خبر به روایت «فردا»

واکنش مجلس به جنجال «داماد وارداتی/ دیپلماسی همسایگی/ عبور از میدان مین

کد خبر: 1156044

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

واکنش مجلس به جنجال «داماد وارداتی/ دیپلماسی همسایگی/ عبور از میدان مین

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

اعتماد/ منتقدان راه جایزگینی ندارند

«اعتماد» که چندی قبل نامه 61 اقتصاددان را تیتر یک کرده و از در راه بودن تورم سه رقمی نوشته بود، امروز پاسخ سازمان برنامه به همان نامه را منتشر کرده و با تیتر «منتقدان راه جایگزینی ندارند» نوشته: «روند اشتباه توزیع ارز ترجیحی به غیر از 1250 پرونده مفاسد موجب افزایش فاصله طبقاتی و عبور ضریب جینی از ۰.۴ شد. هزینه‌های جاری دولت طی هشت سال بیش از ۱۰ برابر شد و دولت قبل، تنها در ۵ ماه پایانی خود ۵۴ هزار میلیارد تومان تنخواه بانک مرکزی را هزینه کرد. لذا دولت امروز، ارثیه‌ای از ساختارهای بلندمدت ناسازگار با شرایط واقعی اقتصاد را حمل می‌کند. برای اصلاح تک‌تک آن ساختارها لازم است که شعارها، تعارف‌ها و مصلحت‌اندیشی‌هایی که صرفا مشکلات را به آینده موکول می‌کند، کنار گذاشته شوند. در اثر همین رویکرد بود که دولت سیزدهم کسری ۴۸۰ هزار میلیارد تومان سال ۱۴۰۰ را بدون استقراض از بانک مرکزی حل کرد و حتی توانست میزان اعتبارات عمرانی و اشتغال را به رقم تاریخی ۲۰۰ هزار میلیارد تومان برساند»

اعتماد

جوان/ ایران در جاده جدید

«جوان» دیدار دیروز رهبری با رئیسی و رئیس جمهور قزاقستان را عکس یک کرده و در گزارشی و با عنوان «ایران و همسایگان در جاده جدید» نوشته: «این رویکرد دولت مردمی درست همان سیاستی است که دکتر رئیسی در جریان رقابت‌های انتخاباتی و پس از آن همواره بر آن تأکید و سیاست خارجی دولت خود را بر تقویت روابط با همسایگان و کشور‌های اسلامی استوار کرده است؛ سیاستی که اگرچه به مذاق برخی در داخل که همواره برای چند کشور اروپایی غش و ضعف می‌روند، خوش نیامده، اما اثرات مثبت آن از هم اکنون نمایان است. افکار عمومی از یاد نبرده است که دولت گذشته با این ادعا که زبان دنیا را می‌فهمد، و راه تعامل با جهان را بلد است، برجام را دریچه ورود این تعامل قرار داد و پس از سال‌ها مذاکره و سپردن تعهدات یکطرفه به طرف‌های غربی بدعهد، شد آنچه نباید می‌شد.»

جوان

شرق/ مجلس «داماد وارداتی» را پس زد

«شرق» به اظهارات جنجالی بانکی‌پور، رئیس کمیسیون مشترک جوانی جمعیت درباره ازدواج دختران بالای سی سال با شیعیان دیگر کشورها پرداخته و ضمن اشاره به حواشی و واکنش‌ها به به این سخن، با تیتر «مجلس «داماد وارداتی» را پس زد» نوشته: «ابتدا اعتراضات به این صحبت از طرف نمایندگان زن مجلس شروع شد. ... شاید همین واکنش نمایندگان زن بود که باعث حساسیت نمایندگان مرد شد و تعدادی از آنها سؤالات خود را از بانکی‌پور پرسیده و تعدادی هم با صدای بلند او را مورد عتاب قرار می‌دادند؛ ... معین‌الدین سعیدی هم در ادامه جلسه علنی دیروز در تذکری خطاب به وی گفت: چرا این مسائل را مطرح می‌کنید؟ کسی که یک جو غیرت دینی دارد، مگر می‌شود بگویید که بانوان این سرزمین بروند با اتباع دیگر ازدواج کنند؟ ... همچنین سیدغنی نظری در تذکری گفت: انتظار داریم رئیس مجلس فرصت دهد تا این نماینده از ساحت مقدس خواهران و مادران ایرانی عذرخواهی کند.»

شرق

کیهان/ عبور از میدان مین

«کیهان» در یک سالگی پیروزی رئیسی در انتخابات ریاست جمهور به بررسی عملکرد او پرداخته و در گزارشی که تیتر یک شده با عنوان «عبور 10 ماهه دولت رئیسی از میدان ‌مین دولت غربگرا» نوشته: «دولت روحانی که با شعار مذاکره و رفع تحریم‌ها و ایجاد درآمد سرشار برای مردم رای آنها را گرفته بود اما 8 سال بعد علاوه‌بر نابود کردن معیشت مردم، افزایش چند صددرصدی قیمت مسکن، دلار، خودرو، کالاهای اساسی، کاهش چند ده درصدی ارزش پول ملی و... کشور را با 800 تحریم جدید دیگر تحویل داد و رفت. به عبارت دیگر رئیسی در حالی آغاز به کار کرد که ماحصل مدیریت حسن روحانی افزایش 630 درصدی قیمت دلار در کشور بود. در آغاز به کار دولت روحانی قیمت دلار 3200 تومان بود اما پس از 8 سال به بالای 30 هزار تومان ... با این حال در خرداد 1401 بازار شاهد بازگشت قیمت دلار به کانال 29 هزار تومان بود.»

کیهان

آرمان ملی / پرستاران قربانی 

«آرمان ملی» در شماره امروز خود به وضعیت پرستاران و قردادهای 89 روزه آنها پرداخته و در گزارشی که تیتر یک شده با عنوان «پرستاران، این بار قربانی پوشش بخش خصوصی» و به نقل از محمد شریفی مقدم، دبیر کل خانه پرستار نوشته: «در هیچ کشوری، پرستاران را به بخش خصوصی واگذار نمی‌کنند چه برسد با آنها قرارداد 89 روزه ببندند. متأسفانه سال‌هاست که ماهیت این نوع قراردادها که برای کارگران و پرستاران و... وجود دارد کارفرما هر چه بگوید باید آنها بدون چون و چرا به آن عمل کنند و خیلی از پرستاران نیز نمی‌توانند به خطای پزشکان اعتراض نمایند، چون مشمول قطع همکاری به ساده‌ترین شکل ممکن می‌شوند. اما اگر همین پرستاران استخدام دولت باشند، زیر بار حرف زور نمی‌روند.» در ادامه این گزارش آمده است: «با شیوع کرونا و در استان‌هایی که پیک کرونا را پشت‌سرگذاشتند، به پرستاران قول داده شده بود که قرارداد یک ساله با آنها بسته می‌شود. بعد از وعده مسئولان این افراد جان خود را کف دستانشان گذاشتند، ولی در نهایت با قرارداد 85 روزه و بدون مزایای وزارت بهداشت روبه‌رو شدند.»

آرمان ملی

ایران/ همگرایی منطقه‌ای با گسترش تجارت خارجی

«ایران» هم تیتر و هم عکس امروز خود را به رایزنی‌های محمود رئیسی با همتای قزاقستانی در تهران اختصاص داده است. این روزنامه دولتی با عنوان «همگرایی منطقه‌ای با گسترش تجارت خارجی» نوشته: «دولت سیزدهم تا اینجای کار توانسته بخش مهمی از رویکرد اصلی سیاست خارجی خود، یعنی گسترش سیاست همسایگی و افزایش مناسبات تجاری با همسایگان را عملی کند، بویژه اینکه درباره مناسبات با قزاقستان، روز گذشته رؤسای جمهور دو کشور اعلام کردند «در چند ماه اخیر» روابط تجاری ۵۰ درصد افزایش یافته است، هرچند آیت‌الله رئیسی و توکایف، این سطح از روابط را کافی ندانسته و خواستار افزایش سطح مبادلات به 3 میلیارد دلار در سال شدند. در این میان به نظر می‌‌رسد رئیس جمهور و دیپلماسی فردی او، یکی از ارکان تقویت و گسترش مناسبات همسایگی در دولت است. چه، همراستا با دیگر مهیمانان عالی رتبه که در سفر خود به تهران این مسأله را یادآور شده بودند، رئیس جمهور قزاقستان نیز دیروز بر نقش دیپلماسی فردی آیت‌الله رئیسی در ارتقای مناسبات دو کشور صحه گذاشت.»

ایران

سازندگی/ بازگشت از غربت

«سازندگی» که چند روزی بود در صفحه یک به موضوعات مختلف اشاره می‌کرد، به رویه سابق برگشته و جلد امروز خود را تمام و کمال به مهدوی دامغانی، نویسنده و پژوهشگر ایران اختصاص داده است. این روزنامه اصلاح‌طلب تیتر زده «بازگشت از غربت» و نگاه به روابط دوستانه مهدوی دامغانی با آیت‌الله سیستانی دارد.

این روزنامه اصلاح‌طلب البته تیتر برخی دیگر از گزارش‌های امروز و محور اصلی آنها را در صفحه یک خود آورده است. مثلا به اظهارات جواد لاریجانی پرداخته و پرسیده «بخشش از کیسه چه کسی؟» یا در گزارشی با عنوان «رمز گشایی از یک سفر» به سفر بایدن به عربستان پرداخته است. سازندگی همچنین در گزارش دیگری سعی کرده به این سوال پاسخ دهد که «آیا دولت حق دخالت در بازار مسکن را دارد؟»

سازندگی

دنیای اقتصاد/ زیان‌سازی با خودروسازی

«دنیای اقتصاد» با خودروسازی و زیان‌سازی قافیه ساخته و در گزارشی که تیتر یک کرده، نوشته: «موتور تولید زیان در خودروسازی همچنان روشن است. صورت‌های مالی سه خودروساز بزرگ کشور در سال۱۴۰۰ که به تازگی در سامانه کدال منتشر شده است از زیان ۹هزار و ۴۵۰میلیارد تومانی تولید حکایت دارد. این در شرایطی است که زیان انباشته نیز قله ۷۵هزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی را فتح کرده است. بر اساس این گزارش اگر چه سرعت تولید زیان در ۱۴۰۰ نسبت به سال۹۹ کاهش یافته، اما آمارها همچنان از زیان‌سازی خودروسازان حکایت دارد. قیمت‌گذاری دستوری دلیل روشن زیان تولید و انباشته خودروسازان است حال آنکه به نظر می‌رسد سیاستگذار برنامه مشخصی برای حذف یا کاهش ضرردهی شرکت‌های خودروساز به واسطه تغییر شیوه قیمت‌گذاری ندارد. در همین حال پیش‌بینی می‌شود با توجه به رشد هزینه نهاده‌های تولید در سال جاری و اصرار سیاستگذار به تثبیت قیمت، دور چرخش زیان‌دهی در خودروسازی افزایش یابد. این در شرایطی است که امسال برای تولید یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو برنامه‌ریزی شده است.»

دنیای اقتصاد

صبح نو/ ایستادن پای وطن

«صبح نو» گفت‌وگویی دارد با کارگردان و نویسنده فیلم سینمایی «هناس» که عکس و با تیتر «ایستادن پای وطن» منتظر شده است. 

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری هم به موضوع تغییر کابینه پرداخته و با طرح این گمانه که «دومین وزیر هم از کابینه می‌رود؟» از اعلام وصول استیضاح وزیر صمت خبر داده است. 

صبح نو همچنین از ماجرای انتقال آب خزر به سمنان گزارش داده و تیتر زده «تهدید یک ابرپروژه». این روزنامه اصولگرا در یکی دیگر از گزارش‌های امروز خود کاهش قیمت بیت‌کوین را زیر ذره‌بین برده و از «زمستان ارزهای دیجیتال» نوشته است.

صبح نو

وطن امروز/ درصد 100

«وطن امروز» تیتر و عکس یک امروز خود را به حضور رئیس جمهور قزاقستان در ایران و دیدار دیروزش با رهبری و رئیسی اختصاص داده است. این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری با تیتر «درصد 100» کمیسیون ماده 100 شهرداری‌ها راکانون تخلفات ساختمانی و منشأ ناپایداری ساختمان‌ها دانسته و نوشته: «کمیسیون ماده 100 از سال‌ها قبل تبدیل به مهم‌ترین منبع درآمد شهرداری‌های کشور شده است و متخلفان و قانون‌گریزان می‌توانند با توسل به راه‌های فراری که در این کمیسیون پیش‌بینی شده، تخلفات ساختمانی خود را با پرداخت جریمه‌های سنگین جبران کنند!» در این گزارش به نقل از سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور آمده است: «معضلات کنونی در کمیسیون ماده 100 شهرداری‌ها بدون رعایت کامل طرح تفصیلی قابل حل شدن نیست. به این معنا که اگر می‌خواهیم با آسیب‌ها و تهدیدهای حوزه ساختمان مقابله کنیم باید طرح تفصیلی را ملاک قرار دهیم و حتی اگر طرح تفصیلی اشکالاتی دارد، آن را برطرف کنیم.»

وطن امروز

 


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها