خبر به روایت «فردا»

جهان گرسنه/ صادرات پهپاد/ بازگشت ناطق

کد خبر: 1147816

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

جهان گرسنه/ صادرات پهپاد/ بازگشت ناطق

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

اعتماد/ هشدار (( اتحاد ملت)) به دولت

«اعتماد» بیانیه حزب اتحاد ملت که در واکنش به اصلاحات اقتصادی دولت که اعتماد آن را «برنامه رهاسازی قیمت‌ها» می‌خواند، صادر شده؛ عکس یک کرده و نوشته: حزب اتحاد ملت «رهاسازی قیمت کالاهای اساسی را که دولت می‌گوید آن را در اجرای قانون بودجه مصوب مجلس انجام می‌دهد»، «ادامه تجربه‌های اسف‌بار برنامه‌های تعدیل اقتصادی یا ساختاری که پیش از این دست‌کم سه بار - در ابتدای دهه هفتاد، اواخر دهه هشتاد و اواخر دهه نود- به انحای گوناگون در دولت‌های مختلف جمهوری اسلامی تجربه شده» است توصیف کرده و نتیجه گرفته که این برنامه‌ها «هربار پس از مواجهه با دیوار واقعیت، به ناکامی و شکست انجامیده و نابسامانی‌های گسترده و هزینه‌های اجتماعی و سیاسی از آنها بر جا مانده است.» ... در پایان این بیانیه، حزب اتحاد ملت ضمن اعلام هشدار به دولت سیزدهم تاکید کرده: «ضروری است دولت فورا این اقدام را مورد بررسی و تجدیدنظر قرار دهد.»

اعتماد

جوان/ «خاک» بر سر تعطیلی‌های ناخواسته

«جوان» به نسبت هر روز خود صفحه یک شلوغی دارد و از وداع با فاطمی‌نیا تا سایر اخبار روز را مورد توجه قرار داده است. این روزنامه اصولگرا آلودگی هوا و وضعیت این روزها را مورد توجه قرار داده و با تیتر زده: «خاک» بر سر تعطیلی‌های ناخواسته. در این گزارش آمده است: «ریزگرد‌های مهاجر در حالی بهشتی‌ترین ماه بهار را برای مردم به جهنم تبدیل کرده‌اند که بودجه مقابله با ریزگرد‌ها در سال ۱۴۰۰ و همچنین امسال از لایحه بودجه حذف شده‌است! حالا که تعطیلی‌های ناخواسته هم به خسارت‌ها اضافه شده باید فکری کرد وگرنه هر روز «خاک» برای ما حکم به تعطیلی می‌دهد و برنامه‌ها را زیر غبار پنهان می‌سازد. ... روز گذشته شاخص آلودگی هوای پایتخت روی عدد ۴۴۱ یعنی در وضعیت خطرناک قرار داشت و طبق گزارشات جهانی، در حال حاضر تهران آلوده‌ترین شهر جهان است. اوضاع مناطق جنوب و غرب کشور، اما اصلاً خوب نیست و نگرانی‌ها از افزایش گرد و غبار و غیر قابل سکونت کردن این مناطق روز به روز بیشتر می‌شود.»

جوان

شرق/ کارآمدی ناگزیر

«شرق» گفت‌وگویی دارد با احمد زیدآبادی که با تیتر «کارآمدی، ناگزیر باید اتفاق بیفتد» منتشر و عکس یک شده. وی در این گفت‌وگو می‌گوید: « اصلاح‌طلبان دچار بحران هستند و اصولگرایان هم به طریق دیگری. اما احساس نمی‌کنم دچار بن‌بست شده باشند؛ یعنی اگر اصلاح‌طلبان توان تجدید فکر، شیوه، روش، کار و استراتژی داشته باشند، هنوز امکان ادامه راه برایشان در آینده وجود دارد.» او همچنین می‌گوید: «حجم عظیمی از مشکلات وجود دارد و با مردمی مواجه هستیم که نارضایتی‌هایی دارند و مطالبه‌گرند. باید به صورت مسالمت‌آمیز این مطالبات مطرح شود. نیرویی که حاکم است نه می‌تواند دیگر این مطالبات را نادیده بگیرد، نه برخوردهای خشنی داشته باشد و این انعطاف که نشان می‌دهد، گامی رو به جلو است. اصلاح‌طلبان هم باید در این راه کمک کنند. راه گذشته جواب نمی‌دهد و ادبیات آنها باید تغییر کند. رفتن به سمت رفتار رادیکال و تهدیدکننده مناسب نیست و برخی دنبال این هستند که انگشت اتهامات به سمت اصلاح‌طلبان برود تا همچنان دور نگه داشته شوند.»

شرق

کیهان/ خوابی که برای ایران دیده‌اند

«کیهان» در گزارشی که امروز تیتر دو کرده از «پشت پرده یک پرونده امنیتی در موضوع جمعیت» گفته و نوشته است: «عملکرد مخرب شبکه تحدید نسل در تمام این سال‌ها ادامه پیدا می‌کند تا اینکه برخی از اقدامات «ع.ش» و همکارش خانم «م.ح» تحت رصد سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار می‌گیرد. ... این دو متهم در سال 1392 به همراه دکتر «پیتر مک دونالد» (جمعیت شناس مطرح استرالیایی که سابقه امنیتی دارد) به ایران می‌آیند و در برنامه‌ای مفصل، نهایت سعی خود را برای تأثیرگذاری بر تصمیم‌گیران کشوری مسئله جمعیت به کار می‌گیرند. «ع.ش» در این برهه که تهیه و تدوین قانون در مجلس پیگیری می‌شد، به بالاترین سطوح مسئولین کشوری نامه زده و در مرکز پژوهش‌های مجلس نیز حاضر می‌شود و برای انحراف سیاست جدید جمعیتی و به تاخیر انداختن اجرای آن تلاش می‌کند. هزینه این سفر را صندوق جمعیت سازمان ملل می‌دهد و نام فایلی که بعدها در لپ تاپ متهم پیدا می‌شود و در آن به گزارش این سفر‌ اشاره شده، «مأموریت تهران» (Tehran Mission) است.»

کیهان

سازندگی/ جهان گرسنه

«سازندگی» با عنوان «جوان گرسنه» و طرح این سوال که «چگونه ادامه جنگ روسیه و اوکراین گرسنگی و کمبود غذا در جهان را تشدید می‌کند؟» نوشته است: «پیش از آغاز جنگ روسیه و اوکراین، سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد پیش‌بینی می‌کرد تولید جهانی گندم برای چهارمین سال پیاپی افزایش داشته باشد. با این حال جنگ نااطمینانی‌های گسترده‌ای پیرامون ظرفیت تولید و صادرات گندم در اوکراین به خاطر تخریب زیرساخت‌ها و در روسیه به خاطر شوک‌های اقتصادی ناشی از جنگ ایجاد کرده است. در سال 2021 این دو کشور سهم بزرگی از صادرات چهانی گندم (33 درصد)، جو (27 درصد)، ذرت (17 درصد)، دانه‌های آفتاب‌گردان (24 درصد) و روغن آفتابگردان (73 درصد) داشتند. در ضمن روسیه بزرگ‌ترین صادرکننده کودهای نیتروژن، دومین عرضه کننده بزرگ کودهای پتاسیم و سومین صادرکننده بزرگ کودهای فسفر در جهان است».

سازندگی

ایران/ افزایش 40 درصدی تولید و صادرات نفت

«ایران» در گزارشی که امروز عکس یک کرده بر اساس آمار، از افزایش صادرات نفت ایران به چین خبر داده و نوشته: «آمارهای اوپک نشان می‌‌دهد که صادرات نفت ایران در ماه گذشته 16 هزار بشکه افزایش داشته است». در این گزارش آمده است: «یک مقام آگاه می‌‌گوید که تولید نفت ایران بیش از 3 میلیون بشکه در روز است و بر این اساس صادرات نفت کشور نیز فراتر از یک میلیون بشکه در روز می‌‌شود. او که تمایلی به ذکر نام خود در این گزارش نداشت، به «ایران» می‌‌گوید: «آمار اوپک از میزان تولید نفت ایران دقیق نیست؛ تولید نفت ایران بیش از این رقم است اما وزارت نفت ایران به صورت رسمی آن را به این سازمان اعلام نمی‌کند. ... تولید و صادرات نفت ایران در این دولت بیش از 40 درصد افزایش داشته است. بازارهای صادراتی ایران در این مدت حفظ شده‌اند و حتی بازارهای صادراتی جدید نیز به لیست مشتریان نفتی ایران اضافه شده است.»

ایران

دنیای اقتصاد/ مسیر اشتباه مدیریت شهری

«دنیای اقتصاد» در تیتر یک امروز خود با عنوان «راز سیاستی فقر مسکن» نوشته است: «نتایج یک مطالعه درباره «انتخاب بهترین مسیر در شهرداری برای ارائه مطلوب ۳۰۰ نوع خدمات شهری به تهرانی‌ها» نشان می‌دهد وابستگی بودجه پایتخت به «عوارض ساخت‌وساز» سه پیامد برای بازار مسکن، اقتصاد شهر و عناصر حیاتی تهران به همراه داشته؛ به‌طوری‌که این مدل تامین مالی عامل افزایش قیمت مسکن شده است. شهرداری‌ها در چهار پایتخت مهم جهان، ۳۵ تا ۵۰درصد هزینه‌های شهر را از محل «مالیات‌های محلی به شکل اخذ عوارض شهری از املاک و زمین‌های بایر» تامین می‌کنند. این سهم اما در بودجه تهران زیر ۵درصد است. غفلت از این ابزار مالی رایج باعث گسل امکانات شهری بین شمال و جنوب تهران شده است ... این، تاوان رگولاتوری اشتباه بازار ملک توسط مدیریت شهری است که به جای «مالیات ملکی» برای تنظیم بازار مسکن و توزیع عادلانه خدمات شهری، از «عوارض ساخت» در مسیر تولید «املاک ناسازگار با تقاضای مصرفی» بهره می‌برد. نتیجه کار به فقر مسکن منجر شده است.»

دنیای اقتصاد

وطن امروز/ برتری مقاومت

«وطن امروز» با استفاده از چند عکس مراسم تشییع آیت‌الله فاطمی‌نیا را پوشش داده و تیتر زده: «موعظه مهر». این روزنامه اصولگرا در تیتر یک خود اما به انتخابات لبنان و نتیجه آن پرداخته و با عنوان «برتری دموکراتیک مقاومت» نوشته: «بر این اساس ائتلاف 8 مارس که از احزاب حامی مقاومت تشکیل شده و در حال حاضر نیز دولت را در اختیار دارد، اکثریت ترجیحی پارلمان جدید این کشور متشکل از 128 کرسی را از آن خود کرده است. برخلاف تبلیغاتی که رسانه‌های شرکتی غربی- عربی با مضمون پیروزی جناح مخالف مقاومت (ائتلاف 14 مارس) با پیشداری حزب مسیحی قوات اللبنانیه (نیروهای لبنانی) تحت رهبری سمیر جعجع در روزهای پس از انتخابات 15 مه به راه انداخته‌اند اما بررسی آمار رسمی منتشره معنای دیگری دارد.  ... گفته می‌شود کرسی‌های مستقیم ائتلاف 8 مارس، دست‌کم 60 کرسی است.»

وطن امروز

آرمان ملی / ناطق برگردد

«آرمان ملی» علی‌اکبر ناطق‌نوری را عکس یک کرده و با عنوان «ناطق به صحنه برگـــرد!» از نیاز به گشودن «راه های وحدت ملی»و ایجاد «تفاهم سیاسی» می‌نویسد. در این گزارش آمده است: «شیخ نور این روزها سکوت کرده است اما این سکوت به معنای بی‌تفاوتی نیست بلکه شاید اقداماتی پنهان برای پایان دادن به نگرانی‌های جامعه باشد، نگرانی‌هایی که نشات گرفته از وضعیت نامناسب معیشتی و اقتصادی است. ... شاید تنها حضور سیاسی ناطق‌نوری به ماه رمضان سال جاری بازگردد که محمدعلی ابطحی ضمن انتشار عکسی از گپ و گفت رئیس دولت اصلاحات و ناطق نوری در یک مراسم افطار، ویژگی‌های مشترک این دو سیاستمدار شاخص را برشمرد. ... اکنون هم به نظر می‌رسد درخواست‌ها برای حضور ناطق نوری و همراهی او با دیگر بزرگان برای حل مشکلات وجود دارد چرا که شیخ نور شخصیت مورد اعتماد دو جناح کشور و مردم است بنابراین حضور او و صحبت‌هایش به آرام کردن جامعه کمک می‌کند.»

آرمان ملی

صبح نو/ صادرات پهپاد

«صبح نو» عکس یک امروز خود را به افتتاح نخستین کارخانه رسمی تولید پهپاد ایرانی در خارج از کشور در دوشنبه اختصاص داده و تیتر زده «صادرات پهپاد ایرانی» این روزنامه اصولگرا البته به موضوعات دیگری هم پرداخته است. مثلا صعود بورس. همچنین وضعیت آلودگی هوا را مورد توجه قرار داده و آن را با تیتر «محاصره در گرد و غبار» پوشش داده است. صبح نو همچنین به سیاست خارجی و مسائل بین‌المللی توجه ویژه‌ای داشته و در گزارشی با عنوان «بالانس دوحه از تهران تا واشنگتن» به نقش آفرینی‌ها اخیر قطر پرداخته است».

صبح نو

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها