خبر به روایت «فردا»

یک سال بعد از انتخابات/ بازار متعادل ارز/ خنجر از پشت ترکیه

کد خبر: 1155736

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

یک سال بعد از انتخابات/ بازار متعادل ارز/ خنجر از پشت ترکیه

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

اعتماد/ یک‌ سال تا واقعیت

«اعتماد» رئیسی که حالا در یک سالگی پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری است را عکس یک کرده و در گزارشی با عنوان «یک سال تا واقعیت» به بررسی عملکرد او پرداخته است. این روزنامه اصلاح‌طلب نوشته: « در سالروز روی کار آمدن دولت سیزدهم، تقریبا دلیلی برای جشن گرفتن پیروزی ابراهیم رییسی در انتخابات سال 1400 مشاهده نمی‌شود. هر چند حامیان دولت معتقدند که سید ابراهیم رییسی دستاوردهای زیادی در همین دوره یک ساله‌داشته است. ... مهم‌ترین وعده‌های دولت رییسی در زمینه اقتصاد بوده است. ابراهیم رییسی بعد از نشستن بر صندلی ریاست‌جمهوری هم این وعده‌ها را ادامه داد. از مهم‌ترین وعده‌های ابراهیم رییسی تک‌رقمی کردن تورم بود. اما افزایش قیمت کالاهای اساسی با حذف ارز ترجیحی، لااقل در سال جاری نشان داد که خبری از تورم تک‌رقمی نیست. ... وضعیت بورس همچنان مبهم است و هیچ ثباتی وجود ندارد. قیمت‌ها هر لحظه افزایش می‌یابد و تورم نیز کنترل نشده است. ... در موضوع برجام هم دولت رییسی تا اینجا هیچ موفقیتی به دست نیاورده است.»

اعتماد

جوان/ سبقت عرضه دلار از تقاضا

«جوان» تیتر یک امروز خود را به یک موضوع اقتصادی و مشخصا وضعیت بازار ارز اختصاص داده است. این روزنامه اصولگرا تحت عنوان «سبقت عرضه دلار از تقاضا» نوشته: «در پی عملیاتی شدن سیاست‌های افزایش عرضه ارز در بازار شاهد تعدیل قیمت ارز فیزیکی در بازار تهران هستیم و باید دید این اقدام چه تأثیری در بازار‌های ارزی منطقه مانند بازار ارزی هرات، امارات و اربیل عراق خواهد گذاشت. گویا عملیاتی طرح‌ریزی شده بود که به‌دنبال وضع تحریم‌های مثلاً جدید از سوی امریکا در حوزه پتروشیمی‌ها نرخ ارز در بازار ایران با صعود‌های بسیار قابل ملاحظه همراه شود که این عملیات با هوشیاری دولت و مقام‌های امنیتی، انتظامی و همچنین همکاری فعالان اقتصادی و صنف صرافی با بانک مرکزی ناکام ماند، به‌طوری‌که نرخ دلار که در بازار تهران چشم به رکورد زنی ۳۴‌هزار تومان دوخته بود، به‌طور مجدد روند نزولی را در پیش گرفت.»

جوان

کیهان/ وفادار به عهدها

«کیهان» امروز بیشتر خبری است. مثلا در تیتر یک امروز خود اظهارات سیدابراهیم رئیسی در یک سالگی پیروزی در انتخابات را پوشش داده و از بین همه حرف‌های او آنجایی را برای تیتر انتخاب کرده که گفت: «بر عهد خود با مردم در مبارزه با فقر، فساد و تبعیض وفاداریم». کیهان نوشته: «رئیس‌جمهور با مرور معانی ضمنی و دلالت‌های انتخاب مردم در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته، این انتخابات را تأکید مجدد مردم به اجرای آرمان‌های اصیل انقلاب در حوزه عدالت‌گستری و مبارزه با فقر، فساد و تبعیض دانست.»

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری که عکس یک شده نیز به اجتماع «سلام فرمانده» در زنجان پرداخته. کیهان عکس دو خود را اما به گپ و گفت صمیمانه سیدعباس صالحی و حسین شریعتمداری در مؤسسه کیهان که دیروز در موسسه کیهان انجام شده، اختصاص داده است.

کیهان

شرق/ بندبازی ترکیه

«شرق» در تیتر یک امروز خود با عنوان «بندبازی ترکیه» نوشته: «ترکیه با لغو سفر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، سفر مولود چاووش اوغلو به اسرائیل را کلید زد. این در حالی است که پیش از آن، اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهوری اسرائیل هم به ترکیه سفر کرده بود و به دنبالش اردوغان در تلاش برای حضور نفتالی بنت در ترکیه نیز هست تا بتواند از قِبَل گرم‌شدن روابط دیپلماتیک و افزایش سطح تعاملات و مناسبات تجاری و اقتصادی آنکارا – تل‌آیو حمایت واشنگتن را هم به دست آورد. در همین راستا ذیل سیاست ایران‌هراسی اسرائیل و هشدارهای مکرر رسانه‌ای به اتباعش برای عدم سفر به ترکیه شاهد همکاری تام و تمام سیستم امنیتی ترک‌ها و اردوغان نیز هستیم که می‌تواند به عنوان تکمله‌ای بر اقدامات ضدایرانی وی قلمداد شود. آن هم در شرایطی که توریست‌ها و در کل اتباع ایرانی عملا بیشترین خروج سرمایه را در قالب سفر، کنسرت، خرید خانه و... به ترکیه داشته‌اند. از این رو باید سیاست و رویه فعلی اردوغان نسبت به ایران را نوعی خنجر از پشت تعبیر کرد.»

شرق

ایران/ منتظر نفت ایران

«ایران» در گفت‌وگو با کارشناسان تاثیر سفر بایدن به عربستان را بررسی کرده و با عنوان «بازار منتظر نفت ایران است نه عربستان» به نقل از فریدون برکشلی نوشته: «دستور کار سفر بایدن به خاورمیانه تنها نفت نیست. اگرچه احتمالاً در این سفر برای دور کردن عربستان و روسیه از هم و کاهش قیمت نفت با عرضه بیشتر به بازار تلاش خواهد شد اما در واقع ریاض، کانون توجه سفر بایدن نیست. بایدن کار اصلی‌اش با امارات و شورای همکاری خلیج فارس است. این سفر پوشش نفتی دارد؛ اما فکر می‌کنم که نفت، اولویت اصلی نیست. مشکل بایدن اسناد همکاری عربستان در عملیات ۱۱ سپتامبر است. این هزینه را برای واشنگتن و ریاض خیلی بالا می‌‌برد. الان از حدود ۴۰۰ میلیارد دلار غرامت صحبت می‌‌کنند. اگر بایدن از این سفر با دست پر و دستاورد قابل توجهی بازنگردد، هزینه قابل توجهی را باید بپردازد.امریکا فرصت مصالحه با ایران را از دست داد و این به زیان امریکاست.»

ایران

آرمان ملی/ قفل اجاره‌بها

«آرمان ملی» در یکی از گزارش‌های امروز خود به موضوع اجاره‌بها و افزایش سرسام‌آور آن که دغدغه بسیاری از مردم است، پرداخته و با عنوان «قفل اجاره بها باز می شود؛ نه با این بسته» نوشته: «افزایش تنش‌ها در بازار مسکن به قوت خود باقی بود که این بار مجددا دولت به بهانه کنترل بازار مسکن خصوصا قیمت اجاره بها ورود کرد که به دنبال ارائه بسته جدیدی که با هدف خروج اجاره از بحران نام‌گذاری شده است به دست رئیس‌جمهور رسیده و سعی شده تا حرکتی اساسی به جای مسکن‌های موقتی صورت بگیرد. موضوعی که به اعتقاد کارشناسان آنچه در طول سالیان اخیر به ویژه شرایط کنونی خود باعث دامن زدن به التهاب‌های بازار مسکن خواهد شد و در شرایطی که قیمت کالاهای اساسی تغییر کرده طبیعی است که در بازار اجاره نیز به تبعیت از این قیمت‌ها رشد قیمتی وجود داشته باشد و دراین بین مالکانی که به‌طور آزادانه و به‌طور دلبخواهی یکه تازی می‌کنند نیز باید طبق تعرفه خاصی و با نظارت بیشتری نسبت به گران کردن میزان اجاره بها اقدام کنند».

آرمان ملی

صبح نو/ تعادل در بازار ارز

«صبح نو» جلد امروز خود را به بازار ارز اختصاص داده و از ایجاد تعادل در آن می‌گوید. استنادش نیز به این است که دلار توافقی در صرافی‌ها وارد کانال 29 هزار تومان شد. 

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری نیز با طرح این سوال که «کانال‌هایز زرد چگونه با ارائه اخبار جعلی و هدفمند فتنه‌گری و اختلاف افکنی می‌کردند؟» قالیباف را رکورددار تخریب توسط سیاه‌نویس‌ها دانسته است. 

صبح نو همچنین در یک‌سالگی پیروزی رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری به ببرسی وضعیت دولت جدید پرداخته و با تیتر «در میان مردم» نوشته: «اصلاحات در برخی بخش‌های دولت برای عبور از مشکلات اقتصادی لازم است».

صبح نو

وطن امروز/ سلام فرمانده

«وطن امروز» نگاهی دارد به پیام‌ استقبال مردمی در جهان از نماهنگ «سلام فرمانده» و در گزارشی که عکس یک شده و بخش عمده‌ای از صفحه یک امروز را گرفته، نوشته: «واکنش‌های فراوان نسبت به نسخه‌های گوناگونی که از این سرود در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد، نشان می‌دهد پیام این سرود بخوبی درک شده است ... اگر چه برخی خواسته یا ناخواسته نتوانستند مفهوم اساسی این سرود را درک کنند اما بازتاب جهانی آن، مساله مهمی را به اثبات رساند. برخلاف دوگانه‌سازی‌ها و تصاویر غیرواقعی که برخی درباره پیام و مخاطب این سرود داشتند، حالا با نسخه‌های غیرایرانی و غیرفارسی که از این سرود پخش و توزیع شده است، بخوبی می‌توان دریافت که مسلمانان اقصی نقاط دنیا خوب می‌دانند با چه کسی در این سرود سخن می‌گویند و اتفاقا یکی از رازهای ماندگاری این سرود هم همین است. در یکی از تفسیرهای زیبایی که درباره فراگیری «سلام فرمانده» صورت گرفته بود، دلیل این استقبال گسترده توجه امام عصر به این نماهنگ بیان شده بود.»

وطن امروز

سازندگی / سال پرهیاهو

«سازندگی» سید ابراهیم رئیسی را روی جلد آورده و در یک ویژه‌نامه به مناسبت یک‌سالگی پیروزی او در انتخابات ریاست جمهوری دارد. این روزنامه اصلاح‌طلب سرمقاله را به عبدالناصر همتی یعنی رقیب رئیسی در این انتخابات و یکی از منتقدان او در این یک سال اختصاص داده و او هم با اشاره به اینکه «فرصت‌ها درحال از دست رفتن است» نوشته: «تحربه نزدیک به یک سال اداره کشور با نگاه و رویکرد دولت سیزدهم تفاوت معنادار در راهبری رفع تحریم‌ها، مهار تورم، افزایش انضباط مالی و کاهش فروبستگی‌های حوزه فرهنگ و فضای مجازی را آشکار ساخت. این تفاوت معنادار نه فقط در انتخاب رئیس جمهور، بلکه در مورد انتخاب وزرا هم آشکار شده است.» این روزنامه اصولگرا در گزارش‌هایی با عنوان «وعده‌ای که عمل نشد»، «روزهای خست معیشت»، «شهرداری با شورای انقلابی»، «وزارت اصلاحیه» و «ریل‌گذاری جدید و بدیع» به نقد دولت در زمینه برجام، مسائل اقتصادی، وزارت ارشد و سینما و شهرداری و ... پرداخته است. 

سازندگی

دنیای اقتصاد/ فرصت بورسی سقوط رمزارز

«دنیای اقتصاد» در گزارشی که تیتر یک کرده با عنوان «فرصت بورسی سقوط رمزارز» نوشته: « اقتصاد جهان این روزها نیم نگاه ویژه‌ای به آمار تورم دارد. در هر جایی که تا پیش از این سخن از سیاست‌های حمایتی در جهت مهار تبعات اقتصادی کرونا بوده، حالا راه برای شکایت از تورم باز است. همین امر سبب شده تا بانک‌های مرکزی به‌ویژه در اتحادیه اروپا و ایالات متحده در شرایط کنونی توجه ویژه‌ای به مهار تورم داشته باشند. این سیاست‌ها اما موجبات ریزش قیمت در بازار ارزهای دیجیتال را فراهم کرده است تا شاهد فرار سرمایه‌ها از این بازار پرریسک و افت قیمت بیت‌کوین به سطوح کمتر از ۲۰هزار دلار باشیم. بازاری که پیش‌ از این به‌عنوان یک رقیب جدی برای بورس تهران به‌شمار می‌رفت و بر اساس آمار غیررسمی، بخش زیادی از سرمایه‌های خارج‌شده از سهام، جذب بازار رمزارزها شده بود. در شرایط فعلی اما باید دید آیا جریان پول میان سهام و کریپتوها معکوس می‌شود؟ پاسخ مثبت به این سوال اما نیازمند فراهم کردن شرایط در بورس تهران برای میزبانی از سرمایه‌های جدید است.»

دنیای اقتصاد


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها