خبر به روایت «فردا»

حواشی کن/ پایان مهریه‌های نجومی/ کوچ اجاره‌نشین‌ها/ کمی کاهش بیکاری

کد خبر: 1150629

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

حواشی کن/ پایان مهریه‌های نجومی/ کوچ اجاره‌نشین‌ها/ کمی کاهش بیکاری

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

جوان/ جایزه وطن‌فروشی!

«جوان» عکسی را انتخاب کرده که نشان دهنده پایان جشنواره کن است و تیتر زده «جایزه وطن‌فروشی!». این روزنامه اصولگرا نوشته: «جشنواره سیاست‌زده کن در این دوره و در قالب فضایی احساسی به لطف حضور اصغر فرهادی در بین هیئت داوران و یک راهبرد رسانه‌ای از پیش تعیین شده به زهرا امیرابراهیمی نخل طلا داد.» در این گزارش آمده است: «بهترین دستاویز برای تنگ‌تر کردن حلقه تحریم علیه ایران فیلم‌هایی است که دستپخت خود ایرانی‌ها باشد. «فیلم سیاه از ایران» را غرب برای توجیه تحریم‌های ظالمانه علیه سفره و سلامت مردم ایران نیاز شدید دارد و برای آن فرش قرمز پهن می‌کند. بازیگر باید ایرانی و با یک سابقه «قابل توجه» باشد! کارگردان باید در «وطن‌فروشی» قسم خورده باشد. داوری باید درس وطن‌فروشی را قبلاً پس داده باشد. ... همه با هم باید هر «هنر»‌ی دارند به کار بگیرند تا اروپا و امریکا تصویری سیاه از ایران و اسلام را که برای مقاصد تحریم اقتصادی و غذایی و دارویی مردم ایران نیاز دارند به‌دست آورند.»

جوان

اعتماد/ رد پای کاسبان تحریم درآلودگی هوا

«اعتماد» گفت‌وگویی دارد با معصومه ابتکار که عکس یک شده است. وی در این مصاحبه که با تیتر «رد پای کاسبان تحریم درآلودگی هوا» منتشر شده، می‌گوید: «به خاطر تحریم‌های سال‌های 88 و 89، واردات بنزین ایران تحریم شد. گروهی با یک راه‌حل غیر استاندارد پیشنهاد دادند که از طریق افزایش میزان آراماتیک بنزین، تلاش کردند حجم بنزین را بالا ببرند. در آن زمان من در شورای شهر تهران حضور داشتم و بلافاصله هشدار دادم. می‌دانستم که اثر این تولیدات در گسترش سرطان خون افراد چگونه خواهد بود. اما تهدیدات همین کاسبان تحریم گسترش پیدا کرد و فشارهای فراوانی وارد ساختند تا ما این موضوع را رها کنیم. خوشبختانه بعد از حضور در سازمان محیط زیست در نخستین برنامه‌ها از مهندس زنگنه خواستیم که روند تولید این بنزین را متوقف کنند که با پذیرش وزارت نفت متوقف شد. کاسبان تحریم از همین زمان شروع کردند به فضاسازی‌های تخریبی و حتی پای همسر من را نیز به میانه این ماجرا باز کردند ... نهایتا مشخص شد همه این فضاسازی‌ها، دروغ بوده است.»

اعتماد

کیهان/ عنکبوتی که برای کن مقدس است

«کیهان» در گزارشی به جشنواره کن و جوایز آن نقد کرده و با تیتر «حمله جرثومه‌های فساد به ارزش‌های اسلامی-ایرانی عنکبوتی که برای کن مقدس است» نوشته: «این دوره از جشنواره کن نیز مانند دوره‌های اخیر آن، بیش از هنر و سینما به سمت تبلیغ سیاسی و ایدئولوژیک رفت. آنچنان‌که مراسم افتتاحیه این جشنواره با پخش پیام تصویری زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین برگزار شد. ... بنابر اظهار نظر حاضران در جشنواره کن امسال، فیلم‌های ایرانی پذیرفته شده در کن 2022 بیش از قوت هنری و سینمایی به خاطر تصاویر ضدایرانی و ضداسلامی پذیرفته شدند. یکی از این آثار، فیلم «عنکبوت مقدس» بود که بیش از فیلم سینمایی به عنوان یک تبلیغ تصویری علیه مردم ایران و دین اسلام، قابل ارزیابی است. فیلمی که توسط گروهی از ایرانیان ترک وطن کرده در اردن ساخته شده است. بنابر گزارش‌های رسیده از کن، این فیلم تصویری به شدت مشمئز‌کننده از هموطنانمان نمایش می‌دهد؛ اما آنچه در فیلم «عنکبوت مقدس» برجسته‌تر است، محتوای ضداسلامی فیلم و تصویر‌سازی غیرانسانی این فیلم از مردم متدین ایران است.»

کیهان

آرمان ملی/ خـــــاوری‌ها در غرب می تازنـــــد ...

«آرمان ملی» در گزارشی که امروز تیتر یک کرده با اشاره به اینکه یک نشریه خارجی پسر خاوری را الهام‌بخش معرفی کرده است، با تیتر «خـــــاوری‌ها در غرب می تازنـــــد ...» به شرح حال خانواده خاوری در کانادا پرداخته است. در این گزارش آمده است: « فرزندان خاوری چند رستوران معروف و لوکس در تورنتو دارند و بنگاه هتلداری را نیز اداره می‌کند. خشایار درآمد میلیونی دلاری داشته و مانند پدرش مغز متفکر تجاری بوده و خودش را در وب‌سایتش کارآفرین معرفی کرده است. ... ماندانا خلیلی شورینی، همسر خاوری، درگیر دادگاهی برای یکی از وام‌های درخواستی خود روی این ملک (یک خانه 9 میلیونی دلاری) است. ... اردی یا همان اردوان خاوری، از سوی مجله تایکون به‌عنوان «تاجر الهام‌بخش» سال معرفی شد!‌»

آرمان ملی

ایران / پایان مهریه‌های نجومی

«ایران» در یکی از گزارش‌های امروز خود « از مثبت و منفی‌های طرح مجلس برای ایجاد تعادل در تعیین مهریه گزارش می‌‌دهد» و نوشته: « براساس  مصوبه کمیسیون قضایی برای مهریه‌های تا سقف ۱۴ سکه حق ثبتی در نظر گرفته نشده و از مهریه‌های بین ۱۴ تا ۱۰۰ سکه، چهار دهم درصد قیمت سکه‌ها به عنوان حق ثبت در نظر گرفته شده است. مهریه‌های بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ سکه مشمول پرداخت ۲ درصد حق ثبت می‌شوند و مهریه‌های ۲۰۰ سکه به بالا مشمول پرداخت ۱۵ درصد حق ثبت می‌شوند و زوج‌ها باید ۱۵ درصد قیمت سکه‌ها را به عنوان حق ثبت پرداخت کنند و حق ثبت مهریه از دو طرف هر یک به میزان ۵۰ درصد اخذ می‌شود و وجه حاصل از آن به صندوقی به نام صندوق تهیه جهیزیه برای افراد نیازمند که در بودجه سالانه برای آن ردیف اعتباری در نظر گرفته می‌شود، واریز خواهد شد.» مهدی حجتی، حقوقدان در این‌باره به «ایران» گفته: «از نظر عموم این طرح، هدفی جز کسب درآمد را تعقیب نمی‌کند.»

ایران

دنیای اقتصاد/ اجاره‌نشین‌ها کجا می‌روند؟

«دنیای اقتصاد» در تیتر یک امروز خود با عنوان «اجاره‌نشین‌ها کجا می‌روند؟» نوشته: «بررسی‌های میدانی و آماری درباره التهاب اجاره‌بها در تهران حاکی است، هم‌اکنون «هزینه اجاره‌نشینی» برای خانوارهای متوسط تقریبا تا سطح «مجموع درآمد زوجین» در مناطق متوسط شهر «پیشروی» کرده است. این نامعادله هزینه و درآمد باعث شده است اجاره‌نشین‌های تهرانی، ‌میهمان ناخوانده استان مجاور شوند. متوسط اجاره‌بها در کرج تقریبا به اندازه نصف مبالغ اجاره آپارتمان در مناطق میانی پایتخت است. سال۹۷ در پی اولین جهش قیمت مسکن در تهران، مستاجرهای جنوب شهر روانه «حومه ارزان» پایتخت شدند؛ اما نه برای ادامه اجاره‌نشینی که به قصد خرید خانه. سال۹۹ موج دوم مهاجرت اجاره‌نشین‌ها شکل گرفت؛ اما باز هم مهاجرت از مرکز به حومه و نه مهاجرت استانی. خروج۱۴۰۱ مستاجرها از تهران با توجه به «ابعاد جغرافیایی جابه‌جایی» و همچنین «طبقه اجتماعی جمعیت مهاجر»، یک هشدار تقریبا پرصدا از «تاوان سیاستگذاری غلط» در بازار مسکن است. پایان مداخله می‌تواند آغاز بهبود باشد.»

دنیای اقتصاد

سازندگی/ بازی در کن

«سازندگی» جلد امروز خود را به جشنواره کن و حواشی آن اختصاص داده است. هنرمندان حاضر در این جشنواره و آنهایی که به دلایلی نامشان با حاضر در کن گره خورد را عکس کرده و با تیتر «بازی در کن» نوشته: «حاشیه‌های بازیگران ایرانی در جشنواره کن بیش از متن آن بود. اگرچه زهرا امیرابراهیمی توانست جایزه بهترین بازیگر زن را از این جشنواره بگیرد اما برخی اتفاقات، باعث ریزش محبوبیت سینماگران حاضر در این جشنواره شد.» در این گزارش با اشاره به رفتار ترانه علیدوستی آمده است: «به هر کاری دست زد تا بتواند نظر داوران را به خود جلب کند. از پوشش غریبش در فرش قرمز و مراسم فوتوکال تا حرف‌هایی که در نشست رسانه‌ای جشنواره زد و از شرایط سخت زنان در ایران گفت. اما علیدوستی در این نشست با پاسخ هایی که معلوم بود از قبل آماده شده به پرسش‌هایی درباره حرکت اعترضی زنان علیه آزار جنسسی و حضورش در سریال شهرزاد پاسخ گفت. جواب هایی که بیش از آنکه صادقانه و دقیق باشد، شبیه شوهای تبلیغاتی بود.»

سازندگی

صبح نو/ نبرد برای قدس

«صبح نو» در گزارشی که عکس یک کرده از «اقدام صهیونیست‌ها در برگزاری راهپیمایی پرچم در مسجدالاقصی» که «موجب تظاهرات و اعتراضات فلسطینیان شده است» گفته و تیتر زده «نبرد برای قدس». این روزنامه اصولگرا اظهارات اخیر رئیس مجلس را نیز با پررنگ کردن این نقل قول که «اولویت اصلی مجلس حل مشکلات مهم کشور است» پوشش داده است. 

صبح نو در نواری پایینی صفحه یک خود به سایر موضوعات داغ روز پرداخته است و مثلا در واکنش به الهام بخش خوانده شدن پسر خاوری در یک نشریه کانادایی تیتر زده «اختلاس در ایران الهام بخش در کانادا».

صبح نو

وطن امروز / کمی کاهش بیکاری

«وطن امروز» با اشاره به اینکه «مرکز آمار از افزایش ١٨٠ هزار نفری جمعیت شاغلان و افت 0.4 درصدی بیکاران در سال ۱۴۰۰ خبر داد» در گزارشی که تیتر یک کرده، با عنوان «کمی کاهش بیکاری» نوشته: «ررسی نرخ مشارکت اقتصادی (نرخ فعالیت) جمعیت 15 سال و بیشتر نشان می‌دهد 40.9 درصد جمعیت در سن کار (15 ساله و بیشتر) از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند؛ یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. همچنین نتایج نشان می‌دهد که نرخ مشارکت اقتصادی در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی کمتر بوده است. بررسی روند تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی کل کشور نشان می‌دهد که این شاخص نسبت به سال قبل (1399) 0.4 درصد کاهش داشته است. بررسی نسبت اشتغال جمعیت 15 سال و بیشتر بیانگر آن است که 37.2 درصد از جمعیت در سن کار (15 ساله و بیشتر) شاغل بوده‌اند. این شاخص در بین مردان بیشتر از زنان و در نقاط روستایی بیشتر از نقاط شهری بوده است. »

وطن امروز


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها