خبر به روایت «فردا»

وداع با شیخ‌الفقها/ جنجال جهان‌آرا/ دیپلماسی قطری/ خیز انتخاباتی موتلفه/ نگرانی‌های کرباسچی

کد خبر: 1126894

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

وداع با شیخ‌الفقها/ جنجال جهان‌آرا/ دیپلماسی قطری/ خیز انتخاباتی موتلفه/ نگرانی‌های کرباسچی

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«شرق» گفت‌وگویی دارد با غلامحسین کرباسچی دبیرکل پیشین حزب کارگزاران که با تیتر «با شعار‌های توخالی مشکلات ‌مردم حل نمی‌شود» در صفحه یک امروز دیده شده. کرباسچی از شرایط و حال نامساعد مردم می‌گوید و تاکید می‌کند که  «وقتی حرف از مذاکره و ملاقات و هر امر دیگری می‌زنیم، وضعیت زندگی و سلامت و حیات و ممات این خیل عظیمی را که سرنوشتشان به حرف‌ها و شعارهای ما گره خورده است، در نظر بگیریم.» او معتقد است: «ایرانِ امروز نیازمند تحولی اساسی در حوزه اقتصاد است و جز این همه چیز شعار است. حالا عده‌ای همچنان بگویند نباید مذاکره کنیم یعنی نمی‌خواهند مشکلات حل شود. نقدکردن، حرف سیاسی‌زدن و عمل‌نکردن که سخت نیست، همه می‌توانند چنین رفتار کنند؛ ارزشمند آن است که برای تغییر اوضاع تصمیمی واقعی گرفته شود.»

کرباسچی در ادامه می‌گوید: «بحران‌های اقتصادی شدیدتر از آن است که بخواهیم باز هم به دعواهای سیاسی‌مان ادامه دهیم و دیگر نباید وارد این بحث‌ها شویم».

شرق 13 بهمن

«کیهان» بیانیه اخیر «مجمع روحانیون مبارز» و «مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم» را مورد نقد قرار داده و در تیتر یک امروز خود با عنوان «بیانیه‌نویسی مدعیان اصلاحات به جای شرمندگی» بی‌اعتنایی غرب‌گرایان به اقتصاد مقاومتی را راز افول اقتصاد در دهه 90 می‌داند. این روزنامه اصولگرا در گزارش خود آورده است: «هر چند ریل‌گذاری انقلاب در جهت خدمت‌رسانی به آحاد مردم مستضعف قرار گرفته، اما هیچ‌گاه این مسیر هموار نبوده است؛ گاهی لوکوموتیورانان نالایق از سرعت این قطار کاستند و گاهی متوقفش کردند و در برخی موارد به عقب راندند.

اکنون که در آستانه چهل و سومین سالگرد انقلاب هستیم، می‌توان تحولات اقتصادی کشور را به نسبت دهه‌های دورتر مشاهده نمود، اما این باعث نمی‌شود بر واقعیت‌هایی که این سال‌ها به‌ویژه در یک دهه اخیر بر کشور گذشته چشم بست. نگفتن از این واقعیت‌ها باعث می‌شود کسانی که خود مسببان توقف و چه‌بسا عقبگرد اقتصاد ایران بوده‌اند در مقام مدعی سربرآورند؛ چه اینکه همین حالا آنچه خود و هم‌پالگی‌هایشان رقم زده‌اند را نه تنها گردن نمی‌گیرند که در مقام طلبکار آن را به گردن نظام و انقلاب می‌اندازند. این گروه که یا خودشان در این سال‌ها به ثروت‌اندوزی روی آورده و از مردم عادی فرسنگ‌ها دور شده‌اند و یا از دولت‌هایی حمایت‌ کرده‌اند که با سیاست‌های اقتصادی لیبرالی و فسادهای ریز و درشت زندگی را بر مردم تلخ کرده‌اند. این قبیله که خود متهمان مشکلات امروز مردم هستند، حالا دست به قلم شده و بر حال مردم زخم خورده از سیاست‌های خودشان مویه می‌کنند که «بخش مهمی از جامعه زیر خط فقر به سر می‌برند».»

کیهان 13 بهمن

«آفتاب یزد» فعالیت‌های حزب موتلفه را زیر ذره‌بین گذاشته و در گزارشی که امروز تیتر یک کرده با عنوان «موتلفه به دنبال مجلس دوازدهم یا ریاست جمهوری چهاردهم؟!» نوشته است: «برخی خبرها و بررسی‌ها نشان می‌دهد اگرچه میرسلیم همچنان از اعضای موتلفه‌ی اسلامی است اما بین او و این حزب، شکافی قابل تامل افتاده و راه وزیر فرهنگ دولت دوم مرحوم هاشمی رفسنجانی با آن چه موتلفه شروع به پیمودن - به خصوص بعدِ روی کار آمدن مجلس یازدهم و دولت سیزدهم - کرده، اندکی متفاوت است. بررسی جنب و جوش سیاسی بادامچیان و موتلفه در خلال ماه‌های بر سر کار آمدن دولت رئیسی، نشان می‌دهد، بادامچیان و حزب متبوعش با حرکت در سایه‌ی دولت رئیسی و اعلام حمایت همه جانبه از تمامی سیاست‌ها و عملکردهای این دولت، در پی آن است تا در مجلس دوازدهم و حتی دولت چهاردهم، پررنگ‌تر و اثر گذارتر ظاهر شود. موتلفه که از احزاب ریشه دار سیاسی است و با حاکمیت میانه‌ای حسنه دارد، این بار با حضوری پررنگ تر، حتی در ابعادِ رسانه‌ای می‌کوشد تا سکون و انفعال و نبودن‌های سال‌های اخیر را به سرعت جبران کند آن هم حزبی که بیشتر از سیاسی بودن، بر پایه‌ی ایدئولوژی‌های شناخته شده استوار است.» در ادامه این گزارش نیز مواضع و اظهارنظرهای بادامچیان مورد اشاره قرار گرفته است.

آفتاب یزد 13 بهمن

«وطن امروز» عکس یک خود را به آیت‌الله صافی گلپایگانی که دیروز درگذشت، اختصاص داده اما در تیتر یک سراغ نقد از بیانیه اخیر دو تشکل مذهبی سیاسی اصلاح‌طلب رفته است. این روزنامه اصولگرا با تیتر «شرکای روحانی طلبکار نشوند» خواسته به بیانیه «مجمع روحانیون مبارز و دوستان» که آن را «غیرمسؤولانه» می‌داند و معتقد است که در آن مطالبی «خلاف واقع علیه نظام و انقلاب» مطرح شده، پاسخ بدهد. وطن امروز نوشته: « اگر چه «اعتماد به نفس» جزو فضایل و مواهب شخصیتی و عامل پیش‌برنده‌ای در امور انسانی و تشکیلاتی و اجتماعی محسوب می‌شود اما آنگاه که با بی‌مسؤولیتی و خودبزرگ‌بینی تعویض می‌شود، جای خود را به چیزی غیر از فضیلت می‌دهد.  محتوای بیانیه مشترک اخیر مجمع روحانیون مبارز و مجمعی که خود را محققین و مدرسین حوزه علمیه قم نامگذاری کرده است، جزو آن پدیده‌هایی است که به لحاظ سیاسی و اجتماعی و حتی روانشناختی می‌تواند محل بررسی قرار گیرد که از یک سو چگونه جمعی که خود باعث و بانی بسیاری از مشکلاتند، شخصاً بتوانند با این جسارت، از پرده و مانع خجلت عبور کنند و متن مفصلی در نقد دیگران بنویسند و حتی اشاره‌ای به اشتباهات خود نکنند؟ و دیگر اینکه اگرچه سخن گفتن و نقادی کردن عموم مردم جزو افتخارات یک نظام مردمسالار است اما کجای مناسبات سیاسی و اجتماعی در این جامعه معیوب است که آن گروه سیاسی می‌تواند به جای قرار گرفتن در جایگاه متهم و پاسخگویی در برابر مردم، ردای مدعی را بپوشد و خطاب به همان مردم سخن‌سرایی و ادای فضل کند؟ » در ادامه نیز طی 10 بند به بیانیه مورد اشاره پاسخ داده است.

وطن امروز 13 بهمن

«اعتماد» بخش عمده‌ای از صفحه یک امروز خود را با ماجرای پرحاشیه‌ای در جریان قسمت اخیر برنامه تلویزیونی جهان‌آرا پیش آمد، اختصاص داده است. آنجا که شهیندخت مولاوردی و زهرا شجاعی به روی خط آمدن صدای مخالف اعتراض کرده و با اشاره به اینکه در برنامه‌های قبلی فقط مخالفان حضور داشته و به آنها فرصتی داده نشده، اجازه ادامه برنامه را ندادند. روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد این ماجرا را با تیتر «اعتراض به صحنه‌آرایی» پوشش داده به شرح آنچه رخ داد و حواشی آن پرداخته است. 

این روزنامه اما در شماره امروز خود گفت‌وگویی هم با قاسم‌محبعلی دیپلمات پیشین داشته و سیاست‌ورزی و «دیپلماسی چند وجهی» قطری‌ها را بررسی می‌کند. محبعلی می‌گوید: « قطری‌ها اگر بتوانند وساطت موفق داشته ‌باشند، حداقل نتیجه‌اش این است که مبادله احتمالی زندانیان میان ایران و امریکا، یک اقدام دیپلماتیک بسیار بزرگ است که به نام قطر نوشته ‌خواهد شد.» وی همچنین می‌گوید: «نزدیک به ۲۰ سال پیش زمانی که قطری‌ها می‌خواستند دفتر تجاری برای اسراییل در کشور خود افتتاح کنند، یکی از مهم‌ترین سفرهای دیپلماتیک آن زمان را به تهران انجام دادند و این تصور را در تهران ایجاد کردند که قطر به دنبال رابطه نزدیک با ایران است، اما در همان حال با اسراییلی‌ها رابطه برقرار کردند.»

اعتماد 13 بهمن

«جوان» بخشی از صفحه یک امروز خود را به درگذشت آیت‌الله صافی گلپایگانی اختصاص داده و در تیتر به اظهارات دیروز محسنی‌اژه‌ای پرداخت است. تمرکزش بر تاکیدی است که رئیس قوه قضاییه بر اهمیت عدالت اجتماعی کرد و با عنوان «هشدار فرسایشی شدن عدالت اجتماعی در گام دوم» به گفت‌وگو با کارشناسان عرصه‌های اقتصادی و اجتماعی به عنوان دو حوزه برجسته از مفهوم عدالت اجتماعی نشته است. 

در این گزارش به نقل از مجید ابهری، رفتارشناس آمده است: « عدالت اجتماعی زمانی می‌تواند تحقق یابد که فقرا و نیازمندان دغدغه معیشت اولیه خود را نداشته باشند، اما هم اکنون آفت‌هایی همچون رانت‌خواری و قبیله سالاری موجب‌شده برخی افرادی که شایستگی کمترین الطاف اقتصادی را ندارند به سرمایه‌های هنگفت و قابل‌توجهی دست یابند و همین امر موجب بدبینی بسیاری از افراد به شاکله عدالت اجتماعی شده‌است. برای تحقق عدالت اجتماعی ابتدا باید اینگونه افراد که از الطاف و موهبت‌های جمهوری اسلامی سوء‌استفاده کرده و به نفع خود و نزدیکانشان اینگونه فاکتور‌ها را جذب می‌نمایند، بساطشان برچیده شده و سپس در زمینه توزیع عادلانه امکانات نظیر آموزش و پرورش، بهداشت و درمان و کار و اشتغال به طور عادلانه در جامعه باید منتظر تحقق پر رنگ عدالت اجتماعی در جامعه باشیم.»

جوان 13 بهمن

«آرمان ملی» عکس یک امروز خود را به رحلت آیت‌الله صافی گلپایگانی اختصاص داده اما گزارش‌های دیگری هم در شماره امروز دارد که قابل توجه به نظر می‌رسد، مثلا با تیتر « آقای وزیر! لطفا به فروشگاه سری بزنید» نوشته: « وزیر صنعت، معدن و تجارت در آخرین اظهارت خود از کاهش قیمت 1500 قلم کالا در پی اجرای طرح درج قیمت تولیدکننده بر روی کالاها خبر داده است. درواقع «فاطمی‌امین» معتقد بود این روش باعث خواهد شد تا با مشخص‌شدن قیمت تولید کالاها و محاسبه سود 15 درصدی در محل عرضه گرانی کنترل شود! هرچند کارشناسان و فعالان اقتصادی بارها انتقاداتی را به این طرح عنوان کردند و معتقد بودند که این روش نه تنها تاثیری در کنترل گرانی ندارد بلکه اقدامی غیرمعمول در اقتصاد و در حقیقت خریدن زمان برای دولت و وزارت صمت است! به‌طوری‌که بررسی‌ها نشان می‌دهد نه تنها قیمت‌ها در واحدهای فروشگاهی تغییری نداشته و فعالان صنفی نسبت به مشکلات این طرح گلایه دارند، بلکه در برخی از کالاها به‌واسطه کمبود کاذب شاهد گرانی قیمت نیز بوده‌ایم.»

این روزنامه اصلاح‌طلب در تیتر یک امروز خود نیز از کند پیش رفتن روند حذف کنکور گلایه دارد و آن را زیر نظر مافیا می‌داند.

آرمان ملی 13 بهمن

«ایران» در گزارشی که عکس یک کرده یک خبر خوب دارد و آن هم «بازگشت حقابه کشاورزان اصفهان و چهارمحال و بختیاری» است. این بازگشت البته ناشی بارش است و ایران هم نوشته: « در چند روز گذشته در اصفهان برف ‌بارید و آب هم در زاینده‌رود جاری شد. اکنون با بارش‌های مناسب زمستانی و افزایش 100 درصدی ذخایر برف در کوهرنگ در مقایسه با سال گذشته، زاینده‌رود می‌تواند پاسخگوی تشنگی بخشی از زمین‌های کشاورزی شرق اصفهان برای محصول غلاتشان باشد. رها‌سازی آب از دیروز آغاز شد هرچند  آب رها شده تنها کفاف آبیاری 25درصد از اراضی در شرق اصفهان را می‌دهد. اراضی تشنه‌ای که در 2 سال گذشته هیچ آبی دریافت نکرده بودند.»

این روزنامه دولتی در شماره امروز گفت‌وگویی هم با عماد افروغ ، جامعه‌شناس و تحلیلگر مسائل سیاسی دارد و با عنوان «امیدوار به تحقق عدالت اجتماعی هستیم» به نقل از او نوشته: «متأسفانه در ارتباط با عدالت اجتماعی کارنامه خوبی نداریم. متأسفانه شکاف طبقاتی، شکاف درآمدی زیاد است و در این راستا خوب حرکت نکرده‌ایم. یعنی نه تنها از فرهنگ و گرایشات فرهنگی برای کم کردن فاصله طبقاتی و درآمدی بهره‌مند نشدیم بلکه به اسم فرهنگ‌سازی کاذب این شکاف‌ها را توجیه کردیم و امیدوارم بفهمیم چه جفایی در حق انقلاب اسلامی و در حق وجه فرهنگی انقلاب اسلامی کرده‌ایم. قطع نظر از وجه فلسفه سیاسی آن که البته خیلی باید مراقب بود به نام شرعیت، مقبولیت ذبح نشود و به نام مقبولیت، شرعیت ذبح نشود، وقتی وارد جزئیات و محتوا و مضمون می‌شویم متأسفانه کارنامه خوبی در دو وجه ایجابی جمهوری اسلامی، یعنی عدالت اجتماعی و اخلاق و معنویت، به ترتیب به دلیل غفلت از شکاف‌های طبقاتی و درآمدی و بعضاً ماکیاولیسم حاکم یا به عبارتی توجیه وسیله به واسطه هدف نداشته‌ایم.»

ایران 13 بهمن

«سازندگی» جلد امروز خود را به آیت‌الله صافی گلپایگانی داده و او را «میراث‌دار استقلال مرجعیت دینی در قم» می‌داند. این روزنامه اصلاح‌طلب با تیتر «هجرت ابدی شیخ‌الفقها» نوشته: «آیت‌الله العظمی صافی آینه تمام نمای تاریخ روحانیت در صد سال اخیر است، خاندانی اصیل که همه تجربه‌های روحانیت را در دوره پس از مشروطه، دوره رضاشاه، پسرش محمدرضا و عصر انقلاب اسلامی پشت سر گذاشته است. آیت‌الله صافی، هم در این تجربه‌ها درگیر بود و هم به خوبی آنها را به خاطر داشت و از آنها عبرت گرفت. ایشان همواره با ایده روشن و استوار از کنار آن تحولات عبور کرد و به هیچ روی خود را تسلیم فضاهای تهدید یا تطمیع نکرده و دامنش را آلوده نساخت و با نجابت سیاسی زندگی کرد. عمر طولانی، همراه با حافظه‌ای سرشار و بسیار نیرومند و احساس مسئولیت و حساسیت وافر نسبت به آنچه در سطح عمومی و فکری جامعه می‌گذشت، زندگی ایشان را به آینه تمام‌نمای تاریخ روحانیت در طول این صدسال به تصویر کشید و یک اسوه از آن عرضه کرد.»

سازندگی13 بهمن

«صبح‌نو» نیز مثل خیلی از روزنامه‌های امروز عکس را به درگذشت آیت‌الله صافی گلپایگانی اختصاص داده است. این روزنامه اصولگرا تیتر زده «وداع با شیخ‌الفقها». در شماره امروز صبح نو اما گزارش‌های قابل توجه دیگری هم وجود دارد مثلا با عنوان «بی‌اعتمادی به آمریکای بدعهد» از ادامه مخالفت‌ها با مذاکره مستقیم با آمریکا نوشته است. در گزارش دیگری هم به بررسی ابعاد تلاش اپوزیسیون و سلطنت‌طلبان برای تحریف تاریخ پرداخته و نوشته «ضد انقلاب پهلوی را آرایش می‌کند». 

تحولات منطقه نیز سوژه یکی دیگر گزارش‌های امروز صبح نو است. گزارش‌نویس این روزنامه با اشاره به اینکه 14 سفارت عربی پس از 8 سال عداوت در دمشق فعال شده‌اند از «سبقت کشورهای عربی برای تعامل مجدد با سوریه» می‌نویسد.

صبح نو 13 بهمن

 


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها