خبر به روایت «فردا»

ارتش سری/ چشم در مقابل چشم/ کانال مجازی خرید ارز / درمان رایگان

کد خبر: 1150408

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

ارتش سری/ چشم در مقابل چشم/ کانال مجازی خرید ارز / درمان رایگان

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

اعتماد/ آبادان تاب و توان ندارد

«اعتماد» عکس یک امروز خود را به گفت‌وگویی با همایون اسعدیان درباره سینما اختصاص داده اما در صفحه یک با سایر موضوعات روز، از توقیف نفتکش‌های یونان تا اوضاع و احوال آبادان نیز پرداخته است. این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارشی با عنون «آبادان تاب و توان ندارد» نوشته: «سانحه متروپل و واکنشِ سریع آبادانی‌ها نشان داد این شهر دیگر تاب‌آوری پایینی دارد. آبادان دیگر رمق ندارد. با اینکه این دیار سال‌های بحرانی را تجربه کرده اما بحرانِ متروپل نشان داد هنوز در مدیریت بحران کم و کاستی‌هایی وجود دارد. ناهماهنگی سازمانی، گل به خودی زدن‌ها، نبود سخنگوی در دسترس و... همگی به وضوح دیده می‌شود.» مینو سلیمی مردم‌شناس می‌گوید: «در مرحله اول باید همه آسیب‌دیدگان و خسارات آنها را فوری، میان‌مدت و بلندمدت درنظر بگیریم و درصدد کاهش مخاطرات و آسیب‌های آنان برآییم. ...  افزایشِ میزانِ آمادگی در برابرِ فاجعه در چگونگی پاسخگویی به آن نقش تعیین‌کننده‌ای دارد. افزایش تاب‌آوری جامعه فاجعه‌دیده متاثر از نحوه پاسخگویی افراد به فاجعه است.»

اعتماد

کیهان/ ضرب‌شست سپاه به آمریکا 

«کیهان» در گزارشی که تیتر یک کرده، نوشته است: «آمریکایی‌ها دچار اشتباه محاسباتی شده و مانند چند دهه گذشته، تمام تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌های آنان علیه جمهوری اسلامی ایران محکوم به شکست است. آنها به‌غلط گمان می‌کنند که جمهوری اسلامی ایران تحت تأثیر تهدید، تحریم و اساساً فشار غربی‌ها در میز مذاکرات هسته‌ای حاضر می‌شود حال ‌آنکه ملت ایران، ملتی انقلابی و ولایی هستند و دولت‌هایی هم که بعضاً راه سازش و انفعال را در پیش می‌گرفتند، رفته‌اند و در دهه پنجم حیات نظام اسلامی، دولتی انقلابی روی کار آمده که زلف مشکلات کشور را به برجام گره نزده و اساساً کشور را معطل مذاکرات وین نمی‌کند.» در ادامه این گزارش با اشاره به توقیف نفتکش‌های یونانی آمده است: «سپاه پاسداران با ضرب شستی که به آمریکایی‌ها نشان داد، ورق را برگرداند تا به یونان و برخی کشورها که تحت امر آمریکا، دارایی‌های ایران را توقیف و بلوکه کرده‌اند این هشدار را بدهد که در صورت ادامه شیطنت‌ها و سیاست‌های خصمانه علیه حقوق قانونی ملت ایران، احتمال توقیف کشتی‌های آنها توسط سپاه وجود خواهد داشت.»

کیهان

شرق/ جهان در نقطه صفر

«شرق» عکس یک امروز خود را به اوضاع و احوال امروز جهان اختصاص داده و با انتخاب تصویر از بیل کلینتون و یلتسین برای عکس یک امروز، نوشته «در سالروز پایان رسمی جنگ سرد، ناقوس جنگ سرد تازه‌ای به صدا درآمده است». شرق این گزارش را با تیتر «جهان در نقطه صفر» منتشر کرده است.

این روزنامه اصلاح‌طلب البته در سایر بخش‌های خود به موضوعات دیگری هم پرداخته است. مثلا در گزارشی که تیتر یک شده با عنوان «موریانه‌های متروپل» به ابعاد حقوقی فاجعه پرداخته و نوشته: «یکی از موضوعات مغفول‌مانده در ماجرای متروپل آبادان حرف‌زدن درباره بخش‌های حاشیه‌ای درگیر در ماجراست؛ بخش‌هایی که در این روزها کمتر درباره آن بحث شده و زیر ذره‌بین قرار گرفته‌اند. برای نمونه این ساختمان تا اینجا مشخص نشده که پیمانکارش که بوده و نامی از آن به میان نیامده است. نه پیمانکاران اصلی و فرعی آن چندان مورد سؤال قرار نگرفته‌اند. همچنین این ساختمان به خاطر ابعادش نیازمند مهندسی محاسب بوده. گزارشی از عملکرد این مهندس محاسب باید منتشر شود که بدانیم او کارش را درست انجام داده؟»

شرق

جوان/ دزدی مدرن دریایی

«جوان» تیتر یک امروز خود را به موضع توقیف نفتکش‌های ایران و واکنش ایران به این اقدام اختصاص داده و تیتر زده «مقتدر و سریع در میدان نفتکش‌ها». این روزنامه اصولگرا با تاکید بر اینکه «دزدی مدرن دریایی را هم تحمل نمی‌کنیم» نوشته: «اگر روزگاری چند قایق کوچک شبانه و با تعدادی مسلسل ازکارافتاده به کشتی‌ها حمله می‌کردند و به اموال و کارکنان آن صدمه می‌زدند، حالا دولت‌های غربی به صورت علنی و در روز روشن کشتی‌های کشور‌های مختلف را توقیف می‌کنند و بار آن‌ها را می‌دزدند. به صورت طبیعی برخورد با این دزدی سازمان‌یافته و دولتی با دادن بیانیه دیپلماتیک و احضار چند سفیر و کاردار امکانپذیر نیست! » جوان نوشته: «در ماجرای سرقت محموله نفتی ایران در ساحل یونان، امریکایی‌ها با نقض قوانین بین‌المللی و دریانوردی در مسیر انتقال انرژی اخلال ایجاد کردند. توقیف دو نفتکش یونانی نشان داد، آمادگی رزمی جمهوری اسلامی ایران در برخورد با عوامل اختلالگر قاطع و قطعی است.»

جوان

آرمان ملی/ بازگشت فردوسی‌پور

«آرمان ملی» عادل فردوسی‌پور را عکس یک کرده و با عنوان «مبادا یک درجــــه تغییر کنید؛ -٣٦٠درجه، اما با عادل آمد» به مدیران صداوسیما طعنه زده است. این روزنامه اصلاح‌طلب نوشته: «شاید اگر از خوشبین‌ترین مخاطبان صدا وسیما در قامت رسانه‌ملی پرسیده می‌شد که با تغییر مدیران چه تحول مثبتی در روند امور انجام خواهد شد؛ بسیاری این نکته را متذکر می‌شدند که به احتمال فراوان شاهد بازگشت بسیاری از چهره‌های محبوب به قاب تلویزیون و باز تولید برنامه‌های مورد پسند جامعه خواهیم بود. اما با گذشت ماه‌ها این نتیجه حاصل شد که اساسا قرار نیست رویکردها و سیاست‌ها تغییر کند و روند امور به همان روال سابق پیش خواهد رفت. چه اینکه برخی چهره‌ها و برنامه‌ها نیز با تعدیلاتی مواجه شوند که در برخی برنامه‌ها اتفاق افتاد. لذا به نظر می‌رسد که گویا دایره صدا وسیما محدود ومحدود‌تر می‌شود و مخاطبانی هم که این رسانه را دنبال می‌کنند به سوی سایر پلتفرم‌ها کشیده خواهند شد. باید دید که مسئولان صداو سیما تغییری در رویکرد خود خواهند داشت یا رویه به همین صورت پیش خواهد رفت.»

آرمان ملی

ایران/ حمایت از سلامت کم‌درآمدها

«ایران» در گزارشی که امروز عکس یک کرده از «حمایت 6هزارمیلیاردتومانی از سلامت افراد کم‌درآمد» خبر داده و نوشته: «به این اعداد دقت کنید! سالانه حدود 2میلیون ایرانی با خرج‌های کمرشکن درمان به زیر خط فقر می‌‌روند. طبق آمارها ایرانی‌ها در سال 1399 نزدیک به 190هزار میلیارد تومان برای بهداشت، درمان و بیمه هزینه کرده‌اند؛ سهم پرداختی از جیب هزینه‌های درمان نیز حدود 40درصد برآورد شده است. موج نارضایتی و نابسامانی در حوزه بهداشت و درمان کشور تنها به گرانی و تورم و محدود به دارو و تعرفه‌های پزشکی و درمانی نیست. اجرای مصوبه قانونی «درمان رایگان» یکی از خواسته‌های معترضان از جمله افراد فاقد درآمد و کم‌درآمد است. ... طبق آمارها ایران هفتادمین کشوری است که بیمارانش بیشترین هزینه درمانی را از جیب‌شان پرداخت می‌‌کنند و 10درصد از هزینه‌های سبد هزینه‌ای خانوار‌های ایرانی صرف بهداشت و درمان می‌شود. ... اینها تنها بخشی از مصایب بهداشت و درمان در کشور است که حالا زیر ذره‌بین دولت سیزدهم قرار گرفته است. ... قرار است دهک‌های پایین جامعه هزینه بیمه‌شان را میهمان دولت باشند.»

ایران

وطن امروز / ارتش سری پهپادها

«وطن امروز» عکس یک امروز خود را به نخستین تصاویر از پایگاه سری پهپادی ارتش اختصاص داده و با عنوان «ارتش سری پهپادها» نوشته: « نخستین تصاویر از پایگاه سری پهپادی ارتش جمهوری اسلامی ایران رونمایی شد و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح از یکی از پایگاه‌های سری پهپادی بازدید کرد. در این بازدید سرلشکر محمد باقری در جریان آخرین توانمندی‌ها در حوزه تولید انواع پهپادهای نظامی، تهاجمی و دوربرد ارتش قرار گرفت. با عملیاتی شدن این پایگاه سری - که در عمق صدها متری زمین طراحی و ساخته شده است - جمهوری اسلامی ایران به قدرت برتر پهپادی منطقه تبدیل شد.»

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری که تیتر یک شده نیز به موضع توقیف نفتکش‌های یونان پرداخته و با تیتر « با ایران یکی به دو نکنید!» نوشته: «به‌‌رغم تلاش‌های آمریکا، ایران نیز نشان داده است با توجه به اقتداری که در آب‌های خلیج‌فارس بویژه تنگه هرمز دارد، می‌تواند شمشیر تحریم‌های ایالات‌متحده در ارتباط با فروش نفت را کند کند».

وطن امروز

دنیای اقتصاد/ کانال مجاز خرید دلار

«دنیای اقتصاد» در تیتری یک امروز خود با عنوان «کانال مجاز خرید دلار» نوشته: «بانک مرکزی اعلام کرد که برای نخستین‌بار، طرح انتشار اوراق ارزی در دستور کار قرار گرفت. به شکل ساده می‌توان گفت که اوراق ارزی، یک ابزار قانونی برای کسب سود از نوسانات قیمت ارز است. در سال‌های اخیر، خرید اسکناس دلار یا یورو که به «دلارهای خانگی» مشهور شده است، یکی از راهکارهای اصلی حفظ سرمایه در مقابل کاهش ارزش پول بوده است. حال بهره‌گیری از این ابزار می‌تواند به سرمایه‌گذار یک راهکار قانونی برای حفظ ارزش سرمایه در مقابل نوسانات نرخ ارز ارائه کند. علاوه بر سرمایه‌گذاران، شرکت‌ها نیز می‌توانند از مواهب این ابزار بهره ببرند. اگرچه در گام اول بانک مرکزی قرار است، اوراق ارزی را به پشتوانه منابع ارزی خود منتشر کند، اما در گام‌های دیگر شرکت‌ها نیز می‌توانند با انتشار این اوراق، منابع مورد نیاز خود را از بازار تامین کنند.»

دنیای اقتصاد

صبح نو/ پایگاه سری ارتش

«صبح نو» مثل خیلی از روزنامه‌های اصولگرا در شماره امروز خود تصویری که دیروز بعد از بازدید سرلشکر باقری از پایگاه سری پهپادی ارتش منتشر شد را عکس یک کرده است. تیتر زده «پایگاه سری ارتش» و تاکید کرده که «قدرت پهپادی ایران در اعماق صدها متری زمین به نمایش گذاشته شد».

این روزنامه اصولگرا البته از سایر موضوعات نیز غافل نشده است مثلا با اشاره به اینکه «ایران راهزنی بین‌المللی را با مقابله به مثل پاسخ می‌دهد» موضوع توقیف کشتی‌های یونان را پوشش داده و تیتر زده: «اقدام تنبیهی ایران علیه یونان». 

صبح نو

سازندگی/ چشم در برابر چشم

«سازندگی» برای جلد امروز خود تصویری از یک نفتکش را انتخاب کرده و با تیتر «چشم در برابر چشم» نوشته: «چرا در دفاع از حیثیت و منافع ملی نباید مسامحه کرد؟» در گزارش سازندگی آمده است: «آنچه این روزها در صحنه‌ی بین‌المللی رخ می‌دهد بیانگر تحت فشار قرار دادن ایران در حوزه‌های مختلف است. این پرسش اساسی وجود دارد که چرا یونان باید به خود اجازه دهد که یک نفت‌کش ایرانی را توقیف کند و این سوال باقی می‌ماند که چرا ایران نباید پاسخ آنان را بدهد. بی‌شک چشم در برابر چشم یک استراتژی قدیمی و مهم است. آنگاه که پای حیثیت و منافع ملی کشور به میان می‌آید باید مسامح را کنار گذاشت و با دیگران آن چنان که سخن می‌گویند، سخن گفت».

سازندگی


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها