خبر به روایت «فردا»

آوار و آبادان/ سنگ تمام عمان/ تاوان دخالت دولت در بازار مسکن

کد خبر: 1149231

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

آوار و آبادان/ سنگ تمام عمان/ تاوان دخالت دولت در بازار مسکن

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

اعتماد / زیر آوار

«اعتماد» فاجعه متروپل را عکس یک کرده و تیتر زده «زیر آوار؟». این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش خود آورده است: «فرو ریختن این ساختمان قبلا توسط کارشناسان نظام مهندسی آبادانی پیش‌بینی شده بود. به گفته برخی از این کارشناسان، این ساختمان حتی به افتتاح هم نخواهد رسید، چون سازه‌های این ساختمان سست است و با اضافه کردن هر هجم اضافه‌ای به این ساختمان حداقل دو طبقه از آن خواهد ریخت، اما نه تنها فقط دو طبقه از این ساختمان بر سر کارگران و اهالی خیابان فرو ریخت بلکه کل ساختمان آوار شد.»

اعتماد در گزارش دیگری با عنوان «حیوان و گیاه در آتش سوءمدیریت تلف می‌شوند» به نقل از معاون سازمان حفاظت محیط زیست نوشته: «حدود ۱۲۸ گونه جانوری و مهره‌دار کشور در معرض خطر انقراض هستند که برخی وضع خوبی ندارند و بیشترین آسیب‌پذیری ما در این زمینه مربوط به دوزیستان است.»

اعتماد

جوان/ ترور در تهران واکنش به تغییر بازی در سوریه

«جوان» مثل اغلب روزنامه‌های امروز عکس یک خود را به اتفاق تلخ دیروز در آبان اختصاص و این فاجعه را با تیتر «آوار متروپل در آبادان» پوشش داده است. این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری هم به ترور شهید صیادخدایی پرداخته و با تیتر «ترور در تهران واکنش به تغییر بازی در سوریه» نوشته: «ترور حسن صیادخدایی، شهید مدافع حرم در قلب تهران، با تحولات این روز‌های سوریه ارتباطی تنگاتنگ دارد؛ رویدادی که رویارویی ایران با رژیم صهیونیستی را وارد مرحله‌ای جدید خواهد کرد. حالا دیگر، به جای برنامه هسته‌ای، ضریب نفوذ امنیتی ایران درخارج نزدیک سرزمین‌های اشغالی، به کانون نگرانی‌های امنیتی در تل‌آویو تبدیل شده و حادثه تروریستی روز یک‌شنبه، نماد کلید خوردن یک فاز جدید است. روز یک شنبه در حالی که بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در واشنگتن با مقام‌های امریکایی در حال چانه‌زنی درباره نگه داشتن سپاه پاسداران در فهرست تروریسم امریکا بود، دو موتورسوار در خیابان مجاهدین تهران، حسن صیادخدایی را نزدیک خانه اش با شلیک پنج گلوله ترور کردند.»

جوان

شرق/ پلاسکو در آبادن

«شرق» اتفاق تلخ دیروز در آبادان را تیتر و عکس یک خود را به سالروز آزادی خرمشهر اختصاص داده است. این روزنامه اصلاح‌طلب با تیتر «پلاسکو در آبادان» نوشته است: «قاسم بغلانی، رئیس شورای شهر آبادان، به «شرق» می‌گوید:‌ دلیل اصلی عدم رعایت قوانین و نظامات مهندسی بوده. این ساختمان بدون پایان کار افتتاح شده است و متأسفانه برخی از مسئولان در این زمینه مماشات کرده‌اند و قطعا در این زمینه از حق مردم گذشت نخواهیم کرد و از دادستان آبادان می‌خواهیم به‌جد و با قاطعیت با مسببان حادثه برخورد کند و امروز آبادان وارد عزای عمومی شده و ما از حق مردم گذشت نخواهیم کرد. او ادامه می‌دهد:‌ پایان کار برای این ساختمان بنا بر دلایلی صادر نشده و مکاتبات لازم را هم داشتیم؛ اما متأسفانه کسانی که باید ورود می‌کردند، ورود نکرده و این فاجعه رقم خورد.»

این روزنامه اصلاح‌طلب پرونده‌ای که به مناسبت سالروز آزادی خرمشهر تهیه کرده را نیز با عنوان «روزی برای ایران» منتشر کرده است.

شرق

کیهان/ امنیت غذایی در ایران

«کیهان» گزارش فائو درباره امنیت غذایی را تیتر یک کرده و نوشته: «با وجودی که کشورمان سالهاست تحت تحریم‌های غرب قرار دارد، سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد موسوم به فائو، امنیت غذایی در ایران را بالاتر از 119کشور جهان دانست.»

این روزنامه اصولگرا هم از ماجرای ریزش ساختمان در آبادان نگذشته و آن را عکس یک کرده است اما خیلی برای انتخاب تیتر وقت نگذاشته و به یک تیتر بلند و خبری اکتفا کرده است. البته بر دستور رئیس جمهور برای پیگیری موضوع هم تاکید کرده است.

کیهان همچنین سفر رئیسی به عمان را عکس دو کرده و از امضای 12 سند همکاری و تفاهم گفته است. 

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری که تیتر دو شده، با اشاره به «وحشت صهیونیست‌ها از تبعات ترور شهید صیاد خدایی» نوشته: «تحلیلگر مسائل خاورمیانه در شبکه آی24 اسرائیل درباره واکنش ایران به ‌ترور شهید صیاد خدایی تصریح کرد: قطعا ایران پاسخ خواهد داد و آنان در این موارد آگاهند که زمان و مکان و چگونگی پاسخ را انتخاب کنند.»

کیهان

آرمان ملی/ از مقصران نگذرید

«آرمان ملی» فرو ریختن بزرگترین سازه اداری شهر آبادان را عکس یک کرده و با تیتر «این بار ،نگذرید از مقصران حادثه!» نوشته: «یکی از مقصران اینگونه حوادث، شهرداری‌ها هستند. همان‌طور که در قانون آمده است، شهرداری می‌تواند رأسا اقدام به پلمب ساختمان‌های پرخطر کند؛ اخطار تنها وظیفه این روزهای شهرداری‌ها در برابر ساختمان‌های ناایمن است. رئیس پژوهشکده ساختمان و ابنیه فنی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در این رابطه به «آرمان ملی» می‌گوید: «منطقی نیست که طبق قانون، شهرداری می‌تواند اقدام به پلمب ساختمان‌های پرخطر کرده و به دلیل ناامنی‌ای که بر اثر وجود یک ساختمان آسیب پذیر و نقطه حادثه خیز برای شهروندان وجود دارد، از مالکین ساختمان خسارت اخذ کند. ضمن آنکه صرف هشدار دادن هم عقلانی نیست.» ... این گفته‌ها در شرایطی مطرح می‌گردد که پس از حادثه آتش‌سوزی در کلینیک سینا تهران، مشخص شد این ساختمان پنج طبقه «کاربری مسکونی داشته و به دلیل تغییر کاربری، مطابق با رأی قطعی کمیسیون ماده 100 مالک؛ مکلف به بهره‌برداری مجاز از ملک بوده است.»

آرمان ملی

ایران/ تحکیم پیوند همسایگی

«ایران» به اندازه دیگر روزنامه‌ها به رخداد ناگوار دیروز در آبادان بها نداده و عکس یک خود را خرج سفر رئیسی به عمان کرده است. این روزنامه دولتی با تیتر «تحکیم پیونده همسایگی» نوشته: «گام دیگری در راستای گسترش سیاست حسن همسایگی، روز گذشته در سفر رئیس جمهور به عمان برداشته شد. قرار بود در بدو ورود رئیس جمهور کشورمان به فرودگاه مسقط، ابتدا وزیر امور خارجه عمان از آیت الله رئیسی استقبال کند و مراسم رسمی استقبال از سوی سلطان عمان در قصر العلم برگزار شود اما در آخرین لحظات «هیثم بن طارق آل سعید» سلطان عمان نه فقط در فرودگاه، بلکه با حضور در پای پلکان هواپیما از رئیس جمهور کشورمان استقبال کرد. این اتفاق در سفر اسفندماه گذشته آیت‌الله رئیسی به قطر هم افتاد و شیخ تمیم، امیر قطر در پای هواپیما از رئیس جمهور استقبال کرد. چنین استقبالی نشان دهنده آینده روشن روابط دو کشور و دیدگاه مقام‌های دیگر کشورها نسبت به رئیس جمهور جدید کشورمان است.»

ایران

دنیای اقتصاد/ تاوان مداخله دولت در مسکن

«دنیای اقتصاد» مثل اغلب روزنامه‌های امروز «شوک آبادان از ریز متروپل» را عکس یک کرده است. این روزنامه اقتصادی در گزارشی دیگری که تیتر یک شده اما به بازار مسکن و بحث مداخله دولت پرداخته و نوشته: «بافت فرسوده همان «مناطق ارزان بازار مسکن» است؛ جایی که - همچون هسته فرسوده تهران- در دوره قبل از جهش قیمت، حدود ۳۰درصد خریداران خانه، این مناطق را انتخاب می‌کردند و الان سهم بافت از معاملات خرید به نزدیک ۵۰درصد رسیده است. سطح پایین قیمت ملک در بافت فرسوده - نسبت به بقیه مناطق- این قسمت از شهرها را مستعد سرمایه‌گذاری ساختمانی کرده اما مداخله دولت در بازار مسکن در قالب طرح‌های خانه‌سازی، به سه علت باعث خروج سرمایه‌گذاران از جبهه اصلی به بیرون شهرها - نقاط فاقد تقاضای موثر مسکن- شده است.»

دنیای اقتصاد

وطن امروز/ بساز و بنداز !

«وطن امروز» عکس بزرگی انتخاب کرده و آوار شدن ساختمان متروپل روی سر مردم را با تیتر «بساز و بنداز !» پوشش کرده است. این روزنامه اصولگرا نوشته: «در پی ریزش ساختمان در دست احداث متروپل آبادان، رئیس کل دادگستری استان خوزستان دستور بررسی دقیق علت و عوامل حادثه، امدادرسانی به مصدومان و برخورد سریع و قاطع با همه مرتبطان و مسببان حادثه را صادر کرد و در پی آن پیمانکار و مالک ساختمان بازداشت شدند..»

این روزنامه اصولگرا سفر دیروز رئیسی را هم در یکی از تیترهای کناری و با عنوان «سنگ‌تمام عمان برای رئیسی» دیده و نوشته: «رئیس‌جمهور پس از استقبال توسط سلطان عمان در قصر العلم با «هیثم بن طارق آل‌سعید» دیدار و گفت‌وگو کرد. در جریان این دیدار ۱۲ سند همکاری میان 2 کشور امضا شد.»

وطن امروز

سازندگی/ قابل پیش‌بینی بود

«سازندگی» اگرچه معمولا موضوعات را با یکی دو روز تاخیر عکس روی جلد می‌کند، این بار به سایر روزنامه‌ها رسیده و جلد امروزش را به ریزش ساختمان متروپل اختصاص داده است. این روزنامه اصلاح‌طلب با تیتر «قابل پیش‌بینی بود» نوشته: «یکی از برج‌های دو قلوی متروپل که بر روی مخروبه سینما متروپل آبادادن احداث شده‌اند، دیروز فرو ریخت. این برج‌ها که یکی 10 طبقه و دیگری 7 طبقه بود هنوز تکمیل نشده و حالا پیش از آماده شدن کامل، برج 10 طبقه این پروژه فرو ریخت. فرو ریختن برج 10 طبقه  متروپل که به گفته مردم محلی قابل پیش بینی بود دیروز شوک بزرگی به مردم استان خوزستان وارد کرد تا آنجا که هنگام بازدید شهردار آبادان از محل حادثه به او حمله کردند.در این میان اما گفته می شود که کارشناسان بارها احتمال ریزش این بناها را داده بودند که با بی توجهی مسئولان همراه بود.»

سازندگی

صبح نو/ غم آبادان

«صبح نو»  جلد امروز خود را به ساختمان فرو ریخته متروپل در آبادان اختصاص داده و تیتر زده «غم آبادان». این روزنامه اصولگرا در سرمقاله نیز به همین موضوع پرداخته و از «بی‌مسئولیتی در آبادان» نوشته است. در عین حال به همزمانی این رخداد تلخ با سالروز آزادی خرمشهر نیز اشاره دارد. صبح نو البته به مناسبت سوم خرداد و سالروز آزادی خرمشهر گفت‌وگویی با محمدعلی صمدی دارد.

این روزنامه اصولگرا همچنین سفر رئیسی به عمان را مورد بررسی قرار داده و در گزارشی با عنوان «تهران- مسقط؛ مثبت» به اهمیت راهبردی این سفر پرداخته است.

صبح نو همچنین حرف‌های دیروز قالیباف در نخستین رویداد بین‌المللی خصوصی‌سازی را پوشش داده و به نقل از او تیتر زده: «حل مشکلات اقتصادی با خصوصی‌سازی بدون رانت».

صبح نو


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها