خبر به روایت «فردا»

بازار روانی ارز / شایعات بنزینی/ افزایش 7 برابری سرقت/ جدل لاریجانی و جلیلی؟

کد خبر: 1154120

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

بازار روانی ارز / شایعات بنزینی/ افزایش 7 برابری سرقت/ جدل لاریجانی و جلیلی؟

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

اعتماد/ افزایش‌حقوق‌کارگران دولتی

«اعتماد» تصمیمات تازه دولت و مجلس درباره افزایش‌حقوق‌کارگران دولتی  را تیتر یک کرده و نوشته: «با گذشت 24 ساعت از برگزاری دو نوبت جلسه غیرعلنی نمایندگان مجلس با وزیر تعاون درباره چرایی سرپیچی دولت از اجرای قانون نحوه افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی، هنوز هیچ پاسخ روشن و قانع‌کننده‌ای برای این بدعت عجیب ارایه نشده ... وزیر متولی امور بازنشستگان تامین اجتماعی به مجلس رفته بود هم ظاهرا نتوانست نمایندگان را بابت تصمیم دولت به همسان‌سازی مستمری بازنشستگان یک نهاد مستقل کارگری که چیزی جز مداخله در استقلال سازمان تامین اجتماعی نیست، قانع کند جز اینکه دیروز، ضمن تکرار «اجرای عدالت برای بازنشستگان تامین اجتماعی با این نحوه افزایش مستمری‌ها» تاکید کرد که مصوبه هیات دولت با قدرت اجرا خواهد شد.» در ادامه این گزارش به نقد محمدحسن آصفری، نماینده اراک آمده است: « نمایندگان معتقدند که اگر دولت نسبت به لغو این مصوبه اقدام نکند، مجلس به صورت مستقیم از طریق مراجع قضایی بحث ابطال آن را پیگیری کند.»

اعتماد

جوان/ عرضه دلار بیشتر با توافق بانک مرکزی و صرافان

«جوان» در تیتر یک امروز خود سراغ یک موضوع اقتصادی رفته و از «عرضه دلار بیشتر با توافق بانک مرکزی و صرافان» خبر داده است. در این گزارش آمده است: «افزایش نرخ ارز بسیار کمتر از آن چیزی بود که برخی از کارشناسان اقتصادی به تصویر کشیده‌بودند، زیرا برخی از تحلیلگران مدعی بودند که اگر برجام احیا نشود، تورم انتظاری، نرخ دلار را تا ۶۰ هزار تومان افزایش خواهد داد، اما با توجه به تدابیر اعمال شده نرخ دلار در بازار تنها در کانال ۳۳ هزار تومان افزایش یافت و این در شرایطی است که هماهنگی بین بانک مرکزی و صرافی‌ها و تدابیر امنیتی و پلیسی موجود در بازار ثبات را به این بازار باز خواهد گرداند. در پی تشدید نوسانات ارزی ناشی از خبر‌های سیاسی و حواشی مربوط به مذاکرات هسته‌ای در روز‌های گذشته نرخ ارز در بازار آزاد افزایش یافت. فعالان بازار علت اصلی نوسانات اخیر ارزی را جو روانی می‌دانند و می‌گویند عرضه ارز مناسب است.»

جوان

شرق/ رفت و آمد زیر پوست بنزین

«شرق» در گزارشی که امروز تیتر یک کرده با اشاره به اینکه «جمع‌آوری کارت سوخت جایگاه‌داران به شایعه افزایش قیمت بنزین دامن زده است» نوشته: «در‌حالی‌که مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران جمع‌آوری کارت سوخت جایگاه‌داران را رد کرده است، برخی شرکت‌های زیرمجموعه استانی پخش فراورده‌های نفتی آن را تأیید کرده‌اند! ... پیگیری ماجرای این تناقض‌ها و شایعه افزایش قیمت بنزین از مجلس یازدهم هم به جایی نمی‌رسد. فریدون عباسی‌دوانی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس به «شرق» می‌گوید که «افزایش قیمت بنزین صحت ندارد و دولت تا امروز لایحه یا طرحی برای افزایش قیمت بنزین به مجلس نداده و مطابق با سند بودجه سال ۱۴۰۱ قیمت بنزین تغییری نمی‌کند». با این حال دولت حسن روحانی هم برای افزایش قیمت بنزین لایحه‌ای به مجلس نبرده و مدیران او مدام این موضوع را تا پیش از آبان ۹۸ تکذیب می‌کردند. رئیس کمیسیون انرژی مجلس در واکنش به این مسئله به «شرق» می‌گوید: «آن دولت حسن روحانی بود و حالا دیگر نیست!». 

شرق

کیهان/ پایان گزینه‌های آمریکا

«کیهان» سه تا از تیترهای امروز خود را به آمریکا اختصاص داده است. این روزنامه اصولگرا گزارش سی‌ان‌ان را با عنوان «گزینه‌های امریکا علیه ایران تمام شده است» تیتر یک کرده و نوشته: «در شرایطی که اقدامات غیرقانونی آمریکا در قبال برجام ادامه دارد، شبکه سی‌ان‌ان در مطلبی به جو بایدن درباره پایان گزینه‌های این کشور علیه ایران هشدار داده است. این رسانه دموکرات آمریکایی در گزارش خود بارها بدون اشاره به ماهیت صرفا مسالمت‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران ادعا کرده است: در حالی که گزینه‌های بایدن تمام می‌شود، ایران بیش از هر زمان دیگری به سلاح اتمی نزدیک شده است.»

کیهان در یکی دیگر از مطالب خود به نقل بایدن تیتر زده «تورم در آمریکا به دلیل حمایت از اوکراین است؛ مردم باید تحمل کنند». این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری که عکس دو شده نیز با یک استاد دانشگاه سیراکیوس نیویورک گفت‌وگو کرده و به نقل از او نوشته: «اینجا در آمریکا هیچ‌کس زورش به لابی‌های قدرتمند اسلحه نمی‌رسد».

کیهان

آرمان ملی/ سرقت خرد

«آرمان ملی» در گزارشی که امروز تیتر یک کرده با عنوان «واکاوی آمار تکان دهنده سرقت خُرد» نوشته: «اوایل سال 99 و در اوج بحران کرونا و تعطیلی‌های پشت‌سر هم کشور در شرایط قرنطینه بود که آماری از سوی پلیس منتشر شد که تعداد زیادی از افرادی که به سرقت روی آورده‌اند، پرونده اولی هستند و تاکنون سابقه‌ جرم و جزائی نداشته‌اند. آمــاری نیز که روز گذشته از سوی مسئولان قوه قضائیه در خصوص این امر می‌دهد، مُهــر تاییدی به افــرایش آسیب‌های اجتماعی است، نه سیاه نمایی رسانه‌ای. آنطور که قائم‌مقـــام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، اعلام کرده: «سال ۱۳۸۸ فقط ۲۰۰ هزار سرقت به ثبت رسیده، اما این آمار در سال ۱۴۰۰ به یک میلیون و ۴۰۰ هزار سرقت رسیده است!» این آمار یعنی 7 برابر شدن آمار سرقت  در12 سال گذشته، البته اگر  برخی از انواع سرقت‌ها که شامل وسایل و تجهیزات شهرداری و شهری می‌شود را جزو این آمار نیاوریم.»

آرمان ملی

ایران/ جلسه بانیان وضع موجود در ولنجک

«ایران» در تیتر یک امروز خود از افزایش جهشی تأمین و عرضه ارز در کشور خبر می‌دهد و با عنوان «بسته جدید دولت برای تعدیل قیمت ارز» نوشته است: «منطق اقتصادی نشان می‌دهد که افزایش قیمت ارز در بازار آزاد هیجانی است و در روزهای آینده بنابر گفته مسئولان قیمت کاهش می‌یابد».

این روزنامه دولتی در یکی دیگر از تیترهای امروز خود نیز واکنش‌ها به موضوعی که روز گذشته از سوی اکانت توییتر این روزنامه مطرح و حاشیه ساز شد را مورد توجه قرار داده و با عنوان «جلسه بانیان وضع موجود در ولنجک نوشته: «این واکنش‌ها در حالی رقم خورد که «جواد امام» مدیرعامل بنیاد باران (وابسته به رئیس دولت اصلاحات) ضمن تأیید برگزاری این جلسه به ایلنا گفت: «ناطق نوری در جلسه جمعه شب دیدار روحانی، خاتمی و سید حسن خمینی حضور نداشت.»

سازندگی/ جدل لاریجانی و جلیلی

«سازندگی» در شماره امروز خود با تیتر «جدل علی لاریجانی با سعید جلیلی» نوشته: «گزارش‌های غیر رسمی از جلسه فوق‌العاده مجمع تشخیص مصلحت نظام حاکی است که پیشنهاد سعید جلیلی برای خروج ایران از ان‌پی‌تی با مخالفت علی‌لاریجانی روبه‌رو شده است».

این روزنامه اصلاح‌طلب در سرمقاله نیز یادداشتی از سیدافضل موسوی ، عضو شورای مرکزی حزب کارگران را منتشر کرده که با تیتر «اجتناب از فرصت‌سوزی» نوشته: «شرایط امروز کشور با دوران احمدی‌نژاد و صدور قطعنامه‌ها تفاوت دارد بنابراین نباید رفتارهای مشابه آن زمان را تکرار کرد.»

سازندگی البته عکس امروز خود را به قطار یزد-مهشد که چند روز خبر از ریل خارج شد، اختصاص داده و از مقصر شناخته شدن بیل مکانیکی و راننده قطار درا ین حادثه خبر داده است.

سازندگی

وطن امروز/ اقتدار مقابل زیاده‌خواهی

«وطن امروز» با اشاره به گزارشی که امیرعبداللهیان درباره روند مذاکرات و تأثیر قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام بر گفت‌و‌گوهای هسته‌ای، به نمایندگان مجلس داد، تیتر زده «اقتدار مقابل زیاده‌خواهی» و به نقل از وزیرخارجه نوشته: «از آنجا که جمهوری اسلامی ایران با جدیت و حسن نیت وارد گفت‌و‌گو با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد، انتظار صدور قطعنامه خلاف توافقات ایران و آژانس را نداشتیم. هرچند این قطعنامه محتوای محکم و خاصی ندارد و به نظر یک توصیه است که برای ما حائز اهمیت نیست.»

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری نیز به افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر پرداخته و با طرح این سوال که «بازار ارز آرام می‌گیرد؟» نوشته: «فعالان بازار علت اصلی نوسانات اخیر ارزی را جو روانی می‌دانند و می‌گویند عرضه ارز مناسب است اما بانک مرکزی نباید اجازه دهد اختلاف دلار نیمایی و آزاد افزایش یابد.»

وطن امروز

دنیای اقتصاد/ روز متفاوت در بازارها

«دنیای اقتصاد» در تیتر یک امروز خود با عنوان «روز متفاوت در بازارها» نوشت: «نرخ بازار ارز و سکه سطوح جدیدی را ثبت کرد. در بورس، خرید گواهی سکه با صف تقاضا روبه‌رو شد و شاخص کل معاملات باتوجه به رشد قیمت دلار، مسیر افزایشی به خود گرفت. همچنین قیمت بازار خودرو و مسکن نیز در هفته‌های اخیر در مسیر صعودی حرکت می‌کند. با تغییر شرایط در بازارها، سیاستگذاری ارزی نیز با اتخاذ برخی سیاست‌ها نظیر اعطای مجوز به صرافی‌ها برای خرید اسکناس از صادرکنندگان، به دنبال محدود کردن نوسانات قیمتی است. کارشناسان معتقدند که فضای متفاوت بازارها، معلول «انتظارات تورمی» است و سیاستگذار برای آرامش‌بخشی به بازارها، باید از سیاست‌های موثر برای تنظیم انتظارات استفاده کند. بخشی از فضای جدید بازارها، تحت تاثیر خبرهای مذاکرات بوده است که اتخاذ یک رویکرد سازنده می‌تواند به ثبات بازارها کمک کند. بخش دیگری از پازل سیاستگذاری نیز می‌تواند با بهره‌گیری سیاست پولی موثر در کوتاه مدت میسر شود که استفاده از تجربه موفق روسیه برای مهار انتظارات می‌تواند راهگشا باشد.»

دنیای اقتصاد

صبح نو/ غربی‌ها در لغو تحریم جدی نیستند

«صبح نو» عکس امروز خود را به محمدباقر قالیباف رئیس مجلس اختصاص داده و ارزیابی او از تاثیر قطعنامه شورای حکام بر روند مذاکرات که دیروز مطرح شد را پوشش داده است. این روزنامه اصولگرا به نقل از قالیباف تیتر زده: «غربی‌ها در لغو تحریم جدی نیستند».

صبح نو همچنین با اشاره به بررسی آخرین وضعیت تامین کالاهای اساسی و حقوق بازنشستگان در جلسه غیرعلنی مجلس، گزارشی نوشته با عنوان «سفره مردم، خط قرمز بهارستان» منتشر شده است. 

این روزنامه اصولگرا در نوار پایینی صفحه یک نیز به موضوعات متعددی پرداخته که یکی از آنها بازار پرنوسان دلار در روزهای اخیرا ست. صبح نو با اشاره به اینکه «بانک مرکزی با هدف سامان‌دهی بازار ارز سیاست‌ها جدید به صرافی‌ها ابلاغ کرد» تیتر زده «لگام به افسار دلار؟»

صبح نو

 


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها