خبر به روایت «فردا»

سیل؛ قربانیان و خسارات، عکس‌های یادگار و ناتوانی هواشناسی

کد خبر: 1165095

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

سیل؛ قربانیان و خسارات، عکس‌های یادگار و ناتوانی هواشناسی

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

اعتماد/ پیشنهاد موثر

«اعتماد» که مثل سایر روزنامه‌های امروز عکس یک خود را به سیلی که 18 استان از کشورمان را درگیر کرده، اختصاص داده و گفت‌وگویی دارد با رییس بخش خطر‌پذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی. 

این روزنامه اصلاح‌طلب همچنین در مصاحبه با مهدی ذاکریان، پیشنهاد تازه اروپایی‌ها و احتمال اثرگذاری آن بر روند مذاکرات برجامی را بررسی کرده است. وی که معتقد است این پیشنهاد می‌تواند بن‌بست فعلی را بشکند، می‌گوید: «‌پیشنهادهای اروپا می‌تواند در جمع‌بندی و به نتیجه رساندن مذاکرات موثر باشد. واقعیت این است که اروپایی‌ها مسائل ایران را خوب و بهتر از امریکا درک می‌کنند.» او معتقد است که «زمانی برای دست بردن به مفاد توافق وجود ندارد. آنچه باید مورد گفت‌وگو قرار می‌گرفت درباره آن صحبت شد و در این میان هم پنجره‌هایی برای استفاده از فرصت‌ها و ایجاد تغییرات و اخذ امتیازات بیشتر وجود داشت، اما اکنون دیگر فضای زیادی برای مانور وجود ندارد.»

اعتماد

جوان/ ناتوانی هواشناسی

«جوان» تیتر زده «سیلی سیلاب» و نوشته: «تجربه نشان داده‌است، سازمان هواشناسی در سال‌های اخیر به زعم هزینه‌کرد‌های کلان در پیش‌بینی‌های صحیح، ناتوان عمل کرده‌است، به طوری که در بارندگی جنوب استان فارس و استهبان هواشناسی بعد از وقوع سیلاب اعلام هشدار کرد! اعلام هشدار دیرهنگام سازمان هواشناسی تذکر به این سازمان را از سوی دیوان محاسبات کشور به همراه داشت. مهرداد بذرپاش، رئیس کل دیوان محاسبات کشور اعلام کرد که ترک فعل سازمان هواشناسی در تکمیل شبکه ملی هشدار رخداد‌های سیل، طوفان و گرد و غبار در دستور دیوان محاسبات قرار می‌گیرد. وی توضیح داد که به رغم گذشت پنج سال از تصویب قانون هوای پاک، مطابق ماده ۲۶ قانون، سازمان هواشناسی مکلف بود ظرف دو سال شبکه ملی هشدار و پیش‌آگاهی رخداد‌های سیل، طوفان و گرد و غبار را تکمیل کند، این مهم انجام نشده‌است، از همین رو ترک فعل صورت‌گرفته به زودی در دستور کار دیوان محاسبات قرار خواهد گرفت.»

جوان

شرق/ آتلیه عکاسی امامزاده داوود

«شرق» ضمن توجه به سیل و قربانیان و خساراتی که به جا گذاشته به عکس‌های یادگاری برخی مسئولان در میان گل و آب و انتقاداتی که به همراه داشت، پرداخته است. این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارشی که تیتر یک کرده با عنوان «عکس‌ها نتیجه عکس داشت» نوشته: «آتلیه عکاسی امامزاده داوود‌(ع)»؛ توصیفی برای حضور پر‌رنگ مسئولان با کت و شلوار میان خروارها گل‌و‌لای باقی‌مانده از سیل اخیر تهران بود که با نقد کاربران فضای مجازی بر عدم کارایی این نوع حضور و عناوین همدردی تصنعی با آسیب‌دیدگان همراه شد. بسیاری از کاربران معتقد هستند مرزهای رفتارهای پوپولیستی در سیل اخیر جابه‌جا شده است. وقتی عکس مدیران بی‌ربط به مدیریت بحران، با ژست‌هایی انتخاباتی منتشر شد، اولین سؤال این بود که وقتی مسئولانی که برای این بازدیدهای میدانی عازم مناطق سیل‌زده شدند، به ذهن‌شان نرسیده حداقل کت و شلوار نپوشند و یک چکمه به پا کنند، چگونه می‌خواهند به مدیرت بحران آن‌هم در حوزه‌ای که ارتباطی به تخصص و مسئولیت‌شان ندارد، بپردازند؟! 

شرق

کیهان/ خریداران نفت ایران

«کیهان» گزارشی دارد بر مبنای گزارش اویل پرایس. این روزنامه اصولگرا نوشته: «مرجع خبری تحلیلی اویل پرایس با اشاره به اینکه درآمدهای نفتی ایران به‌شدت افزایش یافته و این کشور در بخش انرژی هر روز قوی‌تر می‌شود است، گزارش داد که مشتریان نفت ایران بسیار مشتاق‌اند تا نفت این کشور را خریداری کنند و تحریم‌های آمریکا کمترین تأثیر را بر این تصمیم داشته است.» در این گزارش آمده است: «آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند برای نشان‌دادن ابهت خود، این‌طور وانمود کنند که می‌توان بدون نفت کشوری مانند ایران هم بازار را مدیریت کرد؛ ادعایی که با واقعیت‌ها همخوانی ندارد. سفر اخیر جو بایدن؛ رئیس‌جمهور این کشور به غرب آسیا هم که به گفته افراد نزدیک به کاخ سفید با هدف تضمین افزایش تولید نفت صورت گرفت، علی‌رغم ادعاهای مطرح شده و با توجه ‌به گزارش‌های مستند از ناتوانی افزایش تولید نفت عربستان و امارات عملاً با شکست مواجه شد تا معلوم شود بازار دست سیاستمداران را خیلی خوب می‌خواند و در محاسبات خود، نمایش را جایگزین واقعیت نمی‌کند.»

کیهان

آرمان ملی/ حذف صدای عادل

«آرمان ملی» بر خلاف دیگر روزنامه‌ها توجه چندانی به سیل نداشته و در تیتر و عکس یک امروز خود به موضوعات دیگری پرداخته است. این روزنامه اصلاح‌طلب عکسی از عادل فردوسی پور منتشر کرده و نوشته: « رویکردهای برخی مدیران صدا و سیما در هر دوره‌ای باعث شده تا آنچه در واقع تولید و نشان داده می‌شود نه ذائقه و خواست مردم که بیشتر بر مبنای خواست و اراده مدیران باشد. لذا بر مبنای همین امر است که یک برنامه تلویزیونی نیز بدون هیچ‌گونه دستوری دست به ممیزی می‌زند و نام شخصی را از برنامه حذف می‌کند. در تازه‌ترین اتفاق مدیرانی که عادل فردوسی پور را در شبکه سه برنمی‌تافتند اخیرا صدای وی را نیز از روی گزارش‌ فوتبال حذف کردند.»

آرمان در گزارشی که تیتر یک کرده نیز با عنوان «امنیت غذایی با کشت فراسرزمینی» به نقل از ابوالفضل خاکی، رئیس اتاق بازرگانی قم نوشته: «در شرایطی که ما ناگزیر به واردات هستیم این روش می‌تواند تا دوسال آینده بخش عمده‌ای از کالاها و نهاده‌های دامی را در خارج از کشور کشت شده و به داخل ایران عرضه کند.»

آرمان ملی

ایران/ همه پای کار امدادرسانی

«ایران» تا جایی که آگاهی اجازه داده در صفحه یک امروز خود از عکس استفاده کرده و آن هم عکس حضور مسئولان دولتی در مناطق سیل‌زده، تیتر هم زده «همه پای کار امدادرسانی».

این روزنامه دولتی در گزارشی دیگری نیز  ضمن گفت‌و‌گو با کارشناسان چالش‌ها ی اجرای طرح دارویار را در «سطح عرضه دارو» بررسی می‌کند. در این گزارش که با عنوان «امید داروخانه‌ها به خوش‌قولی بیمه ها» منتشر شده، به نقل از همایون سامه یح نجف‌آبادی عضو کمیسیون بهداشت مجلس آمده است: «بودجه 80 هزار میلیارد تومانی کفاف پرداخت پوشش بیمه‌ای این داروها را می‌دهد. چنانچه این اعتبار تأمین نشود پرداختی به داروخانه‌ها دچار مشکل شده و در نهایت خط ارائه دارو آسیب می‌بیند. بنابراین اعتبار طرح باید در حساب مخصوصی نگهداری شود البته به بیمه‌ها تکلیف شده است هزینه سهم ارزی دارو صرف اختلاف قیمت افزایش دارو شود. از طرفی دولت باید بتواند یک سال طاقت بیاورد و هزینه طرح را تأمین کند بعد از یک سال مالیات مراکز تولید دارو می‌تواند به‌عنوان منبع درآمدزا برای ادامه طرح دارویار باشد. »

ایران

دنیای اقتصاد/ راه گذر از اقتصاد فرسایشی

«دنیای اقتصاد» در تیتر یک امروز خود با طرح این پرسش که «سه گزینه در تابع هدف سیاستگذار اقتصادی؛ انتخاب برتر چیست؟» نوشته: « در میز‌ سیاستگذار اقتصادی، سه گزینه مهم قرار گرفته است که انتخاب هر کدام می‌تواند مسیر آینده اقتصاد ایران را مشخص کند. راه نخست، محتمل‌ترین و آسان‌ترین گزینه برای سیاستگذار است که حرکت در مسیری است که از گذشته آغاز شده و همچنان ادامه دارد. بررسی‌ها حاکی از آن است که تداوم حرکت مسیراقتصاد ایران در ریل کنونی، راهی به جز فرسایش سرمایه‌های مادی، انسانی و اجتماعی ندارد و در نهایت باعث گسترش فقر خواهد شد. راهکار دوم، تغییر در فرآیندهای سیاسی با هدف حل مسائل اقتصادی است که در شرایط کنونی غیرمحتمل و نادرست خواهد بود. گزینه سوم، یک راه گذر است که می‌توان در چارچوب ساختارهای سیاسی کشور با یک رویکرد واقع‌گرایانه، شرایط را برای رهایی از تله فقر و قدرتمندتر کردن اقتصاد ایران فراهم آورد. گزینه سوم، راه ورود نگرش توسعه فراگیر اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی به حاکمیت با تاکید و منظور کردن محدودیت‌ها و الزامات به جای نگرش‌های آرمانی است.»

دنیای اقتصاد

صبح نو/ شوک سیل تابستانی

«صبح نو» جلد امروز خود به سیل در شهرهای مختلف اختصاص داده و پرونده‌ای در این باره دارد.  در عین حال به سایر موضوعات سیاسی و غیرسیاسی مهم نیز پرداخته است مثلا از اوضاع و احوال عراق گزارش داده و با اشاره به اینکه «رهبران سیاسی و مقامات عراق معترضان را به گفت‌وگو دعوت کردند» از «بغداد ناآرام» نوشته است. 

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری هم به موضوع مذاکرات هسته‌ای و روند آن و پیشنهاداتی که ارائه شده و می‌شود، پرداخته و تیتر زده «ایرده باقری در برابر ایده بورل».

صبح نو

 

 


 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها