خبر به روایت «فردا»

نفس تنگ کشور / تخلف آشکار در متروپل/ رقابت داغ نایب رئیسی

کد خبر: 1149518

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

نفس تنگ کشور / تخلف آشکار در متروپل/ رقابت داغ نایب رئیسی

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

اعتماد/ ایران درغبار

«اعتماد» امروز دوز محیط زیستی خود را بالا برده و با تیتر «ایران درغبار» به وضعیت آلودگی هوا در کشور پرداخته و نوشته: «برای دومین بار در سال جاری تهران اولین شهر آلوده جهان شد». در این گزارش به نقل از علی نیکو نهاد؛ معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام آمده است: «این ذرات این‌بار به قدری ریز هستند که تا آخرین نایژک‌ها وارد بدن می‌شوند و موجب بیماری می‌گردند. با توجه به اینکه ذرات وارده این‌بار بسیار کوچک‌تر از دو میکرون است به شهروندان توصیه می‌شود حتما همه در و پنجره‌ها را ببندند و از منزل خارج نشوند. افراد حتما در منزل از ماسک استفاده و از روشن کردن کولرهای آبی خودداری کنند زیرا باعث ورود گرد و غبار به منزل می‌شود.»

این روزنامه اصلاح‌طلب گزارش دیگری هم درباره محیط زیست در قرن 21 دارد و با عنوان «چشم‌انداز نگران‌کننده اقلیم ایران» نوشته: «پیش به سوی جهانی گرم‌تر و ایرانی داغ و سوزان! حقیقت تلخی که با گذشت کمتر از یک دهه از هشدارهای جدی در سطح ملی، هم‌اکنون در کشورمان به منصه ظهور رسیده است.»

اعتماد

جوان/ مالک زیر آوار، تخلف کاملاً آشکار

«جوان» عکس یک امروز خود را به فاجعه متروپل در آبادان اختصاص داده و با تیتر «مالک زیر آوار، تخلف کاملاً آشکار» نوشته: «رعایت نکردن قوانین و مقررات و اصول فنی در ساخت متروپل علت اولیه حادثه اعلام شده است. دلیلی روشن از بروز تخلف با چشمان کاملاً باز که مقابل ساختار قانونی قد کشیده و با ساخت چهار‌طبقه غیر مجاز قبل از افتتاح فروریخته و هزینه‌های مالی، جانی و حیثیتی زیادی را به کشور تحمیل کرده است. در حالی که در اولین روز حادثه خبر رسید، حسین‌عبدالباقی، مالک پروژه بازداشت شده‌است انتشار خبر مرگ وی در دومین روز حادثه گمانه‌زنی‌های بسیاری را در این باره دامن زد. از دیگر سو در حالی که شمار قربانیان حادثه به ۱۱‌نفر و شمار مصدومان به ۳۹‌نفر افزایش پیدا کرده است تلاش برای نجات ۵۰ فرد گرفتار شده، در طبقات زیرزمین همچنان جریان دارد.»

جوان

شرق/ عروس مدفون

«شرق» در گزارشی که تیتر یک کرده با عنوان «عروس مدفون» از تازه شدن زخم‌های نگین خاورمیانه در پی ریزش ساختمان متروپل و آواربرداری از آن نوشته است. در این گزارش به نقل از یک خبرنگار اهل خرمشهر آمده است: « خوزستان در یک دامنه دائمی بحران قرار دارد. یا اینترنت قطع است یا آب آلوده است یا هوا آلوده است. یک روز گرد‌و‌غبار اجازه نمی‌دهد نفس بکشیم و روز دیگر آب نداریم. قطعا هر چیزی که بر روان مردم تأثیر منفی بگذارد و زندگی روزانه آنها را مختل کند، طبیعی است که به‌مرور آنها را تبدیل به افرادی معترض می‌کند. مثلا در دو هفته قبل که حتی اعتراضی در خرمشهر و آبادان وجود نداشت، هم اینترنت اینجا قطع بود، بدون هیچ توضیح و اطلاعات قبلی. ... در چنین شرایطی قطعا مردم به شیوه مدیریت‌ها اعتراض دارند و اتفاقا باید صدای این اعتراض‌ها را به‌خوبی شنید. مردم نمی‌خواهند که  مقصران و مسببان آن فراموش شوند و خون عزیزان‌شان پایمال شود.»

شرق

کیهان/ وضعیت آمریکا

«کیهان» به رغم این همه مساله و خبر داخلی ترجیح داده تیتر یک خود را به شرح وضعیت آمریکا اختصاص دهد! برای همین یک گزارش از فاکس‌نیوز را مبنا قرار داده و با تیتر « کار آمریکا به جایی رسیده که برای نفت به ونزوئلا و برای شیر خشک به اروپا التماس می‌کنیم» نوشته: « این روزها وضعیت نابسامان اقتصادی آمریکا رئیس‌جمهور این کشور را در معرض شدیدترین انتقادها از سوی مردم و جریان‌های رقیب سیاسی قرار‌داده است. تورم در این کشور به عدد کم سابقه 9 درصد و در برخی کالاهای اساسی و مواد غذایی حتی تا 100 درصد رسیده که در طول 40 سال گذشته بی‌سابقه است. در کنار تبعات اقتصادی جنگ اوکراین و کرونا، کمبود شدید شیرخشک در چهارمین اقتصاد دنیا نیز این کشور را در دنیا «سوژه» کرده طوری که ارتش این کشور برای کمک به حل بحران نبود شیر خشک وارد میدان شده است. همزمان آمریکا گرفتار یک بحران جدی انرژی نیز شده که خشم مردم این کشور را برا انگیخته است.»

کیهان

آرمان ملی/ برنامه اصلاح طلبان

«آرمان ملی» گفت و گویی دارد با محمد سلامتی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و وزیر اسبق کشاورزی که عکس یک شده است. او در این مصاحبه می‌گوید: « اگرچه اصلاح‌طلبان در قدرت نیستند تا برنامه‌ای برای اجرا ارائه دهند، اما قاعدتا باید برنامه‌ای حداقل به‌ منظور معیار سنجش برنامه‌های رقیب داشته باشند. این کاری است که «جبهه اصلاحات» باید انجام دهد. ظاهرا این جبهه به دنبال این مهم هست. اما به نظر من از مهم‌ترین محورهای برنامه که در شرایط حاضر باید به آنها اشاره کرد عبارت‌اند از: ا- حمایت جدی و همه‌جانبه از تولید اعم از کالا و خدمات به‌خصوص در بخش‌های کشاورزی و صنعت. 2- تنظیم روابط بین‌المللی، بر اساس تسهیل هرچه بیشتر مراودات اقتصادی در جهت کمک به تولید ملی و جذب سرمایه‌گذاری. 3- تحرک سیاسی برای نقش‌آفرینی مثبت در جهت کاهش تنش‌ها در منطقه و حتی خارج از منطقه با توجه به ظرفیت و پتانسیل بالای سیاسی.»

آرمان ملی

ایران / شن‌های مهاجم

«ایران» عکس یک امروز خود به وضعیت آلودگی هوا اختصاص داده و با تیتر «شن‌های مهاجم» نوشته است: « گردوغبار تا پنجشنبه میهمان ناخوانده 15 استان کشور است». در این گزارش به نقل از استاندار تهران آمده است: «پدیده گرد و خاک در حوزه مرکزی کشور ظرف ۱۲ سال گذشته بی‌سابقه بوده و هیچ‌گاه به این شدت رخ نمی‌داده است؛ لذا گلایه‌هایی که در خصوص تأخیر در اعلام تصمیمات کمیته اضطرار آلودگی هوا عنوان می‌شود به چند دلیل اتفاق می‌افتد. دستگاه‌های تخصصی که عضو کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران هستند همچون هواشناسی می‌توانند کلیت را پیش‌بینی کنند اما متأسفانه توان ارائه و تشخیص شاخص دقیق را ندارند. از سوی دیگر قانون ما را مکلف کرده است که براساس شاخص‌های دقیق تصمیم‌گیری کنیم. البته در تلاش هستیم با افزایش توان دستگاه‌های مرتبط، مشکل تأخیر در پیش‌بینی و اتخاذ تصمیمات را حل کنیم.»

ایران

دنیای اقتصاد/ جعبه‌سیاه سقوط «متروپل»

«دنیای اقتصاد» در تیتر یک امروز خود به فاجعه ریزش ساختمان در آبادان پرداخته و نوشته: « فاجعه «ریزش ساختمان» در آبادان، دو سوال کلیدی و البته فراگیر ایجاد کرده است؛ آیا اخطارهای مهندسی در طول ساخت «متروپل» منجر به عکس‌العمل شهرداری برای توقف کار شد؟ چطور برج نیمه‌کاره به بهره‌برداری رسید؟ بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» از سرمنشأ سقوط «متروپل» نشان می‌دهد رواج «ساخت‌وسازهای مشکل‌دار» و از آن خطرناک‌تر، «فروش ساختمان‌های ناقص و نیمه‌کاره» به ماده‌ای از یک قانون تحت عنوان قانون شهرداری‌ها و تبصره‌های مبهم و خنثی از همین ماده برمی‌گردد. ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها، به جای اینکه شهرداری‌ها را مکلف به «توقف عملیات ساختمانی در پروژه‌های خلاف» کند و همزمان «مسوولیت حسن اجرای مقررات ایمنی ساختمان را متوجه یک مرجع (به جای چندین نهاد و سازمان) بداند» مسیر سلب مسوولیت را برای اضلاع نظارت‌کننده بر «امنیت بهره‌برداران از ساختمان‌ها» باز گذاشته است. ریزش «متروپل» تاوان این فرآیند است که طی سال‌های اخیر، «نساز و بفروشی» را دامن زد.»

دنیای اقتصاد

سازندگی / ایران غبار آلود

«سازندگی» مثل خیلی از روزنامه‌های امروز جلد خود را به وضعیت آلودگی هوا در کشور اختصاص داده است. این روزنامه اصلاح‌طلب با تیتر «ایران غبار آلود» نوشته: «هجوم ریزگردها نیمی از ایران را به تعطیلی کشانده و 10 استان به واسطه آن تعطیل شدند.» سازندگی در شماره امروز خود گزارش‌هایی درباره اثرات اقتصاد و اجتماعی ریزگردها و آلودگی هوا در ایران دارد.

سازندگی

صبح نو / تنفس خطرناک

«صبح نو» عکس امروز خود را به تهران و هوای آلوده‌اش اختصاص و از وضعیت وخیم گرد و خبار و آلودگی هوا در کشور گزارش داده است. این روزنامه اصولگرا در گزارش خود با عنوان «تنفس خطرناک» آورده که ایران در میان 118 کشور جهان رتبه 24 آلودگی هوا را دارد. 

این روزنامه همچنین با اشاره به ضرب‌الاجل قالیباف برای اجرای قانون کسب و کار از انتقاد مجلس از اجرای ناقص قانون صدور الکترونیکی مجوزها نوشته است. 

صبح نو البته در آن نوار پایینی صفحه یک، به موضوعات دیگری هم پرداخته است. مثلا نشست خبیر دیروز پیمان جبلی و گفت‌وگویش با دانشجویان دانشگاه شریف را با این نقل قول از او پوشش داده که گفته بود «فشار بر صداوسیما زیاد است».

این روزنامه اصولگرا اجلاسیه سوم مجلس که امروز برگزار می‌شود و آخرین رایزنی‌ها درباره آن را نیز سوژه گزارش دیگری کرده که با عنوان «رقابت داغ نایب رئیسی» منتشر شده است.

صبح نو

وطن امروز/ معمای انفجار در ابوظبی

«وطن امروز» عکس یک خود را به تشییع پیکر شید حسن صیادخدایی اختصاص داده و تیتر زده «بدرقه باشکوه صیاد». این روزنامه اصولگرا در تیتر یک خود اما به انفجار روز دوشنبه در پایتخت امارات که با حداقل 2 کشته و 120 زخمی همراه بود  پرداخته و با تیتر «معمای انفجار ابوظبی» و اشاره به احتمال یهودی بودن دو کشته شده در این انفجار نوشته: « آذرماه سال 1400 بود که پس از دیدار نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و محمد بن‌زاید حاکم وقت ابوظبی، روابط امارات و اسرائیل وارد مرحله جدیدی شد. سازش امارات با رژیم صهیونیستی که در سرزمین‌های اشغالی از آن با عنوان چرخش تاریخی یاد می‌شود، در ادامه سفر صهیونیست‌ها به ابوظبی را نیز تسهیل کرد. با توجه به همین موضوع، جای تعجب ندارد اگر کشته‌‌ها یا تعدادی از زخمی‌های این حادثه را یهودی‌ها تشکیل دهند. چنانکه با جلو رفتن سیاست عادی‌سازی روابط برخی دولت‌های منطقه با رژیم اشغالگر قدس و تاسیس سفارت اسرائیل در ابوظبی و منامه، رفت‌وآمد صهیونیست‌ها نیز به این کشورها افزایش پیدا کرده است.»

وطن امروز


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها