فردا گزارش می‌دهد؛

غفلت حامیان برجام از ماهیت واقعی غرب

کد خبر: 1162208

مذاکرات برجامی وارد پیچ‌وخم‌های زیادی شده است و مشخص نیست در نهایت آیا به نتیجه می‌رسد یا خیر.

غفلت حامیان برجام از ماهیت واقعی غرب

گروه سیاسی فردا: این روزها منتقدان دولت سیزدهم بیش از پیش تمایل به اظهارنظر دارند. بیشتر آنها نیز روی نقد این شعار رئیس جمهور متمرکز شده اند که «نباید اقتصاد کشور و معیشت مردم به مذاکرات گره بخورد». این نقدها در حالی مطرح می شوند که حقایق آشکاری در معادلات تحلیلی آنها مغفول می مانند بنابراین نمی‌توانند تفسیر درستی از وضعیت کنونی ارائه دهند. از جمله این نقدها آن است که گفته می شود «هر چند دولت اقتصاد کشور را به مذاکرات برجامی گره نزد اما نه تنها مشکلات آن دو حوزه به طور مستقل از یکدیگر حل نشد بلکه گره‌های جدیدی هم در آنها شکل گرفت». این تحلیل گرچه به ظاهر درست به نظر می آید اما وقتی به جزئیات آن نگاه شود، معلوم خواهد شد که مبنای قوی ندارد.

بیژن مقدم در گفتگو با خبرنگار فردا درباره درستی شعار «گره نخوردن اقتصاد کشور به مذاکرات برجامی» گفت: اصل این استراتژی کاملا درست است چون نباید مسائل حیاتی کشور را به موضوعی که چشم انداز روشنی ندارد گره بزنیم. مذاکرات هسته ای از دولت آقای خاتمی شروع شد، در دولت های آقایان احمدی نژاد و آقای روحانی ادامه یافت و هم اکنون نیز در دولت آقای رئیسی در حال انجام است.

وی افزود: مذاکرات هسته ای در چهار دولت اخیر مطرح بود و در برخی دولت ها نیز توافقاتی با طرف مقابل برای حل موضوع انجام شد اما بعد مدتی همه این توافقات روی هوا رفتند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی اظهار کرد:  آقای خاتمی در زمان خودش با سه کشور اروپایی توافق کرد که منجر به تعهداتی از جانب ما و تعهداتی از جانب اروپایی ها شد. ما تمام تعهدات مان را با تعلیق غنی سازی انجام دادیم اما مثل داستان برجام آن زمان اتفاق افتاد یعنی اروپایی ها به تعهدات شان عمل نکردند در حالیکه ما یکطرفه به تعهداتمان عمل کردیم، همان شد که آقای خاتمی در پایان دولتش تعلیق غنی سازی را برداشت.

وی افزود: در دولت آقای احمدی نژاد نیز وقتی آقای لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی بود، این انتقاد را به طرف غربی داشت که وقتی آنها موضوعی را مطرح می کنند و جواب ایران را می گیرند، دوباره موضوع جدیدی را روی میز می گذارند؛ به همین دلیل از غربی ها خواست که همه موضوعات مورد سئوال را در قالب مدالیته یکجا روی میز بگذارند و جوابها را نیز یکجا دریافت کنند تا پرونده بسته شود.

این تحلیلگر مسائل سیاسی اظهار کرد: در زمان دولت آقای روحانی نیز که برجام امضا شد و نتیجه اش را نیز هم اکنون مشاهده می کنیم بنابراین در دو دهه گذشته مذاکرات درباره پرونده هسته ای ایران همواره در جریان بوده اما حل این پرونده تابع بسیاری از معادلاتی است که به هر دلیلی تا به امروز باقی مانده اند. حالا با این اوصاف چه طور می شود اقتصاد کشور را معطل مذاکرات هسته ای کرد؟

وی ادامه داد: این اشتباه آقای روحانی بود که تصور می کرد با رفع تحریم نفت ایران و آزادسازی منابع مالی مان در سایر کشورها، می توان در کشور رفاه اقتصادی ایجاد کرد. دولت آقای روحانی تمام تلاش خود را برای نیل به این هدف انجام داد اما در نهایت نتوانست از استراتژی خود جواب بگیرد.

این فعال مطبوعاتی یادآور شد: متأسفانه با وجودی که آمریکا از برجام خارج شد و هنوز هم به این توافق بازنگشته چون مسلط بر رسانه های جهانی است، دائم ایران را مقصر وضعیت کنونی نشان می دهد. آقای بایدن چندی پیش اعلام کرد «اگر ایران به برجام برنگردد آمریکا فلان اقدام را انجام می دهد». یک رسانه در دنیا نیست که آقای بایدن را به چالش بکشد و بگوید «آمریکا از برجام خارج شد و باید به برجام برگردد، نه ایران».

وی افزود: گره زدن برجام یا مذاکرات هسته ای به مسائل کشور همان قدر خطاست که بخواهیم این مذاکرات را از دستور کار حوزه سیاست خارجی کشور حذف کنیم. در واقع این دو حالت مصداق بارز افراط و تفریط هستند. هرچند ما در حوزه سیاست خارجی موضوعات مهم دیگری هم داریم اما این موضوع نیز باید جدی پیگیری شود. رهبر انقلاب فرمودند «حتی یک ساعت نیز نباید در حذف تحریم ها تأخیر داشته باشیم» بنابراین دولت باید همه تلاش خود را در این جهت انجام دهد، البته همه مسائل تحت اختیار دولت نیست.

مقدم اروپایی ها و آمریکا را صحنه گران دنیا خواند و گفت: آنها مسائلی را از جمهوری اسلامی می خواهند که امکان پذیر نیست پس بنابراین پرونده هسته ای ایران به همین شکل باقی می ماند. جمهوری اسلامی اعلام کرده که حداقل چیزی که برجام می تواند برای ما داشته باشد انتفاع اقتصادی است.

وی افزود: منظور از انتفاع اقتصادی این است که ما از آنچه خودمان داریم محروم نباشیم، یعنی بتوانیم نفت بفروشیم، پول هایمان را در سیستم بانکی جهانی جا به جا کنیم و طلب مان را از سایر کشورها بگیریم اما آمریکایی ها هیچ گاه حاضر نبودند ایران از توافق هسته ای انتفاع اقتصادی ببرد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی بیان کرد: بایدن، ترامپ و اوباما هر سه یک راه را در قبال ایران رفتند. آنها که فکر می کنند جمهوری خواه و دموکرات با هم خیلی متفاوت هستند، نگاهی به مواضع سه دولت اخیر آمریکا کنند متوجه اشتباه شان می شوند. دو حزب جمهوری خواه و دموکرات در مسائل کلان و استراتژیک هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند چون راه همدیگر را می روند.

این فعال مطبوعاتی اظهار کرد: بایدن درباره حل پرونده هسته ای ایران فقط در چارچوب رقابت انتخاباتی با ترامپ وعده هایی داد، بعد از آن هیچ گام عملی در این حوزه برنداشت. در واقع او همان راه ترامپ را می رود اما کمی کُندتر. در مجموع نتیجه اش برای ما یکی است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها