خبر به روایت «فردا»

انتخاب لبنان/ وصل نیکان/ چشم حیفا به خلیج فارس/ تنور داغ سودجویان

کد خبر: 1147554

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

انتخاب لبنان/ وصل نیکان/ چشم حیفا به خلیج فارس/ تنور داغ سودجویان

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

وطن امروز/ انتخاب لبنان

«وطن امروز» عکس یک امروز خود را به آیت‌الله فاطمی‌نیا که دیروز درگذشت اختصاص داده و تیتر زده «ماه منبر». در بخشی از صفحه یک امروز اما به انتخابات لبنان نیز پرداخته و با عنوان «مقاومت انتخاب لبنان» نوشته: «شاید هیچ توصیفی درباره انتخابات پارلمانی 2022 لبنان گویاتر از آنچه رهبر بزرگ‌ترین جناح سیاسی مسیحی متحد مقاومت و داماد رئیس‌جمهور این کشور بر زبان آورد نباشد. «جبران باسیل» رئیس جریان آزاد ملی لبنان شامگاه یکشنبه در پایان ساعات رای‌گیری مرحله نهایی انتخابات، در نشستی خبری اعلام کرد پروژه آمریکایی- سعودی در لبنان شکست خورد.  این چهره ملی‌گرای لبنانی جریان 8 مارس که سابقه تصدی وزارتخانه‌های خارجه، مخابرات و مهاجرت را هم دارد، گفت: «ما در یک نبرد رقابتی حضور نداشتیم، بلکه در نبردی بودیم که از 17 اکتبر با آمریکا، اسرائیل و متحدانش آغاز شده است».

وطن امروز

اعتماد/ نه پیروزی نه شکست

«اعتماد» عکس یک امروز خود را به انتخابات لبنان اختصاص داده اما با تیتر «نه پیروزی، نه شکست». این روزنامه اصلاح‌طلب با اصرار بر اینکه مشارکت پایین بوده و پیروزی رقم نخورده است، نوشته: «انتخابات لبنان در حالی به پایان رسید که بر خلاف انتظار، مشارکت شهروندان در این انتخابات سرنوشت‌ساز نسبت به دو انتخابات پیشین در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۸ پایین‌تر بود. به‌رغم مشارکت پایین رای‌دهندگان در انتخابات، نتایج اولیه نشان می‌دهد که تغییرات تازه‌ای در ترکیب پارلمان لبنان در راه است. مهم‌ترین تغییر در جابه‌جا شدن قدرت میان دو حزب اصلی مسیحیان مارونی در پارلمان است. در حالی که در پارلمان کنونی جریان میهنی آزاد به رهبری جبران باسیل با ۲۹ کرسی حزب اصلی مسیحیان مارونی است، حزب نیروهای لبنانی به رهبری سمیر جعجع با کسب چندین کرسی تازه توانسته است تعداد کرسی‌های خود را از ۱۵ کرسی به بیش از ۲۰ کرسی برساند. در عین حال به نظر می‌رسد که نیروهای تازه‌نفسی از میان معترضان اکتبر ۲۰۱۹ لبنان هم در این انتخابات به پارلمان راه پیدا کرده ‌باشند و ۱۰ تا ۱۵ کرسی انتخابات را به خود اختصاص داده‌ باشند.»

اعتماد

کیهان/ سلام فرمانده

«کیهان» امروز بیشتر خبری است. تیتر یک خود را به اظهارات دیروز محسنی‌ اژه‌ای و حمایت قاطع او از طرح اصلاحات اقتصادی دولت اختصاص داده و تصویری از رهبری و آیت‌الله فاطمی‌نیا که دیروز درگذشت را نیز عکس یک کرده است. این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری که تیتر دو شده به انتخابات لبنان پرداخته و از «پیروزی حزب‌الله بر پول سعودی و رژیم صهیونیستی با وجود همه کارشکنی‌ها» نوشته است. کیهان اما در یک گزارش دیگر که عکس دو شده با عنوان «دهه نودی‌های مشهد در اجتماع پرشور و تماشایی  سرود «سلام فرمانده» را همخوانی کردند» نوشته: «ازدحام جمعیت در میدان شهدای مشهد به حدی بود که خیابان‌های منتهی به میدان شهدای مشهد مسدود شد. ... پیش‌بینی حضور ۲۰ هزار نفر را در میدان شهدا داشتیم اما حدود ۴۰ هزار نفر در مراسم شرکت کردند.»

کیهان

شرق/ چشم حیفا به خلیج فارس

«شرق» در گزارشی که تیتر یک کرده با عنوان «چشم حیفا به خلیج فارس»با اشاره به اینکه «مسیر ترانزیتی مشترک بین هند، کشورهای عربی، اسرائیل و ترکیه، ایران را دور می‌زند» به نقل از علی ضیایی، تحلیلگر صنعت حمل‌ونقل نوشته: «هند حالا به این پروژه پیوسته و از نظر من هند و آمریکا ایران را فریب دادند. آمریکا با معافیت تحریمی بندر چابهار و حضور منفعل هند در این بندر موجب شدند که توسعه بندر چابهار به تعویق بیفتد و حالا هند بندر چابهار را رها کرده و به پروژه راه ریلی خلیج فارس پیوسته است. امارات هم قبل از جنگ یمن، بندر عدن را به عنوان یک رقیب مهم ترانزیتی برای خود می‌دید اما در اقدامی عجیب قرارداد سرمایه‌گذاری در این بندر را امضا کرد و اجازه نداد هیچ سرمایه‌گذار دیگری وارد شود اما هیچ اقدامی برای توسعه بندر عدن هم انجام نداد و در مقابل به‌سرعت بنادر رقیب بندر عدن یعنی بندر فجیره و جبل‌علی را توسعه داد و سپس از بندر عدن خارج شد!»

شرق

جوان/ محبوب و مراد جوانان

«جوان» صفحه یک امروز خود را تقریبا تمام و کمال به درگذشت آیت‌الله فاطمی‌نیا اختصاص داده و تیتر زده «محبوب و مراد جوانان در ملکوت اعلی». یک سری یادداشت درباره او و جایگاه و منش او منتشر کرده و تحت عنوان « عارفی با فراست سیاسی» آورده است: « او را به عرفان و اخلاق می‌شناختند و او گرچه در عرفان و اخلاق خاص و شهره بود، اما عرفان و اخلاقش بهانه انزوایش یا دوری‌اش از «سیاست» نبود. آیت‌الله فاطمی‌نیا استاد تربیت مردم بود و در مسیر این پرورش روح انسان‌ها، از بعد سیاسی نیز فروگذار نکرد. او نه فعال سیاسی بود و نه عضو حزب و طرفدار این کاندیدا و آن نامزد، اما آنقدر اسلام‌شناس بود که همه سیاست را در اعتقاد به «ولایت فقیه» و یاری او، همچون خلاصه‌ای ناب از یک عمر تلمذ در مکتب اسلام به مخاطبان خود عرضه کند: «خدا ان‌شاءالله به ما هم توفیق بدهد، یار رهبرمان باشیم». 

جوان

آرمان ملی/ تنور داغ سودجویان

«آرمان ملی» در گزارشی که امروز تیتر یک کرده با عنوان «تنور سودجویان نان و نانوایی ها داغ شد» نوشته: «وقتی آرد 3 نرخی باشد و کماکان آرد یارانه‌ای هم داشته باشیم قطعا فساد برای دستیابی به این آرد یارانه‌ای و کسب منافع مالی زیاد از محل فروش آزاد آن شکل می‌گیرد. به عقیده برخی کارشناسان این روزها اگر برخی نانوایی‌‌ها شلوغ و پرصف هستند، به دلیل کم‌‌کاری نانوایان در تهیه نان و فروش آرد یارانه‌ای به نرخ آزاد است. کارشناسان معتقدند اگرچه حذف ارز 4200 تومانی می‌تواند در کوتاه‌مدت تبعاتی برای معیشت مردم ایجاد کند، اما در طولانی‌مدت اثرات بسیار مطلوبی خواهد داشت که حذف رانت، فساد و جلوگیری از خروج ارز و تک نرخی شدن قیمت‌ها و شفافیت در بازار از جمله آنها است‌. اگرچه به نظر می‌رسد در حوزه نان پرداخت یارانه همچنان همراه با فساد بوده و در نهایت این مردم هستند که برای تامین نیاز خود باید به هر قیمتی نان خود را تهیه کنند.» 

آرمان ملی

صبح نو/ وصل نیکان

«صبح نو» جلد امروز خود را به آیت‌الله فاطمی‌نیا اختصاص داده و تیتر زده «وصل نیکان». این روزنامه اصولگرا درخواست عربستان و کویت برای گفت‌وگو با ایران بر سر میدان گازی مشترک را نیز با تیتر «مذاکره برای آرش» در صفحه نخست امروز خود دیده است. 

این روزنامه اصولگرا البته مثل هر روز به موضوعات دیگری هم در آن نوار پایینی صفحه یک پرداخته است. مثلا امروز گزارشی دارد از مطب‌هایی بی‌کارت‌خوان و فرار مالیاتی برخی پزشکان که با عنوان «کارت‌نخوان» منتشر شده است. همچنین گفت‌وگویی دارد با محمدرضا میرتاج‌الدینی که تاکید می‌کند: «کالاهایی که مشمول ارز ترجیحی نیستند نباید گران شوند».

صبح نو

دنیای اقتصاد/ نقشه عملیات ضدحباب

«دنیای اقتصاد» در تیتر یک امروز خود با طرح این سوال که چرا «مهار تورم» بر «رشد اسمی بازارها» در آمریکا اولویت یافت؟ نوشته: «از نگاه اقتصاددانان، اولویت اصلی هر اقتصاد مهار تورم است و بانک مرکزی نیز از ابزار نرخ بهره برای مهار تورم بهره می‌برد. حتی برخی اقتصاددانان آمریکا، اعتقاد داشتند افزایش نرخ بهره برای تحقق هدف گذاری تورمی باید زودتر محقق می‌شد. به باور اقتصاددانان، افزایش نرخ بهره در پارادایم هدف‌گذاری تورمی، مانع حباب‌سازی بازارهای دارایی در کوتاه‌مدت خواهد شد. افزایش اسمی بازارهای دارایی و بهبود اقتصاد در شرایط تورم بالا یک نوع توهم پولی است، حال آنکه تنها در شرایط ثبات اقتصادی است که مسیر برای ایجاد رونق واقعی فراهم خواهد شد.»

دنیای اقتصاد

سازندگی/ طرح ضد ملی

«سازندگی» جلد امروز خود را به طرح استفاده ملی از اشیاء باستانی و گنج‌ها اختصاص داده و ضمن اینکه این طرح را ضد ملی می‌خواهد، نوشته: «طرح کنونی به گونه‌ای عجیب یادآور طرحی مشابه است که بقایی در اواحر دوران حضورش در میراث فرهنگی در فکر تصویبش بود. اکنون هم که اکثر همفکران و همکاران نزدیک به احمدی‌نژاد در مجلس و دولت مصدر امور شده‌اند ظاهرا همان‌ها که برای گشوده شدن دست‌شان بر سایت‌ها و مناطق باستانی تحت حمایت و حفاظت وزارت میراث‌فرهنگی لحظه‌شماری می‌کردند، شرایط سخت اقتصادی کشور، تنگدستی تحصیل‌کردگان دانشگاهی و البته بازار بزرگ عرضه و فروش آثار تاریخی در جهان را که هم اینک به دلیل گشوده شدن موزه‌های  عظیم تاریخ و تمدن و هنر در کشورهای حاشیه خلیج فارس بسیار تشنه آثار تمدن ایران است را مغتنم دیده‌اند و از سرگردانی نمایندگان ساده‌دل مجلس شورای اسلامی نیز حداکثر استفاده را کرده‌اند تا چنین طرح ضد فرهنگی و ضدملی را به قانون تبدیل کنند.»

گفتنی است، این طرح فقط از سوی 40 نفر امضا شده و هنوز نه بررسی شده و نه نظر موافق اکثریت مجلس را جلب کرده است.

سازندگی

ایران / ارز و ارزانی

«ایران» صفحه یک شلوغی دارد و به نسبت سایر روزنامه‌ها خبرهای خوب بیشتری هم دارد. این روزنامه دولتی مثلا از این نوشته که مرغ ارزان‌تر از نرخ دولتی سر سفره خانوار رسید. یا اینکه میزان عرضه ارز افزایش یافته و بیش از تقاضا موجود است. همچنین از  خوردوهای ارزان نوشته که در گرو کاهش تعرفه واردات است. 

این روزنامه دولتی در عین حال در تیتر یک امروز خود از آغاز رایزنی‌ها برای بازگشت به مذاکرات هسته‌ای نوشته و اشاره‌اش از یک سو به گفت‌وگوهای برجامی بلینکن وزیر خارجه آمریکا با تروئیکای اروپا است و از سوی دیگر به توضیحاتی که سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران دیروز در نشست خبری خود درباره سفر مورا به تهران و ارائه ابتکارات و پیشنهادات ایران ارائه کرد. 

ایران

 


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها