خبر به روایت «فردا»

پیام اقتدار/ زبان دنیا/ در آستانه تورم سه رقمی؟

کد خبر: 1153460

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

پیام اقتدار/ زبان دنیا/ در آستانه تورم سه رقمی؟

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

اعتماد/ در آستانه تورم سه رقمی

«اعتماد» بیانیه 61 اقتصاددان درباره تحولات اقتصادی کشور را عکس یک کرده و با تیتر «ایران در آستانه تورم سه رقمی» از «نگرانی عمومی مردم از تامین معیشت و پایداری کسب‌وکارهای خود» نوشته است. در این گزارش آمده است: « از دیدگاه امضاکنندگان این بیانیه، اصلاحات اقتصادی کشور نیازمند افق‌گشایی و بهبود حکمرانی است. ... امضاکنندگان این بیانیه عنوان کرده‌اند در آغاز سال 1401، روند آشفتگی اجتماعی و نگرانی عمومی مردم از تامین معیشت و پایداری کسب‌وکارهای خود، به مرحله انفجاری رسیده است. ... به گفته آنها «مارپیچ افزایش نرخ ارز- تورم، کشور را در معرض خطر بروز تورم سه رقمی و افسار گسیخته قرار داده است.» ... از دیدگاه این اقتصاددانان «وضعیت اقتصادی ایران براساس مجموعه گسترده‌ای از شواهد، بسیار نگران‌کننده است و چشم‌اندازی برای بهبود و برون‌رفت از آن نیز وجود ندارد.» امضاکنندگان در انتهای این بیانیه نیز 5 پیشنهاد برای برون‌رفت از این وضعیت ارایه کرده‌اند.»

اعتماد

جوان/ زنده باد پلیس ملی

«جوان» دستگیری سارقان از صندوق امانات بانک ملی را عکس یک کرده و با تیتر «زنده‌باد پلیس ملی» شرحی از ماجرا و چگونگی دستگیری سارقان ارائه داده و نوشته: «ظهر دیروز متهمان که در چند عملیات جداگانه از سوی پلیس پایتخت دستگیر شده بودند، به پلیس‌آگاهی منتقل شدند. ۱۰ متهم دستبند و پا بند در چنگال پلیس گرفتار شده بودند و سه متهم دیگر هم قرار است به زودی از کشور ترکیه به ایران منتقل شده و مورد بازجویی قرار گیرند.متهمان که با نقشه‌ای حساب شده و با کارگردانی ماهر و طراحی ویژه‌ای دست به سرقت زده بودند، هرگز فکر نمی‌کردند در چنگال مأموران تیزبین و مقتدر پلیس گرفتار شوند، اما تازه متوجه شدند حتی اگر سابقه دار باشند و با تجربه و خلافکار خبره در کمترین زمان زمینگیر می‌شوند و هیمنه پوشالی‌شان در برابر چشمان مردم به نمایش گذاشته می‌شود.»

جوان

شرق/ بازگشت جهان به نقطه ابهام

«شرق» ابعاد مختلف قطع‌نامه شورای حکام، واکنش تهران و آینده برجام را بررسی کرده و با تیتر «‌بازگشت جهان به نقطه ابهام؛ میز برجام دوباره شلوغ شد» نوشته: «به نظر می‌رسد برخورد جمهوری اسلامی با قطع‌نامه مذکور را بتوان برخورد «دراماتیک» نامید؛ چرا‌که سطح واکنش‌های ایران و شدت اقدامات صورت‌گرفته از سوی تهران به مراتب پررنگ‌تر از متن قطع‌نامه شورای حکام است ... بی‌شک تبعات این واکنش تهران مهم‌تر از دلایل بروز آن است؛ چرا‌که دیگر پای مذاکرات وین و احیای برجام در میان نیست؛ بلکه تداوم این اقدامات، چه با هدف موازنه‌سازی قدرت یا هر هدف دیگر می‌تواند نتیجه کاملا عکس بدهد و منجر به صدور سلسله قطع‌نامه‌های دیگر شورای حکام، ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت و نهایتا بازگشت قطع‌نامه‌ها شود. توالی بحران‌ها یا ابربحران‌های متعدد در سال‌های اخیر و به‌خصوص از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم فرصت و اجازه تصاعد تنش را به تهران نمی‌دهد؛ بنابراین هرگونه اقدامی در واکنش به قطع‌نامه تبعات مخرب بیشتری برای داخل خواهد داشت.»

شرق

کیهان/ چاره کار خروج از NPT است

«کیهان» که از چند روز پیش مدام راهکار مورد نظر خود برای مقابله با آژانس را ارائه کرده بود و حالا هم واکنش ایران به قطعنامه شورای حکام را کافی نمی‌داند، در گزارشی که تیتر یک کرده با عنوان «27 دوربین آژانس قطع شد چاره کار خروج از NPT است» نوشته: «نکته قابل‌تأمل آنکه، موضع انفعالی ایران در برابر غرب نه‌تنها امتیازی برای کشورمان به ارمغان نیاورد بلکه باعث خطراتی برای منافع ملی کشور شده است ازجمله؛ 1. تقویت آژانس به‌عنوان ابزار سیاسی آمریکا و اروپا 2.رسمیت دادن به گزارش‌های جعلی و واهی آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای (آمریکا، تروئیکای اروپا و رژیم صهیونیستی جزو منابع اطلاعاتی آژانس درباره ایران هستند) 3. پذیرش انتظارات غیرقانونی و نظارت‌های پلیسی آژانس 4.پذیرش محدودیت و هزینه‌های فراوان در فعالیت‌های هسته‌ای کشور 5. وزن دادن به بهانه‌گیری‌ها، بیانیه‌ها و قطعنامه‌های سریالی غرب علیه ایران 6. در موضع انفعال قرار گرفتن ایران در برابر فشارهای غرب 7. جری شدن رژیم صهیونیستی در فعال کردن لابی فشار و اقدامات شیطنت‌آمیز علیه جمهوری اسلامی».

کیهان

آرمان ملی/ سه مــاه سرنــوشت ســاز برای برجــام

«آرمان ملی» تیتر یک امروز خود را به قطعنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران و واکنش ایران و تصمیماتی که احتمالا در جلسه بعدی شورای حکام گرفته خواهد شد، اختصاص داده و با تیتر «سه مــاه سرنــوشت ســاز برای برجــام» نوشته: «ایران پیش از این هشدار داده بود که اگر غربی‌ها بخواهند به سوی قطعنامه حرکت کنند پاسخ متقابلش قاطع خواهد بود. آنچه که مسلم است گرچه ایران واکنش قاطع و بجایی در قبال قطعنامه صادر شده از سوی غربی‌ها داشته اما این مطلب را نیز نباید از نظر دور داشت که در این قطعنامه فرصت 3 ماهه‌ای نیز گنجانده شده که می‌توان از این فرصت به خوبی استفاده کرد. قدر مسلم پاسخ قاطع و بحق ایران با پایان دادن به فعالیت فراپادمانی دوربین‌های آژانس، می‌تواند مکمل گام مدبرانه دیپلماسی ایران در طول این فرصت 3ماهه با هدف احیای برجام و شکست طرح‌های لابی صهیونیستی باشد.»

آرمان ملی

وطن امروز/ یونان دست‌ها را بالا برد

«وطن امروز» حکم دادگاه آمریکایی درباره نفتکشی که یونان توقیف کرده بود را سوژه تیتر یک کرده و با عنوان «یونان دست‌ها را بالا برد» نوشته: «صبح روز پنجشنبه انتشار خبری با مضمون لغو حکم مصادره نفت ایران از سوی دادگاه یونانی بار دیگر پرده از واقعیتی دیرین درباره مناسبات بین‌المللی و حکمرانی منطق زور بر اختلافات میان دولت‌ها برداشت. در همین زمینه ۳ منبع آگاه گزارش کردند یک دادگاه در یونان روز چهارشنبه حکم اولیه دادگاه مبنی بر صدور مجوز برای ایالات متحده آمریکا به منظور مصادره بخشی از محموله نفت ایران در نفتکش ایرانی در امتداد ساحل یونان را لغو کرد. خبرگزاری رویترز در این باره گزارش کرد، پیش از این صدور حکم مصادره محموله نفت ایران با واکنش خشمگینانه ایران مواجه شده بود و یک منبع حقوقی که خواست نامش نشود، گفته است ایران خواستار تجدیدنظر در حکم اولیه دادگاه یونان شده بود. ... بر اساس این گزارش، نتیجه دادگاه تجدیدنظر درباره لغو حکم مصادره محموله نفت ایران هنوز علنی نشده است.»

وطن امروز

سازندگی/ فتنه اسرائیل

«سازندگی» در جلد امروز خود عکسی از گروسی انتخاب کرده؛ درحالی که به جای سر یک دوربین دارد. تصویری که وقتی دوربین‌های آژانس نصب شد هم مورد استفاده قرار گرفته بود. حالا که دوربین‌ها جمع شده اما این روزنامه اصلاح‌طلب از فتنه اسرائیل می‌گوید. سازندگی در شماره امروز خود تحلیل حسین مرعشی دبیرکل حزب سازندگی از قطعنامه شورای حکام و اقدام متقابل ایران را منتشر کرده و نوشته: «ایران حق اقدام متقابل دارد اما سیاست ایران و سیاست میانجی‌ها در این غائله باید متمرکز بر حصول توافق و ایجاد آرامش در خاورمیانه باشد». سازندگی به نقل از مرعشی نوشته: «بنده به مقامات جمهوری اسلامی، آچانس و آمریکا و 1+4 تروئیکای اروپایی تاکید می‌کنم که بیشتر از این فرصت برای فتنه‌انگیزی اسرائیل ایجاد نکنند».

سازندگی در گزارش دیگری هم نوشته: «به ادعای لارنس نورمن، خبرنگار وال‌استریت ژورنال نگرانی‌ها در باب شفافیت برنامه هسته‌ای ایران در حالی از جانب غرب مطرح می‌شود که تلاش‌های دولت بایدن برای احیای توافق هسته‌ای به بن‌بست رسیده و از اواسط ماه مارس هیچ گامی جدی برای احیای توافق هسته‌ای ایران برداشته نشده است».

سازندگی

ایران/ پیام اقتدار ایران 

«ایران» لغو حکم دادگاه آمریکایی درباره نفتکش توقیف شده در یونان را سوژه تیتر یک کرده و با عنوان «پیام اقتدار ایران دریافت شد» نوشته: « تجربه‌های گوناگون نشان داده است در زیاده‌خواهی‌ها و اقدامات غیرقانونی غرب علیه کشورمان تنها زبان «اقتدار» و «اقدام متقابل» می‌تواند آنها را از مواضع خصمانه خود دور نماید. این موضوع بارها ثابت شده است. چه این اتفاق در عرصه سیاسی باشد و کشورهای غربی تلاش کنند تا پشت نقاب به‌اصطلاح یک نهاد فنی و حقوقی و با انتشار قطعنامه‌های سیاسی، ایران را مجبور به عقب‌نشینی کنند و چه دولت بایدن بخواهد با ادامه کارزار شکست خورده فشار حداکثری و دزدی نفت کشورمان عرصه را بر فعالیت تجاری ایران تنگ کند، در همه این موارد جمهوری اسلامی ایران با زبان عزت و اقتدار راه را خواهد گشود و آنها را از اقدامات خود پشیمان خواهد کرد.»

ایران

دنیای اقتصاد/ پادزهر قطعنامه آژانس

«دنیای اقتصاد» در تیتر یک امروز خود با عنوان «پادزهر قطعنامه آژانس» نوشته: «شورای حکام چهارشنبه‌شب سرانجام قطعنامه ضد ایرانی خود را با ۳۰رای موافق، ۳رای ممتنع و همراه با مخالفت چین و روسیه به تصویب رساند. ایران که قبل از تصویب قطعنامه اعلام کرده‌بود ۲ دوربین فراپادمانی آژانس را قطع می‌کند، در واکنش به نتیجه نشست شورای حکام گام‌های دیگری از جمله قطع درمجموع ۲۷ دوربین و نصب دو آبشار از سانتریفیوژهای پیشرفته را اعلام کرد. با این حال رای ۳۰بازیگر به قطعنامه ضد ایرانی نشان‌دهنده آن است که آمریکا و غرب با شیب ملایم به دنبال اجماع‌سازی علیه تهران هستند و ایران تا اجلاس بعدی آژانس با یک فصل زمانی حساس مواجه است. از همین رو ضروری است که دستگاه‌های تصمیم‌گیر در کنار استفاده از اهرم‌های فشار از طرح‌های مبتکرانه‌ای در حوزه دیپلماسی نیز بهره ببرند و به دنبال ابتکاراتی برای احیای برجام یا راه‌های بدیل باشند. به نظر می‌رسد تنها در چارچوب یک استراتژی دوبعدی است که جمهوری اسلامی می‌تواند بر اجماع‌سازی واشنگتن و شرکایش در ماه‌های آینده فائق آید.»

دنیای اقتصاد

صبح نو/ زبان دنیا

«صبح نو» لغو حکم مصادره نفتکش حامل نفت ایران از سوی یونان را عکس یک کرده و تیتر زده «زبان واقعی دنیا».این روزنامه اصولگرا همچنین قطع دوربین‌ها فراپادمانی که طرف غربی را مجبور به واکنش کرد؛ را «قاطعیت تهران» می‌خواند. 

گفتنی است، صبح نو در یکی دیگر از تیترهای امروز خود به هلاکت رسیدن تعدادی از افسران ارشد موساد طی روزهای گذشته در ابوظبی و اربیل را «قطع دستان اختاپوس» توصیف کرده است. 

این روزنامه اصولگرا در آن نوار پایینی نیز مثل همیشه سایر موضوعات سیاسی و غیر سیاسی روز را مورد بحث و بررسی قرار داده است، از سریال یاغی و دلایل دیده شدن آن گرفته تا دستگیری سارقان صندوق امانات بانک ملی. 

صبح نو

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها