خبر به روایت «فردا»

ایستادگی قالیباف مقابل تندروها/ علیه اینستاگرام/ قالی فیک / امید بیشتر به زندگی

کد خبر: 1164237

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

ایستادگی قالیباف مقابل تندروها/ علیه اینستاگرام/ قالی فیک / امید بیشتر به زندگی

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

اعتماد/ ایستادگی در برابر تندروها

«اعتماد» رئیس مجلس را عکس یک کرده و با اشاره به اینکه «قالیباف از تحرکات تازه سوپرانقلابی‌ها پرده‌برداری کرد» نوشته: «رییس مجلس یک بار دیگر در دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی نسبت به برخی رفتارهای تند به اسم انقلابی‌گری انتقاد کرد. انتقاداتی که پس از این نیز در برهه‌های مختلف نسبت به خطر سوپرانقلابی‌های فرصت‌طلب، تکرار و پیش روی افکار عمومی تصویرسازی شده بود. اما بررسی روند کلی اظهارنظرهای رییس ساختار تقنینی کشور طی سال‌های اخیر نشان می‌دهد که ارایه تصویری شفاف از معنای«‌انقلابی‌گری»، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ذهنی محمد باقر قالیباف را تشکیل می‌دهد.واژه‌ای پرمحتوا و برآمده از آرمان‌های رفیع« انقلاب اسلامی» که به زعم قالیباف و بسیاری دیگر از تحلیلگران، معنای آن بیش از هر واژه و مفهوم دیگری، عرصه تاخت و تاز سودجویان و فرصت‌طلبان قرار گرفته و در راستای منافع برخی افراد و جریانات از آن سوءاستفاده شده است.»

اعتماد

جوان/ بیهوده، خنیاگرو اعتیادآور مثل اینستا!

«جوان» در شماره امروز خود گزارشی دارد علیه اینستاگرامی که عکس یک شده است. این روزنامه اصولگرا با عنوان «بیهوده، خنیاگرو اعتیادآور مثل اینستا!» نوشته: «متأسفانه عمده کاربران در مواقع زیادی از روز، با دنبال کردن صفحات اینستاگرامی و چرخیدن در آن بدون هیچ هدفی، وقتشان را هدر می‌دهند و در حالی که می‌توانند ساعاتی از روز را با تمرکز بیشتری صرف پیشرفت کاری و تحصیلی، ورزش کردن یا حتی توجه بیشتر به خانواده کنند، اما این «زمان» را به راحتی از دست می‌دهند.

در حال حاضر کاربران زیادی به سادگی، حال و آینده خودشان را با دیدن و خواندن هزاران مطالب غیرمفید، هدر می‌دهند و نمی‌دانند که هیچ‌چیز ارزشمندتر از جلوگیری اتلاف وقتشان نیست. پس تا دیرتر از این نشده اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی را که در آن عضو هستیم، بررسی کنیم و از خودمان بپرسیم که چطور می‌توانیم آن‌ها را به ابزار بهتری برای پیشرفت‌مان تبدیل کنیم؟»

جوان

شرق/ قالی فیک

«شرق» عکس یک امروز خود را به گفت‌وگویی که احمد غلامی با احسان شریعتی کرده، اختصاص داده و در تیتر یک نیز به بارش‌های سنگینی که طی روزهای آتی در نیمه جنوبی کشور خواهیم داشت و خطر سیل را دوچندان کرده، پردخته است. این روزنامه اصلاح‌طلب اما در یکی از گزارش‌های خود با عنوان «قالی فیک» به یک موضوع قابل توجه و البته ناراحت کنند در اقتصاد و بازار ایران اشاره دارد و آن هم این است که «فرش افغانستان به ایران قاچاق و به جای فرش ایرانی فروخته می‌‌شود». در این گزارش آمده است: « تحریم، افزایش چندباره نرخ ارز، افزایش مواد اولیه و دستمزد بافندگان فرش جزء دلایل کاهش تولید بوده و این عقب‌نشینی در حوزه تولید فرصت را در اختیار قاچاقچیان و برخی تجار قرار داده تا با واردات غیرقانونی و سفارش طرح و نقشه فرش‌های ایرانی به بافندگان افغانستانی، از این آب گل‌آلود به بهترین شکل ممکن ماهی بگیرند.»

شرق

کیهان/ افزایش امید به زندگی

«کیهان» امروز بیشتر خبری است و در گزارشی که تیتر یک کرده نیز یکی دیگر از قشنگی‌های زندگی را به ما نشان می‌دهد. این روزنامه اصولگرا به نقل از «سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از افزایش ۲۱ ساله امید به زندگی در کشور خبر داده و تیتر زده: «امید به زندگی پس از انقلاب از 55 به 76 سال افزایش یافته است». در این گزارش آمده است: «این افزایش سن امید تکالیفی را برای مجریان سیاستمداران و قانونگذاران ایجاب می‌کند که وقتی سن متوسط افزایش پیدا می‌کند باید خدمات درمانی و بهداشتی افزایش یابد.موضوع افزایش قابل توجه سن امید به زندگی در ایران موفقیت بزرگی است که پیش از این هم بارها مطرح شده است، شاخصی که در کنار مواردی همچون رشد باسوادی، افزایش تعداد دانشجویان، رشد علمی، پیشرفت نظامی، توسعه اقتصادی و... به‌عنوان یکی از مصادیق مستند و مهم برای ارزیابی رشد و توسعه کشورها محسوب می‌شود.»

کیهان

آرمان ملی / تاریک و روشن احزاب برای دولت‌ها

«آرمان ملی» در گفت‌وگو با کارشناسان نگاه دولت‌ها به احزاب سیاسی را بررسی کرده و در گزارشی که تیتر یک شده با عنوان «تاریک و روشن احزاب برای دولت‌ها» به نقل از اسماعیل گرامی‌مقدم، قائم مقام حزب اعتماد ملی آورده است:« چه دولت آقای رئیسی و چه هر کسی به ریاست‌جمهوری می‌رسد و دولتی تشکیل می‌دهد فقدان احزاب سیاسی را درک می‌کند و جای خالی آن را احساس می‌کند اما اقدامی در جهت بهبود عملکرد احزاب و حمایت صورت نمی‌پذیرد.» سیدمحمود میرلوحی، عضو حزب اتحاد ملت نیز به «آرمان ملی» گفته :« در دولت آقای خاتمی که ارتباط خیلی خوبی با احزاب داشت یک خانه احزابی تشکیل شد و یک نشست‌هایی استانداران با احزاب داشتند. اما احزاب در انتخابات نقش اصلی را ندارند. دنیا خیلی متحول شده و گسترش پیدا کرده اما قانون احزاب راه را باز نکرد.»

آرمان ملی

ایران/ جیب به جیب 427 هزار میلیارد تومانی بانک‌ها

«ایران» از تسهیلات کلان 14 بانک به اشخاص مرتبط و شرکت‌های زیرمجموعه گزارش می‌دهد و در گزارشی با عنوان «جیب به جیب 427 هزار میلیارد تومانی بانک‌ها» نوشته است: «از میان هفت بانکی که بانک مرکزی اطلاعات آنها را منتشر کرده است، پنج بانک شهر، دی، پارسیان، آینده و صنعت و معدن تسهیلات کلان به زیرمجموعه‌های خود پرداخت کرده‌اند. ... مجموع تسهیلات کلان پرداخت‌شده توسط پنج بانکی که روز گذشته اطلاعات آنها روی سایت بانک مرکزی قرار گرفت به بیش از 329 هزار میلیارد تومان می‌‌رسد. بنابراین کل تسهیلات کلانی که 14 بانکی که تاکنون اطلاعات آنها منتشر شده است، به بیش از  427 هزار میلیارد تومان می‌‌رسد. متوسط این عدد به ازای هر ایرانی بیش از 5 میلیون تومان است. ازسوی دیگر قیاس این عدد با ارقام بودجه سال جاری نیز نشان از آن دارد که تسهیلات کلان پرداختی این 14 بانک از کل درآمد دولت بابت واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای با 408 هزار میلیارد تومان بیشتر است.»

ایران

سازندگی/ 30 سال کارشکنی

«سازندگی» جلد امروز خود را به عکس مرحوم آیت‌الله هاشمی اختصاص داده و بهانه‌اش اظهارات اخیر محمدرضا باهنر است که گفته بود «ما نگذاشتیم اصلاح اقتصادی در دوره هاشمی انجام شود». این روزنامه اصلاح‌طلب سعی کرده به این سوال پاسخ داده که «مخالفت اصولگرایان چه عواقبی برای کشور داشت؟» و با تیتر « 30 سال کارشکنی» نوشته است: «اعتراف به خطا سنت مرسومی در جامعه ایران نیست  ... با این حال سخنان اخیر محمدرضا باهنر درباره سنگ‌اندازی نمایندگان مجلس پنجم علیه سیاست‌های موسوم به «تعدیل ساختاری» را باید اعتراف صادقانه یک سیاستمدار دانست.» در این گزارش تاکید شده که «اساس برنامه‌های مرحوم هاشمی رفسنجانی، تک‌نرخی کردن ارز، کاهش کسری بودجه، اصلاح نظام مالیاتی، حذف یارانه‌ها از اقتصاد ایران و خصوصی سازی بود که طیف وسیعی از نیروهای سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا و روشنفکران علیه این برنامه موضع گرفتند».

سازندگی

وطن امروز/ گاز بده!

«وطن امروز» بحث نیاز اروپا به انرژی و مشخص گاز روسیه را سوژه عکس یک کرده و به نقل از وزیرخارجه آلمان نوشته: «توقف کامل جریان گاز روسیه به برلین می‌تواند به خیزش‌های مردمی در آلمان منجر شود». در این گزارش آمده است: «ا ادامه جنگ اوکراین و افزایش نگرانی‌ها از اختلال در زنجیره تامین انرژی، کارشناسان انتظار دارند قیمت گاز در اروپا برای سال‌های آینده نیز بالا بماند، چرا که به نظر می‌رسد محدودیت‌های عرضه همچنان ادامه داشته باشد.  ... قیمت گازی که قرار است در این زمان از سال در سال‌های 2023 و 2024 به اروپا تحویل شود، به ترتیب با 134 و 82 یورو در هر مگاوات ساعت، نزدیک به بالاترین رکورد ثبت شده خود است. پیش از این قیمت گاز اروپا برای بیش از یک دهه به طور مداوم زیر 40 یورو در هر مگاوات ساعت معامله می‌شد.»

وطن امروز

دنیای اقتصاد/ آینده جنگ با نظریه بازی‌ها

«دنیای اقتصاد» در تیتر یک امروز خود نوشته: «آناستازیا فدیک، استادیار امور مالی در دانشگاه برکلی و دیوید مک آدامز، استاد اقتصاد در دانشگاه دوک به یک ریسک بزرگ دست زدند. این دو اقتصاددان با استفاده از مفاهیم استراتژیک در نظریه بازی‌ها تلاش کردند به درک حرکت‌های فعلی روسیه، پیش‌بینی رفتار آینده آن و استخراج بهترین استراتژی‌ها برای دستیابی به اهداف بلندمدت بپردازند. آنها با پیش‌بینی وقوع جنگ فرسایشی تاکید کردند که در این نوع جنگ، بازی واقعی، بازی روان‌شناسی و مبتنی بر تصمیم رقابتی است تا یک طرف، قدرت و استقامت خود را به نمایش بگذارد. البته باورها نیز در جنگ فرسایشی بسیار مهم هستند. وقتی هر دو طرف منابع برابر و عزم برابر برای پیروزی داشته باشند، جنگ فرسایشی می‌تواند بسیار طولانی شود. با این حال، اگر یک طرف در این بازی بتواند طرف دیگر را متقاعد کند که هرگز تسلیم نمی‌شود، طرف دیگر انگیزه‌ای می‌یابد تا فورا عقب‌نشینی کند؛ چون می‌خواهد از هدر رفتن منابع در یک نبرد بی‌ثمر جلوگیری کند. از این منظر کشیدن جنگ به زمستان می‌تواند به نفع پوتین باشد.»

دنیای اقتصاد

صبح نو/ شطرنج در شرق

«صبح نو» جو بایدن و شی جین پینگ یعنی روسای جمهور آمریکا و چین را عکس روی جلد کرد و سعی دارد در گزارشی با تیتر «شطرنج در شرق» به این سوال پاسخ دهد که «تایوان به نزاع چین و آمریکا سرعت می‌دهد؟» این روزنامه اصولگرا البته اظهارات دیروز قالیباف را نیز در صفحه نخست امروز دیده و به نقل از او تاکید کرده که «مشکلات با نگاه فرهنگی قابل حل است». 

لازم به ذکر است که صبح نو در نوار پایینی صفحه یک خود به سایر موضوعات سیاسی و غیرسیاسی نیز پراخته است. از اظهارات دیروز سخنگوی وزارت خارجه که تاکید داشت ما در مذاکرات شتابزده و احساسی عمل نمی‌کنیم گرفته تا تنش میان مسکو و تل‌آویو.

صبح نو


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها