خبر به روایت «فردا»

وضعیت بازار/ حقوق سربازی/ مهاجرت معکوس

کد خبر: 1148396

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

وضعیت بازار/ حقوق سربازی/ مهاجرت معکوس

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

اعتماد/ تحریم مانع توسعه اقتصادی است

«اعتماد» گفت‌وگویی دارد با محمدحسین عادلی، دیپلمات سابق و رییس‌کل پیشین بانک مرکزی که با تیتر «تحریم مانع توسعه اقتصادی است» عکس یک شده. او در این مصاحبه می‌گوید: «دیپلماسی اقتصادی زمانی قابل اجرا است که در یک کشور اعتقاد به دیپلماسی به معنی مذاکره، تعامل و بده و بستان برای از بین بردن تنش‌ها و اختلاف‌ها وجود داشته ‌باشد و همزمان توسعه اقتصادی یکی از اولویت‌های دستور کار ملی آن کشور باشد.» او معتقد است که « ما در دوره تنش، توسعه اقتصادی نداریم بلکه تدارکات داریم. تامین معیشت مردم به معنی تدارکات دوره جنگ است. وقتی جنگ و تقابل داشته باشیم از توسعه اقتصادی خبری نخواهد بود بلکه در زمان آرامش، توسعه اقتصادی داریم و در زمان جنگ، اقتصاد تدارکاتی داریم.»

عادلی تاکید می‌کند که «الان بهترین موقع برای احیای برجام است» و می‌گوید: «وقتی می‌بینیم دشمنان قسم خورده و رقبای سرسخت ایران همه با توافق برای احیای برجام و این مذاکرات مخالف هستند، این مخالفت‌ها باید معیاری برای ما باشد.»

اعتماد

جوان/ جنگ جهانی گندم

«جوان» با در نظر گرفتن آنچه اکونومیست درباره فاجعه غذایی و وضعیت گندم در جهان نوشته، تیتر زده: «جنگ جهانی گندم سنگر خودکفایی بگیرید». در این گزارش که تیتر یک هم شده، آمده است: «ریشه‌های این فاجعه غذایی در دنیا به جنگ روسیه با اوکراین باز می‌گردد. جنگ اوکراین به سیستم غذایی جهان آسیب زده‌است». گزارش‌نویس جوان نوشته: «در چنین شرایطی و در حالی که نگرانی از قحطی و فاجعه جهانی به تمام دنیا تسری یافته‌است، شاید تنها راهکار خودکفایی در تولید غلات و محصولات استراتژیکی همچون گندم باشد که می‌تواند ما را از تبعات جهانی این بحران نجات دهد. این در حالی است که به‌رغم دستیابی به خودکفایی گندم بی‌مهری و حتی تمسخر مسئله خودکفایی در غلات از سوی افرادی همچون عیسی کلانتری که در دولت‌های گذشته پست‌هایی همچون وزیر کشاورزی، مشاور معاون اول دولت در امور آب و کشاورزی و رئیس سازمان محیط‌زیست را بر عهده داشت، موجب شد دوباره در این زمینه به واردات وابسته شده و از تلاطم‌های جهانی متأثر شویم.»

جوان

شرق/ گریز از مرکز

«شرق» تیتر یک امروز خود را به گزارشی از روند آرام اما افزایشی بازگشت به سکونت‌گاه‌های روستایی و بررسی دلایل آن اختصاص داده است. این روزنامه اصلاح‌طلب با عنوان «گریز از مرکز» نوشته: « به نظر می‌رسد بعد از معیشت و فشار اقتصادی و عقب‌راندن اجباری از شهرها، مواردی مثل شهرگریزی به دنبال آرامش و سکون، تهدیدهای روحی و جسمی (آلودگی هوا – ترافیک – شلوغی و ازدحام) و کرونا و فرصت داشتن شغل‌های آنلاین و دورکار در صدر دلایل مهاجرت‌های معکوس در سال‌های اخیر هستند. با‌این‌حال می‌توان گفت تغییر سبک زندگی یا دنباله‌روی از نوعی سبک تبلیغ‌شده زندگی در اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی در این روند تأثیر زیادی داشته است.» در ادامه این گزارش آمده است: «بخش زیادی از جمعیت مهاجران شهرها که راهی به بازگشت و زندگی روستایی خود داشته‌اند، در شریط سخت زندگی شهری امید به ادامه زندگی در روستا دارند و بخش زیادی از ساکنان شهرهای بزرگ نیز با دیدن امکانات و زمینه‌های شروع یک شغل در روستاها، خود را در معرض ریسک مهاجرت معکوس قرار می‌دهند و این تجربه‌ها می‌تواند موقت یا دائم، بخش زیادی از جمعیت روستاها و شهرها را به موازنه برساند.»

شرق

کیهان/ وفور و کاهش قیمت کالاها

«کیهان» تیتر یک امروز خود را به بررسی وضعیت بازارا 10 روز بعد از مردمی‌سازی یارانه‌ها اختصاص داده و نوشته: « 10روز پس از اقدام مهم دولت سیزدهم در مردمی ‌سازی یارانه‌ها، بازارهای کشور شاهد وفور کالاهای اساسی و حتی کاهش قیمت در برخی اقلام پروتئینی همچون مرغ و تخم مرغ است.» در ادامه این گزارش به نگرانی‌های موجود اشاره شده و آمده است: «اتفاقی که در مورد گرانی خودسرانه شوینده‌ها رخ داده است این نگرانی را ایجاد کرده که مبادا این وضعیت درباره سایر کالاهایی که مشمول افزایش قیمت نبوده‌اند تکرار شود. مردم در این طرح برخلاف جو‌سازی رسانه‌های معاند همکاری خوبی با دولت داشتند و همین امر نیز موجبات خشم دشمنان داخلی و خارجی نظام شده است اما لازم است بخش‌های نظارتی و تعزیراتی، نظارتشان را بر بازار بیشتر کنند تاافزایش قیمت در سایر کالاها که نرخ مصوب ندارند، دیده نشود که اگر این اتفاق رخ دهد مزایای اجرای طرح عادلانه ‌سازی یارانه‌ها را کمتر خواهد کرد».

کیهان

آرمان ملی/ لزوم تصویب FATF

«آرمان ملی» گفت‌وگویی دارد با مهدی پازوکی، اقتصاددان که با تیتر «اصلاحات اقتصادی و برجام بدون تصویبFATF ممکن نیست» منتشر و عکس یک شده است. او در این مصاحبه می‌گوید: «کسانی امروز مدعی اصلاحات اقتصادی هستند که تا دیروز با اصلاحات کوچک اقتصادی مخالف بودند و آن را پدیده‌ای نئولیبرالیستی می‌خواندند. این در حالی است که نئولیبرالیسم اصلا وجود خارجی ندارد. این افراد برای اینکه مخالفان خود را ساکت کنند هر مخالفی که اظهارنظر کند را به نئولیبرال بودن متهم می‌کنند. اگر ما به دنبال اصلاحات اقتصادی هستیم در مرحله نخست باید انحصارات را از بین ببریم. در اقتصاد ایران پدیده‌ای به نام خصولتی‌ها وجود دارد. کشور را با شعار و وعده نمی‌توان مدیریت کرد، بلکه مدیریت کشور نیازمند تدبیر و عقلانیت است. یکی از الزامات اصلاحات اقتصادی این است که افراد شایسته را در مسندهای کلیدی مورد استفاده قرار بدهیم». 

آرمان ملی

ایران/ خدمت بدون مرز

«ایران» صفحه نخست امروز خود را به سفر استانی رئیسی به ارومیه اختصاص داده و با تیتر «خدمت بدون مرز» به پوشش آن پرداخته است. این روزنامه دولتی به پوشش اظهارات و اقدامات رئیس جمهور در این سفر پراخته و آورده است: «آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اینکه صیانت از جان مردم همواره برای دولت مهم و محوری خواهد بود، تصریح کرد: صمیمانه از همه مردم برای همراهی با دولت در کنترل شیوع کرونا تشکر می‌‌کنم. اگر دولت اراده می‌کرد، اما کمک شما مردم نبود قطعاً توفیقی نداشتیم. رئیس جمهور اظهار کرد: در زمینه اقتصادی هم باید از مشارکت، همت و مساعدت تک تک مردم و خانواده‌های محترم ایرانی صمیمانه تشکر کنم چرا که اگر در اصلاحات اقتصادی که دولت آغاز کرده مشارکت و همکاری مردم نبود، دولت نمی‌توانست در جهت رفع مشکلات زیربنایی گام بردارد. همراهی مردم به دولت این امکان را می‌‌دهد که در جهت تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی حرکت کند.» 

ایران

وطن امروز / سربازی با حقوق میلیونی

«وطن امروز» تیتر یک خود را به نگرانی‌های رژیم صهیونیستی که در دیدار وزیر جنگ آنها با مشاور امنیت ملی بایدن بیان شد، اختصاص داده و سفر رئیسی به ارومیه را نیز عکس یک کرده است. این روزنامه اصولگرا در یکی از تیترهای کناری اما گزارشی دارد با عنوان «سربازی با حقوق میلیونی». وطن امروز نوشته است: « ،روز گذشته خبری در خبرگزاری فارس منتشر شد مبنی بر اینکه حقوق سربازان در اردیبهشت امسال، افزایش 2 برابری  در مقایسه با سال گذشته خواهد داشت و البته پرداخت معوقه فروردین‌ماه نیز در دستور کار قرار دارد.  بر اساس این خبر، اعتبار مربوطه به ستاد کل نیروهای مسلح اختصاص یافته است و حداقل حقوق سربازان ۲ میلیون و 200 هزار تومان خواهد بود. با این حال، عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی به «وطن‌امروز» گفت: قانون مجلس درباره میزان افزایش حقوق سربازان کاملا مشخص و آشکار است و هیچ جای تفسیر به رای یا برداشت دوگانه ندارد. بنابراین حداقل حقوق سربازان باید ۳ میلیون و 360 هزار تومان باشد. این رقمی است که شورای نگهبان تایید و رئیس‌‌جمهور ابلاغ کرده است.»

وطن امروز

سازندگی / دیپلماسی علمی بدون هراس

«سازندگی» علی‌اکبر صالحی قائم مقام فرهنگستان علوم را عکس یک کرده و دلیلش گفت‌وگویی است که با وی انجام و با عنوان «دیپلماسی علمی بدون هراس» منتشر کرده است. او در این مصاحبه با اشاره به ترقی چشم‌گیر کشور  در عرصه علمی، می‌گوید: «خوشبختانه دفاع تمام قد مقام معظم رهبری در باب استفاده از علم و لزوم حمایت از تولید علم در کشور نه‌تنها باعث دلگرمی اهل علم، بلکه سبب‌ساز برداشته شدن قدم‌های بلندی در عرصه علم و فناوری جمهوری اسلامی ایران شدها ست. اما با نگاهی گذرا به ظرفیت‌های کشور به این نتکه رهنمون می‌شویم که برداشتن قدم‌های بلندتری در زمینه‌های مختلف علمی در دسترس کشور قرار دارد و می‌تواند با رفع برخی موانع، وضعیت متعالی را در عرصه علم‌‌وفناوری به طور کامل محقق کرد.»

سازندگی

دنیای اقتصاد/ مانیفست اصلاحات اقتصادی

«دنیای اقتصاد» در گزارشی که امروز تیتر یک  کرده با طرح این سوال که آیا «تعدیل قیمت‌ها» یک سیاست اصلاحی است؟ نوشته: « سعود نیلی در یک گفت‌وگو با ارائه چهار ویژگی اصلی، مانیفست «اصلاحات اقتصادی» را تبیین کرده است. به گفته او «آزادسازی قیمت‌ها»، «ثبات اقتصاد کلان و کنترل تورم»، «حمایت از گروه‌های آسیب‌پذیر» و «دسترسی کم‌هزینه به بازارهای جهانی» چهار ویژگی اصلی هر برنامه اصلاحات اقتصادی است. از نگاه او، هر اقدامی که با هدف اصلاح اقتصاد انجام شود که یکی از این چهار مولفه را نداشته باشد، اصولا اصلاح اقتصادی نیست. نیلی معتقد است «متر اصلی» ارزیابی‌کننده موفقیت یا عدم‌موفقیت اصلاحات اقتصادی در هر کشوری این است که از داخل این کار، ثبات اقتصاد کلان بیشتر می‌شود یا اینکه به بی‌ثباتی منتج خواهد شد. این اقتصاددان با تاکید بر این موضوع که هر تعدیل قیمتی را نمی‌توان معادل اصلاح اقتصادی دانست، به این نکته اشاره کرد که تعدیل‌های قیمتی صورت‌گرفته، جزء جدایی‌ناپذیری از رویکرد کنترل و تثبیت قیمت‌هاست و نسبتی با بازار آزاد و آزادسازی قیمت‌های مدنظر اقتصاددانان ندارد.»

دنیای اقتصاد

صبح نو/ الوعده وفا

«صبح نو» قالیباف را عکس روی جلد کرده و تیتر زده «الوعده وفاع» تیتری که از توییت اخیر رئیس مجلس و بعد از مصوبه پارلمان در باب ایجاد شفافیت وام گرفته شده است. قالیباف در آن توییت تاکید کرد که «مجلس شفافیت را از خود شروع کرد».

این روزنامه اصولگرا به موضوعات دیگری هم پرداخته است. مثلا به رضایت حزب‌الله از نتایج انتخابات که با تیتر «وفاداری لبنان به مقاومت» منتشر شده است. صبح نو همچنین گفت‌وگویی دارد با محمد قمصری و بررسی تاثیر تخفیف نفت روسیه بر بازار ایران. 

این روزنامه البته به داغ‌ترین بحث محیط‌زیستی اخیر یعنی وضعیت توله‌یوزها هم پرداخته و مرگ دومین تولیه‌یوز تازه متولد شده و زندگی تنها برادر باقی‌مانده‌اش را با تیتر امید «ایران» پوشش داده است.

صبح نو


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها