احسان ارکانی: تورم ۴۰ درصدی معمولی است

کد خبر: 1140751

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تورم معمولی در سال جاری را ۳۰ الی ۴۰ درصد اعلام کرد.

احسان ارکانی: تورم ۴۰ درصدی معمولی است

احسان ارکانی درباره میزان تورم در سال جاری گفت: ما به طور معمول تورم ۳۰ الی ۴۰ درصدی را داریم، اما یک تورم انتظاری از ناشی از تصور حذف ارز ترجیحی نیز خواهیم داشت که در صورتی که تصویب می‌شد این ارز به طور کلی حذف شود چیزی حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد بر تورم موجود افزوده می‌شد.

دولت دوازدهم در هشت سال فعالیت خود بی‌سابقه‌ترین میزان چاپ پول را انجام داد و ۴۲۲ هزار میلیارد تومان بر حجم پایه پولی افزود. پایه پولی در پایان دولت دهم ۹۶ هزار میلیارد تومان بود که در پایان دولت دوازدهم به ۵۱۸ هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

ارکانی اعلام کرد که با قانونی که در بودجه توسط مجلس به تصویب رسیده و در آن دولت می‌تواند این ارز را ادامه و هم در صورتی که توانایی آن را داشت می‌تواند برخی یا همه اقلام مشمول ارز ترجیحی را حذف کنند ولی باز هم مکلف است که قیمت اقلام  را از قیمت پایه شهریور ۱۴۰۰ آنها افزایش پیدا نکند.

این نماینده مجلس گفت: البته احتمالاً برخی از کالا افزایش قیمت پیدا خواهند کرد ولی چون ما داریم ارز را حذف می کنیم بنابراین دولت برای مدیریت و تثبیت قیمت در کف پایه شهریور ۱۴۰۰ برای مصرف کنندگان موظف است که درآمد حاصل از آزاد‌سازی منابع است و ارز ترجیحی را یعنی ما به التفاوت ۴۲۰۰ تا ۲۳ هزار تومان را به صورت یارانه به دهک‌های مشمول برگرداند تا کاهش قدرت خرید آنها که به دلیل افزایش قیمت‌ها جبران شود و قیمت تنظیم بازاری این قیمت‌ها به همان قیمت شهریور ۱۴۰۰ به دست مصرف‌کننده برسد.

حجت‌الاسلام مصباحی مقدم گفت: «اگر تورمی که ماه‌های آغازین سال ۱۴۰۰ ایجاد شد و ۵۵ هزار میلیارد تومانی که دولت قبل به عنوان تن‌خواه از بانک مرکزی استقراض کرد را ضرب در ۷.۹ برابر بکنید، رقم درشتی از نقدینگی را نشان می‌دهد که در پنج ماه اول سال به اقتصاد ما پمپاژ شد و آثار تورمی این نقدینگی شش ماه بعد خود را نشان می‌دهد. چطور می‌توان انتظار داشت دولتی که روی کار آمده بلافاصله بتواند دستور توقف و ترمز به تورم بدهد.»

در هفت ماه پایانی عملکرد دولت دوازدهم حجم پایه پولی ۱۰۹.۹ هزار میلیارد تومان افزایش یافت، اما در هفت ماه نخست عملکرد دولت فعلی فقط ۶۳.۴ هزار میلیارد تومان بر حجم پایه پولی افزوده شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها