خبر به روایت «فردا»

بایدن در منطقه/ اینترنت و قفل کودک/ هفت سال بعد از برجام

کد خبر: 1161741

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

بایدن در منطقه/ اینترنت و قفل کودک/ هفت سال بعد از برجام

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

اعتماد/ صیانت بدون مصوبه مجلس

«اعتماد» در گزارشی با عنوان «تحرکات جبهه پایداری برای اجرای چراغ خاموش طرح صیانت» به نقل از غلامرضا نوری قزلجه، عضو کمیسیون ویژه طرح صیانت نوشته: «این تصور که نهادی بدون مصوبه مجلس بخواهد مصوبه طرح صیانت را اجرا کند، تصور درستی نیست و چنانچه ساختاری دست به یک چنین اقدامی زده باشد، رفتاری غیرقانونی مرتکب شده است.» او گفته: «این طرح، ایده‌ای خسارت‌بار و بیهوده است و مغایر بسیاری از اصول قانون اساسی و حقوق شهروندی است. با آزادی بیان، گردش آزاد اطلاعات، حق دسترسی مردم به فضای مجازی و اینترنت منافات دارد و اساسا قابل تصویب نیست. منظورم این است که این طرح با این سبک و سیاقی که دارد، هرگز مورد توجه نمایندگان قرار نمی‌گیرد. البته بعید است نمایندگان موافق طرح از خواسته‌های خود کوتاه بیایند و طرح را به نفع مطالبات مردم تغییر دهند.»

اعتماد

جوان/ بایدن در تل‌آویو ترامپ شد!

«جوان» امروز هم گزارشی درباره سفر منطقه‌ای بایدن دارد و با عنوان «بایدن در تل‌آویو ترامپ شد!» نوشته: «جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا که زمانی گفته بود اگر اسرائیلی وجود نداشت، امریکا آن را به وجود می‌آورد، دیروز سفر مناقشه‌برانگیز به منطقه را کلید زد؛ سفری که او به رغم برخی تغییرات در ظاهر برخوردها، پا جای پای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سلف خود گذاشت. عصر دیروز با ورود جو بایدن به سرزمین‌های اشغالی، یکی از سنگین‌ترین تدابیر امنیتی برای سفر رئیس‌جمهور امریکا انجام شد و بیش از ۱۶ هزار افسر پلیس اسرائیلی در آستانه ورود او به صف شدند تا امنیت این سفر را تضمین کنند.» در ادامه این گزارش آمده است: «ابعاد محتوایی سفر بایدن، تقریبا همان‌هایی است که دونالد ترامپ، سلف بایدن هم پیگیر اجرایی شدن آن‌ها بود. ... وزارت خارجه رژیم صهیونیستی دیروز اعلام کرد که جو بایدن در جریان سفر سندی را تحت عنوان «اعلامیه قدس» با یائیر لاپید، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به امضا خواهد رساند.»

جوان

شرق/ نشت صیانت

«شرق» «فعال سازی قفل کودک برای همه کاربران ایرانی» را سوژه گزارشی کرده که تیتر یک شده است. این روزنامه اصلاح‌طلب با عنوان «نشت صیانت» نوشته: «طرح صیانت چراغ‌خاموش به حیات خود ادامه می‌دهد و اینترنت طبقاتی که از اهداف طرح محدودسازی اینترنت بود، بدون سرو‌صدا و توضیحی به مرحله اجرا در‌آمده است. چندی پیش وزیر ارتباطات با حضور در برنامه تلویزیونی «جهان‌آرا» به قابلیت Safe Search گوگل اشاره کرده و از لزوم ارائه اینترنت امن برای کودک و نوجوان سخن گفته بود ... یکی از هدف‌هایی که در طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی دنبال می‌شود، مسئله اینترنت طبقاتی است. به این صورت که هر‌یک از طبقات جامعه به سطح مشخصی از این فضا دسترسی داشته باشند. با وجود این، به‌ نظر می‌رسد دولت سیزدهم طبقاتی‌کردن اینترنت را از کودکان آغاز کرده‌ است؛ چرا‌که اپراتورهای بزرگ کشور سیم‌کارت‌هایی را ارائه دادند که استفاده از هر‌یک از سرویس‌های اینترنت، بر اساس سن افراد تعیین می‌شود.»

شرق

کیهان/ فاجعه برجام

«کیهان» در هفتمین سالگرد توافق هسته‌ای با تیتر «فاجعه برجام چگونه بر سر ملت آوار شد» نوشته: «قرار بود با برجام، تمام تحریم‌ها لغو شود؛ هم چرخ سانتریفیوژها بچرخد هم چرخ کارخانه‌ها، قرار بود سیب و گلابی برجام برسد و دلار هزار تومان باشد، قرار بود چُنان رونق اقتصادی ایجاد شود که هیچ فردی به یارانه نیاز نداشته باشد، قرار بود مشکلات مسکن و اشتغال و ازدواج حل شود، قرار بود... اما حالا 7 سال از امضای برجام گذشته و هیچ‌کدام این وعده‌ها محقق نشده است. دولتی که به دولت وعده‌ها مشهور شده بود طی 8 سال، زلف همه مشکلات کشور را به برجام گره زد و هیچ گره‌ای از کار فروبسته این کشور نگشود. امروز 23 تیر 1401، سالروز امضای توافقنامه‌ای است که به اعتراف بانیان داخلی آن، فرجامی جز «تقریباً هیچ»، سندی «توخالی» و «دستاوردی روی هوا» نداشت. ازاین‌رو بررسی برخی از زوایای پیدا و پنهان این فاجعه، ضرورتی است که برای عبرت‌گیری و درس‌آموزی تاریخی، نباید به‌سادگی از کنار آن گذشت.»

کیهان

آرمان ملی/ پوتین در ایران، بایدن در عربستان

«آرمان ملی» در گزارشی که امروز عکس یک کرده به سفر منطقه‌ای بایدن و سفر قریب‌الوقوع پوتین به تهران پرداخته است. این روزنامه اصلاح‌طلب به نقل از علی‌اصغر زرگر، تحلیلگر ارشد مسائل بین‌الملل نوشته: «بایدن با سفر به خاورمیانه می‌خواهد بیان کند که همچنان این منطقه برای آمریکا اهمیت دارد و در این راستا تلاش می‌کند تا صرفا نقش پشتیبان را ایفا کرده و خود به مسائل مهم‌تری نظیر روسیه و چین رسیدگی کند. آمریکا نمی‌خواهد امنیت منطقه خاورمیانه از بین برود و در این راستا تلاش می‌کند که اتحادی فراگیر ایجاد کند تا ضربه‌ای به ذخایر مهم انرژی در جهان وارد نشود. با توجه به این مسائل مهم، پوتین نیز این زمان را فرصت مناسبی دیده تا به منطقه بیاید و تا حدودی در مقابل ائتلاف عبری و عربی تحرکاتی انجام دهد. ... پوتین می‌خواهد نشان دهد که در مقابل ائتلاف‌های آمریکا، بی‌برنامه نیست و دست پری در این زمینه دارد و می‌تواند با برگ قدرتمند ایران وارد بازی شود.»

آرمان ملی

ایران/ برخورد سلیقه‌ای ممنوع

«ایران» امروز بیشتر خبری است. این روزنامه دولتی اظهارات دیروز رئیسی درباره اجرای قانون عفاف و حجاب را مورد تاکید قرار داده و به نقل از او تیتر زده: «برخورد سلیقه‌ای درباره حجاب مردود است».

ایران در مطلب دیگری هم با بیان اینکه سخنان رئیسی در نشست محیط زیستی اخیر تحریف شده، به انتقاد از سایت «انتخاب» پرداخته و نوشته: « انتخاب، با تغییر و گزینش گفته‌های رئیس‌جمهور در نشست اخیر مقامات محیط زیست 11 کشور منطقه، دست به تحریف سخنان آیت‌الله رئیسی زد. رئیس‌جمهور در این دیدار گفته بود: «ایران آمادگی دارد برای کاهش آلودگی‌ها و حفاظت از محیط‌زیست، تجارب و دانش زیست‌فناوری خود را در اختیار دیگر کشورها به‌ویژه همسایگان عزیز خود قرار دهد.» ... انتخاب با انتشار تیتر «آماده‌ایم تجارب و دانش خود درمورد کاهش "آلودگی هوا" را در اختیار سایر کشور‌ها و همسایگان قرار دهیم» از قول آیت‌الله رئیسی، تصریح رئیس جمهور درباره آلودگی‌ها را منحصر در «آلودگی هوا» عنوان کرد ... پیش از این نیز این سایت خبری با تحریف سخنان سخنگوی دولت درباره یارانه بنزین و برخی دیگر از اعضای کابینه اقدام به شایعه‌پراکنی علیه دولت کرده بود.»

ایران

سازندگی/ سور سیاوش

«سازندگی» همایون شجریان را عکس روی جلد کرده و بهانه برگزاری کنسرت او که با تیمی جوان در حال اجرا است به این پرداخته که او چگونه توانسته راه خود را پیدا کند و زیر سایه‌ی پدرش نماند. «سازندگی» نوشته: «همایون شجریان در همه‌ی عمر دانش‌آموز راه پدر بود و وقتی راه خود را پیدا کرد اگرچه همواره عاشق پدر ماند اما دیگر زیر سایه و سرسپرده راه پدر نماند. توجه داشته باشید که او در همان دوره‌ی اول کاری و در آلبوم مشترکش با علی قمصری کاری را خواند که در تنظیمش از گیتار استفاده شده بود. ممکن است امروز که آن کار به چشم چندان کار خاصی قلمداد نشود، اما در آن زمان نشانه مهمی بود؛ نشانه‌ای برای هر دو هنرمند.»

سازندگی

دنیای اقتصاد/ پارک خودرو در بورس کالا

«دنیای اقتصاد» در تیتر یک امروز خود با اشاره به اینکه مرجع قیمت‌گذاری خودرو مشخص شد، نوشته: «گام نخست اصلاح قیمت‌گذاری خودرو با عرضه در بورس کالا برداشته شد. شورای عالی بورس و اوراق بهادار، در اقدامی عرضه خودرو در بورس کالا را با هماهنگی وزارت صمت تصویب کرد. پیش از این وزارت صمت عرضه دو خودروی متعلق به بخش خصوصی در بورس کالا را معلق کرد و مسوولیت تنظیم بازار خودرو را بر عهده وزارت صمت و با هماهنگی ستاد تنظیم بازار خوانده بود. حالا اما با موافقت شورای عالی بورس و هماهنگی وزارت صمت قرار است بورس کالا مرجع قیمت‌گذاری خودرو شود. این نوع عرضه خودرو اگرچه گامی رو به جلو در شیوه قیمت‌گذاری خودرو است، اما اگر همراه با سازوکاری مداخله‌گر باشد، به‌طور حتم نمی‌تواند منافع خودروساز و مصرف‌کننده را تامین کند. موافقت با خودروی بورسی، اگرچه اصلاح نظام قیمت‌گذاری را کلید زد؛ اما اولا برای رسیدن به قیمت بازاری لزوما نیاز به ساز و کار بورس کالا نیست و ثانیا برای تامین منافع مصرف‌کننده و پایداری تولید در صنعت خودرو ، نیاز به بازار رقابتی‌است که با آزادسازی واردات خودرو محقق می‌شود.»

دنیای اقتصاد

وطن امروز/ دیدار درماندگان

«وطن امروز» ورود بایدن به تل‌آویو و آغاز سفر منطقه‌ای او را عکس یک کرده و در گزارشی با عنوان «دیدار درماندگان» نوشته: «جو بایدن در حالی برای اولین بار به منطقه غرب آسیا آمد که منابع آمریکایی اذعان کردند رئیس‌جمهور آمریکا برای پیشبرد دستور کار علیه برنامه هسته‌ای ایران اهرم‌های کمتری نسبت به گذشته در اختیار دارد». در این گزارش آمده است: «تقریبا اکثر رسانه‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای سفر جو بایدن به غرب آسیا را سفر یک «رئیس‌جمهور درمانده» که کشورش دیگر موقعیت رشک‌برانگیز گذشته را ندارد ارزیابی کرده‌اند. شاید این جمله تحلیلگر عرب که در المیادین نوشته: «کشورهای ما دیگر عادت کرده‌اند و پذیرفته‌اند که رئیس‌جمهور آمریکا برای گرفتن می‌آید، نه برای اعطای چیزی»، گویای واقعیت نخستین سفر جو بایدن به خاورمیانه باشد.»

وطن امروز

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها