خبر به روایت «فردا»

بازتاب حضور الکاظمی در تهران/ پالس مذاکرات به بازارها/ رانت دانشگاهی

کد خبر: 1157851

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

بازتاب حضور الکاظمی در تهران/ پالس مذاکرات به بازارها/ رانت دانشگاهی

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

اعتماد/ عبور از گذشته با تفاهم جمعی

«اعتماد» گفت‌وگویی دارد با عباس عبدی، تحلیلگر اصلاح‌طلب که با عنوان «عبور از گذشته با تفاهم جمعی» عکس یک شده است. او در این مصاحبه می‌گوید: «زبان صحبت کردن با حکومت‌ها باید زبان قدرت باشد. وقتی یک موازنه قوا ایجاد شد، منطق گفت‌وگوی هر حکومتی هم تغییر خواهد کرد. ... تا نتوانید موازنه قوا ایجاد کنید، حکومت دلیلی نمی‌بیند که به چارچوب‌های عقلانی مورد نظر شما رجوع کند». او معتقد است که «حاکمیت به لحاظ سیاست رسمی اشتباه می ‌کند که امنیت ملی را تقلیل می‌دهد به امنیت نظامی و مخالفین هم قطعا اشتباه می‌کنند که وجه نظامی را در نظر نمی‌گیرند و کم‌توجهی می‌کنند. ما نیازمند این هستیم که امنیت خودمان را در چارچوبی تعریف کنیم که هم اقتصاد، فرهنگ، سیاست و نیروی نظامی و هم تکنولوژی را در بر بگیرد.»

عبدی می‌گوید: «دولت‌ها به دلیل اینکه درآمد سنگینی از نفت داشته‌اند، حس کرده‌اند که از مردم چیزی نمی‌گیرند و بنابراین رابطه کارگزار و کارفرما مختل می‌شود و دیگر ما چیزی به نام کارگزار نداریم، چون دولت خودش کارفرما شده است».

اعتماد

جوان/ سهم افراد خاص

«جوان» در عکس یک امروز خود یک صندلی دانشگاهی را کادوپیچ کرده و با عنوان «۱۰۰۰ صندلی دندانپزشکی دانشگاه‌ها سهم افراد خاص!» نوشته: «صندلی دانشگاه‌های معتبر و رشته‌های پرمتقاضی فقط محل رقابت بین پشت کنکوری‌ها نیست؛ این صندلی‌ها گاهی وقت‌ها هم با تبصره‌هایی به افرادی که شایستگی علمی‌اش را ندارند، واگذار می‌شوند! این کار غیر قانونی هم نیست. قوانینی وجود دارد تا بخشی از این صندلی‌ها به افراد خاصی مانند فرزندان اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها برسد. گاهی این عدد و رقم‌ها آنچنان بالاست که نمی‌توان به سادگی از کنار آن عبور کرد. به طور مثال آنطور که رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفته تفاوت حداقل هزار نفری در تعداد دانشجوی در حال تحصیل میان آمار ارائه شده توسط وزارت بهداشت و کارشناسان شورای عالی انقلاب فرهنگی دیده‌می‌شود.» در ادامه این گزارش آمده است: «حراج صندلی رشته‌های برتر دانشگاه‌های برتر به نفع افراد خاص است، اما به رشته پزشکی محدود نمی‌شود. سال گذشته هم ۲۰ نفر از فرزندان هیئت علمی دانشگاه‌ها به دانشگاه صنعتی شریف به عنوان یکی از برترین دانشگاه‌های کشور راه یافتند و خلاصه این قصه سر دراز دارد!»

جوان

شرق/ صلح در میانه

«شرق» حضور الکاظمی نخست وزیر عراق در تهران را دستمایه گزارشی کرده که تیتر یک شده است. این روزنامه اصلاح‌طلب با عنوان «صلح در میانه» نوشته است: «حضور عراق برای میانجیگری میان ایران و عربستان سیر گفت‌و‌گوهای دیپلماتیک در تهران را متفاوت کرد». در این گزارش آمده است: «یکی از نکات مهم سفر مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، به تهران این است که در زمانی انجام می‌شود که قرار است او کمتر از یک ماه دیگر در نشست ریاض که هم‌زمان با سفر جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، به اسرائیل و عربستان انجام می‌شود، شرکت کند. ... مخالفت علنی هیئت هماهنگی گروه‌‌‌های شیعی، با مشارکت عراق در نشست سران کشورهای عربی و آمریکا در ریاض، «مصطفی الکاظمی»، نخست‌‌‌وزیر این کشور را در موقعیت دشواری قرار داده است. ...کارشناسان سیاسی و اقتصادی معتقدند حضور عراق در این نشست ضروری است؛ زیرا در آن درباره آینده منطقه و پرونده‌‌‌های اقتصادی رایزنی خواهد شد، اما برخی گروه‌‌‌های موجود در هیئت هماهنگی تهدید به فعال‌‌‌سازی پرونده اختیارات محدود دولت پیشبرد امور کرده‌‌‌اند؛ چرا‌که به احتمال زیاد در نشست ریاض، پرونده‌‌‌های سیاسی علیه ایران مطرح خواهد شد.»

شرق

کیهان/ تله قطر

«کیهان» در گزارشی که امروز تیتر یک کرده به مخالفت با ازسرگیری مذاکرات پرداخته و با عنوان «مذاکره در قطر تله است نباید به آمریکا جایزه بدهید» نوشته است: «موضوع اصلی، محل مذاکرات نیست و غربی‌ها منتظرند که ایران در قبال تله‌گذاری دیپلماتیک آمریکا و اروپا (آمدن بورل به تهران) به آنها جایزه داده و با ذوق و خوشحالی به استقبال ادامه مذاکره (عقب‌نشینی از مواضع و شروط اصلی) برود!» در این گزارش آمده است: «در بازتعریف مناسبات دیپلماتیک نباید این واقعیت را فراموش کنیم که جمهوری اسلامی ایران در این دوره از حیات خود، قوی‌تر و مقام‌تر شده و در حال فتح قله‌های توسعه و پیشرفت است. ایران در حال «تبدیل‌شدن به‌هاب منطقه» است، با چین، روسیه و ونزوئلا مناسبات راهبردی قوی و برنامه‌های جامعه همکاری بیست‌ساله دارد، ... مناسبات تجاری 4 برابر شده است. ذخایر و فعالیت‌های هسته‌ای ایران افزایش و توسعه یافته است، صادرات نفتی ایران افزایش 40 درصدی داشته است. ... سؤال اساسی که مطرح می‌شود این است که با این ‌حال چه نیازی به مذاکره با غرب خبیث و جنایتکار است؟»

کیهان

آرمان ملی/ زندگی در امتــداد شــب

«آرمان ملی» با توجه به روزهای گرم و شب‌های آرام تهران به موضوع پر حرف و حدیث زیست شبانه پرداخته و در گزارشی با عنوان «زندگی در امتداد شب» نوشته: «تهران، شهر جالبی است در روزها پر از شلوغی و ازدحام مردم است و در شب‌ها میادین اصلی آن، مخصوصا در مناطق جنوبی و مرکزی شهر، پر از کارتن‌خواب‌ها و متکدیان و بی‌خانمان است. بدون تردید زیست شبانه می‌تواند این جلوه زشت شهر را در شب‌ها کمرنگ کند و مانند شهرهای جنوبی کشور یا مشهد مقدس، تهران این ظرفیت را دارد که تا صبح نخوابد. با این حال زیست شبانه با عنوان دیگری در سال 99 به نام «تهران بیدار» به تصویب رسید. با این حال، هنوز شورای شهر ششم، تصمیمی برای زیست شبانه ندارد. ... کارشناسان نیز بر این باورند که کاهش آسیب‌های اجتماعی، توسعه اقتصادی شهر، رونق بخشیدن به کسب و کارهای کوچک، افزایش نشاط اجتماعی، ساماندهی دستفروشان از جمله مزایای این طرح است.»

آرمان ملی

ایران/ همسایه‌ها درمدار ایران

«ایران» عکس یک امروز خود را به گفت‌وگوهای دیروز رئیسی و الکاظمی اختصاص داده و با عنوان «همسایه‌ها درمدار ایران» نوشته است: «جزو نخستین مقامات منطقه بود که در تهران دست دوستی سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور را فشرد و بر اتحاد ناگسستنی تهران و بغداد تأکید کرد.  او روز گذشته نیز در دومین سفر خود به تهران یک هیأت بزرگ سیاسی و اقتصادی را با خود همراه ساخت تا این واقعیت بیش از پیش معلوم شود که رابطه سیاسی و اقتصادی تهران و بغداد نه از تلاش‌های آشکار و پنهان برای تخریب تأثیر می‌پذیرد و نه قربانی سیاست‌های شوم امریکایی خواهد شد.  ... نزدیکی و درهم تنیدگی روابطی که در دوران چند ساله همراهی نیروهای مستشاری ایران با ارتش و نیروهای مردمی عراق در مبارزه با داعش شکل گرفت، مبادلات تجاری دست‌کم 13 میلیارد دلاری که در دوره تحریم‌ها به ریال، دینار و یورو انجام شده و روابط ارگانیکی در طول سال‌های اخیر میان صنعت و تجارت دو کشور ایجاد کرده از جمله دلایلی است که سبب می‌شود رابطه ایران و عراق از ایمنی قابل توجهی در قبال مخاطرات خارجی برخوردار باشد.»

ایران

سازندگی/ بنگاه املاک دولت

«سازندگی» کارتونی از رستم قاسم وزیر مسکن، راه و شهرسازی را برای جلد امروز خود انتخاب کرده و در گزارشی با عنوان «بنگاه املاک دولت» به نقد سیاست‌های دولت در این حوزه پرداخته است. این روزنامه اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه «دولت تورم را خلق کرده و اکنون در قالب منجی ظاهر می‌شود و دستور می‌دهد صاحب‌خانه‌ها اجاره ملک را بالا نبرند» پرسیده است: «توجیه سیاسی و اقتصادی مداخله دولت در بازار اجاره‌بها چیست؟» در این گزارش همچنین به داده‌های آماری بخش مسکن نیز اشاره شده و آمده است: «چیزی حدود 35 تا 40 درصد مردم ایران مشتریان بازار اجاره هستند و حدود 20 میلیون نفر ایرانیان در مسکن نامناسب زندگی می‌کنند. قدیم‌ها شاید فقط در اطراف شهرهای بزرگ می‌شد زاغه‌نشینی را مشاهده کرد اما اکنون اطراف شهرهای کوچک هم به حلبی‌آباد تبدیل شده است. به این ترتیب حدود 25 درصد ایرانی‌ها بد مسکن هستند. ... بیش از نیمی از تهرانی‌ها اجراه نیشن هستند و همچنین حدود یک سوم تهرانی‌ها هم در زاغه‌ها و سکونت‌گاه‌های غیررسمی زندگی می‌کنند.»

سازندگی

دنیای اقتصاد/ پالس مذاکرات به بازارها

«دنیای اقتصاد» در تیتر یک امروز خود با عنوان «پالس مذاکرات به بازارها» نوشته: «نتایج سفر نماینده اتحادیه اروپا به تهران فقط به آغاز مذاکرات هسته‌ای محدود نشد، بلکه محل و فرمت گفت‌وگوها را نیز تغییر داد. از قطر به‌عنوان میزبان احتمالی مذاکرات نام برده می‌شود. ... این تحولات بلافاصله بازتاب‌های خود را در محیط اقتصادی ایران نشان داد. روز گذشته قیمت هر برگ اسکناس دلار آزاد با کاهش قابل توجه ۴۰۰ تومانی نسبت به نرخ روز شنبه به رقم ۳۱هزار و ۴۰۰تومان رسید. قیمت سکه طلا طرح جدید نیز روز گذشته با کاهش ۶۶۰هزار تومانی به سطح ۱۴میلیون و ۷۰۰هزار تومان رسید. کاهش بهای گواهی سکه و صف فروش شدن صندوق طلا و افت شدید قیمت در بازار آتی نیز در کنار کاهش تقاضا در بازارهای فولاد و محصولات پتروشیمی نشان‌دهنده تغییر ذهنیت‌ها و تخلیه انتظارات تورمی در بازارهای کالایی است.»

دنیای اقتصاد

صبح نو/ در جست‌وجوی آرامش

«صبح نو» جلد امروز خود را فیلم سینمایی «بدون قرار قبلی» و گفت‌وگویی که با فرهاد توحیدی، نویسنده آن انجام داده، اختصاص داده است. این روزنامه اصولگرا اما همزمان با حضور مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق در تهران، گفت‌وگویی هم با دانایی‌فر، دیپلمات پیشین که به عنوان سفیر ایران در عراق فعالیت می‌کرد، دارد و تیتر زده: «خاورمیانه در آستانه یک دگرگونی است».

این روزنامه اما گزارش‌های قابل توجه دیگری هم دارد. مثلا با تیتر «درباره وزیران ناپلئونی» نوشته: «مجلس نسبت به عملکرد وزرایی که با رای شکننده وارد ترکیب کابینه شدند، حساسیت دارد». همچنین در گزارشی به بازنشر سخنان دیروز قالیباف در نطق  پیش از دستور که به مناسبت سالگرد شهادت شهید بهشتی بیان شد، پرداخته و به نقل از رئیس مجلس تیتر زده: «دستگاه قضا در دوره جدید، گره‌گشا بوده است».

صبح نو مثل همیشه به موضوعا غیر سیاسی نیز پرداخته و در گزارشی با عنوان «آفت تجمل‌گرایی» از لاکچری‌بازی و رویاپردازی به عنوان موانع ازدواج نام می‌برد.

صبح نو

وطن امروز/ نظم ایرانی منطقه

«وطن امروز» عکسی از حضور الکاظمی در تهران و دیدارش با رئیسی را عکس یک کرده و با عنوان «نظم ایرانی منطقه» نوشته: «تهران این روزها محور گفت‌وگوی سطح بالای سیاسی و دیپلماتیک در موضوعات مهم بین‌المللی قرار گرفته است و ترتیبات جدید امنیتی در منطقه رکن ثابت رایزنی‌های دیپلماتیک در تهران بوده است، تا جایی که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و جوزپ بورل مسؤول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپایی هم در تهران بر نقش انکارناپذیر ایران در هرگونه نظم منطقه‌ای که بخواهد در غرب آسیا ایجاد شود تاکید کردند.  در همین حال مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق یک روز پس از سفر به عربستان و ملاقات با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی اگرچه با دستور کار میانجیگری بین ریاض و تهران به کشورمان سفر کرد اما تاثیر عادی‌سازی رابطه برخی کشورهای منطقه با رژیم صهیونیستی هم موضوع گفت‌وگوهای الکاظمی در تهران بود. »

وطن امروز


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها