خبر به روایت «فردا»

بازتاب سخنان رهبری در روزنامه‌ها / حراج سوخت/ سه ضلعی رادیکال‌ها علیه قالیباف

کد خبر: 1143309

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

بازتاب سخنان رهبری در روزنامه‌ها / حراج سوخت/ سه ضلعی رادیکال‌ها علیه قالیباف

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

اعتماد/ تنها راه اصلاح‌طلبان

«اعتماد» حسین مرعشی را عکس یک کرده. او در گفت‌وگویی تصویری با «اعتماد آنلاین» می‌گوید: «اصلاح‌طلبان راهی جز مبارزه سیاسی ندارند». مرعشی فکر می‌کند که «یک جریان تندرویی در نهادهای نظارتی و حاکمیتی علاقه‌مند است که برای همیشه پرونده اصلاح‌طلبان در ایران بسته شود». او در این مصاحبه از عملکرد جریان سیاسی اصلاح‌طلب دفاع کرده و می‌گوید: « من سوالم از مخاطبان این است که ما در سال 1392 وقتی که آقای هاشمی را ردصلاحیت کردند چه‌ کار می‌توانستیم بکنیم؟ چه عقب‌نشینی‌ای کردیم و چه عقب‌نشینی‌ای نباید می‌کردیم که کردیم؟ خب، آقای هاشمی را ردصلاحیت کردند... اگر ما کمی سست می‌آمدیم دانشگاه‌ها هم زنانه و مردانه می‌شد. آنچه اتفاق افتاده و امروز جامعه مدنی ایران زنده است، اینها ساده اتفاق نیفتاده است. یادمان باشد که نظام ما از دل انقلاب اسلامی بیرون آمده است و [برای] تلطیف کردن و عرفی کردن آن در همین حدی هم که امروز رخ داده خیلی زحمت‌ها کشیده شده و اینها کارهای ساده‌ای نبوده که اتفاق افتاده است»

اعتماد

کیهان/ آنتن صداوسیما سرمایه ملی است نه ارث پدری

«کیهان» تیتر و عکس امروز خود را به دیدار صمیمانه دیشب رهبری با دانشجویان اختصاص داده است. اما در یکی از گزارش‌هایش نیز به دفاع از عملکرد صداوسیما پرداخته و نوشته: «جریان سیاسی مدعی اصلاح‌طلبی که طی سال‌های گذشته به تحقیر عملکرد صداوسیمای جمهوری اسلامی پرداخته و با بهانه یا بدون بهانه شبکه‌های تلویزیونی غربی را به رخ آن کشیده است، هر روز با رصد جزئی‌ترین تغییرات در برنامه‌های رسانه ملی، سوژه‌ای برای حملات خود به صداوسیما با پوشش نقد فرهنگی پیدا می‌کند. آخرین نمونه این اتفاق ایجاد تغییرات در یکی از برنامه‌های شبکه نسیم بود تا با شایعه‌سازی در مورد تغییر مجری این برنامه موج جدید تخریب‌ها علیه صداوسیما را آغاز کنند. ... باید به این سازمان حق داد در صورت تخلف عوامل و برنامه‌سازانش در چارچوب کار حرفه‌ای خود به اعمال قوانینش بپردازد. مسلما آنتن رسانه ملی ارثیه پدری هیچ فرد، جریان و گروهی نیست که انتظار داشته باشند برای سالیان طولانی و یا نسل اندر نسل برنامه‌ای را در اختیار و انحصار خود بگیرند.»

کیهان

شرق/ حراج سوخت

«شرق» در گزارشی که تیتر یک کرده با اشاره به اینکه « برخی فراورده‌های نفتی با بهای ارزان‌تر از نفت خام صادر شده است» نوشته: « چوب حراج به بنزین ایران... بنزینی که ارزان‌تر از نفت خام صادر شده است! ابعاد این ماجرا فراتر از این حرف‌هاست و حالا معاون وزیر نفت تأیید می‌کند که در مقاطعی قیمت صادرات هر لیتر بنزین ایران فقط ۵۰۰ تومان بوده است. عددی که به یک‌ششم قیمت بنزین آزاد در بازار داخلی می‌رسد و نتیجه آن زیان‌دهی سنگین شرکت‌های نفت و گاز دولتی است.» این روزنامه اصلاح‌طلب به نقل از مصطفی نخعی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس آورده است: «گزارش‌هایی مبنی بر ارزان‌فروشی فراورده‌های نفتی به دست کمیسیون انرژی مجلس رسیده که نشان می‌دهد بنزین ایران در سال ۹۹ گاهی به قیمت لیتری ۵۰۰ تومان صادر شده و در مقاطعی با نرخ لیتری ۱۲۰۰ و ۱۴۰۰ تومان هم به خارج از کشور ارسال شده است. صادرات ارزان بنزین تا حدی که قیمت آن از بنزین سهمیه‌ای بازار داخلی ارزان‌تر باشد، موجب شده نمایندگان خواستار تحقیق و تفحص در این زمینه شوند.»

شرق

ایران/ پایان خودتحریمی

«ایران» عکس و تیتر یک امروز خود را به دیدار دیشب دانشجویان با رهبری اختصاص داده و تیتر زده: « باید درمقابل آرمان‌زدایی و هویت‌زدایی ایستاد». این روزنامه دولتی گزارشی دیگری هم به بررسی «آثار معافیت مالیاتی ورود اسکناس ارز به کشور» پرداخته و با عنوان « خودتحریمی ارزی شکست» نوشته: « طبق مصوبه نهادهای قانونی ذیربط مبنی بر معافیت مالیاتی واردات ارز اعم از اسکناس یا حواله از مبادی گمرکات اجرایی به کشور، واردکننده ارز به کشور به هر میزان اسکناسی که وارد کشور کند، در صورت اظهار به گمرک، از مالیات معاف خواهد بود. در بخشی از ابلاغیه معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی آمده است که وزارت اقتصاد مکلف شده ترتیبی اتخاذ کند تا واردات ارز و اسکناس خارجی به کشور تسهیل شده و فعالان این حوزه نگرانی بابت مالیات آن نداشته باشند. در شرایطی که همچنان تحریم‌های شدیدی علیه اقتصاد ایران و بخصوص مراودات بانکی با سایر کشورها وجود دارد، این بخشنامه می‌تواند تأثیر بسیار مثبتی در افزایش روند ورود ارز فیزیکی به کشور داشته باشد.»

ایران

آرمان ملی/ بمب خاموش

«آرمان ملی» در گزارشی که امروز تیتر یک کرده از افـزایش جمعیتِ «بمـب خاموش» می‌گوید و منظورش افزایش جمعیت مهاجران از روستاها به شهرها است. در این گزارش به نقل از اصغر مهاجری  جامعه شناس، آمده است: « حاشیه نشینی، معادل محرومیت انسان‌ها از دسترسی به استانداردهای زندگی و از جمله محل سکونت و اسکان مناسب است. شما از پشت بام نشینی و زیرپله نشینی و اتاق‌های با سقف الواری مثال زدید، اما زندگی در کانال‌های زیرزمینی یا حتی زندگی در چادرهایی که سال‌ها پیش در حاشیه اتوبان‌های شمال تهران شاهد بودیم، گونه‌های دیگر از حاشیه نشینی است که هنوز هم در چابهار و بندرعباس می‌توان از این نوع هم مشاهده کرد. حاشیه نشینی، یک آسیب جدی گسترده عمق یافته است که امروز، بیش از نیمی از جمعیت کشور را تهدید می‌کند و بسترساز بسیاری از آسیب‌های دیگر، به خصوص در کلانشهرهاست. ... حاشیه نشینی، عامل اصلی تولید و بازتولید سایر آسیب‌های اجتماعی است».

آرمان ملی

وطن امروز/ ماسک پشت توئیتر

«وطن امروز» سخنان دیشب رهبری در جمع دانشجویان را با عنوان «آماده‌ نظم‌ جدید» عکس یک کرده است. این روزنامه اصولگرا در یکی از گزارش‌هایی که در تیتر کناری آورده هم به موضوع خرید توییتر توسط ایلان ماسک پرداخته و با عنوان «ماسک پشت توئیتر» نوشته: «مطابق آخرین آمارها، 57 میلیون حساب ایرانی در شبکه‌های اجتماعی ثبت شده که از این میزان تنها نزدیک به یک درصد آنها در یک ماه اخیر از توئیتر استفاده کرده‌اند. اما با توجه به سیاسی بودن فضای توئیتر (به اصطلاح فضای نخبگانی توئیتر) جریان منافقین از این شبکه به عنوان ابزار تهاجمی استفاده می‌کند. از این رو مساله مقابله با اکانت‌های جعلی در سیاست اعلامی ایلان ماسک می‌تواند تا حدی فشار این تهاجم را کاهش دهد. هر چند ارائه گزارش‌های حقوق بشری و ترند شدن برخی مسائل سیاسی علیه نظام در توئیتر نیز می‌تواند بر رویکرد این رسانه نسبت به سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران اثرگذار باشد. »

وطن امروز

دنیای اقتصاد/ 11 متهم 5 سال التهاب ارزی

«دنیای اقتصاد» در تیتر یک امروز خود به نوسانات بازار دلار در نیم دهه اخیر پرداخته و نوشته: « گزارش بازوی پژوهشی سازمان برنامه و بودجه با بررسی تحولات نرخ ارز در پنج سال گذشته، یازده متهم التهاب ارزی را معرفی کرده است. کاهش درآمدهای ارزی ناشی از تحریم‌ها، محدود شدن شبکه نقل و انتقال ارزی، افزایش شکاف نرخ ارز رسمی و بازاری و افزایش انگیزه فساد، کمبود روش‌های حفظ ارزش دارایی برای خانوارها و تشدید نااطمینانی ناشی از بازگشت ایران به لیست سیاه FATF برخی از این متهمان هستند. این گزارش تاکید می‌کند در اقتصادهای توسعه‌یافته برای خنثی کردن اثر تغییرات نرخ ارز بر سطح عمومی قیمت‌ها از عملیات بازار باز یا انتشار اوراق قرضه دولتی استفاده می‌شود. تجربه نشان داده است که این ابزار می‌تواند به‌صورت موثری عرضه پول را در سطح مناسب حفظ کند. در ایران نیز اخیرا این عملیات از طریق انتشار اوراق مالی توسط دولت صورت می‌گیرد که البته با محدودیت‌هایی مواجه است.»

دنیای اقتصاد

جوان/ ارابه‌های مرگ

«جوان» بخش عمده‌ای از صفحه یک امروز خود را صرف پوشش نشست دیشب رهبری با دانشجویان کرده و تیتر زده: «امریکا در نظم جدید در همه چیز‌ها ضعیف‌تر شد». است. این روزنامه اصولگرا در یکی دیگر از گزارش‌های خود اما به نقد کیفیت خودورهای داخلی پرداخته و با عنوان «این ارابه‌های مرگ را بریزید دور!» نوشته: « براساس آمار بانک مرکزی، در ۱۱ ماه سال گذشته مجموع شرکت‌های بیمه بابت سوانح رانندگی ۲۴ هزار میلیارد تومان خسارت پرداخت کرده‌اند. این آمار دو‌و‌نیم‌برابر درآمد‌های نفتی سال ۹۹ است. میزان تصادفات جاده‌ای ۲۰برابر استاندارد‌های جهانی است و میزان کشته‌های تصادفات جاده‌ای در روز به ۴۵ نفر رسیده است. این آمار تکان‌دهنده دل هر شهروند ایرانی را به درد می‌آورد، مسئولان را نمی‌دانیم! ارابه‌های مرگی که حدود پنج دهه است خیابان‌ها و جاده‌های کشور را تسخیر کرده، اکنون جز زیان‌های مالی و جانی آورده دیگری برای مردم ایران ندارند.»

جوان

سازندگی/ دیوارکشی

«سازندگی» علیرضا زاکانی شهردار تهران را عکس روی جلد کرده، آن هم درحالی که متن را در ستونی دقیقا میانه تصویر قرار داده تا با تیتر «دیوارکشی» همخوانی بیشتری داشته باشد. سازندگی در واقع با اشاره به اقدامات پرحاشیه زاکانی در زیرمجموعه پارک‌ها این سوال را طرح می‌کند که «زاکانی چه برنامه‌ای دارد؟» در این گزارش آمده است: «مناسب سازی» نامی است که شهردار تهران بر روی جداسازی فضاهای عمومی گذاشته است. البته به نظر می‌رسد علیرضا زاکانی به عنوان شهردار تهران برنامه‌های خود را برای پایتخت بر روی بوستان‌های متمرکز کرده و فقط در پی تفکیک جنسینتی در فضاهای سبز پایتخت نیست. آنچه او در بوستان‌ای تهران به عنوان نقشه راه در حال پیاده‌سازی آن است از هتل سازی در پارک‌ها تا قطع درختان به منظور پارکینگ سازی را شامل می‌شود. با این حال جداسازی مردان و زنان در بوستان‌های تهران و ایجاد فضای مخصوص بانوان بیش از موارد دیگر شهردار تهران را مورد نقد قرار داده است.

سازندگی

صبح نو/ سه ضلعی رادیکال‌ها علیه قالیباف

«صبح نو» هم مثل خیلی از روزنامه‌های امروز عکس یک خود را به رهبری و دیدار دیشب ایشان با دانشجویان اختصاص داده است. برای تیتر هم آن بخشی از سخنان رهبری را انتخاب کرده که فرمودند «در مطالبه‌گری با دشمن مخرج مشترک پیدا نکنید».

این روزنامه اصولگرا در دیگر بخش‌های شماره امروز اما گفت‌وگویی دارد با عباس سلیمی نمین که از سه ضلعی رادیکال‌ها علیه قالیباف می‌گوید. 

صبح نو

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها