خبر به روایت «فردا»

تحریم‌ ایران و نقض حقوق بشر/ بهارستان شفافیت/ سیاست حیاتی جوان‌سازی

کد خبر: 1148095

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

تحریم‌ ایران و نقض حقوق بشر/ بهارستان شفافیت/ سیاست حیاتی جوان‌سازی

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

وطن امروز/ بهارستان شفافیت

«وطن امروز» توصیه و تاکید دیروز رهبری به فعالان حوزه جمعیت درباره «سیاست حیاتی جوان‌سازی» را تیتر یک کرده است.

این روزنامه اصولگرا در گزارشی که عکس یک کرده نیز به مجلس و مصوبات اخیر درباره شفافیت قوا پرداخته است. وطن امروز با تیتر «بهارستان شفافیت» نوشته: «یکشنبه هفته جاری (25 اردیبهشت) بود که نمایندگان ملت پس از چند ماه‌ کش‌و‌قوس، سرانجام رای به تصویب کلیات طرح شفافیت قوای سه‌گانه دادند.  وکلای ملت پس از تصویب کلیات، در همان جلسه با بررسی گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها درباره طرح دوفوریتی شفافیت قوای سه‌گانه و همچنین دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها، ماده یک این طرح را به تصویب رساندند.  روز گذشته (۲۸ اردیبهشت) نیز نمایندگان در شانزدهمین جلسه علنی مجلس، با تصویب ماده‌های 2 و 3 این طرح، گام دیگری در راستای طرح شفافیت قوای سه‌گانه برداشتند. نمایندگان ابتدا با 170 رأی موافق، 4 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع با اصل ماده 2 این طرح موافقت کردند.»

وطن امروز

آرمان ملی/ طالبان آمریکایی

«آرمان ملی» گفت‌وگویی دارد با محسن روحی صفت، دیپلمات پیشین وزارت خارجه که با تیتر «طالبان باآمریکا روابط پنهان دارد؛ ضد آمریکایی نیست» عکس یک شده است. او در این مصاحبه می‌گوید: «طالبان به این نتیجه رسیده است که اگر بخواهد با آمریکا دشمنی کند، نمی‌تواند در افغانستان حکومت کند. امروز مبالغ زیادی از دارایی افغانستان در آمریکا بلوکه شده و در همین راستا نمی‌خواهد این دارایی‌ها را از دست دهد. به صورت طبیعی طالبان زمانی که به این نتیجه رسیده تا منافع خود را تامین کند، به همین علت سیاست‌هایی را انتخاب می‌کند که در همین مسیر باشد.» او همچنین معتقد است که «ایران فعلا باید مسیر دیپلماتیک را در پیش گیرد و از نگاه اقناع وارد رایزنی شود. آب باید یک مورد از مجموعه رایزنی‌های ایران و طالبان باشد و نباید به عنوان یک موضوع مستقل به آن رسیدگی شود. باید مقدماتی چیده شود و زمینه فراهم شود تا ایران بتواند از مسیرهای مختلف حق خود را از طالبان بگیرد.»

آرمان ملی

کیهان/ اشک تمساح بانیان وضع موجود

«کیهان» در تیتر یک امروز خود به بیانیه اخیر حزب اتحاد ملت که در واکنش به جراحی اقتصادی دولت بود، واکنش نشان داده و با عنوان «حمایت آشکار حزب اتحاد ملت از قاچاقچیان و رانت‌خواران» نوشته: «طیف مدعی اصلاحات یا همان بانیان مشکلات موجود است که اکثریت مطلق دولت روحانی را در اختیار داشتند و از طرفی کارنامه فضاحت‌بار دولت قبل در کاهش ارزش پول ملی، افزایش سرسام‌آور قیمت مسکن و اجاره‌بهای مسکن، افزایش افسارگسیخته قیمت خودرو، سکه، لوازم‌خانگی، اقلام خوراکی و...همگی از نتایج حضور این جریان در قدرت بوده است، ظاهرا از این تصمیم مردمی و ضدفساد دولت سیزدهم آشفته و پریشان شده همسو با معاندان خارجی با دروغ و فرافکنی به نفع قاچاقچیان و رانت‌خواران علیه این تصمیم مردمی و ضدفساد دولت فضا‌سازی می‌کنند. در تازه‌ترین نمونه حزب اصلاح‌طلب اتحاد ملت در بیانیه‌ای فرا فکنانه و سراسر دروغ ضمن تلاش برای تشویش اذهان و فریب افکار عمومی درباره اصلاحات اقتصادی دولت، سعی داشته‌اند خود را دلسوز مردم نشان دهند.»

کیهان

شرق/ شوک روسی

«شرق» عکس یک امروز خود را به محسنی‌اژه‌ای اختصاص داده و 12 دستوری است دیروز در بیست‌و‌یکمین همایش سراسری دادستان‌های مراکز استان‌ها برای گسترش موازین عدالت در دستگاه قضا صادر کرد.

این روزنامه اصلاح‌طلب در تیتر یک خود اما به سیاست‌های روسیه و تاثیرش بر اقتصاد ایران پرداخته است. شرق با عنوان «شوک روسی به فولاد ایران» نوشته: «روسیه پس از نفت، بازار صادراتی فولاد ایران را تصاحب کرد». در این گزارش آمده است: « با تهاجم روسیه به اوکراین، آمریکا تحریم‌های گسترده‌ای علیه این کشور فعال کرد و حالا آنها وارد بازار نیمه‌جان ایران شده‌اند که سال‌هاست فشار تحریم بر شانه‌هایش سنگینی می‌کند.‌رضا شهرستانی، عضو هیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد، به «شرق» می‌گوید که روسیه تخفیف‌های ۱۵ تا ۲۰ درصدی برای فولاد خود در نظر گرفته و با توجه به وضع عوارض سنگین صادرات فولاد ایران، قیمت فولاد صادراتی این کشور نسبت به ایران ارزان‌تر شده است و به‌همین‌دلیل چین، افغانستان، تایلند و کره جنوبی که مشتریان بزرگ فولاد ایران بودند، این بار فولاد مورد نیاز خود را به روسیه سفارش داده‌اند.»

شرق

جوان/ تحریم‌های ضد حقوق‌بشری

«جوان» گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل یعنی النا دوهان که سفرش به ایران در روزهای اخیر خبرساز بود را عکس یک کرده و به نقل از او تیتر زده: «تحریم‌های ایران ضد حقوق بشر است».

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری نیز به فوتبال و حواشی مسابقه تدارکاتی ایران با کانادا پرداخته و با تیتر «کانادا برای ما پپسی باز نمی‌کند!» نوشته: «مام تمرکزشان را گذاشته‌اند روی بازی‌های تدارکاتی و دوستانه تیم ملی، نمونه‌اش هم بازی با کاناداست ... تا اینجای کار که بین خودشان دعواست، اما اینکه عده‌ای از ایرانی‌های مقیم کانادا به بهانه سقوط هواپیمای اوکراینی و کشته شدن عده‌ای از هموطنان مقیم کانادا در آن پرواز بخواهند حضور تیم ملی در کانادا برای انجام بازی دوستانه را زیر سؤال ببرند و حتی آن را لغو کنند، سؤالی است که فقط می‌توان یک پاسخ برای آن پیدا کرد؛ شیطنت سیاسی و دیگر هیچ. کانادا هم که تا دلتان بخواهد علیه ایران مواضع داشته و دارد، اصلاً هر جا که امریکا کم بیاورد، جناب ترودو می‌شود صدای امریکا».

جوان

اعتماد/ تحریم ایران نقض حقوق بشر است

«اعتماد» آلنا دوهان گزارشگر ویژه سازمان ملل را عکس یک کرده و با اشاره به اینکه «گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد راوی تبعات تروریسم اقتصادی ایالات متحده علیه ایران شد» به نقل از وی تیتر زده: «تحریم ایران نقض حقوق بشر است». این روزنامه اصلاح‌طلب از وی پرسیده «چگونه می‌توان به تاثیرگذاری گزارش شما در مسوول‌پذیر کردن کشورهای تحریم‌کننده امیدوار بود؟» و به نقل از او نوشته: «من با این سفرها و انتشار این گزارش‌ها توجه جهان را به مسائل کشورهای تحریم‌کننده و حقایقی که در نتیجه تحریم در این کشورها رخ داده جلب می‌کنم. اینکه کشورهای تحریم‌‌کننده باید پاسخگو باشند درست است و عدم پاسخگویی آنها دردناک است. این وضعیت فقط درباره تحریم‌های یکجانبه نیست، بلکه درباره تحریم‌های سازمان ملل هم همین وضعیت وجود دارد. ... اندک اندک کشورهایی که تحت تحریم قرار گرفته‌اند و می‌گیرند مانند ایران زیرسوال بردن تحریم‌های یکجانبه و شکایت از آن را آغاز کردند و به عنوان گام نخست اقدام به شکایت قضایی به محاکم بین‌المللی کردند.»

اعتماد

ایران/ واردات بدون انحصار

«ایران» تیتر یک امروز خود را به موضوع واردات خودرو و حرف‌های وزیر صمت در این‌باره اختصاص داده است. این روزنامه دولتی به نقل از وزیر تیتر زده «انحصاری در واردات خودرو نیست» و نوشته: « از یک‌سو با راه‌اندازی سامانه یکپارچه فروش خودروهای داخلی ضمن افزایش چند برابری شانس مردم برای خرید خودرو، توزیع عادلانه‌تری را نیز هدف گرفته است. همچنین تصویب آزادی واردات خودروی خارجی پس از سال‌ها ممنوعیت اقدام دیگری است که برای افزایش دسترسی مردم به خودروهای باکیفیت و بهبود رقابت دراین بازار و درنهایت کاهش قیمت انجام شد. البته فراهم کردن بستر واگذاری سهام دولت در دو خودروساز بزرگ کشور نیز در راستای دستورات رئیس دولت درحال انجام است.

در همین زمینه وزیر صمت درحاشیه نشست هیأت دولت گفت: معتقدم به جای خودروهای گرانقیمت باید خودروهای اقتصادی وارد شود تا عموم مردم از آن بهره‌مند بشوند، برهمین اساس دنبال این هستیم که خودروی اقتصادی به جای خودروی گرانقیمت و تجملاتی وارد شود.»

ایران

سازندگی / دفاع در کن

«سازندگی» اصغر فرهادی کارگردان ایرانی را عکس یک کرده و دلیش پاسخی است که وی در جشنواره کن به اتهاماتی که به او وارد شده بود، داد. سازندگی نوشته: «فرهادی در واقع انتقام آنچه را خبرنگاری در کن بر سرش آورده بود از رسانه‌های داخل ایران گرفت. قهر او با رسانه‌های داخلی بیش از آنکه به نفع‌اش باشد به ضررش شد. تنها میدان را برای مخالفان و آنهایی که به دنبال اتهام زنی شاگردش فضا را مناسب هر نوع اعتراض و دشمنی می‌دیدند، فراهم کرد و داستان آنقدر مطول و کش‌دار شد که تا یک سال بعد و دوره بعد جشنواره کن ادامه پیدا کرد. حالا این کارگردان سرشناس ایرانی که جزو هیات داوران هفتادوپنجمین جشنواره کن است، در روز اول جشنواره ناچار به پاسخ‌گویی در برابر این اتهام شد و هر نوع کپی‌برداری «قهرمان» از هر اثر دیگری را به شدت تکذیب کرد.»

سازندگی

دنیای اقتصاد/ پس‌ لرزه اقتصادی جنگ

«دنیای اقتصاد» در تیتر یک امروز خود به بررسی آسیب‌پذیری کشورها از جنگ اوکراین پرداخته و نوشته: «دومینوی جنگ اوکراین همچنان ادامه دارد و این‌بار گریبان اقتصاد جهانی را گرفته است. ... بحران غذا و تورم نه تنها دامن کشورهای کمتر مرفه را گرفته، بلکه اقتصادهای بسیار مرفه نظیر آمریکا و چین را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است. به گفته کمیته بین المللی نجات، بیش از ۱۴میلیون نفر در شاخ آفریقا در آستانه قحطی هستند؛ دلیل آن هم خشکسالی وحشتناک همراه با همه‌گیری و کمبود غلات به‌دلیل جنگ اوکراین است. همزمان در کشورهای ثروتمند نیز فدرال‌رزرو و سایر بانک‌های مرکزی نرخ بهره را برای مهار تورم افزایش داده‌اند که باعث می‌شود سرمایه‌گذاران کشورهای کم‌درآمد را رها و سرمایه‌های خود را به سوی اقتصادهای ثروتمند سرازیر کنند. در این میان چین نیز که مدت‌ها موتور رشد بسیاری از کشورها بود، خود اکنون به ترمزهمان کشورها تبدیل شده است و این بر ابعاد بحران اقتصاد جهانی می‌افزاید. جنگ اوکراین همچنین موجب پیدایش بدهی‌های بی سابقه در کشورهای فقیر شده است.»

دنیای اقتصاد


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها