عکس یک کرده است. 

این روزنامه دولتی گفت‌وگویی دارد با معاون درآمدهای سازمان مالیاتی که به تشریح تغییرات قانون مالیات بر ارزش افزوده پرداخته است. در این مطلب که با تیتر «حذف و اضافه مالیات به نفع معیشت» منتشر شده، آمده است: « پس از 13 سال، قانون مالیات بر ارزش افزوده دائمی و از روز گذشته لازم الاجرا شد. کلیات لایحه مالیات بر ارزش افزوده 17 اردیبهشت سال 98 در مجلس دهم به تصویب رسیده بود که بعد از گذشت 2 سال در مجلس یازدهم به سرانجام رسید. قانون آزمایشی مالیات بر ارزش افزوده از سال 87 به اجرا درآمد و قرار بود در مدت 5 سال ضعف‌های آن اصلاح و به قانون دائمی تبدیل شود که پس از آن هر سال در بودجه سنواتی تمدید و بعد از 13 سال از تصویب، به قانون دائمی تبدیل شد. قانون 57 ماده‌ای مالیات ارزش افزوده، پس از سال‌ها اجرای آزمایشی سرانجام با اصلاحات قابل توجهی نهایی و دائمی شد که طبق اعلام مسئولان یکی از اهداف اصلی آن حمایت از سبد مصرفی خانوارها و تولیدکنندگان است. برهمین اساس، دراین قانون بندهای مختلفی بدین منظور به تصویب رسیده است.»

ایران 14 دی

 


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها