خبر به روایت «فردا»

تورم دوباره افزایشی شد/ مختصات جنگ جهانی سوم/ تراژدی در افغانستان

کد خبر: 1142629

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

تورم دوباره افزایشی شد/ مختصات جنگ جهانی سوم/ تراژدی در افغانستان

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

آفتاب یزد/ جنگ جهانی سوم؟

«آفتاب یزد» در عکس یک امروز خود به برخی مجری‌های حذف شده از قاب رسانه ملی اختصاص داده و به نقد صداوسیما پرداخته است. این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری که تیتر یک شده اما به «جنگ» پرداخته است و با اشاره به اینکه «مردم در شبکه‌های اجتماعی، به جنگ نه می‌گویند اما به نظر می‌رسد از جنگ نمی‌ترسند» نوشته: «چنین که به نظر می‌رسد جهان برای ورود به جنگ جهانی سوم، یا به اندازه کافی انگیزه و آمادگی ندارد و یا اینکه اساسا جهان معاصر با جنگی به وسعت دو جنگ جهانی اول و دوم به طور کلی بیگانه است. کسانی که عملا وقوع جنگی به نام جنگ جهانی سوم را مردود می‌شمارند بنا به دلائلی همچون تفاوت ‌های فاحش جهان امروز و جهان آن روزگار، پایان عصر استعمار، رجحان عصر اقتصاد بر عصر نظامی‌گری، پوست اندازی جدی جهان و عدم کارآیی اتحادها و پیمان‌‌ها سخت معتقدند که «جهان امروز با جهان دهه 1910 و 1940 میلادی از زمین تا آسمان فرق می‌کند».

آفتاب یزد

دنیای اقتصاد/ التهاب هسته سخت تورم؟

«دنیای اقتصاد» در تیتر یک امروز خود از معکوس شدن روند نزولی تورم نوشته است. در این گزارش که با تیتر «التهاب هسته سخت تورم؟» منتشر شده، آمده است: « بررسی‌ها نشان می‌دهد در ۶ ماه اخیر، نرخ تورم نقطه‌ای در حوالی ۳۵درصد نوسان می‌کرد؛ ولی این نرخ در فروردین‌ماه افزایشی شده است. طی نیم‌قرن اخیر، پس از دو رقمی شدن نرخ تورم در اوایل دهه پنجاه همواره کاهش آن از حول و حوش ۱۵درصد به نرخ پایین‌تر تقریبا سخت و ناپایدار بوده است که این سطح اصطلاحا به هسته سخت موسوم شده است. اما آمارهای ۶ ماه اخیر از التهاب این هسته جدید و افزایش حجم آن به حدود ۳۵درصد خبر می‌دهد که در شرایط کنونی، عبور تورم از این هسته دشوار شده است. از نگاه کارشناسان، یکی از دلایل التهاب هسته سخت تا سطح ۳۵درصد وجود ریسک‌های غیراقتصادی است که حل آن می‌تواند مسیر عبور از هسته جدید را هموار سازد.»

دنیای اقتصاد

سازندگی/ تراژدی در افغانستان

«سازندگی» جلد امروز خود را به وضعیت افغانستان اختصاص داده و درحالی که وضعیت این کشور همسایه را «تراژدی» توصیف می‌کند، نوشته: «نزدیک به یک سال پس از استقرار طالبان در افغانستان آنها هنوز نتوانسته‌اند امنیت را در سراسر این کشور برقرار کنند. حمام خون در قندهار و مزار شریف نشان داد طالبان برای برقراری امنیت راه سختی در پیش دارد».

در این گزارش آمده است: «بر اساس گزارش‌های گروه‌های اطلاعاتی موصوم به «سایت» که کنش‌ها و واکنش‌های گروه‌های افراطی را ردیابی می‌کند، تروریست‌های وابسته به داعش شاخص خراسان فعال در افغانستان، تروریست‌هایی که شیعیان را خارج از دین می‌دانند، مسئول دو انفجار تروریستی اخیر بوده‌اند.»

سازندگی

صبح نو/ سرزمین ماتم

«صبح نو» عکس تلخ و ناراحت‌کننده انتخاب کرده تا حال و روز افغانستان را به تصویر بکشد، تیتر زده «سرزمین ماتم» و گزارشی دارد از ناتوانی طالبان در حمایت از جان و امنیت مردم. این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری به حواشی سفر ترکیه برخی اعضای خانواده قالیباف پرداخته تیتر زده «پروژه بگیران مشغول کارند». صبح نو در سرمقاله امروز نیز با عنوان «یک اشتباه و این جماعت اشتباه» به همین موضوع پرداخته است.

این روزنامه اصولگرا در نوار پایینی صفحه نیز مثل هر روز به موضوعات مختلف سیاسی و ... پرداخته است. مثلا امروز با اشاره به اخباری که از برگزاری دور پنجم گفت‌وگوها با عربستان، گزارشی دارد با عنوان «مذاکره محتاطانه».

صبح نو

وطن امروز/ پاسدار شهادت می‌دهد

«وطن امروز» عکس یک خود را به تشییع پیکر محمود آبسالان یعنی همان پاسداری که در جریان حمله تروریستی در سیستان و بلوچستان به شهادت رسید، اختصاص داده است. این روزنامه اصولگرا در تیتر یک امروز خود نیز به افغانستان و وضعیتی که طالبان در آنجا رقم زده، پرداخته است. وطن امروز در گزارشی با عنوان «هشدار رئیسی به طالبان» واکنش ایران به حوادث تلخ اخیر در این کشور همسایه را منعکس کرده است. 

این روزنامه اصولگرا در یکی از تیترهای کنار خود هم گزارشی دارد حول محور ابتکار حاج محمود کریمی و با عنوان «هنر ممدوح مداحی» نوشته: «ابتکار تازه حاج محمود کریمی، مداح اهل بیت برای برگزاری مراسم شب بیست‌ویکم ماه مبارک رمضان برای ناشنوایان، بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشته است؛ اقدامی تحسین‌برانگیز که هم در مجموعه جامعه مداحی کم‌نظیر بود و هم در راستای فعالیت‌های مبتکرانه دیگری که محمود کریمی در همه این سال‌ها داشته، قابل تحلیل است. »

وطن امروز

کیهان/ جنجال سفر به ترکیه

«کیهان» تیتر دو امروز خود را با فرمتی متفاوت از همیشه به حواشی اخیر سفر برخی اعضای خانواده قالیباف به ترکیه اختصاص داده و واکنش‌ها به این قضیه را تقسیم‌بندی کرده است. در این گزارش آمده است: «یک دسته از واکنش‌ها مربوط به مردم عادی بود که از آن انتقاد کردند. ... دسته بعدی واکنش‌ها مربوط به جریانات و بازیگران سیاسی بود. طبق معمول، رسانه‌ها و جریانات ضدانقلاب که از هیچ فرصتی برای حمله به اصل نظام و انقلاب نمی‌گذرند و در این مسیر حتی از دروغ‌پراکنی هم ابایی ندارند، بلافاصله دست به کار شدند ... دسته بعدی واکنش‌ها مربوط به برخی جریانات سیاسی داخلی بود. این دسته از واکنش‌ها را می‌توان به دو گروه نشان‌دار و بدون نشان تقسیم کرد. جریان مدعی اصلاحات در رسانه‌های رسمی و نیمه‌رسمی خود، این سفر را بهانه‌ای برای تخریب رئیس ‌مجلس و زیر سؤال بردن مجلس یازدهم قرار داد ... اما واکنش‌ها در رسانه‌های بی‌نام و نشان و مسئولیت‌گریز از نوع دیگری بود. این رسانه‌ها کوشیدند ماهی خود را از این آب گل‌آلود صید کنند.»

کیهان

شرق/ ورشکسته‌های خوش‌نشین

«شرق» از نجومی بگیران در شرکت‌های دولتی که طبق صورت‌های مالی منتشر شده زیان‌ده هستند، نوشته. در این گزارش آمده است: «بر اساس گزارش دیوان محاسبات کشور، پارسال میانگین دریافتی کارمندان آنها گاهی به بالای ۵۲ میلیون تومان در ماه رسیده است. بنا به گفته حسن خوشپور، مدیر کل سابق دفتر امور بنگاه‌ها و خصوصی‌سازی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، استخدام کارمندان این شرکت‌ها هم سفارشی است و جز فهرست افراد صاحب‌نفوذ و قدرتمند کمتر کسی می‌تواند به این شرکت‌ها راه پیدا کند. البته از حیاط خلوت و تاریکخانه این شرکت‌ها گاهی فسادهای بزرگ هم خبرساز شده است و حالا احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد کابینه رئیسی می‌گوید که برای شفافیت بیشتر صورت مالی ۳۱۳ شرکت دولتی در سامانه کدال سازمان بورس منتشر شده است. هرچند تازه‌ترین اقدام دولت برای شفاف‌سازی مثل فهرست بدهکاران بانکی گزینشی بوده است اما بررسی صورت مالی ۱۵ شرکت دولتی که کارمندان آن بیشترین میانگین حقوق را دریافت می‌کنند، نشان می‌دهد که بیشتر این شرکت‌ها زیان‌ده هستند اما مدیران و کارمندان آنها در ازای اداره زیان‌ده شرکت، حقوق‌های نجومی گرفته‌اند!»

شرق

جوان/ اروپا علیه اینترنت

«جوان» در گزارشی که امروز تیتر یک کرده با عنوان: «اروپا علیه اینترنت»  نوشته: «اتحادیه اروپا قانون جدیدی را نهایی کرد که به موجب آن فناوری بزرگ باید محتوای مضر را حذف کند تا شاید «غرب وحشی» آرام بگیرد. قانون خدمات دیجیتال (DSA) قوانین سختگیرانه‌تر برای پلتفرم‌ها و وب‌سایت‌هایی است که محتوای ممنوعه از سخنان مشوق نفرت‌انگیز گرفته تا تصاویر نادرست و سوء‌استفاده جنسی از کودکان را ارائه می‌دهند. کمیسر بازار داخلی اروپا که قبلاً اینترنت را به عنوان «غرب وحشی» توصیف کرده، تصویب قانون خدمات دیجیتال را نقطه عطف مهمی برای شهروندان اتحادیه اروپا دانست. این مقررات پلتفرم‌ها را ملزم می‌کند که به محض اطلاع از وجود محتوای غیرقانونی، به سرعت محتوای غیرقانونی را حذف کنند. شبکه‌های اجتماعی هم باید کاربرانی را که مکرراً قانون را نقض می‌کنند، تعلیق کنند. DSA همچنین سایت‌های تجارت الکترونیک را مجبور می‌کند هویت تأمین‌کنندگان را قبل از پیشنهاد محصولات خود تأیید کنند.»

جوان

اعتماد/ نردبان معیوب « رفاهیات» کارمندی

«اعتماد» در گزارشی که امروز عکس یک کرده به قلم بنفشه‌ سام‌گیس نوشته: جمعی از کارمندان ادارات استانی سازمان بهزیستی کشور، با ارسال نامه سرگشاده از تبعیض‌های چند ده میلیون تومانی پرداخت مزایای ویژه موسوم به «رفاهیات» در صف و ستاد این سازمان حمایتی پرده برداشتند. در این گزارش آمده است: «در حالی که پرداخت مزایای ویژه برای کارمندان دستگاه‌های دولتی و از جمله سازمان بهزیستی کشور -  از زیرمجموعه‌های وزارت تعاون- باید مبتنی بر آیین‌نامه‌های اجرایی مصوب سالانه و در سراسر کشور، یکسان باشد، جزییات برخی فیش‌های حقوقی کارمندان مستقر در ستاد این نهاد دولتی (ساختمان مرکزی سازمان که محل کار رییس سازمان، معاونان و مدیران ارشد سازمان است) که به دست خبرنگاراعتماد رسیده، نشان می‌دهد که رقم «رفاهیات» دریافتی یک کارمند شاغل در ستاد سازمان بهزیستی کشور در اسفند ماه 1400، حدود 19 میلیون تومان بوده درحالی که کارمند دیگری در اداره بهزیستی شهر تهران با پست سازمانی و سابقه کار یکسان، در همین ماه، یک میلیون و 500 هزار تومان و کارمند دیگری در اداره استانی جنوب کشور، 500 هزار تومان بابت «رفاهیات» دریافت کرده‌اند.»

اعتماد

ایران/ دولت مستضعفین

«ایران» تمام نیم‌تای بالا از صفحه یک امروز خود را به عکس اختصاص داده تا حضور رئیسی در مناطق حاشیه غرب استان تهران را پوشش دهد. این روزنامه دولتی تیتر زده «دولت مستضعفین» و نوشته: «ئیس جمهور روز گذشته به مناطقی سفر کرد که گرچه همجوار مرکز کشور هستند، اما عموماً وضعیت آنان با مناطق محروم کشور برابری می‌‌کند.» ایران در گزارش دیگری هم » از روند گفت‌وگوهای منطقه‌ای ایران و عربستان گزارش داده و با تیتر «بازگشت به مذاکرات بغداد» نوشته: «به باور تحلیلگران، دو قدرت اصلی حوزه خلیج‌فارس که درحال آماده شدن برای احیای روابط پس از گفت‌وگوی دوجانبه چند ماهه به میزبانی عراق بودند، امیدها برای از سرگیری روابط رسمی با ورود چند شخصیت ایرانی به عربستان در ژانویه 2022 تقویت شده بود. این افراد که نمایندگان ایران در مقر سازمان همکاری اسلامی در شهر جده هستند، اولین نمایندگان تهران هستند که مقامات سعودی از زمان بحران 2016 پذیرای حضور آنها شده‌اند.»

ایران

 


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها