خبر به روایت «فردا»

بی‌حاشیه بین مردم/ برجام در اتاق انتظار/ اختلاس دزدی نیست؟

کد خبر: 1170925

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

بی‌حاشیه بین مردم/ برجام در اتاق انتظار/ اختلاس دزدی نیست؟

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است: 

 

اعتماد/ دزدی اعتماد جامعه

«اعتماد» صفحه یک شلوغی دارد و به موضوعات بسیاری پرداخته است. از حضور زنان در ورزشگاه آزادی و واردات خودرو که عکس شده‌اند گرفته تا وداع با سایه، مشکلات آبی‌ و سایر قضایا. 

این روزنامه‌ اصلاح‌طلب در یکی از گزارش‌های امروز خود  تاثیرات اختلاس در تضعیف پایه‌های حکمرانی را بررسی می‌کند. بهانه این گزارش سخنان جنجالی همان کارشناس و مجری تلویزیون است که گفته بود «اصلا اختلاس دزدی نیست» و کلی هم واکنش منفی به دنبال داشت. روزنامه اعتماد، امروز با تیتر «یقه سفیدها و دزدی اعتماد جامعه» به نقل از نعمت احمدی، حقوق‌دان نوشته: «دزدی اصولا یک فعالیت فردی است که نیاز به باند و گروه و سیستم کلان ندارد ... اغلب سارقان ولگرد، بیکار، بی‌سواد و... هستند و در کل در زمره طبقات محروم جامعه قرار دارند. ... فرد اختلاسگر در پناه قانون، به‌رغم داشتن میز بزرگ، کت و شلوار اتو کشیده، پرسنل و حقوق‌های نجومی دست به اختلاس می‌زند. اساسا اختلاس را یقه سفیدها انجام می‌دهند، چرا که برای خود حاشیه  امنیت  قانونی متصور  هستند. ... اختلاسگران اعتماد مردم و حاکمیت را می‌دزدند».

اعتماد

جوان/ عرضه یک میلیارددلار خودروی خارجی در بورس

«جوان» امروز بیشتر خبری است. از مانور پهپادی گرفته تا فوت آیت‌الله ناصری. در تیتر یک امروز خود با استقبال از «عرضه یک میلیارددلار خودروی خارجی در بورس» نوشته: «وقتی خودروساز داخلی به دلیل کجروی‌های چند ده ساله نمی‌تواند هزینه‌های غیر مرتبط با تولید محصول را کنترل کند ... و گوشش هم به توصیه و پند و نصیحت مدیران بدهکار نیست و به واسطه انحصار بر بازار هر روز نرخ روی نرخ می‌گذارد و دیگر ارزش خودروی داخلی به جیب بسیاری از مردم همخوانی ندارد، چاره‌ای جز این باقی نمی‌ماند که برای بیدار کردن خودروسازان داخلی از ابزار واردات بهره ببریم تا شاید به واسطه ورود خودرو‌های باکیفیت و ارزان قیمت خارجی و شکست انحصار در بازار خودرو، خودروساز داخلی حیا کند و تکانی به خود بدهد و این صنعت را از باتلاق ناکارآمدی و بی تفاوتی به جان و مال مردم خارج کند. ... به نظر می‌رسد تکمیل قطعات پازل واردات خودرو آغازی بر پایان بی تفاوتی به حقوق مصرف‌کننده و جان و مال مردم باشد.»

جوان

شرق/ بازگشت برجام به اتاق انتظار؟

«شرق» حضور زنان در ورزشگاه و تماشای مسابقه استقلال و مس کرمان را اتفاقی ماندگار دانسته و عکس یک امروز خود را به آن اختصاص داده است.

این روزنامه اصلا‌ح طلب پاسخ آمریکا به جوابیه ایران درباره متن توافق اتحادیه اروپا نیز موجب افزایش ابهامات در وضعیت احیای برجام دانسته و نوشته: «از یک‌سو تاکنون جزئیات دقیقی از پاسخ دولت بایدن در دست نیست. درعین‌حال برخی رسانه‌ها مانند العربیه در همان ساعات اولیه چهارشنبه عنوان کردند که آمریکا با هیچ‌کدام از درخواست‌های ایران موافقت نکرده است. در ادامه علی منتظری از ردشدن سه درخواست ایران در پاسخ آمریکا گفت.  ... البته مرندی، مشاور تیم مذاکرکننده ایران، فورا این اظهارنظرها را رد کرد. به دنبال این گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای، اولیانوف هم اقرار کرد که به احتمال بسیار زیاد مذاکرات برجام طولانی خواهد بود و در نتیجه از توافق در کوتاه‌مدت خبری نیست.» گزارش نویس شرق در ادامه به اظهارات جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی، عضو کمیسیون امنیت اشاره کرده که گفت: «احتمال اینکه ظرف یک هفته الی ۱۰ روز آینده مذاکرات به یک سرانجامی برسد، بسیار زیاد است».

شرق

کیهان/ ایران عجله‌ای برای احیای برجام ندارد

«کیهان» اظهارات وزیر نفت مبنی بر اینکه اگر منتظر برجام می‌ماندیم در زمستان دوباره قطعی گاز و برق داشتیم را تیتر یک کرده و عکس یک امروزش را نیز به رزمایش مشترک پهپادی 1401 ارتش اختصاص داده است.

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری با عنوان «ایران عجله‌ای برای احیای برجام ندارد» نوشته: «مواضع مقامات دیپلماسی کشورمان مبنی بر ضرورت اطمینان حاصل کردن از رعایت خطوط قرمز و از سوی دیگر تحولات جهانی و بحران انرژی در آمریکا و اروپا مدلول این واقعیت است که ایران عجله‌ای برای احیای برجام ندارد و آنان که بیش از همه به توافق نیاز دارند طرف‌های غربی هستند.»

در این گزارش به تحولات و آثار جنگ اوکراین اشاره شده و آمده است: «آمریکایی‌ها که یار همیشگی اروپایی‌ها هستند می‌دانند راهی جز عقب‌نشینی از مواضع قبلی خود ندارند و برای حل بحرانی که‌گریبانگیر آنان است بایستی به شروط و مطالبات ایران در مذاکرات هسته‌ای احترام بگذارند. آنها باید بپذیرند که بدون حل مسائل پادمانی، ایران در جهت انجام تعهدات هسته‌ای برجامی‌اش اقدامی نخواهد کرد.»

کیهان

آرمان ملی/ زنان در آزادی!

«آزمان ملی» به حضور دیروز تعداد مشخصی از زنان در ورزشگاه آزادی پرداخته با این ادعا که اصولگرایان درباره حضور زنان در ورزشگاه رفتار دوگانه‌ای داشته‌اند، نوشته: «در دولت‌های مختلف زنان از حضور در ورزشگاه منع می‌شدند که یک دلیل مشترک داشت: « آماده نبودن زیرساخت‌ها» اما انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری پیش از بازی روز پنجشنبه گفت: «برای حضور زنان در استادیوم آزادی برای تماشای رقابت‌های لیگ برتر فوتبال تلاش شده تا زیرساخت‌ها آماده و بازی خوب و سالمی برگزار شود.» در میان مشخص نشد چه زیرساخت‌هایی آماده شده که در دولت‌های قبل آماده نبود!».

جالب اینکه استناد این گزارش برای اثبات دوگانگی رفتار اصولگرایان این سخنان شیوا قاسمی پور عضو فراکسیون زنان مجلس یازدهم است که گفته: «بحث حضور زنان و خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها اتفاق خوبی است که در بین اعضای فراکسیون زنان مجلس یازدهم در مورد آن بحث و بررسی شده است و حتی برخی از اعضای این فراکسیون هم در ورزشگاه‌ها حضور یافته‌اند، چون نظر ما این است که از این اتفاق استقبال کنیم»!

آرمان ملی

ایران/ 3 گام برای بهبود اقتصاد

«ایران» چهارمین ویژه نامه خود به مناسبت هفته دولت را منتشر کرده و تمرکز آن بر دیپلماسی در دولت سیزدهم است. از اعجاز دیپلماسی فردی نوشته، همچنین شکست قفل عضویت در شانگهای، چندجانبه گرایی، ترافیک دیپلماسی در تهران و توازن از دریچه نگاه به شرق و ... .

این روزنامه دولتی در تیتر یک امروز خود نیز با عنوان «3 گام برای بهبود اقتصاد» نوشته: «کنترل نوسانات اقتصادی»، «سرمایه‌گذاری و اشتغالزایی» و «مبارزه با فقر و استقرار عدالت» محور بسته‌های اقتصادی دولت است. 

«ایران» در گزارش دیگری هم از جزئیات آیین‌نامه 9 بندی واردات خودرو گزارش می‌دهد و نوشته: «به اعتقاد کارشناسان موافقت دولت با واردات خودرو ضمن اینکه باعث خواهد شد تا رقابت درصنعت خودروی داخلی افزایش یابد، به کاهش و منطقی شدن قیمت‌ها دربازار خودرو کمک می‌کند. برهمین اساس دولت از ابتدای مطرح شدن بحث واردات خودرو روی واردات خودروهای اقتصادی تأکید داشت موضوعی که درآیین‌نامه نیز سقف حداکثر 20 هزاردلاری برای آن تعیین شده است تا از این طریق اغلب متقاضیان بتوانند خودروی وارداتی خرید کنند.»

ایران

هم‌میهن/ گزارشی که کمانه کرد

«هم‌میهن» حضور زنان در ورزشگاه و تماشای مسابقه استقلال و مس کرمان را عکس یک کرده اما خیلی هم از این اتفاق راضی نیست لذا تیتر زده «آزادی مشروط» و از «حاشیه‌های روزی که درهای ورزشگاه به روی دختران آبی باز شد» نوشته. همان طور که روشن است با توجه به اینکه زنان حاضر در استادیوم اغلب طرفدار استقلال بوده و آبی پوش، سعی کرده یکی از جنجال‌هایی که پیش‌تر طرفداران حضور زنان در ورزشگاه تحت عنوان دختر آبی راه انداخته بودند را نیز یادآوری کند.

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری هم با عنوان «گزارشی که کمانه کرد» به پرونده فولاد مبارکه پرداخته و آن را بازی سیاسی می خواند. هم‌میهن به نقل از یاسر طیب‌نیا مدیرعامل فولاد مبارکه نوشته: «54 هزار میلیارد تومانی که در این گزارش در قالب تخلف ذکر شده، در راستای عمل به دستورالعمل‌های جاری کشور و وزارت صمت، برای عرضه محصولات در بورس کالا بوده و موردی نیست که بتوانیم از آن به عنوان تخلف در فولاد مبارکه یاد کنیم.»

هم میهن

صبح نو/ بی‌حاشیه در میان مردم

«صبح نو» جلد امروز خود را به سفر استانی قالیباف به لرستان و گفت‌وگوی بی‌واسطه او با مردم اختصاص داده است. در واقع این حضور «بی‌حاشیه در  میان مردم» را پاسخی به این رویکرد اصلاح‌طلبان که با استناد به چند لایک و ریتوییت در پی هجمه به رئیس مجلس هستند، می‌داند.

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری هم با عنوان «مذاکرات در مراحل پایانی» از این خبر داده که «راه‌های عبور از بن‌بست به نقطه قابل پذیرش برای طرفین رسیده است».

گفتنی است این روزنامه اصولگرا در نوار پایینی صفحه یک به سایر موضوعات داغ روز پرداخته است. از اولین حضور تماشاچی‌های خانم در لیگ برتر که روز پنج‌شنبه اتفاق افتاد گرفته تا مراسم تشییع و وداع با سایه. همچنین در گزارشی به بررسی عملکرد یک ساله دولت پرداخته و تیتر زده: دولت مردم».

ناگفته نماند که این روزنامه فوت آیت‌الله ناصری را نیز با عنوان «بدرود با استاد علم و اخلاق» پوشش داده است.

صبح نو

سازندگی/ بند جدید برجام

«سازندگی» کارتونی از بایدن را عکس روی جلد کرده و با عنوان «بند جدید برجام» نوشته: «اگر در زمان رسمیت برجام، قرارداد بین‌المللی بین ایران و کمپانی‌های خارجی منعقد شود و پس از آن خروج از برجام اتفاق بیفتد یا تحریم‌ها برگردد این توافقات مشمول تحریم نمی‌شود».

سازندگی در مطلب دیگری با «تصمیم سخت» بر این تاکید کرده که «ایران و آمریکا باید یک تصمیم سخت بگیرند». همچنین نوشته: «ای‌بی‌سی نیوز می‌گوید احتمال زیادی وجود دارد پاسخ ایالات متحده، به طور کامل مورد پذیرش ایران قرار نگیرد و رایزنی‌ها ادامه یابد. هم‌زمان یک منبع نزدیک به دولت بایدن مدعی است که پاسخ آمریکا به متن پیشنهادی کمتر از انتظارات ایران است. از همین رو باید منتظر ماند و دید آیا ایران به همین میزان بسنده خواهد کرد یا تصمیم خواهد گرفت امتیازهای بیشتری بگیرد ... برخی ناظران گفته‌اند که مخالفت‌های تهران می‌تواند موجب طولانی شدن فرایند مذاکرات شود؛ آن هم در شرایطی که تمایل برای گفت‌وگو در پایتخت‌های غربی کاهش یافته و دولت بایدن می‌تواند تصمیم بگیرد که دیپلماسی را تا پس از انتخابات میان‌دوره‌ای متوقف کند.»

سازندگی

جام‌جم/ زنجیره عقب‌نشینی آمریکا

«جام جم» عکس یک امروز خو را به آیت‌الله ناصری مجتهد و علامه که دیروز دعوت حق را لبیک گفت؛ اختصاص داده و تیتر زده «وداع با استاد اخلاق».

این روزنامه اصولگرا در تیتر یک خود اما از آمادگی واشنگتن برای بازگشت به برجام گزارش داده و با عنوان «زنجیره عقب نشینی آمریکا» ضمن اشاره به روندی که آمریکایی‌ها طی سالیان قبل در امر مذاکره طی کرده‌اند، نوشته: « آمریکا ساز بازگشت به برجام را کوک کرده، بدون این‌که توانسته باشد پای برنامه موشکی و حضور ایران را در منطقه به متن توافق باز کرده باشد.» در این گزارش همچنین آمده است: «آمریکا به کمتر از تعطیلی برنامه هسته‌ای ایران رضایت نمی‌داد اما به گفته سی‌ان‌ان گزینه‌های بایدن برای مقابله با ایران ته کشیده، بدون اینکه توفیقی داشته باشد».

جام جم در گزارش دیگری هم از شکست صهیونیست‌ها در مقابل دیپلماسی اقتصادی ایران در منطقه آسیای مرکزی نوشته و تیتر زده: «عصبانیت عبری از راهبرد ایرانی».

جام جم

دنیای اقتصاد/ نگاه °۳۶۰ به پرونده فولاد

«دنیای اقتصاد» در تیتر یک امروز خود به پرونده فولاد پرداخته و تلاش کرده به به ۱۰ پرسش اقتصادی، سیاستی و حقوقی در این ماجرا پاسخ دهد. « ۱- چه شد که کمیته تحقیق برای فولاد مبارکه شکل گرفت؟ ۲- مهم‌ترین یافته‌های کمیته چیست؟ ۳- این یافته‌ها تا چه حد مرتبط با اقتصاد دولتی و مداخلات سیاستگذار در بازار است؟ ۴- آیا نگاه سیاستمداران و بوروکرات‌ها به شرکت‌های پربازده، از عوامل اصلی فسادزا نیست؟ ۵- آیا به لحاظ حقوقی یافته‌های کمیته تحقیق تا قبل از طی مراحل قضایی می‌تواند و باید اعلام عمومی شود؟ آیا این تحقیقات جنبه سیاسی و غیرحقوقی نداشته است؟ ۶- آیا ادله و مستندات کافی برای رقم ۹۲هزار میلیارد تومانی وجود داشته است؟ ۷- این موضوع چه تاثیری بر بازار سهام داشته و خواهد گذاشت؟ ۸- در موارد مشابه درکشورهای مختلف، فرآیند اقدام و پیگیری چگونه است؟ ۹- پس‌لرزه این پرونده برای بخش خصوصی، شرکت‌های بزرگ و شرکت‌های دولتی چیست؟ ۱۰- سیاستگذاری اقتصادی از این اتفاق چه درس‌ها و تاثیراتی خواهد گرفت؟»

دنیای اقتصاد

وطن امروز/ بنز بی بنزین

«وطن امروز» در تیتر یک امروز خود با عنوان «بنز بی بنزین» به این موضوع پرداخته که «جنگ اوکراین و تنگنای ژرمن‌ها برای واردات انرژی باعث تهدید برند ساخت‌آلمان و روند صنعتی این کشور شده است». در این گزارش آمده است: «کمبود گاز و افزایش نرخ تاریخی آن در حال حاضر آلمان را مجبور به کاهش مصرف کرده که این به بخش‌های انرژی‌بر از صنایع آهنی و فلزی گرفته تا تولید ماشین‌آلات، صنایع شیمیایی مثل تولید کود و صنایع غذایی بشدت آسیب رسانده است. آلمانی را که تا همین 6 ماه پیش نزدیک‌ترین بازار کار ایده‌آل ‌برای هزاران نیروی کار ماهر یا آسپیلدونگ (کارآموزی) و البته میلیون‌ها مهاجر از آسیا، خاورمیانه، آفریقا و شرق اروپا بود فراموش کنید، حالا این کشور برای خود ژرمن‌ها هم منابع کافی ندارد. طبق هشدار بوندس بانک، هزینه‌های انرژی تورم را بالاتر می‌برد که تا پاییز به حدود ۵ برابر هدف بانک مرکزی اروپا یعنی سطح 10 درصد می‌رسد. البته اگر گاز روسیه کامل قطع شود، ریسک صعودی تورم تقریبا غیرقابل پیش‌بینی خواهد شد.»

وطن امروز

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها