خبر به روایت «فردا»

عدالتخواهی منهای قانون‌گرایی/ نتیجه تورم/ خطر سیل

کد خبر: 1164497

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

عدالتخواهی منهای قانون‌گرایی/ نتیجه تورم/ خطر سیل

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

شرق/ بازخورد تورم

«شرق» امروز کمتر سیاسی است و به موضوعات اقتصادی و اجتماعی توجه بیشتری کرده است. مثلا آنطورکه خودش مدعی است برای کمک به اتخاذ سیاست‌های اقتصادی مناسب، گزارشی در باب «بازخورد تورم» یعنی آنچه که افزایش بی‌رویه قیمت‌ها ایجاد می‌کند؛ نوشته است. در این گزارش آمده است: «بنا بر گفته فعالان بازار غذا موجب سقوط شدید سرانه مصرف اقلام اصلی غذا در ایران شده و در مقابل به رشد مصرف نان انجامیده است. به‌جز این موجب شده اقلام غذایی یکی‌یکی از قفسه سوپرمارکت‌های ایران حذف شده و در عوض جای خود را به فروش اقلامی مانند استخوان بسته‌بندی‌شده، اسکلت مرغ و ضایعات برنج بدهد. همچنین پدیده فروش اقساطی مواد غذایی در ایران بارها خبرساز شده و حالا داود فکوری، رئیس اتحادیه سوپرمارکت‌داران و مواد پروتئینی تهران، به «شرق» می‌گوید حدود دو درصد سود مالکان سوپرمارکت‌های تهران به دلیل سرقت مواد غذایی از بین می‌رود.»

شرق

کیهان/ پایان اسرائیل

«کیهان» امروز بیشتری خبری است. مثلا سخنان دیروز رئیسی در گردهمایی سراسری ائمه جمعه مبنی بر اینکه «اگر غربی‌ها عقلایی رفتار کنند مذاکرات می‌تواند به نتیجه برسد» را عکس یک کرده است. این روزنامه اصولگرا در تیتر یک امروز خود اما وعده به پایان رسیده اسرائیل را داده؛ البته به نقل سیدحسن نصرالله. کیهان نوشته: «اظهارات دوشنبه شب «سید مقاومت» درباره پایان عمر رژیم صهیونیستی، جنگ یمن، سرود محبوب سلام فرمانده، خرید نفت از ایران و... بعضا بی‌سابقه بود، آن‌قدر که بازتاب بسیار زیادی در رسانه‌های منطقه داشت. او تصریح کرد پایان اسرائیل خیلی نزدیک است و برای این اظهاراتش، دلایل قابل تاملی هم آورد.» 

این روزنامه اصولگرا در گزارشی دیگری که تیتر دو شده نیز به نقل از رئیس اتحادیه فدرال توسعه بازرگانی خارجی آلمان نوشته «با توجه به پیشرفت‌هایی ایران، قطع ارتباط تجاری بیش از آن که به ضرر ایران باشد، به ضرر تجار آلمانی تمام شده است.»

کیهان

آرمان ملی/ وعــده درمـــانـــی آقای وزیــــــر

«آرمان ملی» احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد را عکس یک کرده و سخنان اخیر او را «وعده درمانی» تعبیر می‌کند. این روزنامه اصلاح‌طلب در نقد عملکرد او و وزارتخانه تحت مدیریتش نوشته: «اگر دولت برنامه‌ای برای کنترل تورم داشت منطقی نیست شاهد اوج گرفتن نرخ تورم باشیم. از سوی دیگر آقای وزیر مدعی موفقیت در کاهش کسری بودجه بوده‌اند و معتقدند که نسبت به سال قبل 48 درصد رشد منابع درآمدی بودجه محقق شده درحالیکه طبق آمار مرکز پژوهش‌های مجلس دربررسی لایحه بودجه 1401 عنوان شده که کسری بوجه 1401 بین 300 تا 600‌هزار میلیارد تومان خواهد بود و دولت سیزدهم برای کاهش کسری بودجه با مشکلات زیادی روبه‌رو است مساله دیگر افزایش 580 درصدی درآمد حاصل از نفت و میعانات گازی است که عملکرد تیم اقتصادی دولت را زیرسوال می‌برد، چراکه با وجود افزایش درآمد ارزی تورم بیشتری نسبت به سال گذشته داریم و نه تنها بهبودی در وضعیت معیشت مردم حاصل نشده بلکه نسبت به سال گذشته سخت‌تر نیز شده است؟»

آرمان ملی

جوان/ وصول ۷ برابری درآمد‌های نفتی

«جوان» سیدحسن نصرالله را عکس کرده و به نقل از او وعده داده که پایان اسرائیل نزدیک است. این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری که تیتر یک شده، به امور داخلی پرداخته و با اعلام خبر خوب «وصول ۷ برابری درآمد‌های نفتی» نوشته: «شاید این پرسش پیش بیاید که اگر ایران توانسته در برابر تحریم‌ها مقاومت خوبی از خود به نمایش بگذارد، پس چرا قادر به کنترل تورم نیست، در مقام پاسخ باید عنوان داشت که بخشی از تورم در اقتصاد ایران ناشی از مشکلات ساختاری است که اتفاقاً این مشکلات ساختاری ریشه در اقتصادی دارد که سال‌های دور مستشاران غربی در خاورمیانه بنیانگذاری کردند، آن‌ها می‌خواستند کشور‌های نفتی صرفاً صادرکننده نفت باشند و مابه‌ازای آن کالا و خدمات از غرب وارد کنند، به همین دلیل است تا دیدند کشوری، چون ایران پرچمدار انقلاب اسلامی در منطقه شد، سریعاً با ابزار تحریم تقابل با جمهوری اسلامی ایران را آغاز کردند و سپس با تحریک کشوری، چون عراق حمله نظامی به ایران را آغاز کردند.»

جوان

اعتماد/ خطر سیل

«اعتماد» عکس یک امروز خود را به سیل‌هایی که آمده و سیل‌هایی که ممکن است بیاید، اختصاص داده و در گزارشی با عنوان «فصل سیل» نوشته: « سازمان هواشناسی کل کشور از ابتدای این هفته هشدارهای متعدد قرمز رنگ درباره خطر سیلابی شدن برخی محورها و جاری شدن روان‌آب‌ها به دنبال بارش‌های موسمی در نیمه شرقی کشور داشت و روز دوشنبه هم هشدار نارنجی برای استان تهران صادر شد و مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران از مردم خواست که با توجه به احتمال بالا آمدن آب رودخانه‌ها، جاری شدن روان‌آب در مسیل‌ها و آبگرفتگی معابر و مخاطرات ناشی از رعد و برق و بارش تگرگ و وزش باد شدید تا خیلی شدید و وقوع صاعقه در ارتفاعات، طی روزهای آتی و حداقل تا اواخر وقت جمعه 7 مرداد ماه، از توقف در حاشیه رودخانه‌ها و کوهنوردی خودداری کرده و با توجه به احتمال سقوط اجسام و تابلوهای تبلیغاتی، از توقف و پارک خودرو در اطراف درختان و ساختمان‌های نیمه کاره هم خودداری کنند.»

اعتماد

ایران/ اعتراف سریالی به شکست فشار حداکثری

«ایران» یادداشت اخیر جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در روزنامه فایننشال تایمز را مبنا قرار داده و در گزارشی که تیتر یک هم شده با عنوان «اعتراف سریالی به شکست فشار حداکثری» نوشته: «بورل در یادداشت روز گذشته خود برخلاف مقامات امریکایی، ایران را مقصر وضعیت فعلی مذاکرات معرفی نکرده است. از آنجایی که هماهنگ کننده اروپا مانند دیگر مسئولان اروپایی در دوران فشار حداکثری در کنار ایالات متحده بوده است و نشان داده استقلال لازم را ندارد شاید درخواست آنکه بورل نیز به موضعگیری علیه امریکا و بی‌توجهی این کشور به نگرانی‌های تهران پس از خروج امریکا از برجام بپردازد کمی با واقعیت فاصله داشته باشد. با وجود این، این یادداشت بار دیگر به شکست راهبرد واشنگتن در برابر تهران اعتراف داشته و راه رسیدن به اهداف خود را در توافق با تهران نه در رودررویی و فشار جست‌وجو می‌کند. این مواضع بورل نشان می‌دهد اکنون صبر متحدان اروپایی امریکا نیز از انفعال دولت بایدن به پایان رسیده است.»

ایران

سازندگی/ بیچاره هرکول

«سازندگی» در شماره امروز تیتر زده «بیچاره هرکول» و نگاهی دارد به «مدیریت عزت‌الله ضرغامی در وزارتخانه میراث فرهنگی که با اظهاراتش درباره مجسمه هرکول در کرمانشاه شگفتی‌ساز شد و ماجرای مرمت مسجد امام در اصهفان که حواشی زیادی برای این وزاتخانه به وجود آورد». در این گزارش آمده است: «به نظر می‌رسد با اظهرنظرهایی مکرر خود حوزه تحت مسئولیت خود را به استهزا گرفته است. البته از کسی که حریم حفاظتی مقبره کوروش در پاسارگاد را به نفع چند جریب کشاورزی بیشتر قابل تغییر می‌داند، عجیب نبود که ساخت مجمسمه هرکول را به سفر اسکند مقدونیی و لشکریانش به حوالی بیستون و دیدن هیبت پهلوانان کرمانشاهی حوالت بدهد و با آن روایت سخیف از دلیل ساخت مجسمه بگوید.»

سازندگی

وطن امروز / روسیه گازش را گرفت!

«وطن امروز» بورل را عکس کرده و به نقل از او تیتر زده که «فشار حداکثری به ایران شکست خورد». این روزنامه اصولگرا اما بیش از برجام و بورل و مسائل داخلی به چالش انرژی در اروپا و رویکرد روسیه توجه داد. در این راستا دیروز تیتر زده بود «گاز بده» و امروز در گزارشی با عنوان «روسیه گازش را گرفت!» نوشته: «شرکت نفت ‌و گاز روسی گازپروم اعلام کرد از روز چهارشنبه (امروز) جریان گاز موجود در خط لوله «نورد استریم یک» را کاهش می‌دهد و تنها به 20 درصد از ظرفیت خود می‌رساند؛ ... این اقدام از سوی گازپروم در حالی روی داد که شاخص اعتماد کسب‌و‌‌کار در آلمان به پایین‌ترین سطح خود در بیش از 2 سال گذشته رسید که نشان می‌دهد بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا در آستانه رکود قرار دارد. پس از اینکه گازپروم اعلام کرد حجم گازی که به این قاره صادر می‌شود کاهش می‌یابد، قیمت گاز در اروپا افزایش یافت. ... پایتخت‌های اروپایی اقدام گازپروم را به عنوان اقدام تلافی‌جویانه روسیه در پاسخ به تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور پس از حمله به اوکراین تفسیر می‌کنند.»

وطن امروز

دنیای اقتصاد/ دیوار کوتاه نرخ بهره

«دنیای اقتصاد» در گزارشی که امروز تیتر یک کرده با عنوان «دیوار کوتاه نرخ بهره» نوشته: « طبق اعلام روابط عمومی بانک مرکزی، نرخ سود در بازار بین بانکی، به‌منظور حمایت از بازار سرمایه کنترل خواهد شد و تمام تلاش بانک مرکزی تقویت بورس است؛ اما حتی انتشار این خبر نیز روند نزولی بورس را تغییر نداد و روز گذشته، شاخص بازار در مسیر کاهشی حرکت کرد. گزارش‌ها از تعیین نرخ بازار بین بانکی، در آخرین جلسه شورای پول و اعتبار حکایت دارد و مقرر شد در این جلسه برای کاهش نرخ بهره تصمیم‌گیری شود. با وجودی که دو سال است بازار سرمایه حالت سکون دارد، اما برخی این ادعا را مطرح می‌کنند که نرخ بهره، دیواری مقابل رشد بورس است و با برداشتن آن این بازار به روزهای پررونق خود بازخواهد گشت. اما سوال اصلی این است که آیا برای مشکلات بورس راه دیگری به جز استفاده از ابزار سیاست پولی نیست؟ و در شرایطی که تورم نقطه‌ای رکورد چند ساله را شکسته است، اولویت اصلی و اول سیاستگذار پولی باید مهار تورم باشد یا تقویت اسمی بورس؟»

دنیای اقتصاد

صبح نو/ نخست وزیر احتمالی عراق

«صبح نو» جلد امروز خود را به عراق و تحولات سیاسی که در پیش دارد، اختصاص داده است. از همین رو «محمد السودانی» را عکس یک کرده و «نخست وزیر احتمالی عراق» معرفی می‌کند. این روزنامه اصولگرا نوشته: «رسانه‌های عراقی با تیتر «فرزند وطن» به استقبال گزینه گروه‌های هماهنگی شیعه برای کرسی نخست وزیری رفتند». 

صبح نو البته در گزارش دیگری نیز به اظهارات اخیر قالیباف درباره سوپرانقلابی‌ها پرداخته و با عنوان «مرزبندی راهبردی قالیباف با سوپرانقلابی‌ها» این نکته را خاطرنشان کرده که «اصلاح‌طلبان می‌خواهند جدایی رئیس مجلس از رادیکالیسم را به سطح تاکتیک تنزل بدهند».

صبح نو البته در گزارش دیگری به اظهارات و ادعاهای اخیر وحید اشتری واکنش نشان داده و با اشاره به اینکه او به رغم وعده‌های خود حاضر به حضور در دادگاه نیست، تیتر زده «عدالتخواهی منهای قانون گرایی».

صبح نو

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها